Waar is de rijkunst gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jerich0

Re: Waar is de rijkunst gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:39

Daar wordt aan gewerkt,masr heb de financien niet zomaar wwn gedresseerd paard aan te schaffen. Het zall tijd vragen,,maar het zal ervan komen en ik hoop dat vele klassiekers zullen volgwn. Al is het laag starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:47

Ah Kadankovitch, bedankt voor de uitleg. Het is mij nu duidelijk wat Jerich0 bedoelt.
Moet eerlijk zeggen dat ik zeer waarschijnlijk niet bijzonder "kundig" ben, maar WEL probeer het goede voorbeeld te geven als ik op wedstrijd ben.

M.a.w. als mijn paard iets niet uitvoert zoals het behoort, dan ligt dat aan mij en niet aan mijn paard. Als mijn paard schrikt dan heb ik gewoon pech gehad. Het blijft immers een dier.
Als het fout, gaat dan gaat het gewoon fout. Jammer maar helaas... En natuurlijk baal ik op dat moment, maar als ik dan een half uurtje verder ben, dan ben ik het alweer vergeten. Dan ben ik allang blij, dat mijn paard gezond is, dat ze zomaar met me mee gaat in de trailer, dat er een zadel op kan en een bit in haar gevoelige mondje, dat ik er ook nog eens op mag gaan zitten (een beetje gespannen, want het is wel een wedstrijd) en dat ze op vreemd terrein ook nog eens direct alles waar we thuis zo hard voor oefenen, achter elkaar dient uit te voeren. Dit bedoel ik met respect naar het dier.

Veel ruiters (mensen in het algemeen) willen graag overal een schuldige voor aanwijzen. In het geval van ruiters is dat logischerwijs het paard, de jury, het terrein, de baan, het weer, de ouders, de vogels in de bosjes, andere ruiters die ze in de weg rijden, enz enz enz.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:05

Heb je helemaal gelijk in [***]. :j
Wanneer er dingen in de proef van mijn dochter fout gaan zeg ik altijd....ja moet je maar beter rijden.Jammer dan.
Oe dan kan ze me toch vuil aankijken!! :D

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:12

Kadankovitch schreef:
Ik vermoed dat JerichO bedoeld dat de in zijn ogen kundigen niet meer op wedstrijd willen en dat zodoende het 'goede voorbeeld' verloren gaat waarmee de jeugd op het juiste pad zou worden gezet.
Ik begrijp die redenering (als mijn veronderstelling klopt) maar ik vrees dat de meesten die hier zo heftig het verlies van de rijkunst beklagen, zelf geen bijzonder voorbeeld zijn. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze zich uit de sport hebben teruggetrokken.
Maar JerichO, gezien uw jeugdige leeftijd en uw eigen beweringen, mag ik dus hopen binnenkort iets bijzonders te zien van uw hand in de wedstrijdring.

Ikzelf had nooit de ambitie om een paard..pony naar het Z te rijden,meestal M1 of M2 dan waren ze alweer verkocht. :o
Vond het altijd leuker om een jong paard alles te leren dat iedere ruiter die een beetje kon rijden er mee weg reed.
Dochter vind het leuker om zo ver mogelijk te komen. Zij zegt dan ook....wanneer er een stuur en rem,stap draf en galop op zit geef het paard dan maar aan mij. :D

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:36

Als het paard niet dowt wat de euiter va hem verlangt,dan zit mwn met een.communicatiefout en moet de ruiter adenken hoe hij het mis uitlegt of vraagt aan het paard. Die gedachte moet steeds aanwezig zijn. Al is dit voor iedereen niet altijd even gemakkelijk

