Met rijden goed gedrag belonen of juist negeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:52

Klieren is bij mij afstraffen
Als ze iets heel eng vind met rustige stem toepraten van toe maar meisje tis goed is niet eng, kom maar dan gaan we er langs en dan tegelijk voorwaarts sporen
Maar zodra ze er na 10x langs gaan net zo doet als de 1e keer corrigeer ik d'r van ja nu klaar en dan is het ook klaar
En als ze iets goed doet dan is het van juist ja brave merrie knappe meid blablabla wordt ze lekker energievol van :)
Dan gooit ze er vaak nog een schepje boven op
Soms moet ik echt even heel boos worden en dan gaat t wel weer
Maar vaak hoeft dat niet

KayleeJane

Re: Met rijden goed gedrag belonen of juist negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:54

Op mijn manege rijd ik vaak op dezelfde Merrie iedere week. Als ik boos word op dr gaat ze alle kanten op.. echt irritant, maar als ik bij de kleinste dingen al zeg hoe goed ze ut doet merk je dat ze dat fijn vind eigenlijk. Ze gaat dan nog net wat lekkerder lopen :) Lekker met sown vrolijke stem "Goedzo! Heel netjes!!"

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:56

Ik moet zeggen dat ik goed gedrag vaak wel beloon. Niet bij alle paarden overigens, maar wel bij de dieren die wat 'moeilijker' zijn in de omgang. We hebben een paardje op stal staan dat tamelijk sensibel is, en op sommige momenten behoorlijk agressief uit de hoek kan komen (gevalletje: aanval is de beste verdediging). Wanneer hij rustig is, kan ik m daar uitgebreid voor belonen! (agressief gedrag wordt overigens wel gecorrigeerd. niet door agressie terug, dit verergert het probleem, maar kan wel m'n stem enigszins verheffen oid)

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 17:57

Goed gedrag beloon ik altijd even met een lief woordje zoals 'Super' of 'Toppertje'.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:09

Ik beloon mijn paarden ook met stemhulp als ze het goed doen. Mijn jonge paard meer dan mijn andere oudere merrie. Meestal met een beetje debiel stemmetje zodat ze het goed kan onderscheiden. Heb niet het idee dat ze daardoor afgeleid raakt maar meer juist dat ze het leuk vindt om iets goed te doen.

Eveline68987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:09

Overigens, mijn paard lijkt vreselijk cool aan de buitenkant. Maar als je erop zit dan voel je de spanning echt opbouwen. Uiterlijk echt niets te zien. En zodra ik dan even een woordje praat en een kriebel op haar schoft geef dan voel je de spanning wegvloeien.
En op die manier bouwen we ook echt een vertrouwensband op.

Fleurlovexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:03

Ik vind wel dat je slecht gedrag moet corrigeren en na het rijden goed belonen mits hij braaf was !

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:31

Denk dat dit een behoorlijk eindeloze discussie is :)) De meningen zijn natuurlijk verdeeld hierover, bij de één werkt dit, de ander zweert bij dat.
Ik beloon goed gedrag zeker, met mijn stem (sowieso praat ik veel tegen mijn paard als ik aan het rijden ben :+ ) en ook met een klopje. Slecht gedrag straf ik wel af als ik het nodig acht. Als mijn paard iets eng vindt en ervoor weg springt, stuur ik hem vaak meteen terug om er weer langs te gaan, dan ben ik wel streng, maar ik sla hem niet erlangs of zo..

Ex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:10

bij heeel goed gedrag zeker belonen!

xWonderWhy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:21

Ik beloon een paard als het iets goed gedaan heeft of het angstig was en weer rustig is geworden.
Als een paard kliert negeer ik dit gedrag, al straf ik het paard in sommige gevallen wel af met mijn stem.
Ik gebruik zeker nooit een zweep om het paard te straffen.

Joyce03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:24

Ik beloon mijn paard bij goed gedrag. Het is een beetje een schrikkerig dier dus als hij iets eng vind praat ik vaak een beetje op hem in, werkt tot nu toe goed!

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:14

Ik beloon goed gedrag altijd. Zo hoort het gewoon.
Kinderen, en ook oudere personen, willen het toch ook graag weten wanneer ze het goed doen, en niet alleen wanneer ze iets fout doen? Anders snap je er toch niks van? Paarden ook.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:16

Ik zeg af en toe 'goedzooo' of geef even een schouderklopje. Als ze ergens wegspringt of zo doe ik het opnieuw totdat ze het goed doet, dan ook uiteraard belonen.

