Totilas and all other horses

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:43

Abacab schreef:
Mindfields schreef:
Oh je dacht ik wordt even persoonlijk? Hahaha. Ach zegt weer genoeg toch?
Dat je sommige dingen voor de lol eens doet zoals een showtje rijden op een evenement, wat is daar mis mee?

Jammer dat je dat zo opvat, ik schrijf juist dat daar helemaal niets mis mee is, ieder zijn feestje!

Maar wat zegt dat over mijn rijden? Helemaal niets. Dat bedoel ik. Jij probeert er een punt mee te maken.

Abacab

Re: Totilas and all other horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:15

mijn punt is dat jij en Moll appels met peren vergelijken

Persoonlijk vind ik het super leuk dat jij in een gouden jurk op een Fries een liedje gaat zingen voor publiek, moet je vooral mee door gaan. Maar als dat jouw ding is moet je niet gaan roepen dat het rijden wat je een aantal ruiters in de top-sport ziet doen technisch niet deugd, dat is mijn punt.

Ik ben niet pro of contra klassiek ofLDR, maar ik zie en weet wel dat zowel een Henk van Bergen, Ernest van Loon, Jurgen Koshel, Imke Bartels, Edward Gal of een Coby van Baalen allemaal geweldig veel liefde voor de paarden hebben. En dat zij allemaal anders trainen maar dat ze alleen maar het allerbeste voor hun paarden wensen. Daarom heb ik diep respect voor hen [en voor nog veel meer anderen] en heb ik het lef niet hen te gaan beschuldigen van het niet correct opleiden of rijden van paarden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:30

Luister eens, ik heb 1 keer op een fries in een gouden jurk rondgegaloppeerd, in 2009 was het geloof ik. Jij wil nu de discussie opnieuw beginnen en daar doe ik niet aan mee. Jammer dat je het nodig vindt persoonlijk te worden, dat draagt niets bij aan de discussie namelijk. Maar zoals ik al zei, dat gebeurt steeds als de argumenten op zijn.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:59

Hermelientje schreef:
@Mindfields

Ik zie eerlijk gezegd zelf geen verschil tussen deze houdingen. Begrijp ik het goed dat de eerste houding (jouw website) goed is en de tweede houding LDR is waar jij dus zegt tegen te zijn in dit topic. Afgezien van een iets ander type paard op de tekeningen zie ik geen enkel verschil. En hoe is het mogelijk dat jouw plaatje "collection" heet want het paard loopt achter de loodlijn en de nek is niet het hoogste punt. Nu hebben Murphy en Piepenfiets net uitgelegd dat dit biomechanisch onmogelijk is, kun jij dit mischien verduidelijken?

Wel goed vertellen, he.
Waar het 't diep en rond bertreft van het huídige LDR!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:29

setteke schreef:
En Murphy, die ABSOLUTE CONTROLE wil toch iedereen. Anders kan je beter wat anders gaan doen. In ieder geval niet paardrijden.
Beter voor de biomechanica van het paard. Hoofd naar beneden, rug bollen en grazen.

Nee Setteke, niet íedereen wil ABSOLUTE controle.
De LDR/Rollkur-ruiters van nú willen ABSOLUTE controle.
Ík wil controle, maar geen ABSOLUTE controle.

Moet een leraar in de klas lijfstraffen geven om zijn klas onder controle te houden?
Moet je elke hond, van Pitbull tot herder, in een dwangbuis proppen en een muilkorf omdoen om de controle te behouden?
Moet je een paard in LDR/Rollkur dwingen om controle te hebben ...???

Nee, tenzij jezelf geen bagage, geen volle rugzak hebt, oftewel: geen gedegen opleiding hebt om controle te krijgen over je paard zónder hem daarbij te knevelen! Ja, dán wel. Wie de schoen past, trekke hem aan ...

