Klieren, vervelend zijn.. Bestaat het echt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

Re: Klieren, vervelend zijn.. Bestaat het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:22

Wat ik even niet snap, zijn de reacties van iedereen hier.
De meeste mensen zeggen, paard kliert niet, hij is grenzen aan het verleggen...? Dat komt op het zelfde neer :? Of een paard wilt er onderuit komen omdat hij het niet snapt hij kliert niet? Komt toch ook op het zelfde neer? Klieren is een breed begrip, en kan je bij heel veel gedragingen plaatsen hoor.
En dat wij het woord klieren gebruiken is dan toch niet meer dan logisch? Jullie gebruiken toch ook het woord hij SNAPT het niet? weet een paard wel wat snappen is dan?
Iedereen praat hier alsof een paard niet kan nadenken, wie zegt dat dan? Zover ik weet weten wij mensen nog steeds niet wat dieren denken en zullen wij dat ook nooit weten.
Tuurlijk hebben paarden wel andere instincs maar toch denk ik dat we wel heel veel kunnen koppelen aan de gedachtegang van de mens.
Ook mijn shetlander kliert echt wel hoor, als hij los staat in de paddock en die is niet shet proof dus hij kan er onderdoor, dan staat hij echt naar mij eerst even te kijken, dan een stapje dichterbij en weer kijken enz..tot ik een gil geef Neee Champ dan doet hij het niet. Soms toch wel en rent hij er vandoor. Heeft niks met grenzen verleggen te maken want hij weet al dat die grens daar ligt maar toch doen.
En zo kan ik wel nog een paar dingen opnoemen.

Maar wij mensen zijn zo slim, dat wij precies weten hoe een paard in elkaar zit, terwijl wij het ook maar aan de hand van een paar testen "erachter komen"dat paarden niet denken.
Kan jij aan een aap vertellen hoe jij denkt? nee dat kan ook nie...misschien denken de apen wel man wat zijn die mensen dom zeg die snappen ook niet wat ik bedoel 8)7

Ieder dier kan wel denken hoor, op zijn eigen manier. En ieder dier kan dus ook klieren op zijn eigen manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:32

Sammy als je even goed leest, wij kunnen het zien als klieren, maar paarden denken niet zo. Puur omdat paarden op instinct en reactievermogen handelen, ze kunnen niet bewust denken. Daar is tientallen jaren onderzoek naar gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:34

@maura:
Ik zit er al steeds aan te denken om de KNHS aan te schrijven, maar ik zal zelf weinig uit kunnen halen. Er moet imo iets veranderen, maar hoe? Ik probeer mensen hier al te overtuigen op bokt maar ik word vaak niet echt serieus genomen omdat ik geen niveau heb of ze volgens hen alleen maar tegen het zere been schop.
Veranderen is iets wat veel mensen niet willen en niet willen zien.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:46

maura schreef:
Laura, ik vind helemaal niet dat je teveel getypt hebt en ik let wél op je vele angsten. Ik vind het namelijk belachelijk dat je met angst voor paardrijden van een manege af komt, dan hebben die mensen gewoon hun werk niet goed gedaan. Dat kan toch werkelijk de bedoeling niet zijn. Ik heb niet zo lang op een manege rondgelopen en kon niet rijden toen ik er af kwam, maar ik ben er in elk geval niet bang geworden. Wat dat betreft heb ik blijkbaar geluk gehad. Als je hulp nodig hebt of eens een paard dat je niet kent wilt ontmoeten om te kijken hoe ver je bent met het overwinnen van je angsten zeg je het maar.

Even het stukje voor Jolien eruit geknipt :o

Ik kan je zo een paar voorbeelden geven:
- Aangeven dat je liever niet op grote paarden wilt, omdat je het gevoel hebt dat je dan geen controle hebt over het paard en dan toch op een 'groot' paard gezet worden. En als je er dan na een paar minuten afgaat na veel angstmomentjes (ben vaak zat huilend eraf gekomen) dan lag het aan mij, ik moest me maar niet aanstellen: de paarden waren braaf genoeg.
- Aangeven dat je graag een keer zou willen springen, maar dan niet al te hoog (gewoon lage hindernisjes, puur om ervaring op te doen). En dan ben je de enige in de les die springt, dus dan moet je maar hoog de staanders in. En als je dan aangeeft dat je het echt niet durft, wordt je verplicht om het toch te doen.
- Aangeven dat je niet wilt galoperen en dan met de longeerzweep 'achterna wordt gezeten'.

