Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Re: Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:36

En om alle genoemde redenen heb ik met mijn 25 jaar ervaring met manege-en bijrijdpaarden, toch gekozen om mijn allereerste paard te kiezen in leeftijd van 8+. Ben uiteindelijk met een 14-jarige thuis gekomen, en daar ben ik heeeel blij mee! De kosten vind ik niet verschillen overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:52

Ik ben gelijk vanuit de manege ook op een vierjarig paard gestapt. Het ligt er heel erg aan wat je doel is met het paard en wat voor begeleiding je erin krijgt. Waarom zou een onervaren ruiter met goede begeleiding niet op een 4-jarig paard mogen stappen? Zo lang de begeleiding prima is lijkt me niet dat je het paard verpest. Minder erg dan iemand die al wat meer ervaring heeft, te eigenwijs is om les te nemen maar onbewust dingen doet die niet de bedoeling zijn in ieder geval lijkt mij.

Ik heb goede begeleiding gekregen bij dit paard en ik heb niet het idee dat dit verkeerd is uitgepakt. We hebben het een en ander samen meegemaakt wat misschien voor mij dan niet helemaal fijn was, maar ik heb nooit anders dan plezier met haar gehad.
Lekker te vormen naar jouw hand, als jij niet 6 dagen per week wilt rijden doe je dat lekker niet, paard is niet gewend om complete training te krijgen maar vindt het prima om een paar dagen gewoon lekker betutteld te worden. Ik heb dit voor mezelf altijd fijner gevonden dan het rijden van een 8-jarige die elke dag getraind moet worden omdat er nou eenmaal zo in is geramd en omdat je het ook absoluut niet meer anders voor elkaar krijgt zonder op een bom te zitten. Natuurlijk, gewenning, maar voor een onervaren ruiter geen goed idee. Er zijn net zo veel onstuimige 8-jarigen als 4-jarigen, het ligt er alleen aan hoe je ermee omgaat.

Edit: Het enige wat ik zelf nog zou kunnen bedenken waarom ik geen 4-jarige meer zou willen is omdat het geen leerpaard is. Jij moet het paard alles leren in plaats van andersom en dat heb ik als best pittig ervaren van tijd tot tijd.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:57

Ik heb als toen 14 jarige een 3,5 jarige gekocht die nog maar 12 keer gereden was. Ik reed 3,5 jaar. Had dat halve jaar dan wel 12 uur per week op 5 verzorgpaarden gereden en heeeeel veel zonder zadel gereden en moeilijke paardjes gereden. Maar toch ontken ik zeker niet dat het niet zo'n slimme zet was van ons. Ik had alleen zo'n klik met haar en ik kon haar niet laten gaan. Ik zal ook zeker niet ontkennen dat we tegen problemen aanlopen en dat het vaak mis is gegaan. Alsnog heb ik geen dag spijt van onze keuze, Het gene wat mis ging was niet onze schuld. Ik kon er niks aan doen bleek later. Nu is ze mijn beste vriendinnetje en kan ik niet meer zonder haar. We hebben nog wel is moeilijke momentjes en lopen tegen problemen aan maar dat heeft iedereen toch wel is?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:10

Mijn eerste eigen paard (lang geleden) was ook maar 3,5 net zadelmak. Inpulsaankoop op de markt. Mijn instructeur moest er wel om lachen.
Na wat logeren heeft hij mij voorzichtig in het zadel geholpen en moest ook concluderen dat met zadelmak ook echt alles was gezegd. Rustig zitten blijven ademen en niet storen in de beweging. Ze was groen maar super braaf. Ik werd tussen twee doorgewinterde manegepaarden geparkeerd en tuffde zo wat rondjes mee.
Het eerste half jaar heb ik alleen maar in de manegelessen meegereden. Zo had ik altijd begeleiding en ging het eigenlijk vanzelf. Samen hebben we veel geleerd. Wel ben ik me er van bewust dat ik op een hele goeie manege reed en ik een super instructeur heb gehad. Die er ook veel lol in had om hier wat van te maken.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:43

tja, onervaren ruiten met jong paard.... met goede begeleiding zie ik het probleem niet echt. zonder begeleiding vind ik het inderdaad erg onverantwoord.