Kijk, dat is nu precies de reden waarom LDR/Rollkur-ruiters ABSOLUTE controle nodig hebben, omdat ze die hete, sensibele paarden anders níet onder controle kunnen houden! En daarom werken ze alleen maar aan de voorkant, want oh oh, als ze die rem en handrem toch niet hadden!
Gal ooit zien rijden met Totilas in het bos op een trensje?
Rath wel!

De "LDR/Rollkur-basis" (als die al bestaat) is heel "arm".
Dat iemand als bijv. Anky er weg meekomt, heeft álles te maken met haar klassieke vorming, waardoor zij kan putten uit haar "volle rugzak".
De nieuwe generatie zal het internationaal ook nooit meer zo doen als bijv. Anky, domweg vanwege een gebrek aan BASIS, bij ruiter en daardoor bij paard!
Een gebrek aan een gedegen opleiding, kunde, vaardigheid en rijkunstig gevoel. We trainen immers onze biceps en triceps in de sportschool voor krachttraining welke nodig is om de voorkant te bewerken, maar nemen niet meer de tijd om eens fatsoenlijk te leren zitten en aan onze eigen opleiding en die van het paard te werken.

De ruiters groeien niet mee met de kwaliteiten van de paarden, hetgeen heel goed te zien is in de praktijk.
Kijk naar de jonge paarden-rubrieken: de paarden zijn hun gangwerk vaak al kwijt als 4-jarige in de PAVO-Cup.
Op de éne zijde van het veld zie je de 3-jarigen geweldig bewegen; op de andere zijde bij de PAVO is er nauwelijks nog wat terug te zien en moeten ze trekken aan alle kanten om een beetje "controle" te blijven houden over hun paarden en zijn de geweldige bewegingen die er van nature zijn, geheel weggevaagd.
Bij de Verrichtingsonderzoeken werd N.B. de Kampioenshengst Coverstory naar huis gestuurd wegens ..."aanleuningsproblemen"....!! Alof het paard een ziekte had!
Met dank aan de goede rijderij van onze huidige ruiters!
Zij kunnen gewoon niet met die sensibele paarden omgaan en hebben daarom ABSOLUTE controle nodig door gebruik van LDR/Rollkur en slofteugels.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:00

Abacab schreef:
mijn punt is dat jij en Moll appels met peren vergelijken

Persoonlijk vind ik het super leuk dat jij in een gouden jurk op een Fries een liedje gaat zingen voor publiek, moet je vooral mee door gaan. Maar als dat jouw ding is moet je niet gaan roepen dat het rijden wat je een aantal ruiters in de top-sport ziet doen technisch niet deugd, dat is mijn punt.

Ik ben niet pro of contra klassiek ofLDR, maar ik zie en weet wel dat zowel een Henk van Bergen, Ernest van Loon, Jurgen Koshel, Imke Bartels, Edward Gal of een Coby van Baalen allemaal geweldig veel liefde voor de paarden hebben. En dat zij allemaal anders trainen maar dat ze alleen maar het allerbeste voor hun paarden wensen. Daarom heb ik diep respect voor hen [en voor nog veel meer anderen] en heb ik het lef niet hen te gaan beschuldigen van het niet correct opleiden of rijden van paarden.

Wíe vergelijkt hier appels met peren??
Waarom mag je niet én een Kur rijden én kritiek leveren op de huidige manier van rijden?
Het is juist prijzenswaardig wat Mindfields doet: én plezier maken met haar paard, waar ook anderen van genieten én werken op een manier met paarden (zie haar site) die zó harmonisch is, zoals dressuur bedoeld is immers, dat velen hier daar een puntje aan kunnen zuigen...!!

En wat ik me dan toch ook nog afvraag, Abacab, hóe kan iemand het allerbeste met zijn paard voorhebben en vervolgens wél zijn onderkaak tegen zijn onderhals aanplakken ...?!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:43

piepenfiets schreef:
Check het boek van mr von Neindorff XMarliez,daar kom je MF's plaatje zeker tegen.