En zo kan ik nog wel een paar voorbeelden noemen.

Dat is dan wel gek, in omgang gaat het allemaal super. Ik haal zo alle paarden en pony's uit de wei en noem het maar op. (dat klinkt best wel arrogant eigenlijk :') ). Maar als ik er dan op moet, krijg ik de zenuwen. Als ik een pony eenmaal ken, dan is het allemaal prima, maar daarvoor? Bij Alba heeft het ook een tijdje geduurd voor ik 'consequent durfde' te zijn. In de bak valt het op zich wel mee, maar met buitenrijden klap ik helemaal dicht, durf ik niet 'aan te pakken' en dat is ook de reden dat ik niet naar buiten ga: Ik wil geen ongelukken (veroorzaken). Ik rijd nu wel buiten aan een halstertouwtje :o , maar we hebben een stap in de goede richting gezet.

Door jouw post ben ik ook gaan denken. Is het wel goed als ik me enkel op Alba concentreer?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:49

Joolien, het houdt me bezig maar ik heb (nog) geen goed antwoord.

Laura, ik kan geen smilie met uitpuilende ogen en een op de grond vallende onderkaak vinden, maar ik ben echt geshockeerd. Was dit een FNRS manege? Zelfs als het geen aangesloten manege was kun je misschien bij FNRS een klacht indienen? Wie weet kan die club toch iets doen als er meerdere van zulke verhalen komen?

Ik snap dat je angsten een probleem zijn, hopelijk zie je zelf ook dat ze in elk geval niet jouw schuld zijn! Laat je in elk geval (ook door jezelf) niet wijsmaken dat het jouw schuld is dat je bang bent. Dat je ondanks alles toch hebt volgehouden, echt heel erg knap van je.

Of het goed is als je je enkel op Alba concentreert weet ik niet. Zolang je plezier met haar hebt lijkt het me duidelijk dat je goed bezig bent, en kennelijk helpt ze je ook om toch geleidelijk verder te komen. Ik denk wel dat je er rekening mee moet houden dat als je met Alba iets durft, dat niet automatisch betekent dat je datzelfde ook met een ander paard durft. Ik kan me ook voorstellen dat je zelfvertrouwen sneller zal groeien als je ontdekt dat je iets dat je met Alba durft wél ook met een ander paard durft. Overigens, de pest met angst is dat je soms geneigd bent om te denken dat het pas goed is als je helemaal niet bang meer bent, maar volgens mij klopt dat niet. Want sommige angst is ook gewoon reëel. Je kunt namelijk altijd van een paard afvallen, de vraag is of je genoeg vertrouwen in jezelf hebt om met dat risico om te gaan. Ikzelf ben echt niet voor het laatst van mijn paard gevallen hoor, alleen ben ik er vrij zeker van dat dat vallen niet zo erg is omdat ik ten eerste altijd braaf een cap draag, ten tweede al meerdere keren heb ervaren dat ik vlak voor en tijdens het vallen genoeg 'bij' ben om een beetje te bedenken en te mikken waar ik val en omdat mijn darling poownie eigenlijk altijd meteen stilstaat als ik val (ik ben er wel heel zeker van dat hij dan nogal minachtend en triomfantelijk naar me kijkt en voornamelijk stil blijft staan om te kunnen kijken of ik wel zie hoe minachtend en triomfantelijk hij kijkt, maar goed, je kunt niet alles hebben). Ofwel: wees niet te streng voor jezelf waar het om die angst gaat. Een béétje gezonde spanning als je iets doet waar een risico aan zit is best nuttig.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:15

@ Maura: Ik stuur je wel even een pb :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:42

@ Joolien, ik snap dat paarden niet denken ik ga baasje even pesten. Maar op het moment dat ze geen zin hebben zullen ze vast klieren " om er onderuit te komen" maar dan komt het toch op klieren neer in onze ogen. Dat paarden niet zo denken snap ik maar ze denken ook niet, nu ga ik er even onder uit komen.
We kunnen onze taal helemaal niet vergelijken met paardentaal. Maar op hun manier is het toch klieren. Ze klieren ook met elkaar, en als de ander daar geen zin in heeft geeft tie ook een rot schop.