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:40

[***], ik begrijp de strekking van uw betoog zeker, maar ik kan het niet laten er een kanttekening bij te maken. Bijna iedereen zal bij een gezellig en onspannen gesprek, bijvoorbeeeld aan de toog van de cantine, graag de individuele eigenschappen van zijn/haar paard benadrukken. Heel terecht, want ook ik ben overtuigd van de individualiteit van mijn paard. Echter aan deze stelling kleeft een consequentie die maar al te vaak genegeerd wordt. Vooral in het uitgangspunt dat het paard 'can do no wrong' . In een constitutionele monarchie een politieke keuze, in de rijkunst onjuist omdat het te kort door de bocht is.
Bekent genoeg zijn de gevallen van paarden die duivels goed weten dat hun ruiter hen binnen de witte hekjes hen niet aanpakt en hun 'modus op energiebesparing' omschakelen. Natuurlijk en vaak terecht kan men stellen dat zulks gedrag veroorzaakt is door een nalatigheid in de africhting, maar evenmin kan ontkent worden dat op dat moment dat de combinatie de ring in komt en het paard het wangedrag uitvoerd, dat duidelijk de keuze van het paard is. Nergens heeft de ruiter/africhter zijn paard bewust geleerd; in de ring moogt gij slabakken. Dit is duidelijk de keuze van het paard. Als men de individualiteit van het paard erkend, dan moet men evenzeer erkennen dat het rijdier bewust fouten maakt, waarvoor het ook bestrafd mag worden. De mate, het tijdstip en de plaats waar dat moet plaatsvinden, bepalen de kundigheid van de ruiter. Maar ik ben ervan overtuigd dat het niet juist is een theoretisch beeld te schetsen van 'a King who can do no wrong'. Ook daarmee zet men minder ervaren ruiters op het verkeerde been.

JerichO, ook een kant en klaar afgericht paard zal tijd vragen om wedstrijd-klaar te worden gemaakt, dus dat is nauwelijks een excuus. Daar uzelf beweert dat u "goed bezig" bent met "de klassieke kunst", en deze ook op laag niveau direct te herkennen is, mag ik dus binnenkort voorbeeldmatige verrichtingen van u tegemoet zien.
Mag ik vragen van welke klassieke meester u onderricht ontvangt? Ik hoop dat u het mij niet euvel duidt dat ik in eerste instantie niet aanneem dat u zo'n rijkunstig genie bent dat u een auto-didact bent, maar dat u zoals alle gewone stervelingen de rijkunst overgeleverd krijgt door een kundig meester/es in zijn/haar vak .

Vergeef mijn nieuwsgierigheid, maar uit uw idioom maak ik op dat u afkomstig bent uit de West vlaanders. Klopt dit of sla ik de plank nu geheel mis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:07

@Kadankovitch, ik ben er van overtuigd dat een paard niet op de manier "nadenkt" zoals je die beschrijft. Een paard kan echt niet bedenken dat het een wedstrijdring betreft. En dat hij bewust fouten maakt geloof ik niet.
Ik denk dat een ruiter toch "anders" op zijn paard zit op het moment dat hij de wedstrijdring betreedt en daar kan het paard natuurlijk op reageren.
Als een paard wel op deze manier zou nadenken dan kan hij toch maar beter die 10 min heel hard zijn best doen? Des te eerder is hij er vanaf en krijgt hij geen straf? Dus als er na de proef altijd iemand met een kist appels klaarstaat, dan zou het paard heel bewust geen fouten maken?

Ik denk dat het zo is als Jerich0 zegt, de communicatie is op dat moment niet juist. Dat het niet gemakkelijk is mag duidelijk zijn.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:12

Dan kunnen wij het hierbij houden op een agreement to disagree.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:17

[***] schreef:
@Kadankovitch, ik ben er van overtuigd dat een paard niet op de manier "nadenkt" zoals je die beschrijft. Een paard kan echt niet bedenken dat het een wedstrijdring betreft. En dat hij bewust fouten maakt geloof ik niet.
Ik denk dat een ruiter toch "anders" op zijn paard zit op het moment dat hij de wedstrijdring betreedt en daar kan het paard natuurlijk op reageren.
Als een paard wel op deze manier zou nadenken dan kan hij toch maar beter die 10 min heel hard zijn best doen? Des te eerder is hij er vanaf en krijgt hij geen straf? Dus als er na de proef altijd iemand met een kist appels klaarstaat, dan zou het paard heel bewust geen fouten maken?