Ik ben niet te beroerd om het boek van Neindorf te raadplegen, maar waarom komen er altijd zoveel mensen langs die al dood zijn en van wie er geen of weinig beelden bewaard zijn in dit soort discussies. Er moet toch nog wel iemand op deze aardbol nu in leven zijn en actief in de sport uitkomen die het wel goed doet. Mag ik daar misschien wat voorbeelden van ter vergelijking, zodat ik kan zien hoe correct eruit ziet. Ik hoor namelijk wel steeds fout/fout/fout maar heel weinig goed/goed/goed. Van foute voorbeelden kun je alleen maar leren hoe iets niet moet maar ik heb veel liever beelden van goed om te zien hoe het wel moet, dan gaat het leren echt veel sneller. Geef me alsjeblieft eens een voorbeeld (meerdere is nog fijner) uit de huidige top 100 van de FEI die het wel goed doet volgens jou. Om zelf maar met iemand te beginnen doet Steffen Peters het bijvoorbeeld goed in jouw ogen?

murphy102 schreef:
Wel goed vertellen, he.
Waar het 't diep en rond bertreft van het huídige LDR!

Ik begrijp dat ik alweer iets fout deed. Ik begrijp alleen nog niet goed wat. Ik gebruikte dus de definitie van LDR zoals de FEI het heeft vastgelegd en goedgekeurd (met beperkingen) als houding tijdens het losrijden/trainen. Dus zoals getoond in de link die ik gaf van de voorschriften aan de stewards. Begrijp ik het nu goed dat je niet daar tegen bent maar wel tegen het "huidige LDR". Wat is dan "Huidig LDR".
En als de FEI het al goed heeft vastgelegd maar er wordt volgens jou toch anders gereden dan is het toch een taak om de FEI over te halen de regels wel goed te handhaven. Daar is toch geen nieuwe warrige petitie zoals uit de openingspost voor nodig. Ik kan echt niet zien hoe dat bijdraagt aan een oplossing.

@Abacab
Ik moet eerlijk bekennen dat als ik zingend rond had gereden op een Fries met wapperende manen in een gouden jurk ik ook jouw bericht als persoonlijk had opgevat. Het is vooral het "proberen te zingen" waardoor het een nogal negatieve ondertoon kreeg, misschien niet zo bedoeld maar ik voelde dat ook wel zo.

Het feit dat iemand wereldkampioen of zelfs olympisch kampioen is wil nog niet zeggen dat ook het lesgeven van die persoon in orde is. Volgens mij heeft Tineke Bartels (die zelf best wel goed kan uitleggen) in het verleden wel eens tegen Anky gezegd dat ze niet goed kon uitleggen. En als zo'n topper er dan nog beter over na zou denken wat hij/zij nou eigenlijk doet dan zou je het dus nog veel beter kunnen uitleggen en heb je het tegelijkertijd zelf nog beter begrepen. En dan ben je om het voorbeeld van de natuurkundige Feynman te nemen niet alleen maar een Nobelprijswinnaar maar ook iemand van wie de lessen te volgen waren voor absolute alfa's die nooit eerder iets hadden begrepen van natuurkunde. Met andere woorden je hebt het naar een nog hoger plan getild, waar niet alleen je vakbroeders iets aan hebben maar ook relatieve leken. Iemand die dat niveau bereikt heeft die heeft het volgens mij pas echt begrepen. Ik zeg dit in het algemeen over lesgeven en niet als kritiek op genoemde Edward Gal. Ik weet namelijk helemaal niets over zijn lessen dus heb er geen enkel oordeel over.

Er zijn zoals je zegt Abacab verschillende ruiters/trainers met een iets andere aanpak die zeker allemaal iets nuttigs te vertellen hebben. En over het algemeen ben ik er net als jij van overtuigd dat die mensen van hun paard houden en het beste met hun paard voorhebben net als jij en ik en Piepenfiets en Murphy en alle andere deelnemers hier. Dat neemt niet weg dat helaas ook met teveel dwang resultaten kunnen worden verkregen, dus waakzaamheid kan nooit kwaad. De praktijk wijst uit dat misstanden voorkomen, maar dat dan wel bij diverse rijstijlen en disciplines, zoals Kadankovitch al opmerkte.