Ik hoop dat je mijn punt enigszins kan begrijpen. Wij mensen weten nog steeds niet alles ook al zijn er tientallen jaren onderzoek gedaan, we weten nog steeds niet wat er rond gaat in een paard zn hoofd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:05

Sammy_xxs schreef:
@ Joo

Wij mensen weten nog steeds niet alles ook al zijn er tientallen jaren onderzoek gedaan, we weten nog steeds niet wat er rond gaat in een paard zn hoofd.

Nee, maar door uitgebreid hersenonderzoek is wel bekend welk deel van de paardenhersenen goed is ontwikkeld en welk deel nauwelijks. Daarbij is exact de functie van de betreffende delen bekend en kan een zeer goede inschatting worden gemaakt van de mogelijkheden van een paard

Het deel van de hersenen wat verantwoordelijk is voor redenatie en bij de mens goed is ontwikkeld, is bij de paarden zeer minimaal, wat aangeeft dat er geen sprake is van redenatievermogen. Aanvullende onderzoeken hebben dat bevestigd.

Dat betekent dus ook dat een paard niet gaat klieren om eronder uit te komen, maar wel de training niet prettig kan vinden en zich dus kan verzetten.
Het is dan de verantwoordelijkheid van de ruiter om daar iets mee te doen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:28

Ja ok, maar hoe verklaar je dan dat je paard het ene moment streken uit haalt ( in eens omdraaien, de bak willen uitlopen, naar links gaan als je rechts wilt gaan? Terwijl je normaaal rijd zoals je altijd rijd. En je paard wel gewoon normaal kan doen zonder streken. En dan het moment dat je paard streken uithaalt je echt niks meer vraagt dan gewoonlijk. Dan lijktt mij het gewoon dat je paard of er gewoon geen zin in heeft en dus vervelend gaat doen. Meestal als mijn paard zulke streken uithaalt tijdens het rijden, stop ik eerder want dan weet ik gewoon dat ze dr bui nie heeft, en de volgende keer als ik rijd gaat het weer goed. Merk ook meestal wel al gelijk wat dr bui is als ik dr uit stal haal.

Maar ik bedoel dus dat ik wel denk dat paarden hun eigen mening hebben, en dat uiten door in ons begrip te klieren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:40

liljebo schreef:
Het deel van de hersenen wat verantwoordelijk is voor redenatie en bij de mens goed is ontwikkeld, is bij de paarden zeer minimaal, wat aangeeft dat er geen sprake is van redenatievermogen. Aanvullende onderzoeken hebben dat bevestigd.

Bij mensen valt het ook knap tegen maar afgezien daarvan: klieren heeft volgens mij niet zo heel veel redenatie nodig. Maar de koppeling tussen eigen gedrag en reactie erop kan heel nadrukkelijk wel gelegd worden door paarden - het zijn immers sociale dieren. Om sociaal te zijn heb je die inschatting gewoon nodig. Maar hetzelfde vermogen dat paarden hebben om wel-wenselijk gedrag te leren om in een groep te passen (en snel te leren en makkelijk) geeft ze ook de mogelijkheid om soms niet-wenselijk gedrag te vertonen. (En 'niet-wenselijk' is dan in de ogen van degene die ermee te maken heeft: de mens, een ander paard of de hele kudde.)

Twee kanten van dezelfde medaille wat mij betreft.

Citaat:
Het is dan de verantwoordelijkheid van de ruiter om daar iets mee te doen.

Dat is nogal logisch: het is uiteindelijk de mens die er last van heeft. (Toevoeging:) Als het tenminste gaat om klieren waar de mens mee te maken heeft. Bij paarden onderling is het in eerste instantie aan de paarden om erop te reageren, maar ook daar zal de mens in sommige gevallen keuzes moeten maken als het ten koste gaat van bv 1 van de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:02

Sammy_xxs schreef:
Ja ok, maar hoe verklaar je dan dat je paard het ene moment streken uit haalt ( in eens omdraaien, de bak willen uitlopen, naar links gaan als je rechts wilt gaan? Terwijl je normaaal rijd zoals je altijd rijd. En je paard wel gewoon normaal kan doen zonder streken. En dan het moment dat je paard streken uithaalt je echt niks meer vraagt dan gewoonlijk. Dan lijktt mij het gewoon dat je paard of er gewoon geen zin in heeft en dus vervelend gaat doen. Meestal als mijn paard zulke streken uithaalt tijdens het rijden, stop ik eerder want dan weet ik gewoon dat ze dr bui nie heeft, en de volgende keer als ik rijd gaat het weer goed. Merk ook meestal wel al gelijk wat dr bui is als ik dr uit stal haal.

