Buitenrit ...en dan val je.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 15:59

Sees schreef:
Àls mijn paard wegrent nadat ik er af ben gevallen is het ALLERbelangrijkste dat hij ASAP gevangen wordt door wie dan ook. Dát kun je IMO beter trainen.

Ah, dus jij dumpt de verantwoordelijkheid bij een ander en als die ander er niet is, dan pech voor het verkeer.

Ok, dat kan je zo vinden. Bedankt voor het delen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:14

Huertecilla schreef:
Wat is voor de veiligheid in de openbare ruimte gewenst?

Mag een paard bij de gevallen ruiter vandaan naar huis bolderen of moet het bij die ruiter blijven?

Moet een paard zó opgevoed zijn dat vreemden het kunnen pakken en meenemen in een dergelijke situatie?

Míjn mening is:
- dat een paard betrouwbaar veilig bij de ruiter moet blijven en niet als een ongeleid projectiel naar huis mag bolderen
- dat een paard NIET door elke vreemde gepakt en weggeleidt moet kunnen worden ivm onkundige tot gevaarlijke situatie aanleiding gevende goedbedoelende ´helpers´ en diefstal
- dat de ruiter contactgegevens bij zich dient te dragen (kan in de mobiel) opdat het paard opgehaald wordt

Je kan er niet echt op trainen. Mijn merrie is braaf, als ik in de bak eens ben gevallen, nheb ik of de teugels vast en staat ze gelijk stil naast mij. Ik ben er ook 1maal buiten afgevallen, ik had de teugels vast, maar paardlief stond ook gelijk naast mij en trok niet weg. Maar dat zijn momenten dat ze niet bang is. Mocht het onverhoops zo zijn dat ze echt over de rooie gaat van angst, ik val eraf, dan gaat ze vast hard er vandoor. kan ik weinig aan doen. Stalen zenuwen heeft ze al gekweekt, ik weet wat haar angsten zijn, maar zeg nooit nooit. En in paniek zullen niet veel haar te pakken krijgen - geen enkel paard is dan makkelijk.
Mijn merrie heeft een groot hart voor gras, daar stopt ze wel. Laatst was ze losgebroken (vloog uit de trailer, ik moest loslaten), en bij het eerste grassprietje stond ze stil :+ Ooi teens met fietsen beiden een andere kant van een lantaarnpaal genomen; resultaat ik op de grond en paard los. Die maakte een mooi rondje in galop om mij heen, en ging toen staan grazen :o Dus ik verwacht niet dat ze gelijk in volle galop weg vliegt in gewone situaties, wel in angst.

Ik heb geen contact gegevens, wel telefoon met ICE nummers erin (maar ja, als die kapot gaat.....)
Paard heeft contact labels aan zowel hoofdstel als zadel. Altijd.

abbycootje

Re: Buitenrit ...en dan val je.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:19

misschien dat het al wel eens gezegd is, heb geen zin het hele topic door te lezen,
Maar elk betrouwbaar en goed opgevoed paard kan in paniek raken of weg rennen.
Is en blijft een levend dier, en als je het risico niet wilt dat er iets gebeurd moet je gewoon niet het bos in gaan.
Hoeveel maatregelen je ook treft er kan altijd wat gebeuren..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:33

abbycootje schreef:
Is en blijft een levend dier, en als je het risico niet wilt dat er iets gebeurd moet je gewoon niet het bos in gaan.

Ja, hoeveel maatregelen je ook treft; poep gebeurt.
Het punt is dat je er het maximale aan moet doen om te voorkomen dat een ánder die poep overkomt door joúw risicokeuze.

Het grote punt wat blijkbaar niet goed over komt is dat het risico van het paardrijden NIET bij derden mag liggen.
Een onverhoopt aangelopen motorrijder heeft geen invloed gehad op jouw keuze hem/haar het risico te laten lopen om het paard voor de wielen te krijgen omdat dit nu eenmaal kan gebeuren met een levend dier onder het zadel.
Ik ben ervan overtuigd dat deze dat risico niet wil en ervoor zal kiezen dat jij niet het bos in mag gaan.

Het maximale wat de ruiterij kan doen is méér dan dat de grote meerderheid van de rijdieren na een ruiterval naar huis boldert.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:39

Huertecilla,
hoe leer je een paard dan bij je te blijven?