@Mindfields
Dankjewel voor je antwoord. Ik zie natuurlijk wel verschil tussen het plaatje van het paarse paard en het plaatje van de FEI als we het over de beenzetting hebben maar dan zie ik vooral dat jouw plaatje (paarse paard) een latere fase in de beenafwikkeling laat zien. Maar hoe zit het dan met het eerste plaatje op de dezelfde pagina van jouw website http://www.noorhorses.com/page/harmonieuze-dressuur? Wat is dan het verschil (als we nu even alleen naar de beenzetting kijken) met het plaatje/de plaatjes van de FEI? Ik probeer te zien wat jij ziet maar ik weet gewoon niet waar ik het moet zoeken. Dan mag jij van mij rustig zeggen dat ik (wij) iets niet zie(n) of niet goed kijk(en) maar ik zou het persoonlijk fijner vinden als ik wist waarnaar ik dan moest kijken. Ik heb geleerd dat het paard op de voorhand gaat als de paslengte voor groter is dan de paslengte achter. Maar op alle plaatjes, zowel die van jou als alle plaatjes van de FEI zie ik een correcte beenafwikkeling alleen in een iets andere fase van de draf.

@Murphy
Tot mijn grote vreugde stel ik vast dat we het toch ergens over eens zijn. Ik ben er zelf namelijk van overtuigd dat het op correcte wijze iets dieper instellen van een paard (en daarvoor zou zeker geen stang nodig moeten zijn!) alleen maar kan worden gedaan als de persoon over voldoende "klassieke kennis" beschikt om het paard ook in andere houdingen met een correcte aanleuning en ruggebruik te rijden. Ik deel je zorgen hierover.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:18

Hermelientje, ik heb het al vaak uitgelegd, maar wil het echt wel nog een keer vertellen.
Ook in de Klassieke Dressuur kennen we wel degelijk LDR, misschien -met oog op de verwarring van nu- had het beter Lang, Laag, Diep en Rond kunnen heten.
Want zo bedoeld de FEI dat nl. ook: in een voorwaarts-neerwaarts-positie net even wat dieper instellen (inderdaad iets áchter de loodlijn), máár: ...Láng en Laag, voor slechts een korte periode, wat bij sommige paarden soms wel eens hulpvol kan zijn. Deze manier gebruikt ook Carl Hester, dus zoals het van origine bedoeld is en waar de FEI dus ook achter staat, begrijp je.
Maar nooít Diep en Rond, wat je nu ziet.
Kijk, en daar zit de kneep.
Het LDR zoals dat nu wordt vertoond ís niet Láng en Laag, Rond en Diep, maar vooral Rond en Diep, met heel af en toe (op een pormotiefilmpje van Anky te zien) even Laag, Diep en Rond.
Om díe reden noem ík het 't huidige LDR, hetgeen gelijk staat aan de Rollkur/Hyperflexie. Aangezien de Rollkur verboden is, heeft deze trainingsmethode een andere naam gekregen van Sjef, om toch door te kunnen gaan met deze trainingsmethode.
Hopelijk heb ik enige duidelijkheid kunnen geven.