Maar ik bedoel dus dat ik wel denk dat paarden hun eigen mening hebben, en dat uiten door in ons begrip te klieren.

Nee zo werkt het niet. Een beetje paard zal eens in de zoveel tijd de grens proberen op te zoeken, en paarden zijn supergevoelig(kunnen zelfs verandering van je hartslag aanvoelen) dus bijv. jij hoeft je dag maar niet te hebben en iets meer gespannen zijn dan normaal, en je paard voelt dat jij nu iets meer afgeleid bent, dus wellicht minder consequent bent dan anders. Dan zal hij daar direct gebruik van maken. Als jij de dag erna weer scherp ben en oplettend zal hij dat aanvoelen en de grens niet opzoeken.
Zo gaat dat ook in de kudde. Ze spelen, maar sommige paarden zullen ze regelmatig de grens bij de ander opzoeken door net iets verder te gaan.

Vaak zeggen dat paarden niet hun dag hebben, maar buiten dat paarden wel eens spierpijn of ander lichamelijk ongemakken hebben denk ik dat het toch voor een groot deel bij de ruiter vandaan komt.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:22

Ja maar grenzen proberen te verleggen kijk hoe ver je kan gaan is hetzelfde als klieren.

En dat je paard dat doet als jij even niet lekker in vel zit is niet mee dan losgisch, dat doen mensen ook. Kijken bij wie je het wel kan doen en wie niet. Als je van een persoon weet daar kan ik niet bij klieren doe je dat ook niet, maar als diezelfde persoon een keer is afgeleid ga je het toch proberen. Dan doen paarden toch precies hetzelfde. Ligt niet aan de ruiter, je hebt ook paarden die alles best vinden en alles maar toelaten. Is dan toch ook het karakter.
Laatst bijgewerkt door Sammy_xxs op 16-03-12 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:23

Sammy_xxs schreef:
Ja maar grenzen proberen te verleggen kijk hoe ver je kan gaan is hetzelfde als klieren.

Dat vinden wij mensen klieren ja, maar paarden niet.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:27

Nog even wat bij gezet, enja wij vinden dat klieren zou raar zijn als wij in paardentaal kunnen zeggen wat het wel is

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:47

Joolien schreef:
Sammy_xxs schreef:

Ik vind dat maar zeuren om een woord.
Zolang je er goed mee om gaat, wat maakt het dan uit hoe het genoemd wordt.
Ik gebruik vaak het woord 'etterbakken' als er bijvoorbeeld weer eens doelgerucht wat gesloopt wordt door de paardenkleuters. Wat moet ik dan tegen ze zeggen: "he joh paardenbeest met gebrek aan opvoeding in je orale fase die staat uit te dagen om je grenzen op te zoeken".......
Dan is etterbak toch echt makkelijker :+

Het gaat er uiteindelijk toch om wat je met het gedrag doet lijkt mij.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:31

Joolien schreef:
Sammy_xxs schreef:

Nou dan kliert het paard toch?

Ik vind dat je een beetje moeilijk / angstig doet om het woord klieren te gebruiken. Als ik vind dat mijn paard kliert dan kliert hij. Hij hoeft niet ook te denken ik klier. Als mijn paard zijn rug niet goed gebruikt zie ik dat ook en zeg ik ook hij gebruikt zijn rug niet goed, hij hoeft dan toch ook niet te denken ' ik gebruik mijn rug niet goed. ' voordat ik het zo mag noemen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:07

Weer die discussie over dat woord? Het is hier toch al meerdere keren uitgelegd dat het verschil zit in de lading die het woord heeft?

Over het algemeen wordt bij het gebruik van het woord 'klieren' de schuld van het ongewenst gedrag bij het paard gelegd en als rechtvaardiging gezien om hem op zijn mieter te geven, terwijl de oorzaak van het 'klieren' bij de ruiter ligt (of er is gewoon sprake van ondernemingsdrang van een paard)

Daar gaat het om. Een paard kent geen goed of fout, dus ook geen klieren in de zin waarop mensen dat zien (opzettelijk vervelend doen... geen van dale betekenis, maar wel de betekenis die de meeste mensen er bewust of onbewust aan zullen geven)

Je mag het gerust klieren noemen, als je maar beseft dat het paard niet iets doet om de mens dwars te zitten en dus straf verdient, maar bij jezelf te rade gaat wat je zelf fout doet.
Maar ben eens eerlijk... hoeveel mensen die mopperen dat hun paard kliert tijdens het rijden, doet dat werkelijk? De meeste zeggen dan toch 'hij doet het erom', 'hij weet best dat het niet mag' etc etc, terwijl het probleem per definitie bij de mens ligt en deze dus zou moeten nagaan: wat doe ik fout? Te weinig concentratie? Met de gedachten elders? Verwarrende hulpen? onduidelijke hulpen? Niet consequent? Geen duidelijkheid geven over wat ik vooral wel wil (in plaats van alleen wat ik niet wil), Te weinig uitdaging? Pijn? etc etc... noem maar op.