Mijn haflinger deed dit uit zichzelf. Ik ben heel erg vaak van hem afgevallen en hij kwam altijd bij me staan (neus in mijn gezicht). Die stopt nu de laatste jaren zelfs al als hij voelt dat je scheef zit. Mijn nrps/quartermixje doet dit niet. Als ik daar af val dan is dat juist eng voor hem en een extra reden om weg te komen van de plek waar dit gebeurde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:45

Malenka schreef:
Huertecilla,

Door het te leren dat jij onvoorwaardelijk een veilig gevoel geeft, de veiligste plek op de wereld bent.
Daar is geen signaal voor. Dat kost kwali-tijd.
Als dat niet met hoge waarschijnlijkheid gaat/lukt/kan, dan kan je er zoals Apple al +:)+ schreef, (nog) niet mee gaan buitenrijden.

Ook kan je gerícht trainen op; ruiter uit zadel, keer om naar ruiter. Maak dat de moeite waard.
Dat gaat echter in stress-situaties alleen lukken indien er vertrouwen in de ruiter is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:50

Malenka schreef:
Huertecilla,

even voor mijn beurt spreken, want ik heet geen HC ;) : ik heb het mijn paard geleerd door ervoor te zorgen dat ik het allerbelangrijkste en aller-interessantste wezen ben dat hij kent. Hoe? HEEL veel undemanding time met hem doorbrengen, zorgen dat ik er altijd voor hem ben, 2 à 3 x per dag, als ik vanwege mijn werk later ben en er komt een keer een ander, dan kom ik alsnog 's avonds laat langs.
Ik ben wel in de luxe positie dat ik al een aantal jaren privé sta; ik heb een eigen landje/stalletje en beestjes.
Met mijn pony heb ik die band overigens niet zo sterk, met mijn ezel heb ik een andere band, want dat is een compleet ander wezen dan een paard.

*haha* tegelijk met HC zitten typen, een paar 1000 km verderop

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:52

Morrie schreef:
Malenka schreef:
Huertecilla,

even voor mijn beurt spreken, want ik heet geen HC ;) : ik heb het mijn paard geleerd door ervoor te zorgen dat ik het allerbelangrijkste en aller-interessantste wezen ben dat hij kent. Hoe? HEEL veel undemanding time met hem doorbrengen, zorgen dat ik er altijd voor hem ben, 2 à 3 x per dag, als ik vanwege mijn werk later ben en er komt een keer een ander, dan kom ik alsnog 's avonds laat langs.
Ik ben wel in de luxe positie dat ik al een aantal jaren privé sta; ik heb een eigen landje/stalletje en beestjes.
Met mijn pony heb ik die band overigens niet zo sterk, met mijn ezel heb ik een andere band, want dat is een compleet ander wezen dan een paard.

*haha* tegelijk met HC zitten typen, een paar 1000 km verderop

Bedankt Morrie *\o/*
Twee verchillende versies van hetzelfde geeft meer perspectief.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:55

grappig dat we er in essentie hetzelfde over denken ;)

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:00

Nog een vraagje: heeft het nut om zo'n contactlabel aan het tuig te maken als je weet dat er eigenlijk maar 3 mensen zijn die haar kunnen vangen? En waar zou je dat contactlabel dan het best hangen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 18:03

Morrie schreef:

Zie je me nog met creatief geknoopt leidtouw op Moritz rijden? -:)
Was toen ook al een schatje in XXL-formaat. Alleen goed vermomd ;)
Dat moet alweer 8 of 9 jaar terug zijn.
Ben echt blij dat je de stap van lóslaten gemaakt hebt. Dat is nl. makkelijker gezegd en gewild dan gedáán dus _/-\o_

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 18:06

Savannah_XxX schreef:
Nog een vraagje: heeft het nut om zo'n contactlabel aan het tuig te maken als je weet dat er eigenlijk maar 3 mensen zijn die haar kunnen vangen? En waar zou je dat contactlabel dan het best hangen?

Altijd.
Aan de zijkant bij de cantle is het meest praktisch. Heb je er geen last van. De meeste paarden zijn mensen vooral aan de linkerkant gewend, dus hang het aan die kant als je kan kiezen.

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:09

ja dat van de linkerkant werkt bij haar dus niet... daar laat ze je niet aankomen (ben er aant werken , ik zie het niet zitten om er zoals de eigenaar recht voor te lopen). Is het gevaarlijk of slecht om het ergens aan het hoofdstel te bevestigen?