Wat de FEI-controle betreft: die is er niet. Er zal geen steward Anky of Gal vertellen dat ze zó niet mogen losrijden.
En in de ring laat men natuurlijk iets anders zien en is eindelijk voor het paard de druk eraf.
Echter zie je dan aan heel veel zaken (ook al gepasseerd hier) dat een paard LDR/Rollkur getraind is. Om een voorbeeld te geven wel eens een achterbeen gezien dat meedoet in bijv. de uitgestrekte draf, maar ook in de verzamelde draf e.d.??
En als het publiek dan uit zijn dak gaat vanwege dat "gave", hoge voorbeen, denk je dan niet dat de jury daar gevoelig voor is?!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:49

Murphy, met u uitleg kan ik het het overgrote deel eens zijn, maar het zou toch fijner zijn indien niet iedereen die, de door u als correct beschreven, LDR uitvoeren, op een hoop worden gegooid met ruiters die feitelijk rolkür toepassen. Ik begrijp uw bezwaar tegen het gebruik van LDR door bepaalde mensen, maar om dat andere daarme te belasten die die niet doen, vind ik niet juist.

Dit is dan eigenlijk taalkundig ook op te lossen, door afspraken te maken hoe we het een en ander noemen.
Een voorstel zou zijn; LDR laten wat het FEI ermee bedoelde (zo ontstaat geen verwarring als iemande de definite bij het FEI opzoekt.
; DR (diep en rond) als aanduiding voor die ruiter die niet geen LDR uitvoeren, maar niet rolkür-beoefenaars genoemd willen worden. Of noem het 'feitelijke rolkür',

Op die manier kan de discussie veel preciezer verlopen zonder spraakverwarring en zonder dat personen zich onnodig beledigd voelen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:03

Goed plan, Kadankovitch. Maar dan wel nog even voorleggen bij Sjef met de woorden "Gelieve een andere of feitelijk vorige benaming weer te gebruiken", ook al is dat verboden.
Maar u heeft gelijk, voor Bokt zou dat misschien wel werken.

Wel moet ik erbij zeggen dat LDR in de Klassieke Dressuur slechts af en toe wordt gebruikt en niet dagelijks. Het kan soms probleemoplossend werken.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:26

De opmerking was niet bedoeld om op de kern in te gaan, maar om vooraf duidelijke afspraken te maken wat precies bedoeld is. Als daar met voldoende mensen hier op Bokt een afspraak over gemaakt kunnen worden, zou dat in eerste instantie voldoende zijn. Wat Janssen erover denkt, laat mij zo koud, als dat het hem laat.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:29

met je eens, echter wanneer kan je iemand die bestempeling toe rekenen in in schriftelijke discussie?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:22

murphy102 schreef:
Goed plan, Kadankovitch. Maar dan wel nog even voorleggen bij Sjef met de woorden "Gelieve een andere of feitelijk vorige benaming weer te gebruiken", ook al is dat verboden.
Maar u heeft gelijk, voor Bokt zou dat misschien wel werken.

Wel moet ik erbij zeggen dat LDR in de Klassieke Dressuur slechts af en toe wordt gebruikt en niet dagelijks. Het kan soms probleemoplossend werken.

Ik vind het ook een goed idee. En voor zover ik weet discussieert Sjef hier niet mee. ;)

Ik weet niet in hoeverre de stewards optreden bij het trainen/inrijden. Wel weet ik dat er toch behoorlijk kritisch wordt meegekeken, door pers en publiek en dat is natuurlijk prima.

Nog even een vraag Murphy naar aanleiding van jouw uitleg. Jij zegt dat het te zien is dat een paard met "feitelijke rollkür" getraind is aan onder andere het achterbeen dat niet meekomt in uitgestrekte draf. Begrijp ik dat goed? Was bijvoorbeeld Totilas onder Edward Gal dan een voorbeeld van zo'n paard in jouw ogen?