Ik denk dat het zo is als Jerich0 zegt, de communicatie is op dat moment niet juist. Dat het niet gemakkelijk is mag duidelijk zijn.

De waarheid ligt in het midden. Paard van mij in de wedstrijdring vertoonde gedrag dat Kandovich beschrijft en dan moest je er veel aan rijden, altijd! Hij vond de dressuurwedstrijden niet fijn en gaf er gewoon niets om. Zelfde paard in een bomvolle brabanthallen waarin hij in het rijtje een kür op muziek moet uitvoeren en de al jarenlange ruin vond het altijd geweldig en als een echte hengst die op de pinken te rijden was ging hij door de baan zo van "zien jullie hoe mooi ik ben". En geloof me, dat was hij, gezien de reacties achteraf aan de stand <3 . Zo mooi en zo super om daar te mogen dansen met dit paard. Ook thuis oefenen op muziek vond hij geweldig en dan ging het gemakkelijker. Dus het is én ruiter die wellicht iets uitstraalt, maar het paard heeft zeker zijn voorkeuren en niet hoor. Het is ook niet altijd wedstrijdspanning want zelfde paard, zelfde ruiter maar dan met marathon wagen gingen ook super tijdens de men wedstrijden door de baan. Ik kan echt alleen mijn paard mennen maar heb er niet zoveel kaas van gegeten maar dat paardje vond mennen zo geweldig dan ging hij 100% ervoor en was hij rap en voorwaarts hoor. Al mijn fouten wist hij feilloos op te vangen. Ik deed het ook voor hem want ik heb niets met mennen. En tja die dressuurwedstrijden deed hij ook voor ons, maar zeker niet van harte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:29

Dat is dan de eerste keer Kadankovitch :D .

Ben het wel weer met je eens dat het goed is om het hier bij te houden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-12 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:34

pien_2010 schreef:
De waarheid ligt in het midden. Paard van mij in de wedstrijdring vertoonde gedrag dat Kandovich beschrijft en dan moest je er veel aan rijden, altijd! Hij vond de dressuurwedstrijden niet fijn en gaf er gewoon niets om. Zelfde paard in een bomvolle brabanthallen waarin hij in het rijtje een kür op muziek moet uitvoeren en de al jarenlange ruin vond het altijd geweldig en als een echte hengst die op de pinken te rijden was ging hij door de baan zo van "zien jullie hoe mooi ik ben". En geloof me, dat was hij, gezien de reacties achteraf aan de stand <3 . Zo mooi en zo super om daar te mogen dansen met dit paard. Ook thuis oefenen op muziek vond hij geweldig en dan ging het gemakkelijker. Dus het is én ruiter die wellicht iets uitstraalt, maar het paard heeft zeker zijn voorkeuren en niet hoor. Het is ook niet altijd wedstrijdspanning want zelfde paard, zelfde ruiter maar dan met marathon wagen gingen ook super tijdens de men wedstrijden door de baan. Ik kan echt alleen mijn paard mennen maar heb er niet zoveel kaas van gegeten maar dat paardje vond mennen zo geweldig dan ging hij 100% ervoor en was hij rap en voorwaarts hoor. Al mijn fouten wist hij feilloos op te vangen. Ik deed het ook voor hem want ik heb niets met mennen. En tja die dressuurwedstrijden deed hij ook voor ons, maar zeker niet van harte.

