De meeste mensen zeggen, paard kliert niet, hij is grenzen aan het verleggen...? Dat komt op het zelfde neer

En dat wij het woord klieren gebruiken is dan toch niet meer dan logisch? Jullie gebruiken toch ook het woord hij SNAPT het niet? weet een paard wel wat snappen is dan?
Iedereen praat hier alsof een paard niet kan nadenken, wie zegt dat dan? Zover ik weet weten wij mensen nog steeds niet wat dieren denken en zullen wij dat ook nooit weten.
Tuurlijk hebben paarden wel andere instincs maar toch denk ik dat we wel heel veel kunnen koppelen aan de gedachtegang van de mens.
Ook mijn shetlander kliert echt wel hoor, als hij los staat in de paddock en die is niet shet proof dus hij kan er onderdoor, dan staat hij echt naar mij eerst even te kijken, dan een stapje dichterbij en weer kijken enz..tot ik een gil geef Neee Champ dan doet hij het niet. Soms toch wel en rent hij er vandoor. Heeft niks met grenzen verleggen te maken want hij weet al dat die grens daar ligt maar toch doen.
En zo kan ik wel nog een paar dingen opnoemen.
Maar wij mensen zijn zo slim, dat wij precies weten hoe een paard in elkaar zit, terwijl wij het ook maar aan de hand van een paar testen "erachter komen"dat paarden niet denken.
Kan jij aan een aap vertellen hoe jij denkt? nee dat kan ook nie...misschien denken de apen wel man wat zijn die mensen dom zeg die snappen ook niet wat ik bedoel

Ieder dier kan wel denken hoor, op zijn eigen manier. En ieder dier kan dus ook klieren op zijn eigen manier.