Chris118

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:39

Ik beloon het paard ook vaak tijdens de les als ze het goed.
Met 'Goed zo' te zeggen en de naam van het paard er bij of met een 'schouderklopje'

Als ze iets niet goed doet word ik niet snel boos kan ja ook aan mij liggen als ik het niet correct aan haar door geef wat ik wil dat ze doet ;)

Asselruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:03

Ik beloon goed gedrag altijd! Ik praat veel tegen het paard als ik rij en ik vind het aangenaam te merken dat ze daar rustiger door worden. Als het paard verschiet, probeer ik het gerust te stellen. Als het paard echt dom doet, vind ik het moeilijk om me kwaad te maken. Meestal zeg ik eens luid 'éla!' en dan weet hij meestal wel van niet goed. Maar als hij daarna weer iets goed doet, beloon ik meteen weer met een lieve streel en/of een 'goed zo!'.

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:31

zoals ik het denk: je doet het gwn goed

Ilaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:47

Mijn paard beloon ik ook wanneer ze het goed doet of echt heel erg haar best doet. Slecht gedrag negeer ik ook, doen alsof je neus bloed en door rijden. Tenzij ze echt ooit aan de gang blijft met klieren dan laat ik wel even merken dat dat niet de bedoeling is, doet ze het daarna weer goed beloon ik haar.

Ik denk wanneer je het andersom zou doen, goed gedrag negeren en slecht gedrag afstraffen dat het paard zijn plezier verliest. Wanneer hij ontzettend zijn best doet merkt hij er niks van, en wanneer het even minder gaat wordt het afgestraft. Wij mensen horen ook graag de positieve dingen in plaats van altijd alleen maar de negatieve kant.

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:42

Klieren is echt iets wat ik corrigeer, want je paard moet zijn grenzen weten, want jij bent de baas en niet het paard.
Als het paard schrikt van iets, dan het gewoon negeren.
Als het paard goed zijn best doet altijd belonen.
Na de les beloon ik hem altijd met mijn stem, maar ook met een schouderklop en heel soms wat lekkers.

BillyBubbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:54

Mij is altijd geleerd dat als een paard schrikt, je het dan het beste
kunt negeren en zelf doen alsof er niets aan de hand is.
Door je paard te belonen als het angstig ergens langsgelopen/gehuppeld is,
beloon je in feite het angstige gedrag, en zullen ze dit blijven houden.

Bij mijn paard beloon ik goed gedrag door rust en ''goedzoooo''.
''Slecht'' gedrag negeer ik, en doe dan hetgeen waar we mee bezig waren opnieuw, tot het
goed gaat, dan beloon ik weer.
Kliergedrag straf ik wel af. Hij is nu bijna 3,5 jaar, en heeft al een paar periodes achter de rug
waarin hij me uittestte. Nu zit hij ook in zo'n fase, en ga dan extra met hem aan de slag, vooral
met oefeningen waardoor hij weer weet wie de leider is, en dat we respect voor elkaar (moeten) hebben.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:46

@BillyBubbles : Wat voor oefeningen bedoel je met de oefeningen waardoor hij weer weet wie de leider is?

BillyBubbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:13

DianXX
Oefeningen van Parelli, met een eigen draai eraan.
Het is lastig om de oefeningen te beschrijven, omdat ik ze
op mijn eigen manier doe..
Ik laat hem bijvoorbeeld niet in mijn persoonlijke ruimte komen,
zoals hij nu dus elke keer probeerd door zich op te dringen.
Telkens als hij te dichtbij komt, zet ik hem terug op zijn plek, mijn persoonlijke
ruimte is dan wel elke keer ( die dag ) even groot, zodat hij niet in de war raakt.
Hij mag dan wel lopen, maar niet in mijn ruimte.
Zodra hij dit goed doet, stop ik er mee voor die dag, en mag hij lekker terug de wei in.

Ilaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:18

Maar hoe kan hij tijdens het rijden in jouw persoonlijke ruimte komen als jij op hem zit? :)

BillyBubbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:50

Dit was een oefening met grondwerk. Had ik ervij moeten zetten sorry.
Ben hem nu aan het inrijden en beloon dan zijn goede gedrag en negeer het "slechte".

wiets23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:08

Zeker belonen bij goed gedrag.
Fout gedrag zou ik eerst negeren, dat ligt maar net aan het karakter van je paard.
de ene moet je negeren en de andere corrigeren.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:00

Mag hij alleen niet in jouw ruimte komen tijdens die periodes?
Je moet wel altijd gelijke grenzen houden. Anders weet je paard niet waar hij aan toe is.

Ik doe ook parelli met mijn eigen draai. :D