Het is veel gemakkelijker om te zeggen: het paard kliert en ik zal wel eens even laten weten dat ik dat niet tolereer en het eens even een rotschop geven, dan voor jezelf na te gaan waar je zelf in gebreken blijft.

Klieren is gewoon een woord met negatieve lading in de volksmond, waarbij de schuld van het gedrag volledig bij de klierder wordt gelegd en straf gerechtvaardigd wordt.
Dus nee... het zit hem niet in het woord. Wel in de emotionele lading ervan.

Dus sizzle, het zit er inderdaad in wat je met dat gedrag doet. Maar kijk eens om je heen. Wat doen de meeste mensen als ze gedrag klieren of etteren noemen?
Shadow, je hebt daar helemaal gelijk in. Het komt eigenlijk op hetzelfde neer wat ik hier schrijf. Een paard reageert op een situatie, wat volledig normaal is. Dat wij het klieren noemen, is niet erg. Wel dat we daarmee de schuld op het paard schuiven, terwijl die niets anders doet dan reageren op een situatie en wat hem evt in het verleden iets heeft opgeleverd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:57

Citaat:
Shadow, je hebt daar helemaal gelijk in. Het komt eigenlijk op hetzelfde neer wat ik hier schrijf. Een paard reageert op een situatie, wat volledig normaal is. Dat wij het klieren noemen, is niet erg. Wel dat we daarmee de schuld op het paard schuiven, terwijl die niets anders doet dan reageren op een situatie en wat hem evt in het verleden iets heeft opgeleverd.

Dat was nou net niet wat ik schreef. Paarden creeren ook zelf situaties, doen dingen uit zichzelf, kiezen er soms voor om dingen anders te doen dan al die keren ervoor, en kunnen er dus voor kiezen om gedrag te vertonen dat ze niet hebben geleerd. Een paard in de kudde dat z'n plek kent en weet dat oren naar achteren en zwiepende staart betekent 'ga weg, ik heb hier geen zin in en als je doorgaat krijg je een mep' en na jaren inderdaad ophouden kan er ineens voor kiezen om toch door te gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:05

Of een paard dat zomaar besluit dat een bepaalde boom op de wei nu echt de wei moet verlaten en vakkundig takken eraf gaat staan strekken en kapot gaat staan stampen zonder ze op te eten.
Natuurlijk is dit speelgedrag maar klierig vind ik het wel.
Straffen gaat niet eens in zo'n situatie.
Maar ik vind dat niet anders dan mijn kleine broertje die toen hij 3 was de hele bank met viltstift heeft ingekleurd omdat hij het zo mooi vind. Die was zich ook van geen kwaad bewust. Daar met veel boosheid op reageren is net zo dom als in zo'n situatie boos worden op het paard.

Echter, sta je in zo'n sloopmoment naast je paard of kind, dan kun je hem vertellen dat dit een grens is die niet acceptabel is door daar een gepaste negatieve lading aan te geven. Als je vervolgens ziet dat je paard/kind met zo'n scheef oog op je gericht het heel langzaam nog eens gaat proberen om te zien of het nu nog steeds niet mag (en ja dat doen ze), dan vind ik wat feller reageren geen probleem.
Dat geeft gewoon duidelijkheid. Dat staat natuurlijk niet gelijk aan ern rotschop.
Er zijn maar weinig situaties dat ik dat verantwoordbaar vind en dat zijn dan altijd levensgevaarlijke situaties. Maar dat vind ik ook idem voor kleuters. Als die levensgevaarlijke dingen doen dan wordt je liever 1x zo boos dat de boodschap gelijk duidelijk is zonder het eerst lief te vragen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 17-03-12 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:06

Ik blijf het een berg gezeik vinden om het woord "klieren" maar niet te hoeven gebruiken :P

Wel geinig hoor , hoe het woord klieren steeds vervangen wordt door een andere omschrijving , die ook gewoon klieren omschrijft :P

De reden waarom een paard voor een ander vervelend gedrag vertoond doet er weinig toe. Vervelend gedrag = klieren.