Ik weet niets van het berijden van een paard.
Wel weet ik dat je het paard moet kunnen begrijpen en wat hierboven beschreven staat snap ik heel goed.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:58

"een van de eerste keren" is een contradictio in terminis. Er is maar één eerste keer.
In het verleden heb ik vaak, en als enige gepleit om een discussie te staken als de standpunten onverenigbaar bleken. Uw eerste zin is in dubbel opzicht onjuist. Maar ook hier kunnen we het beter bij laten.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:06

Weten jullie wat ik nou niet snap?
Waarom moet alles een naam hebben,en blijf je daar vervolgens zo vreselijk aan hangen?
In beginsel heeft iedereen gelijk(soms) en ik vind dan ook dat je de goede kanten van een ieder moet mengen,met je eigen ondervinding,en enig puzzel werk....de rijdelarij is geen exacte weten schap,en dient ten gevolge ook niet op die wijze benaderd,en verdedigd te worden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:25

Papagroom, lees mijn schrijfsels uit een nog niet zover verleden en zeer recent op een andere site en je zult ontdekken dat ik die mening al lang aanhang.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:28

oehh dat vind ik wel een goede papagroom, daar heb je zeker wel een punt, maar dat betekend ook dat men naar elkaar luisteren moet en het vertelde verhaal moet kunnen begrijpen, zodat je iets kan uitproberen bv. en er dan na een tijdje op terugkomen zo van : toen vertelde diegene iets en dat is idd zo, zo kan het ook.. het is dan aan ieder wat hij of zij ermee doet.das weer persoonlijk natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:33

Kadankovitch schreef:
"een van de eerste keren" is een contradictio in terminis. Er is maar één eerste keer.
In het verleden heb ik vaak, en als enige gepleit om een discussie te staken als de standpunten onverenigbaar bleken. Uw eerste zin is in dubbel opzicht onjuist. Maar ook hier kunnen we het beter bij laten.

Heb het al aangepast. Vind het niet leuk om terechtgewezen te worden op "dubbele onjuistheden".

@pien_2010, ik ben het voor een deel met je eens. Uiteraard zal een paard zich op bepaalde plaatsen prettiger danwel meer op zijn gemak voelen. Maar of hij daadwerkelijk zo nadenkt als jij omschrijft "kijk eens hoe mooi ik ben", vraag ik mij af. Ik geloof je wel direct als je zegt dat hij op dat moment echt mooi was! Dus het zal zeker een combinatie zijn van beide (ruiter en paard) zoals je schrijft. Maar goed, dit heeft verder niet zoveel met de discussie aangaande rijkunst te maken.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:37

knollentuin schreef:
het zal wel een gevolg zijn van deze maatschappij, haast,drukte, geen tijd, snel resultaat willen zien en halen... allemaal zaken die niet te pas komen in een proces van paard leren rijden en een paard africhten...helaas wordt deze manier van rijden nog te vaak beloond op concoursen dus zal het nog wel even duren voor t tij keert.

Dat is een goede waar ik nog niet 1 2 3 aan gedacht had. De maatschappij is erg prestatiegericht inderdaad. Zou het daar mee te maken kunnen hebben? Het moet soms zo snel en vanuit een bepaalde druk.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:42

In de ring hebben zowel ruiter als paard enige stress, wat de communicatie vaak bemoeilijkt. Paard is gevoeliger, ruiter reageert minder fijn en subtiel en daar kan het opnieuw misgaan. Dit vraagt gewoon constante training. Ook durft men in de ring niet meer te corrigeren. Alles moet perfrct gaan.
Verder heb ik les gehad van professor F. Ödberg( universiteit Gent) en aanhanger van de klassike dressuur. Maar is sinds dit jaar gestopt. Verder krijg ik af en toe les van Stefan, reed tijd voor böckmann.
Ik denk dat men hier beter overeenkomt dan men denkt, enige kleine meningsverschillen, maar grote gedachtengang zit goed. Nadeel aan veel klassiekers is het muggeziften waardoor onenigheid ontstaat. Samen zou men nog sterker staan...

