[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:37

Mee eens, een paard compenseert daarmee imo een stukje onbalans.

En nu echt terug naar stap, draf en galop. Wendingen erbij pakken is ook leuk. Probeer dan ook eens te kijken naar wat teugels doen.......

Maar op niveau piaffe ben ik persoonlijk nog lang niet, en ik gok zomaar dat ik niet de enige ben. Dus zie eerst maar je basisgangen goed te begrijpen.

Terug naar Toot en dat vosje. Die rug....... wat zie je daaraan?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:38

wauw ik heb 10 pagina's gelezen, ik vind het super interessant maar vind het nog erg moeilijk om die dingen te zien, buikspieren/bekken kantelen/etc
maar ik blijf meelezen,! vind het super leuk en leerzaam!

grytsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 04:28

Nou ga ik ook even iets neerzetten :o wat ik altijd geleerd heb en bij veel foto's ook zie, namelijk: dat als een paard zijn staart hoog draagt/optilt het paard zijn bekken niet kan kantelen. Als ik dan naar het skelet kijk lijkt dat logisch. Klopt dit nou ook of zit ik er helemaal naast?

Afbeelding ter verduidelijking:
http://www.paardenbegrijpen.nl/images/s ... uikrug.jpg

Ik vind het trouwens ook altijd heel fijn om de paarden regelmatig te longeren met alleen een kaptoom, dan doormiddel van buiging vragen en met de longeerzweep het binnenbeen te activeren, te kijken hoe de beengebruik/been neerzetting/ruggebruik/buikspieren/kantel bekken ect. is.

Verder vind ik dit topic zeer interessant maar ook heel moeilijk, omdat ik het moeilijk vind om precies te beschrijven wat ik zie/denk/vind. Er komt zoveel bij kijken en daar bedoel ik mee het hele lijf, echt van top tot teen. Zo heeft Saar88 een foto geplaatst (http://i41.tinypic.com/288mp10.jpg) met daarbij mooie lijnen, maar als je dan kijkt naar de hoeven en een lijn trekt van kogel naar achterste punt van de hoeven, dan zijn die niet gelijk. Ook vind ik de voorste lijn niet zo verticaal, daar lijkt het paard iets voorover te vallen. @Saar88: dat ligt niet aan jouw lijnen hoor, die zijn prachtig :j Ik gebruik die foto om mijn verhaal te verduidelijken.
Ik zie bij dit paard de buikspier wel aanspannen maar geen gekantelt bekken en het paard lijkt licht op de voorhand te vallen.

Natuurlijk kan ik het helemaal verkeerd zien, daarom ook graag jullie mening :D

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:13

Grytsje, klopt volgens mij allebei helemaal. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:25

Ik snap wat je bedoelt cherie :j

De piaffe foto was eigenlijk meer om het Ondertreden van de achterhand te verduidelijken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:49

Joolien schreef:
ponyparadijs schreef:

Wat een contrast. Ik vind hier het paard volledig op de voorhand, hangerig in de hand, spanning in de kaak en hals. Wel aanspanning van de buikspieren maar de bekken zijn niet gekanteld. Ik zou meer werken aan lossigheid in de kaak, maar dan van achteruit, en licht blijven aan de voorkant. Veel met buiging en stelling werken en vooral geduld hebben.

Klopt helemaal hoor. Maar moet er wel bij zeggen dat de amazone hier voor 1 van de eerste keren met dit paard reed. En dat de amazone niet heel ervaren is.

Wat betreft het dragen van de staart tijdens het dragend lopen heb ik nog wel even een fotootje.
Afbeelding
Paard draagt hier wel de staart maar zakt ook in de achterhand. Overigens vraag ik me af op welk moment ik deze foto heb gemaakt. Want er zit naar mijn idee geen kanteling in het bekken. En geen aanspanning in de buikspieren. Terwijl ze wel zowat opstijgt zeg maar.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:53

ik snap nu eindelijk hoe je kan zien als het paard zijn buikspieren aanspant of niet, (volgens mij :o) maar het kantelen van de bekken? ik heb de OP wel 3x gelezen, alle plaatjes enzo, maar ik blijf het moeilijk vinden..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:53

Yamcha schreef:
En nu echt terug naar stap, draf en galop. Wendingen erbij pakken is ook leuk. Probeer dan ook eens te kijken naar wat teugels doen.......

Afbeelding
In stap in een wending. Helemaal een goed moment is het niet. Amazone is net aan het uitschuiven.
Paard heeft geen aanspanning in de buikspieren. Kantelt nauwelijks het bekken.
Naar mijn idee wel iets. Maar dat is omdat ik de combinatie ken denk ik.
Overigens heb ik niet het idee dat ze op de voorhand valt ondanks dat ze aan het uitschuiven is.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:59

loveulla94 schreef:
ik snap nu eindelijk hoe je kan zien als het paard zijn buikspieren aanspant of niet, (volgens mij :o) maar het kantelen van de bekken? ik heb de OP wel 3x gelezen, alle plaatjes enzo, maar ik blijf het moeilijk vinden..