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:11

Ervaren buitenvaller ;)

Tink liep naar eerste pluk gras,at wat en als ik niet snel genoeg opstond kwam hij heel verbaast aan me ruiken en bleef naast me staan tot ik opstond.
Gooide zich in ezelstand als een wildvreemde hem wilde meeleiden,hoe behulpzaam daar liep hij niet met mee.

Voorbeeldig gedrag :Y)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:24

Huertecilla schreef:
Morrie schreef:

Zie je me nog met creatief geknoopt leidtouw op Moritz rijden? -:)
Was toen ook al een schatje in XXL-formaat. Alleen goed vermomd ;)
Dat moet alweer 8 of 9 jaar terug zijn.
Ben echt blij dat je de stap van lóslaten gemaakt hebt. Dat is nl. makkelijker gezegd en gewild dan gedáán dus _/-\o_

helaas ben ik de foto's waarop HC met Morrie bezig is kwijtgeraakt door computercrashes, dat was wel lachen. HC op een kinderfiets door de Hollandse polder met Morrie aan een touwtje _O-

Het is met Morrie en mij pas echt goed gekomen toen hem op privé terrein gestald heb. Niets ten nadele over de pensionstal waar hij eerst stond, maar het echte vertrouwen is pas gekomen toen hij meer rust kreeg en alleen mij had voor z'n natje en z'n droogje.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:58

HC, nou breekt mijn klomp!! In het begin van het topic behandel je mijn posts alsof ze geen antwoord geven op jouw vraag. En dan lees ik 10 pagina's verder dat je gewoon precies DAT zegt wat ik al heb gevraagd, gezegd en uitgelegd! Ofwel je gaat je best doen om het nog eens te begrijpen, ofwel je legt even uit waar mijn redenatie niet gewoon exact hetzelfde is als jouw eigen redenatie.

gummie schreef:
Dan nu even serieus. HC, jij zou toch moeten kunnen zien dat jouw vraagstelling waarin je het woord "mogen" gebruikt, een stap heeft overgeslagen die toch wel behoorlijk essentieel is. Je had denk ik beter kunnnen discussieren over of het volgens anderen mogelijk is een paard aan te leren niet weg te bolderen. Dat is waar het om gaat. Want door het woord "mogen" te gebruiken in een vraagstelling die door een ander wordt bekeken vanuit de gedachte dat het niet aan te leren is, of vluchtgedrag natuurlijk is, krijg je de reacties die je nu krijgt.
Die reacties kun je pas verklaren en verduidelijken als je de vraag stelt: is het te dresseren. Jouw antwoord is ja. Mijn antwoord is: misschien. Jij gaat er in jouw vraagstelling van uit dat het antwoord ja is, terwijl anderen nee denken en van daaruit reageren.

Mijn vraag zou dus eerder zijn: is het mogelijk paarden zo te trainen dat ze in het bos, na een val, 100% te controleren zijn? Zo ja, is het ieders verantwoordelijkheid dat te doen alvorens het bos in te gaan? Zo nee, welke consequenties zou dat moeten hebben voor het maken van bosritten? Jouw voorwaardes zijn gebaseerd op het antwoord op deze vragen.

Kort gezegd: als je vraagt of een paard iets mag, is dat gebaseerd op de aanname dat het voor 100% onder de controle van de ruiter is te brengen.

Citaat:
Als je ervan uitgaat dat paarden onberekenbaar zijn, dan is het antwoord wat mij betreft: stel vast welk risico voor de samenleving acceptabel is (zoals dat ook voor overige weggebruikers te berekenen is). Mogelijke maatregel: aanpassen van omstandigheden. Beperken van het aantal en soort plaatsen waar paarden en hun ruiters mogen rijden, het stellen van bepaalde veiligheidseisen aan de ruiter, het voorlichten van overige verkeersgebruikers over hoe te handelen, etc, etc, etc.

Als je er van uitgaat dat paarden zo te dresseren zijn dat ze gegarandeerd 100% onder controle blijven indien de ruiter er af valt, dan is mijn antwoord: dan kun je het risico tot een in het verkeer toegestaan maximum beperken door alleen die combinaties aan het verkeer te laten deelnemen die kunnen aantonen dat die controle er altijd volledig is. Mogelijke maatregel: afleggen van een toets.

Alleen zie je dan 1 aspect over het hoofd: alleen al de val op zichzelf kan het risico/ gevaar voor de samenleving inhouden, zonder dat een paard wegbulderd.. Hoe groot is de kans dat je die val voor 100% kunt voorkomen?