maarja.. je hebt ook hele goede 'ervaren' ruiters die als werk paarden inrijden die er eigenlijk helemaal niks van bakken en die je er wel voor betaald.. (pas geleden nog iemand gezien, die word ingehuurd om paarden van een mishandeld geweeste stichting in te rijden, ik liep langs de weg, hoorde me toch een partij geschreeuw, keek ik naar de bak, zie ik die meid heel dat paard in elkaar trappen en slaan... ik geloofde me ogen niet)

in ieder geval wat mijn mening is:
jong, oud, ervaren, onervaren.... als je maar eerlijk tegenover het dier bent!

AmberStb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 21:39

Misschien kun je beter beginnen met een iets ervaren paard,nog even goed oefenen, dan kun je altijd later nog starten met een jonger paard.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:47

Een onbeleerd paard kán goedkoper zijn, maar als ik naar de titel en OP kijk gaat het hier niet om onbeleerde paarden, maar jonge paarden. Een 4-jarige is vaak toch al ingereden en zou dan al duurder moeten zijn. Overigens denk ik dat het vaak ook niet goedkoper is. Een ouder paard hoeft niet per se iets gepresteerd te hebben.

Lijkt mij ook vaak een zaak van onkunde. Ik heb jarenlang op een pensionstal gestaan en daar hoorde ik ook eens iemand voorbij komen. Iemand had een 10-jarige ruin gekocht en dat meisje was best ambitieus in de dressuursport. Hoorde ik iemand zeggen: "waarom heb je geen jonger paard genomen? Deze is toch al veel te oud voor de wedstrijdsport?" -O-

En ik weet niet waarom, maar ik denk dat het in veel mensen hun ogen toch ook "anders" is om een jong, onervaren paard te nemen en deze zelf verder op te leiden. Daarnaast zegt men ook altijd dat je een jong paard makkelijker naar jouw hand kan zetten. Persoonlijk denk ik ook dat er wel meer speelt dan geld etc.

Wat jammer is, imo, is dat veel "onervaren" ruiters (laat ik het me nu voorstellen dat iemand die onervaren is dus gewoon te weinig kennis heeft en niet voldoende rij-ervaring op heeft gedaan om een fris en fruitig jong paard op te leiden) het verkeerd inschatten en een instelling hebben van "oh, dat kunnen we wel, het zal vast niet moeilijk zijn". Nou hoeft een jong paard doorrijden niet moeilijk te zijn, ligt maar net aan het paard ook, maar een paard moet alsnog wel de juiste training hebben imo.

Zolang er goede begeleiding is, is er imo niet echt een probleem. Echter wanneer dit niet het geval is, en het ook op de verkeerde manier gaat, vind ik het gewoon zonde van een paard..

Dan hebben we alsnog ervaren ruiters die het paard net zo goed kunnen verzieken hoor.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:59

Wanneer ben je ervaren?
Ik ben begonnen met rijden op mijn 20e en ben nu 27.
Ik heb eerst een tijdje gereden op het paard van me zusje een 5 jarige draver, dit ging niet super omdat ik totaal geen ervaring had.
Daarna een jaar een welscob ruin van 20 jaar geleasd voor 3x in de week een jaar lang.
Toen mijn eigen haflinger gekocht van bijna 4 jaar oud.
Dit ging natuurlijk niet altijd goed, hij was erg eigenwijs en sterk veel jankerij gehad... met begeleiding en les ging het steeds beter.

Ik heb toen een grondwerk en vrijheidsdressuur boek aangeschaft en veel grondwerk met de haflinger gaan doen om wederzijds respect en vertrouwen in elkaar te krijgen... op een gegeven moment kon hij heel veel.... longeren op 1 enkel gebaar en stemhulp van mij, stilstaan in de bak en kon ik rondlopen en op commando mocht hij pas naar me toe komen, volgen zonder halster of touw... achteruit lopen alleen met vinger wijzen... diverse trucjes, kusje geven, voetje geven, jambette, keren, buigen enz, dit alles hem alleen geleerd met veel liefde en geduld door middel van die 2 boeken.