Wat ik doe is naar het uitstekende puntje van de kont kijken. En dan proberen te ontdekken of deze gezakt is.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:01

ponyparadijs schreef:
loveulla94 schreef:

Wat ik doe is naar het uitstekende puntje van de kont kijken. En dan proberen te ontdekken of deze gezakt is.

Uitstekende puntje van de kont? kun je dan een voorbeeld voor mij maken waar een paard wel zijn bekken kantelt (met streeepjes op paint ofzo :o) en 1tje waar een paard het niet doet?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:10

loveulla94 schreef:
Uitstekende puntje van de kont? kun je dan een voorbeeld voor mij maken waar een paard wel zijn bekken kantelt (met streeepjes op paint ofzo :o) en 1tje waar een paard het niet doet?

Ik hou er niet zo van om foto's van andere te gebruiken als ik niet weet of dat mag.
Dus heb de foto's van mijn eigen paard maar even gepakt.
Niet de beste voorbeelden. Maar volgens mij snap je dan wel wat ik bedoel.
AfbeeldingAfbeelding

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:13

ponyparadijs : ik snap nu wel een beetje wat je bedoelt ja! ik ben gisteren tot half 2 in de nacht nog op google wezen zoeken naar voorbeelden, heel veel informatie gevonden, maar dit topic is echt veel leuker een leerzamer!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:17

En het makkelijke van dit topic is dat als je het niet begrijpt je het gewoon kan vragen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:18

Interessant topic! Had gisteravond ook al even zitten meelezen, maar toen was ik te moe om te reageren.

Ik vind het wel lastig om te beschrijven of een paard stuwt of draagt. Het is toch niet 'automatisch' zo dat ieder paard draagt als de kont gezakt is (zoals de foto van het dravende paard van ponyparadijs hierboven en bijv. Nynke verder terug in het topic). Ookal zakken ze van achteren, dan nog kan het stuwend zijn (toch?)
Is er dan pas sprake van dragen als er wordt verzameld, of hoeft dat niet per se?
En welk effect heeft de hoofd/halshouding op het stuwen/dragen? Gevoelsmatig denk ik dat een paard niet echt kan dragen als hij loopt zoals de stapfoto hierboven, maar dat er meer sprake moet zijn van oprichting en verzameling.

Ik kan het niet goed verwoorden, maar ik probeer het toch. Een paard loopt doorgaans 60% op de voorhand en 40% op de achterhad (dat heb ik ooit eens geleerd, of dat is zo bij mijn paard). In de training zijn we eerst eens gaan werken aan 50%/50%. Zodra het horizontale evenwicht er is, kun je gaan trainen op het rijzen van de voorhand en het zakken in de achterhand (en dan volgt ook automatisch steeds een meer opgerichte hals en het dragen). Wie vertelt mij of ik goed zit met mijn 'idee'?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:32

ik wil het wel eens proberen met mijn eigen foto/paard.
Afbeelding

Als ik fout zit, graag verbeteren! ik wil graag leren :o

Naar mijn idee, zet wobyn goed haar achterhand onder de massa, en stuwt ze niet echt, maar draagt ze ook (nog) niet super. (Tenminste, bestaat er een middenweg?) ah men, dit is moeilijk. oke we gaan verder..
Volgens mij kantelt ze haar bekken ook redelijk goed, en zijn haar buikspieren ook aangespannen.. dit weet ik niet zeker..
Ze lijkt iig wel vrijheid van voren te hebben.
Ik had ook iets gelezen over de staart dragen? dat als die dat doet dat het paard zijn buikspieren niet aanspant? kan iemand mij hier wat meer over vertellen?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:33

Jibbel : Het 50% verhaal, lijkt erg logisch! maar als het waar is durf ik niet te zeggen :o

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:43

loveulla94 schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6T7NTGEC.jpg

Naar mijn idee, zet wobyn goed haar achterhand onder de massa, en stuwt ze niet echt, maar draagt ze ook (nog) niet super. (Tenminste, bestaat er een middenweg?) ah men, dit is moeilijk. oke we gaan verder..
Volgens mij kantelt ze haar bekken ook redelijk goed, en zijn haar buikspieren ook aangespannen.. dit weet ik niet zeker..
Ik had ook iets gelezen over de staart dragen? dat als die dat doet dat het paard zijn buikspieren niet aanspant? kan iemand mij hier wat meer over vertellen?