En dan krijgen we volgens mij een rekensommetje waarbij de volgende factoren bepalend zijn voor het al dan niet accepteren van een risico:
kans op vallen op plaatsen waar andere verkeersdeelnemers zijn / kans op wegbulderen van het paard naar plaatsen waar andere verkeersgebruikers zijn / ernst van de gevolgen / aard van de gevolgen / mogelijkheid van het nemen van adequate maatregelen (mbt veiligheid, verkeer, etc.)

Jij zegt nu feitelijk: de ruiter kan door het paard te dresseren de kans op wegbulderen aanzienlijk verminderen doch niet uitsluiten. En jouw vraag was: moet de samenleving het risico van wegbulderende paarden accepteren? Je eiste vervolgens een JA of NEE antwoord van mij. Maar zoals ik al zei is het antwoord niet een JA of een NEE, omdat de vraag moet zijn in welke mate moet een samenleving het wegbulderen van een paard accepteren. Dus welk risico is aanvaardbaar. en zoals ook al genoemd kan dat risico beperkt worden door verschillende maatregelen, waar het dresseren van het paard er eentje van is, die het risico echter nooit volledig zal uitsluiten.

en dit is wat je zelf te zeggen hebt:
Huertecilla schreef:
Ja, hoeveel maatregelen je ook treft; poep gebeurt.
Het punt is dat je er het maximale aan moet doen om te voorkomen dat een ánder die poep overkomt door joúw risicokeuze.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 19:05

Morrie schreef:
helaas ben ik de foto's waarop HC met Morrie bezig is kwijtgeraakt door computercrashes, dat was wel lachen. HC op een kinderfiets door de Hollandse polder met Morrie aan een touwtje _O-

...er zelfs óp door die polder met dat touwtje 8-)
Wat was jij in de stress zeg toen we, uiteráárd, een dikke trekker tegenkwamen ;)
Ik moet die fotos nog wel ergens op de bejaarde laptop hebben. Ook nog van die zálige jogdraf van hem heb je er een paar gemaakt van mij met dat touw sturend. Wat zit zo´n Noriker luxe zeg.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:05

Cars schreef:
Gooide zich in ezelstand als een wildvreemde hem wilde meeleiden,hoe behulpzaam daar liep hij niet met mee.

Hahaha, ja, heel herkenbaar… :) Het zal echter niet de eerste leek zijn die in zijn goedbedoelde onschuld een trap van een paard krijgt of in het ergste geval, het paard een risicovolle situatie instuurt waardoor dit een echt gevaar wordt voor derden… En die zullen met een beschuldigende vinger naar de ruiter wijzen (en de ruiterij in het algemeen), niet naar je paard… Wanneer daar vervolgens een reactie van bovenhand op volgt (en de vraag is denk ik niet of die zal volgen, maar wanneer) dan zal dit wellicht het einde of een ernstige beperking inhouden wat buitenritten betreft… Wat een zegen kan zijn voor sommigen onder ons, maar ook het einde van een hobby voor anderen onder ons… Je kan je in een situatie zoals de topicstarter omschrijft wellicht best wel iemand voor de geest halen, hetzij een paardrij-vriend(in) hetzij familie of anderen, die je paard wel met een beperkt tot geen risico veilig thuis kan brengen… Bel die dan op..

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:07

ik snap het punt wel, alleen denk ik niet dat het zin heeft paarden te leren dat blijft staan wanneer een ruiter ernaast ligt ;) misschien dat bij 2 van de 10 werkt, maar de andere 8 net zo hard er vandoor gaan.
kan zeggen dat mijn paard in de bak vrijwel meteen stilstaat (oefen wel eens met eraf springen enzo)
wanneer ik eraf spring in zowel stap draf als galop, maarin het bos gaat ie er echt wel vandoor! of het nou naar het gras is of richting stal!
ook ben ik een keer met paard en al onderuit gegaan nadat hij achterna werd gezeten door een hond, hij stond sneller op als mij maar heb hem vastghouden, maar hij was echt over de zeik waardoor hij als hij de kans had gehad was weg gerend!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 19:09

abbycootje schreef:
ik snap het punt wel, alleen denk ik niet dat het zin heeft paarden te leren dat blijft staan wanneer een ruiter ernaast ligt ;) misschien dat bij 2 van de 10 werkt, maar de andere 8 net zo hard er vandoor gaan.

