Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Motje11 schreef:Appelmoes_11 schreef:
Waar staat dat?Daar is een langlopend onderzoek naar in dit topic...
Ja, daar is deze inspecteur ook benieuwd naar.
Appelmoes_11 schreef:Wat ik me trouwens net bedacht, over die natuurkundige wetten enzo: als je de neckrope nou helemaal naar boven gooit, tot bij de keel zeg maar, en dan eens een flinke ruk geeft? Ik snap dat het niet wenselijk is, maar een op hol slaand paard an sich is al niet wenselijk, en in een noodgeval...
Dat is ook mijn noodrem.Borisje schreef:Appelmoes_11 schreef:Wat ik me trouwens net bedacht, over die natuurkundige wetten enzo: als je de neckrope nou helemaal naar boven gooit, tot bij de keel zeg maar, en dan eens een flinke ruk geeft? Ik snap dat het niet wenselijk is, maar een op hol slaand paard an sich is al niet wenselijk, en in een noodgeval...Dat is ook mijn noodrem.
1 flinke ruk om het paard uit die paniek-mood te halen is genoeg, dan is hij in de war en kun je hem
weer terugnemen op je normale hulpen.
Elin, wat ik me dan afvraag.
Als iemand met hoofdstel buiten rijd en het paard gaat op hol en is niet te stoppen = ook eigen schuld en draag de gevolgen maar?
Ja toch?
En dan is het niet egoïstisch als iemand MET hoofdstel een fietser of wie dan ook raakt als hij op hol slaat?
Ik weet zeker dat je met bit netzoveel controle hebt als zonder bit. En met neckrope kun je ook pijnprikkels geven.
MerelArfa schreef:Marjoow schreef:Dan ben ik in overtreding als ik mn shetties aan het halster mee neem naar buiten
Ik principe als het mis gaat wel ja

Maar op dit moment vind ik toch dat het een gevaar is op de openbare weg. MerelArfa schreef:Marjoow schreef:Dan ben ik in overtreding als ik mn shetties aan het halster mee neem naar buiten
Ik principe als het mis gaat wel ja
Dus het heeft geen zin om ze te verzekeren als ik zo met ze buiten loop?
Borisje schreef:Appelmoes_11 schreef:Wat ik me trouwens net bedacht, over die natuurkundige wetten enzo: als je de neckrope nou helemaal naar boven gooit, tot bij de keel zeg maar, en dan eens een flinke ruk geeft? Ik snap dat het niet wenselijk is, maar een op hol slaand paard an sich is al niet wenselijk, en in een noodgeval...Dat is ook mijn noodrem.
1 flinke ruk om het paard uit die paniek-mood te halen is genoeg, dan is hij in de war en kun je hem
weer terugnemen op je normale hulpen.
Elin, wat ik me dan afvraag.
Als iemand met hoofdstel buiten rijd en het paard gaat op hol en is niet te stoppen = ook eigen schuld en draag de gevolgen maar?
Ja toch?
En dan is het niet egoïstisch als iemand MET hoofdstel een fietser of wie dan ook raakt als hij op hol slaat?
Ik weet zeker dat je met bit netzoveel controle hebt als zonder bit. En met neckrope kun je ook pijnprikkels geven.

Borisje schreef:Maar, stél, dat jouw paard zo goed getraind is dat hij op hoofdstel net zo reageerd dan op een neckrope, in wat voor geval dan ook.
Is het dan ook egoïstisch, en neem je dan ook extra risico's?
Borisje schreef:Krips: Om het even om te draaien, waarom zou je er een hoofdstel aanhangen als je paard zo naar de neckrope luisterd
dat hij net zo reageerd als op hoofdstellen? Dan heeft het toch geen zin om het dubbelop te doen.
Borisje schreef:Maar, stél, dat jouw paard zo goed getraind is dat hij op hoofdstel net zo reageerd dan op een neckrope, in wat voor geval dan ook.
Is het dan ook egoïstisch, en neem je dan ook extra risico's?

Maar daar moet je natuurlijk wel je paard goed op getraind hebben.Borisje schreef:Marjoow schreef:Dan ben ik in overtreding als ik mn shetties aan het halster mee neem naar buiten
Hmm, nu je het zegt.Dan ben ik ook altijd in overtreding!

Borisje schreef:Nou, dan zijn we het daar in ieder geval niet over eens.
Met neckrope kun je ook pijnprikkels geven.
En laat ik nu mijn paarden als voorbeeld geven, die nog bijna beter op neckrope
reageren dan op een hoofdstel. De een vlucht zelfs weg voor het bit, ik zou het egoïstischvinden als ik dan tóch met hem met hoofdstel op pad ga, terwijl ik weet dat ik dan meer risico loopt.
Ik denk dat je met bit net zo veel (of weinig eigenlijk) controle hebt als wat dan ook.
En dat paarden nooit helemaal te vertrouwen zijn ben ik helemaal met je eens, het blijven toch
dieren.
Krips: Dat is mijn mening ookMaar daar moet je natuurlijk wel je paard goed op getraind hebben.
RusselNuwell: Als ik de neckrope omhoog doe en een flinke ruk geef of eraan ga hangen, dan doet dat ook
aardig zeer bij paard. En als ik hem een mep met de zweep geef doet het ook pijn, dan raakt hij ook wel
uit die paniek-mood.