Persoonlijk heb ik wel wat moeite met het stuwend of dragende paard in galop.
Naar mijn mening is galop een dragende gang. Waardoor een paard eerder zakt van achter en meet draagt zonder dat daarbij het bekken echt is gekanteld en de buikspieren zijn aangespannen.
Maar dat kan ik mis hebben.

ben wel van mening dat een stuwend paard (misschien wel elk paard) eerst een tussen weg heeft tussen stuwen en dragen. En paard moet leren zijn bekken te kantelen en leren zijn buikspieren aan te spannen. En op die momenten is een paard dus nog steeds stuwend terwijl hij wel begint te dragen.
Een en ander is misschien ook wel afhankelijk van de africhtingsgraad. niet zo zeer dat een Z paard ten alle tijden draagt. (doet die van mij ook nog niet) maar meer dat een paard die net onder het zadel is minder makkelijk draagt.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:45

ponyparadijs : Hmm. dus ik moet het mezelf moeilijk maken met een draf-foto? ....
weet niet of ik dat wel aandurf! hahaha.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:53

loveulla94 schreef:
Afbeelding

euhm, ik ga een poging wagen...komtie:

je paard draagt hier wel, maar ik vind haar wat in onbalans (lijkt zo he). Dit probeer jij op te vangen door je been naar achter te leggen en wat naar voren te gaan hangen. Paardje mag wat meer opwaartser galopperen, ik denk dat jij dan ook beter kan zitten. Voor een Fries (toch?) draagt ze het hoofd redelijk opgericht (niet dat diepe, op de hals, wat Friesen nog wel eens willen doen).

Zo, dat was een hele bevalling! :D Ik zocht eigenlijk een topic over goed zitten en het probleem over mijn eigen bekken, en kom hier op uit. Maar vond het erg interessant! Dus heb alles zitten lezen, haha.
Ik kan het vaak wel zien, maar het verwoorden is idd het moeilijkste!

edit: ik denk dat je paardje zich wel draagt, maar dat kan ook zijn doordat je in galop zit en volgens mij een wending rijd, dus het kan zo lijken?
Laatst bijgewerkt door Teigetje008 op 07-03-12 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:54

ponyparadijs schreef:
loveulla94 schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6T7NTGEC.jpg

ben wel van mening dat een stuwend paard (misschien wel elk paard) eerst een tussen weg heeft tussen stuwen en dragen. En paard moet leren zijn bekken te kantelen en leren zijn buikspieren aan te spannen. En op die momenten is een paard dus nog steeds stuwend terwijl hij wel begint te dragen.

Wat jij zegt dat bedoel ik ook ongeveer met dat 60-40, 50-50, 40-60. Denk ik. Ik kan het beeld goed voor me zien, maar moeilijk verwoorden.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:57

Jibbel schreef:
Wat jij zegt dat bedoel ik ook ongeveer met dat 60-40, 50-50, 40-60. Denk ik. Ik kan het beeld goed voor me zien, maar moeilijk verwoorden.

Volgens mij ook :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:57

Komt ook inderdaad wel op het zelfde neer Jibbel.

loveulla je hoeft het jezelf niet moeilijk te maken hoor. Ik geef alleen aan dat ik een galop foto moeilijk te beoordelen vindt.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:00

Teigetje008 schreef:
loveulla94 schreef:
Afbeelding

euhm, ik ga een poging wagen...komtie:

je paard draagt hier wel, maar ik vind haar wat in onbalans (lijkt zo he). Dit probeer jij op te vangen door je been naar achter te leggen en wat naar voren te gaan hangen. Paardje mag wat meer opwaartser galopperen, ik denk dat jij dan ook beter kan zitten. Voor een Fries (toch?) draagt ze het hoofd redelijk opgericht (niet dat diepe, op de hals, wat Friesen nog wel eens willen doen).

Zo, dat was een hele bevalling! :D Ik zocht eigenlijk een topic over goed zitten en het probleem over mijn eigen bekken, en kom hier op uit. Maar vond het erg interessant! Dus heb alles zitten lezen, haha.
Ik kan het vaak wel zien, maar het verwoorden is idd het moeilijkste!

edit: ik denk dat je paardje zich wel draagt, maar dat kan ook zijn doordat je in galop zit en volgens mij een wending rijd, dus het kan zo lijken?

Ik vind inderdaad ook dat ze meer bergop kan galopperen, ze lijkt nog best vlak te galopperen ondanks haar achterhand mooi onder de massa zit (vind ik dan)

Jup ze is Fries, maar nu mijn vraag, waarom is ze redelijk opgericht??

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:00

ponyparadijs schreef:
Komt ook inderdaad wel op het zelfde neer Jibbel.

loveulla je hoeft het jezelf niet moeilijk te maken hoor. Ik geef alleen aan dat ik een galop foto moeilijk te beoordelen vindt.

haha oke :o nou ik heb hier wat draf foto's voor me, dus ik ben wat aan het bekijken enzo :) echt heel erg moeilijk,

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:03

Ik heb ook niet alleen maar hele goede foto's geplaatst. Er zijn zat foto's geplaatst die juist omdat ze niet geweldig zijn goed leer materiaal zijn!