@Moll
Ik weet ook niet precies wanneer je iemand die bestempeling kunt geven, maar ik mag hopen niet op grond van een momentopname. Je hebt nu eenmaal paarden die zich snel opkrullen terwijl andere paarden dat nooit doen. Heb je de pech er eentje te hebben uit die eerste categorie dan zou je dus sneller voor dierenbeul worden uitgemaakt op basis van een enkel fotootje.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:41

Moll schreef:
xmarliez schreef:
Het heeft niet alleen met ondertreden te maken. Als je de achterhand zou trainen door alleen onder te treden dan hadden veel paarden nu een sterke achterhand (kijk na AR waar ze alleen maar 'ondertreden' maar de paarden knappen in het lichaam totaal niet op).
Achter de loodlijn is achter de loodlijn en dat is niet wat wij willen.
Je hebt een verschil tussen achter de loodlijn en achter de loodlijn maar het ligt altijd aan de ruiter die te streng is in de hand en te druk bezig is aan de voorkant. Hierdoor kruipt het paard er achter.
Jouw plaatje is dan ook niet mijn ideaal beeld.

Nu lees ik dat je vindt dat een paard de rug op moet bollen VANUIT een gewelfde hals. Dat is onzin, een paard bolt de rug pas op als de achterhand aangezet wordt tot werken, dus een paard van achter naar voren gereden wordt.
Daar ga ik weer, zoals in ieder topic. Even een quote van mezelf:
Het omhoog brengen van de rug, dat wordt gezien als iets dat ontstaat door het paard aan de voorkant LDR te stellen maar dat is niet juist. Wij rijden een paard namelijk van achter naar voren en dan komt het omhoog brengen van de rug door de bindweefselplaat van de rug die naar achter wordt getrokken en kracht uitoefend op de rugspier. Dit komt tot stand als de grote draaier een passieve draaing maakt aan de daar aan gehechte bilspier, en dit komt tot stand bij oefeningen waarbij de achterhand van het paard ingezet wordt (onderandere wijken). Als het paard sterk genoeg is in de achterhand spieren en dus ook in de rugspieren zul je merken dat het paard de aanleuning langer vast kan houden en dat deze uiteindelijk constant wordt, dan is er sprake van een rug die goed aan het ontwikkelen is, net als de achterhand spieren. Het begint en het eindigd dus vanuit achteruit.
Door jouw gedachtengang rijdt je van voren naar achter LDR dus.

heb je toevallig een foto of beter nog een filmpje dat je dit doet met je paard?

Van wat?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:32

Inderdaad Hermelientje. Dankzij de kwaliteiten van dat paard, valt het nog mee bij Totilas -ogenschijnlijk-, maar dat heeft alles te maken met de bouw van dat paard en zijn korte rug. Daarom líjkt het of hij Hankenbiegung laat zien, maar dat is niet zo. Een paard dat Rond en Diep gereden is, laat geen Hankenbiegung zien om de doodeenvoudige reden dat deze paarden het gewicht níet naar de achterhand kunnen plaatsen, kán ook niet biomechanisch gezien.
Dus ik zeg óndanks Gal en de aanhangers van Gal zeggen dánkzij Gal.
Bij Salinero bijv. is dat veel beter te zien.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:38

Als we het eerst eens duidelijk maken wat we met 'n bepaalde aanduiding bedoelen. daarna kunnen we elkaar de koppen inslaan om veel preciesere redenen }> .
We kunnen hier alleen schrijven, beste Moll; iemand iets toerekenen kan toch niet.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:24

Wat ik met die plaatjes op mijn site wil zeggen is dat er een relaxte flow door het paard heen moet zijn van achteren naar voren toe, over de rug. Een ontspannen paard dat zonder druk op de hand gereden wordt, zoals je op alle rijfoto's op mijn site kunt zien.

Ik maak dagelijks de ellende mee van instructeurs die hun leerlingen leren om letterlijk de handen plat te draaien(dus pianohandjes) en de armen naar beneden te drukken(en dit zijn dan ruiters die in het B en zelfs A kader rijden die als instructie dit aan hun leerlingen vertellen) waardoor ik compleet stukgereden paarden met wanhopige ruiters erop in mijn handen krijg, die niet meer naar voren durven gaan en dan van die betreffende instructie nog naar voren gejast werden, hoe dan ook, MET natuurlijk wel die constante druk op de hand, totaal oneerlijk dus om dat te vragen van een paard. Paarden die in de staak zijn gegaan van ellende, paarden waarvan het lichtje in hun ogen gedoofd is, paarden die lichamelijk kapot zijn GEREDEN.