Prima. Dan kan je met die 8 niet naar buiten :)*
Zo simpel is dat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:24

Maar uiteindelijk moet je er eerst eens naast liggen, om dan te zien hoe je paard erop reageert.
reactie van een paard kun je simpelweg niet voorspellen, toch?
zoals ik al eerder zei in men posts zijn mijn twee paarden hele koele kikkers, zelden onder de indruk van iets.
maar toch heb ik die oudste al volledig in paniek zien voorbijrazen met een koets achter zich aan. pas toen ze vastzat en ik erachter stond werd ze weer kalm (gelukkig, want ze stond in tweespan, maatje was er al uit, en zij hing enkel nog vast aan de strengen, ze stond dus haaks in een deurgat klem met de koets erachter, en tussen haar achterbenen en de koets was er amper 50 cm, waar ik tussen moest om ze los te klikken)
eenmaal uit de paniek kon ik weer alles, maar tijdens die paniek ging ze zo over me heen lopen, een paard dat anders héél veel respect heeft voor mij.
die kleine heb ik eens volledig zien flippen door een ezel, kon er niks meer mee beginnen, nadat we weg waren van de ezel raakte ik er plots weer door, en was het allemaal weer goed. maar in echte panieksituaties kun je er simpelweg niet door raken.
maakt dus dat we eigenlijk met geen enkel paard de weg op kunnen ...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 19:29

Duhelo schreef:
Maar uiteindelijk moet je er eerst eens naast liggen, om dan te zien hoe je paard erop reageert.
zoals ik al eerder zei in men posts zijn mijn twee paarden hele koele kikkers, zelden onder de indruk van iets.
maar toch heb ik die oudste al volledig in paniek zien voorbijrazen met een koets achter zich aan. pas toen ze vastzat en ik erachter stond werd ze weer kalm (gelukkig, want ze stond in tweespan, maatje was er al uit, en zij hing enkel nog vast aan de strengen, ze stond dus haaks in een deurgat klem met de koets erachter, en tussen haar achterbenen en de koets was er amper 50 cm, waar ik tussen moest om ze los te klikken)
eenmaal uit de paniek kon ik weer alles, maar tijdens die paniek ging ze zo over me heen lopen, een paard dat anders héél veel respect heeft voor mij.
die kleine heb ik eens volledig zien flippen door een ezel, kon er niks meer mee beginnen, nadat we weg waren van de ezel raakte ik er plots weer door, en was het allemaal weer goed. maar in echte panieksituaties kun je er simpelweg niet door raken.
maakt dus dat we eigenlijk met geen enkel paard de weg op kunnen ...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:31

stukje vergeten HC? :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 19:40

Duhelo schreef:

Er ligt tussen rijbak en rijbaan een wereld van gradaties om er onder gecontroleerbare omstandigheden eens af te stappen.

Citaat:

Als je dat niet met hoge mate van zekerheid kan voorspellen, mag je dan beslissen die onzekerheid op anderen af te wentelen?

100% zekerheid is niet realistisch, maar de rest van de gebruikers van de openbare ruimte mag erop vertrouwen dat de ruiter alle mogelijke gedaan heeft om diens lol geen gevaar te laten zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:44

Huertecilla schreef:
Duhelo schreef:

Er ligt tussen rijbak en rijbaan een wereld van gradaties om er onder gecontroleerbare omstandigheden eens af te stappen.

Citaat:

Als je dat niet met hoge mate van zekerheid kan voorspellen, mag je dan beslissen die onzekerheid op anderen af te wentelen?

100% zekerheid is niet realistisch, maar de rest van de gebruikers van de openbare ruimte mag erop vertrouwen dat de ruiter alle mogelijke gedaan heeft om diens lol geen gevaar te laten zijn.

je eerste reactie snap ik niet zo goed, hoe bedoel je dit?

ik vind ook wel dat je moet zorgen dat je je paard kent, dat die braaf is buiten, etc (maar eens moet er ook de eerste keer zijn om er mee op de weg te gaan), en dat het geen goed idee is om op een onbekend paard naar buiten te gaan.
ik ken mijn paarden goed, kan bijna altijd voorspellen hoe ze gaan reageren ... bijna altijd ... en die ene keer dat ik het niet kon voorspellen, dat ze totaal flippen of panikeren (wat gelukkig al érg lang geleden is, daar ik alles eraan gedaan heb om de redens waarom ze kan flippen weg te nemen of te desensibiliseren, maar ik klop toch effe af), die keer komt meestal vrij ongelegen :D