Hoe je daar verder mee om gaat staat ook weer los van het gebruik van het woord.

Je geeft zelf een bepaalde lading aan een woord , maar dat wil nog niet zeggen dat een ander dat ook doet.
Beetje flauw om een ander te verbieden het woord klieren te gebruiken alleen maar omdat jij zelf dan blijkbaar denkt dat diegene meteen zijn paard de schuld geeft van het gedrag en totaal niet kijkt naar de oorzaak ervan.

Die interpretatie die je dan aan het woord mee geeft is minstens zo onterecht als de fout die je de persoon die het woord gebruikt, aanrekent :P

Paarden kunnen gewoon prima klieren. Je kunt het ook etteren , irritant doen , grenzen opzoeken , protesteren enz. enz. enz. noemen.

Het maakt weinig uit hoe je het noemt , het gaat er om hoe je er mee om gaat en het gebruik van het woord klieren zegt niks over je verdere omgang met je paard :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:15

Sizzle schreef:
Echter, sta je in zo'n sloopmoment naast je paard of kind, dan kun je hem vertellen dat dit een grens is die niet acceptabel is door daar een gepaste negatieve lading aan te geven. Als je vervolgens ziet dat je paard/kind met zo'n scheef oog op je gericht het heel langzaam nog eens gaat proberen om te zien of het nu nog steeds niet mag (en ja dat doen ze), dan vind ik wat feller reageren geen probleem.
Dat geeft gewoon duidelijkheid. Dat staat natuurlijk niet gelijk aan ern rotschop.

Helemaal mee eens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:22

Ik moet trouwens nog wel toevoegen dat WEL een heel groot verschil is in de omgang met dieren en kleuters dat de kleuters achteraf kunnen reflecteren. Kleine kinderen kun je na de daad nog wel een correctie geven voor het eerder gedane, bij dieren is dat natuurlijk echt not-done.
Ik moet zeggen dat ik dat nog wel eens fout zie gaan. Dat mensen een 'straf' bedenken omdat het paard een uur geleden zulk dom gedrag vertoonde. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:40

Straf zo van : jij bent door het draad heen gelopen en als straf krijg je nu geen eten....dat snapt een paard (waarschijnlijk) inderdaad niet. Ik denk wel dat het een paard een dunne link kan leggen tussen het verkeerde gedrag (want ze weten vaak ook wel dat ze niks mogen slopen :P ) = baasje boos = boos baasje geeft geen eten. Ik denk dat ze op een bepaald niveau wel IETS snappen er van (dat zij het baasje boos hebben gemaakt)....maar dat het inderdaad niet het signaal geeft dat mensen denken te geven.

Het paard voelt dat je boos op hem bent maar zal de volgende keer niet snel denken van oei laat ik maar niet door de draad heen gaan want dan krijg ik geen eten :P

Geef je je paard echter als straf geen eten...omdat het dier zich al helemaal vol-geschranst heeft op de wei waar die naartoe uitgebroken is....dan sta ik daar wel achter en slaat dat wèl ergens op :P

Dan zou ik ook zeggen : bekijk jij het maar , jij krijgt niks want jij bent al helemaal volgevreten :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:46

Ehm, oneens :D

Die link tussen uitbreken en geen eten gaat hij echt niet snappen. Verstandig is het echter wel gezien koliek of bevangenheid, maar als correctie levert het niets op. Eerder het omgekeerde. Hij krijgt geen eten, vind dat hij honger heeft, dus breekt weer uit.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:53

Als mijn paard uitbreekt naar een andere weide geef ik hem hoe vervelend dan ook groot gelijk. Daar zal ik hem ook nooit voor straffen? Dat zal hij niet snappen. Dat je zelf dan denkt ik geef geen eten meer oke, maar ik denk niet dat het paard denkt van oei ik heb net gras gegeten, ik krijg nu geen eten?

Mijn paard is erg lief maar als ik snoepjes heb in mijn zak of ze heb gegeven en hij weet dat en ik loop naast hem om hem ergens te brengen, zie ik hem heel lang denken, ze ogen op mij gericht en ineens een schijnhap, ogen draaien wit weg en hij springt opzij. Niet dat ik al boos ben, maar hij weet van een vorige keer dat het niet mocht en hij een optater heeft gekregen. Klieren!