Voor iemand mij bekritiseerd(is wel makkelijk natuurlijk, dat snap ik heus wel!), loop eens een paar weken met me mee en zie de ellende van het fantastische voorbeeld van de topruiters, die ik dagelijks zie.

Ik heb mijn redenen om er zo over te denken, en dat is de dingen die ik er als resultaat van zie. Al jarenlang. Er is geen enkel argument wat mij nog overtuigd van het tegenovergestelde. De enkele uitzondering die het wel goed uitvoert vindt ik heel fijn voor het betreffende paard, echter zijn die uitzonderingen sterk in de minderheid.

De voorstanders van LDR/Rollkur vinden zelfs 'argumenten' om goed te praten dat Scandic met een blauwe tong uit zijn mondhoek door de baan gaat in Mechelen. Tot aan dat hij een blauwe tong HEEFT van nature. Uhuh. Als mensen niet eens meer zien hoe fout dat is(moet je in de B eens mee aankomen, een blauwe tong uit de mondhoek, maar hey in de GP kan dat gewoon hoor!)dan klopt er toch duidelijk iets NIET.

Nee mensen, ik weet heel goed waarom ik er over denk hoe ik er over denk, en mij proberen te pakken met bepaalde dingen, doe alsjeblieft je best. :Z

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:53

piepenfiets schreef:
xmarliez schreef:
Het heeft niet alleen met ondertreden te maken. Als je de achterhand zou trainen door alleen onder te treden dan hadden veel paarden nu een sterke achterhand (kijk na AR waar ze alleen maar 'ondertreden' maar de paarden knappen in het lichaam totaal niet op).
Achter de loodlijn is achter de loodlijn en dat is niet wat wij willen.
Je hebt een verschil tussen achter de loodlijn en achter de loodlijn maar het ligt altijd aan de ruiter die te streng is in de hand en te druk bezig is aan de voorkant. Hierdoor kruipt het paard er achter.
Jouw plaatje is dan ook niet mijn ideaal beeld.

Nu lees ik dat je vindt dat een paard de rug op moet bollen VANUIT een gewelfde hals. Dat is onzin, een paard bolt de rug pas op als de achterhand aangezet wordt tot werken, dus een paard van achter naar voren gereden wordt.
Daar ga ik weer, zoals in ieder topic. Even een quote van mezelf:
Het omhoog brengen van de rug, dat wordt gezien als iets dat ontstaat door het paard aan de voorkant LDR te stellen maar dat is niet juist. Wij rijden een paard namelijk van achter naar voren en dan komt het omhoog brengen van de rug door de bindweefselplaat van de rug die naar achter wordt getrokken en kracht uitoefend op de rugspier. Dit komt tot stand als de grote draaier een passieve draaing maakt aan de daar aan gehechte bilspier, en dit komt tot stand bij oefeningen waarbij de achterhand van het paard ingezet wordt (onderandere wijken). Als het paard sterk genoeg is in de achterhand spieren en dus ook in de rugspieren zul je merken dat het paard de aanleuning langer vast kan houden en dat deze uiteindelijk constant wordt, dan is er sprake van een rug die goed aan het ontwikkelen is, net als de achterhand spieren. Het begint en het eindigd dus vanuit achteruit.
Door jouw gedachtengang rijdt je van voren naar achter LDR dus.

