Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ilse_123 schreef:wanneer vinden jullie dan dat het goed gaat?
Ik zie hier een hoop jonge meiden die zeer succesvol waren bij de pony's doodsbang op hun jonge paard zitten. Ze starten B in het binnenseizoen en vliegen daardoorheen. Vervolgens begint het buitenseizoen en kunnen ze met de clubles niet eens in de buitenbakken meerijden omdat ze veelste angstig zijn. Maar ze zijn ondertussen wel al L2 geclassificeerd en het gaat redelijk op de wedstrijden, zolang pappie het paard eerst een half uur vasthoud.
Dan zijn ze dus 'succesvol' met hun jonge paard, binnen een paar maanden een paar klasses hoger en ze blijven maar goed scoren.
En dan heb je de 'onsuccesvolle'.
Ik kreeg als 15 jarige een 3 jarige, zadelmakke, NRPS'er met een flinke scheut anglo arabisch bloed. In principe dus geen makkelijk paard. Nooit echt problemen mee gehad, hij is vrij lui, maar ook onvoorspelbaar en dominant. Zolang je zelf echter niet moeilijk doet, doet hij ook niet moeilijk. 5 jaar later rijden we nog steeds B dressuur (al gaan we ook niet zo vaak op wedstrijd) en starten we binnenkort B springen. Verder hebben we oefencrosjes gereden, en kan ik makkelijk alleen buitenrijden. Maar andere mensen van de club vinden mij dan 'onsuccesvol', want ik rij pas B met mijn 8 jarige.
Ik denk dat de beste combinatie voor een jong paard is iemand die zowel ervaring heeft op het hogere niveau (dat heb ik dus niet), als iemand die niet de hele tijd zit te zeveren als het jonge paard een keer ergens van schrikt (want dat doen ze).
Hestakuuk schreef:nu ik een ervaren bijrijder heb, zie ik echt wel dat Rauthos (jonge hengst) iemand met ervaring goed kan gebruiken om te trainen. Zelfs die paar weken maken al een verschil. Ikzelf waag me nog niet echt aan rijden, heb al een keer op een ervaren, mak dier gezeten maar voelde mij toch niet helemaal op mijn gemak. Ik stel me wel vragen bij al die "ponylovers" en jonge paarden-eigenaars, die door mama of papa met de grote dure wagen afgezet worden aan de stal (niet de stal waar Rauthos staat) om dan manen in een vlecht te leggen en 2 rondjes van de piste te rijden. Ze vinden zichzelf heeeeel wat, maar voor een paard lijkt me dit onvoldoende om, wel, gelukkig te zijn.