De haflinger heb ik 4 jaar gehad en verkocht omdat we een baby hadden gekregen, hier heb ik erg spijt van!

Dus nu heb ik een lieve jaarling tinkermerrie op het oog (om nooit weer weg te doen)
ik ben nog steeds geen topruiter, een simpele recreatieve ruiter, het beleren zelf laat ik tegen die tijd door een proffesioneel iemand doen, daar heb ik het geld wel voor over, zodat de tinkermerrie een goede start krijgt, wel wil ik het grondwerk (weer) zelf doen...

maakt mij dit geschikt om een tinkermerrie op te voeden? en vroeg ik mij af wat is de definitie van ervaren en/of een onervaren/groene ruiter?

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:41

met goede begeleiding met wel ervaring zie ik geen probleem. als je het alleen doet lijkt me het niet handig, worden paard en ruiter allebei niet beter van.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:50

Ik vind de beste opleiding van een onervaren ruiter, het rijden van een paard dat het liefst zo hoog mogelijk heeft gestart. Een echte leermeester dus.

Daardoor leer je alles, je leert alle onafhankelijke hulpen te kunnen gebruiken en wordt meteen gestraft door het paard als je iets niet goed aangeeft omdat het paard dan een andere oefening doet.

Die kennis kan je dan later allenaal overbrengen aan een onervaren paard.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:12

Ja, wat is wijsheid? Wat komt op je pad?
Ik had eigenlijk weinig keus. Ik kreeg op mijn 13e verjaardag een 4 jarige haflinger. Bij ons is héél veel mis gegaan waardoor ik nooit een klik met de pony heb gekregen. Toch heb ik wel doorgezet en hebben we uiteindelijk een veulentje uit haar gefokt. Ondertussen wedstrijden gaan rijden, maar meer dan B dressuur tussen de paarden zat er niet in.
Toen haar veulen eenmaal 3 werd vond ik die toch wel heel erg leuk. Op dat moment was ik werkzaam op een stal met veel jonge paarden dus ik heb met begeleiding haar zelf zadelmak gemaakt. Tot de dag van vandaag geen spijt gehad en het opleiden vind ik (nog steeds) alleen maar leuk. Ondanks dat ik geen ervaring had en zij niet zijn we nu toch M1 dressuur.
Het jeukte natuurlijk wel om een keer op een 'echt' paard te gaan rijden. Ik heb toen heel bewust gekozen voor een veulen. Ik wou graag alles meemaken, net zoals bij mijn pony. Dit paard ga ik niet zelf inrijden, maar het werken met jonge paarden blijf ik leuk vinden en ik vind het geweldig om te zien wat ik ze kan leren.
Ondanks dat ik niet de meest ervaren ruiter ben heb vind ik dit wel het mooiste werk. Ik weet dat ik goede begeleiding krijg, dus ik durf het wel aan. En ik blijf eerlijk naar mezelf, wil het niet dan moet ze weg en gaan we toch voor een ouder paard. maar als je het niet probeerd dan leer/weet je ook nooit hoe het is met een jong paard.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:02

wanneer vinden jullie dan dat het goed gaat?
Ik zie hier een hoop jonge meiden die zeer succesvol waren bij de pony's doodsbang op hun jonge paard zitten. Ze starten B in het binnenseizoen en vliegen daardoorheen. Vervolgens begint het buitenseizoen en kunnen ze met de clubles niet eens in de buitenbakken meerijden omdat ze veelste angstig zijn. Maar ze zijn ondertussen wel al L2 geclassificeerd en het gaat redelijk op de wedstrijden, zolang pappie het paard eerst een half uur vasthoud.
Dan zijn ze dus 'succesvol' met hun jonge paard, binnen een paar maanden een paar klasses hoger en ze blijven maar goed scoren.