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:54

Mijn huidig paard is een ex-springpaard met blessure die vroeger steeds met de slofteugel gereden werd, dus dit duurt nog even, maar we komen er wel.
Ik zei ook dat ik hoop dat er veel mensen die klassiek rijden de stap terug zetten naar die wedstrijdring, al is dit laag beginnen, maar dat is beter dan niets...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:03

De prestatiegerichte maatschappij lijkt mij zeker één van de oorzaken.

Gister nog had ik een leuke discussie met mijn vriend:
Hij wilt leren rijden op mijn paard. Het is een gevoelige ruin en toen mijn vriend er 1 x op heeft gezeten was hij behoorlijk gespannen, waardoor mijn paard niet meer wou lopen.
Dus heb ik het er met hem over gehad dat ik mijn paard eerst beter voor elkaar wil hebben en dat we dan met zitlessen (dus aan de longe en geen teugels in de hand in 1e instantie) gaan beginnen.
Dit was niet zijn bedoeling, want hij had vaker gereden. Mijn antwoord: daar heb ik die ene keer anders niets van gemerkt, dus beginnen we bij de basis.
SAAI en zucht en kreun was de reactie... Jammer dan, of je krijgt van mij les, maar dan beginnen we bij de basis of je gaat het maar ergens anders leren!

Heel mooi voorbeeld ook een paar pagina's terug van die instructrice, die op haar kop kreeg van ouders, omdat ze een saaie stap-les had gegeven...

Leren fietsen doen we ook niet met 40 á 50 km per uur, zoals de topwielrenners dat doen. Leren autorijden doe je ook niet met meer dan 200 km per uur... Maar het liefst willen we allemaal vandaag beginnen en nog eerder bij de top zijn...

Dat het paard de snelheid van zijn opleiding bepaald hebben sommigen ook moeite mee, want WIJ willen de controle houden, want veel mensen voelen zich (onbewust dan wel bewust) beter dan de dieren...

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:11

Daar zegt u het. Wij willen controle, terwijl het paard geen slaaf mag zijn van de ruiter, maar een partner waarmee men samenwerkt, waarnaar men luistert. Een dictatuur geraakt er niet...
Men voelt ook alsof zijn eer gekrenkt wordt als hij al lang rijdt en plots opnieuw zitlessen moet nemen. Ik herinner me dit nog goed. Had het er ook moeilijk mee dje eerste keer ...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:15

jerich0 schreef:
Daar zegt u het. Wij willen controle, terwijl het paard geen slaaf mag zijn van de ruiter, maar een partner waarmee men samenwerkt, waarnaar men luistert. Een dictatuur geraakt er niet...
Men voelt ook alsof zijn eer gekrenkt wordt als hij al lang rijdt en plots opnieuw zitlessen moet nemen. Ik herinner me dit nog goed. Had het er ook moeilijk mee dje eerste keer ...

Gelukkig maar :D want om met 26 al vergeetachtig te zijn :+

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:17

Precies, zitlessen is iets voor 'baby's' wordt er vaak gezegd.
Zelf ben ik juist bij mijn instructrice gaan zeuren om zitlessen, ondanks dat ik al rijd vanaf mijn 8ste.

Wat ik heb geleerd is:
Hoe meer je leert, hoe meer je leert dat er nog véél meer te leren valt...

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:18

Waarom zou "men sterker moeten staan". Dat komt alleen maar polariserend over. Trouwens een aantal bepaald niet de juistheid van een stelling.
Is Stefan een achternaam of een voornaam? In het eerste geval, zegt mij die naam niets (wat niet negatief is bedoeld). In het tweede geval, kan ik kiezen uit meerdere Stefans, dat is niet duidelijk. Over welke Böckmann heb u het?

Ik wens u veel succes met uw voornemen.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:20

Kijk naar Srs, daar worden zelf de oude ruiters, alle ruiters eigenlijk nog heel vaak opnieuw aan de longe genomen, puur voor te perfectioneren.. respeect daarvoor. Maar hoeveel zijn er nog bereidt hiervoor te betalen?
Let op mijn mijn 26 lentes gaat al veel verloren :)