Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hermelientje schreef:
Doma_clasica schreef:Hermelientje schreef:
Een los-vast verbinding vind ik persoonlijk niet het toppunt van lichtheid. Behalve de rommelige aanleuning zie ik verder een paard wat regelmatig met een weggedrukte rug loopt.
Zo zie je maar dat 'men' niet allemaal hetzelfde ziet/denkt.
Waar ik fouten zie, ziet een ander perfectie en vice versa.
terpentijn schreef:Dat in de dressuur het huidige top-kader blijkbaar "het algemeen aanvaarde ideale" laat zien, wil voor mij niet zeggen, dat dit automatisch ook voor MIJ zo nodig een ideaalbeeld moet zijn, laat staan dat ik het nastrevenswaardig zou moeten vinden.
terpentijn schreef:Ik vind het echter bedroevend, dit moet met de ruitertechnische kennis van nu toch vele malen anders kunnen?
terpentijn schreef:Mag ik niet opmerken omdat ik zelf geen wedstrijden rijd? Pfffttttt.... Het zal wat.
jasmijn78 schreef:Ik vind het nu eenmaal leuk om wedstrijden te rijden, en ik geloof nog steeds in de uitgangspunten. Ik zie ook wel verbeterpunten in de sport zoals die nu is. Maar er is verder geen alternatief, dus ik accepteer de sport zoals die is. Ik heb mijn eigen doelstellingen en heb nog steeds plezier in het rijden van wedstrijden.
jasmijn78 schreef:De norm die in de ring wordt gehanteerd wordt alleen door een grote georganiseerde groep ruiters nagestreefd.
Ariebren schreef:Paard moet eerst leren om op eigen benen te lopen.
Maar het grote verschil met de dressuur is:
In de western wordt het paard van voren vrijgelaten.
Het paard reageert op zit, benen en gewicht van de ruiter.
Zelfs alle moeilijke dressuur oefeningen kan je doen zonder de teugels op te pakken, dus bit, dus aanleuning.
cherie78 schreef:Ariebren schreef:Paard moet eerst leren om op eigen benen te lopen.
Maar het grote verschil met de dressuur is:
In de western wordt het paard van voren vrijgelaten.
Het paard reageert op zit, benen en gewicht van de ruiter.
Zelfs alle moeilijke dressuur oefeningen kan je doen zonder de teugels op te pakken, dus bit, dus aanleuning.
"Loopt" de energie er dan niet uit bij de westernen "valt" het paard dan niet teveel op de voorhand
![]()
Ik zal dan waarschijnlijk "western" rijden
Amanda schreef:Een goede instructeur leert je dat in de dressuur ook.
De mijne in ieder geval wel.
Maar zeker mee eens dat 80% werkt met: achter bij, opvangen van voren en wachten tot hij loslaat. Bij veel paarden kun je wachten tot je een ons weegt.
Op eigen benen lopen wordt vergeten, lossigheid van voren is kwijt (en daardoor ook de lossigheid in het lichaam), achter is niet bij, weggdrukte rug, maar hij loopt wel in het krulletje en zwaait met het voorbeen.
Maar volgens mij is dat een andere discussie dan in dit topic
Ariebren schreef:Nou ik denk dat de meeste ruiters met die NIET kwpn rassen op de western stijl al die opgefokte en in het bit hangende KWPN ers eruit rijden.
In de western leer je het paard op eigen benen te lopen.
Heel sterk gezegd, heb een paard voorover zien vallen toen de ruiter de teugels moest loslaten.
Ariebren schreef:cherie78 schreef:
"Loopt" de energie er dan niet uit bij de westernen "valt" het paard dan niet teveel op de voorhand
Moeilijk om het zo even aan te geven.
Maar juist doordat het western paard van voren vrijgegeven wordt, gaat hij zijn achterhand gebruiken.
Is niet in een dag voor elkaar te krijgen>
Kost tijd, maar geeft resultaat bij goede begeleiding