En dan heb je de 'onsuccesvolle'.
Ik kreeg als 15 jarige een 3 jarige, zadelmakke, NRPS'er met een flinke scheut anglo arabisch bloed. In principe dus geen makkelijk paard. Nooit echt problemen mee gehad, hij is vrij lui, maar ook onvoorspelbaar en dominant. Zolang je zelf echter niet moeilijk doet, doet hij ook niet moeilijk. 5 jaar later rijden we nog steeds B dressuur (al gaan we ook niet zo vaak op wedstrijd) en starten we binnenkort B springen. Verder hebben we oefencrosjes gereden, en kan ik makkelijk alleen buitenrijden. Maar andere mensen van de club vinden mij dan 'onsuccesvol', want ik rij pas B met mijn 8 jarige.

Ik denk dat de beste combinatie voor een jong paard is iemand die zowel ervaring heeft op het hogere niveau (dat heb ik dus niet), als iemand die niet de hele tijd zit te zeveren als het jonge paard een keer ergens van schrikt (want dat doen ze).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:11

Soms kun je beter een niet al te ervaren ruiter met heel veel gevoel voor het rijden op een paard zetten dan die jonge ponyruiters die zo succesvol bij pony's zijn geweest. Maar echt voelen en rijden kunnen ze niet. Ik vind het altijd prettig als ouders verstandig zijn en investeren in een goed leerpaard maar helaas moet er soms die driejarige hengst, zo uit de opfok gekocht, komen want daar denken ze mee te kunnen scoren. Meestal vergaat het lachen hun na een half jaar wel maar daar heeft het paard dan niets aan, die kan alsnog naar een andere ruiter die er eerst een jaar mee bezig is om hem weer netjes aan de gang te krijgen.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:26

Ilse_123 schreef:
wanneer vinden jullie dan dat het goed gaat?
Ik zie hier een hoop jonge meiden die zeer succesvol waren bij de pony's doodsbang op hun jonge paard zitten. Ze starten B in het binnenseizoen en vliegen daardoorheen. Vervolgens begint het buitenseizoen en kunnen ze met de clubles niet eens in de buitenbakken meerijden omdat ze veelste angstig zijn. Maar ze zijn ondertussen wel al L2 geclassificeerd en het gaat redelijk op de wedstrijden, zolang pappie het paard eerst een half uur vasthoud.
Dan zijn ze dus 'succesvol' met hun jonge paard, binnen een paar maanden een paar klasses hoger en ze blijven maar goed scoren.

En dan heb je de 'onsuccesvolle'.
Ik kreeg als 15 jarige een 3 jarige, zadelmakke, NRPS'er met een flinke scheut anglo arabisch bloed. In principe dus geen makkelijk paard. Nooit echt problemen mee gehad, hij is vrij lui, maar ook onvoorspelbaar en dominant. Zolang je zelf echter niet moeilijk doet, doet hij ook niet moeilijk. 5 jaar later rijden we nog steeds B dressuur (al gaan we ook niet zo vaak op wedstrijd) en starten we binnenkort B springen. Verder hebben we oefencrosjes gereden, en kan ik makkelijk alleen buitenrijden. Maar andere mensen van de club vinden mij dan 'onsuccesvol', want ik rij pas B met mijn 8 jarige.

Ik denk dat de beste combinatie voor een jong paard is iemand die zowel ervaring heeft op het hogere niveau (dat heb ik dus niet), als iemand die niet de hele tijd zit te zeveren als het jonge paard een keer ergens van schrikt (want dat doen ze).

Ik vind wel dat je eerlijk tegen jezelf moet zijn.
Als jij zo bang bent voor je paard dat je niet buiten durft te rijden of buiten op wedstrijd durft moet je jezelf toch afvragen of je dat wil. En of dat de hoge punten waard is. Voor mij zou dat niet het geval zijn.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:04

t lijkt mij ook niet leuk meer als je niet kunt buitenrijden :+ , maar ik zie het hier heel veel. Als je goede punten rijdt met je jonge paard ben je succesvol en een goede ruiter. Het toppunt is een meisje op de club die met haar pony's lest bij allerlei grote namen, maar ondertussen met de vrachtwagen naar de rijhal komt. En nu de grap: paarden staan nog geen 300 meter verderop in de straat. In dit geval vind ik zo'n 'ervaren' amezone/ruiter een slechtere combinatie met een jong paard dan iemand die gewoon prima kan rijden op een laag niveau, het paard opleid tot een braaf en makkelijk paard en dan maar wat mindere punten scoort.

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:13

nu ik een ervaren bijrijder heb, zie ik echt wel dat Rauthos (jonge hengst) iemand met ervaring goed kan gebruiken om te trainen. Zelfs die paar weken maken al een verschil. Ikzelf waag me nog niet echt aan rijden, heb al een keer op een ervaren, mak dier gezeten maar voelde mij toch niet helemaal op mijn gemak. Ik stel me wel vragen bij al die "ponylovers" en jonge paarden-eigenaars, die door mama of papa met de grote dure wagen afgezet worden aan de stal (niet de stal waar Rauthos staat) om dan manen in een vlecht te leggen en 2 rondjes van de piste te rijden. Ze vinden zichzelf heeeeel wat, maar voor een paard lijkt me dit onvoldoende om, wel, gelukkig te zijn.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:54

Hestakuuk schreef:
nu ik een ervaren bijrijder heb, zie ik echt wel dat Rauthos (jonge hengst) iemand met ervaring goed kan gebruiken om te trainen. Zelfs die paar weken maken al een verschil. Ikzelf waag me nog niet echt aan rijden, heb al een keer op een ervaren, mak dier gezeten maar voelde mij toch niet helemaal op mijn gemak. Ik stel me wel vragen bij al die "ponylovers" en jonge paarden-eigenaars, die door mama of papa met de grote dure wagen afgezet worden aan de stal (niet de stal waar Rauthos staat) om dan manen in een vlecht te leggen en 2 rondjes van de piste te rijden. Ze vinden zichzelf heeeeel wat, maar voor een paard lijkt me dit onvoldoende om, wel, gelukkig te zijn.

als het paard de rest van de dag heerlijk lui in de wei staat en verder alles heeft zal die niet klagen :+ Een ander verhaal is als ze de rest van de dag staan.

XxDancexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:44

Nee, ze zeggen niet voor nik op een oude fiets moet je het leren :+
Ik heb als 11 jarig meisje een paard gehad van 4, en ik vond hem doodeng :Y)
Ik kon niks, en hij is veel moeilijker dan gemiddeld.
Ik heb wel doorgezet, en nu is het uiteindelijk een heel mak beestje geworden, met een 12 jarige ruiter :)

Capri5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:06

Juist doordat ze onervaren zijn denken ze dat ze ieder paard kunnen rijden.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:17

Dat je een ervaren ruiter bent wil in mijn ogen nog helemaal niet zeggen dat je ook goed met jonge paarden om kan gaan, die kan opleiden.....
Er zijn ook ontzettend veel mensen die geweldige Z zelfs Grand prix proeven neer zetten maar die je echt niet op een jong paard wil zien.

Zo heb ik een jaar op een fok/handelstal in Amerika gewerkt, en daar kwam de ruiters van het hoogste niveau voor onze jongen paarden kijken...... nou het was echt geen gezicht, en je zat soms zowat met je handen voor je ogen van help gaat dit goed....

Chris118

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:02

Mijn ex instructrice heeft me eens gezegd,
Als ik als beginnende ruiter een paard zo kopen dan voor al niet een paard te kopen die jonger als 10 jaar is.
Omdat je inderdaad dan te onervaren bent helaas.
Maar er staan best veel paarden te koop die onder de 10 jaar zijn helaas die ik vaak mooi vind :(

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 07:25

ikzelf heb er voor gekozen om, na de verkoop, van mijn "eerste eigen" pony (samen met ouders beleerd) te gaan voor een robuust ras, maar niet jonger dan 6 jaar oud en bevestigd in het werk.

Het is ook niet, dat ik daar niet genoeg ervaring voor heb opgedaan, denk aan stage, "werk", vrienden met jonge paarden. Maar meer omdat ik mezelf daar niet kapabel genoeg voor vind.
Als ik een dier wil, vooral op dit moment, moeten wij er mee kunnen rijden en/of mennen. Ik wil het dier niet alles zelf leren, waardoor de kans groot is, dat ik fouten maak. Natuurlijk is het zo, dat mijn voorganger van mijn toekomstige paard, het dier wel als onervaren persoon en groen dier heeft gekocht en klaar gemaakt.

Ook als ik om me heen kijk, met begeleiding. Als ik alle namen op papier zet, kan ik verzekeren dat ik 3 kwart al doorstreep. Niet omdat ik ze er niet mee vertrouw, nee, omdat ik ze zelf namelijk niet begrijp. Wat ze me uitleggen, dringt niet tot me door. Ik moet iemand hebben met gewoon jip en janneke taal.
En omdat die niet 1.2.3. te vinden zijn, wil ik een ouder paard.

Daarnaast zie ik zelf nog niet zo vaak problemen voorkomen met jong paard en onervaren ruiter. Eerder met heet paard en onervaren ruiter.
"Kijk wat voor super mooie jazz ik heb!"
Half jaar later staat het dier te koop, hij was te sterk en te heet.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:16

Ik heb als relatief onervaren ruiter een jong paard gekocht. Ik was niet op zoek naar een jong paard, maar deze kwam voorbij en hij was meteen verkocht. Ik had niet heel veel meer dan manege ervaring, hij was 4,5 en net een half jaar onder het zadel. Hij was redelijk doorgereden, maar wel echt nog jong. Wel is hij erg betrouwbaar en braaf. Ik heb goede begeleiding en probeer vooral niet te hoge verwachtingen te hebben. We hoeven niet in een jaar tijd alle klassen door te vliegen. Ik realiseer me dat het paard waarschijnlijk al een stuk verder was geweest met een andere ruiter. En ik was waarschijnlijk ook al een stuk verder geweest met een ander paard. Maar toch heb ik er geen moment spijt van gehad. Het is veel moeilijker dan ik had verwacht om een paard goed door te rijden. Maar al doende leert men. Ik weet zeker dat ik mijn paard niet verpest, zijn opleiding kost door mijn ervaring alleen wat meer tijd dan normaal. We hebben allebei al zoveel geleerd in het afgelopen jaar. Samen gaan we steeds kleine stapjes vooruit. Als mijn houding, handigheid en duidelijkheid beter worden, merk ik meteen verschil in zijn gaan. En als ik even vastloop, dan krijg ik een paar keer alleen zitles en stapt mijn instructrice er op om hem verder te helpen. En als we daarna weer samen aan het werk gaan, zijn we weer een stap verder en kunnen we vanuit daar weer door.

eboyjunior

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:35

Ik vind dit echt grote onzin !
ik zelf heb ervaring genoeg met paarden .
alleen met rijden bak ik er nog niet veel van .
Dit omdat ik gewoon te weinig les heb gehad maar jaren gewoon buiten heb gereden .
Toch heb ik 3 jaar geleden een veulen gekocht .
een hengst en heb hem optijd laten castreren.
Zelf opgevoed en zelf er gewoon opgestapt toen hij 3 was .
hij heeft een super karakter .
Ik vind dus dat dit prima kan .
ik heb wel 1 x per week les met hem dat ik hem wel op de juiste wijze door rijd .
en heb hier ook weer wat hulp bij

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:48

Ik zie hier vaak dat mammie en pappie veel geld hebben dus maar een "knol" kopen voor hun kind. geen verstand, paard/pony wil niet meer, " die knol" moet dat maar oprotten. Meestal zijn dit de onervaren ruiters met de onervaren paarden. Dus ik ben het er helemaal mee eens.
Wat ik ook vind is dat Extreem veel ruiters geen zelfkennis hebben. het is gewoon een feit dat de 1 goed is met jongere paarden en de ander in de dressuur of springen en weer een ander ergens anders in. Ik weet bijv. van mijzelf dat ik beter een jong paard kan kopen, opleiden tot L spr. of L dress niveau en dan een andere ruiter er gelukkig mee kan maken voor het hogere werk, dit vind ik niet leuk, maar ik kan het ook niet.

Als mensen is zelfbewuster zouden worden, zou er al veel beter gereden worden, en hebben veel meer paarden een eerlijke kans en een goed huis!

Mijn paard is nu L2 dressuur (M1 ong.) en b springen. springen is niet zijn sterkste kant en ik kan niet hoger dus staat hij te koop.
Ik vind dit eerlijker voor het paard.