Wellicht niet vanuit maar zeker met gewelfde hals. Een paard wat in ontspanning met gewelfde hals en ondertredend been in balans mag lopen natuurlijk met neus voor of op loodlijn,dat heeft niets te maken met LDR. Maak niet de fout de voorhand van het paard te negeren. Voor mij is het LDR zodra de hand dusdanig in gaat werken dat de valse knik ontstaat. De bovenlijn komt dan in hyperflexie.
En de rug bolt op!! Alleen vanuit de voorkant,en vanuit compressie ipv opening van de schoft. Het is de spanning op het lig nuchae die ervoor zorgt dat het bekken niet meer kan "tucken" en de croupe omhoog trekt zo een ondertredend achterbeen en vering in de wervelkolom in opwaarts/neerwaartse beweging verhindert. Even in het kort,sterk versimpeld. Het is niet zo eenvoudig,zeker het begint achterin maar halswervels zijn nog steeds onderdeel van de wervelkolom! Check het boek van mr von Neindorff XMarliez,daar kom je MF's plaatje zeker tegen. Kan jij me uitleggen wat de grote draaier is? Een paard laaggereden met swingende rug en ondertredend a.been in balans is geen LDR,het laatste is de term die tegenwoordig misbruikt word om rollkür aan te duiden en dáár gaat dit over,niet over in verantwoorde wijze een paard vwnw rijden!

Volgens mij begrijpen we elkaar niet goed. Laag diep en rond, of het nou met een strenge hand is of zonder verbinding (want uiteindelijk rijd je zonder verbinding als je het paard dieper in stelt) maakt niet uit.
Een grote draaier zit bovenaan het dijbeen, dat is een klein knobbeltje wat uitsteekt, de kleine draaier zit onderaan. Hieraan zitten spieren.
Het is juist wél LDR als je een paard lager stelt dan de boeg en de neus achter de loodlijn komt.
Voorbeelden van LDR

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voorbeeld wel een goede houding
Afbeelding

Mensen zien die plaatjes als 'ontspannen' houdingen. Maar het paard moet zich langer maken dan nodig is en kost kracht. Het paard treed onder omdat het zo lang is dat het wel onder moet treden, dat doet een paard ook als het in een normale basis houding gaat.
Het paard wordt, LAAG, en DIEPer gesteld dan zou moeten, de neus is achter de loodlijn en het paard gaat niet meer horizontaal laat staan dat het het gewicht naar achter kan verplaatsen. ROND wordt het paard in de nek gemaakt, de ene keer ronder dan de andere keer maar ook dan loopt het paard altijd achter de loodlijn en kan het paard niets anders als meer gewicht op de voorhand dragen (wat de foto's ook overduidelijk tonen). Deze zijn trouwens willekeurig van internet afgeplukt.
Door het paard gelijk in een juiste houding te plaatsen train je de spieren niet lang maar juist kort, zoals we willen. Of beter gezegd, niet langer dan nodig is en niet korter dan nodig is, gewoon binnen het frame van het paard.
Het paard kan daarom de achterhand spieren trainen, de spieren worden sterker als ze niet lang gemaakt worden maar zijn nog steeds 'soepel'. Hierdoor wordt het paard beetje bij beetje sterker en kan het langzamerhand steeds meer gewicht naar achter verplaatsen en steeds langer in een constante horizontale beweging blijven, zo kan aanleuning pas tot stand komen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:42

Uhm xmarlies, wil jij zeggen dat je jouw paard altijd in de houding rijdt van het plaatje wat jij als goed bestempelt?
Daar ben ik echt benieuwd naar :D
Laatst bijgewerkt door setteke op 27-02-12 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:46

@Mindfields
Vooropgesteld dit ik geef geen kritiek op je en zal zeker niet ontkennen dat dingen die jij beschrijft voorkomen. Maar dat wil bij mij nog niet zeggen dat twee dezelfde plaatsjes opeens anders worden omdat er een andere naam aan wordt gegeven. Als je instructeur bent en de theorie kent kun je me toch ook gewoon uitleggen wat er dan precies zo verschillend is aan de plaatjes op jouw site en die van de FEI.
Ik zie namelijk in zowel de plaatjes op jouw site als ook in die van de FEI prima werkhoudingen en zoals ik het zie zijn het allemaal geen voorbeelden van de ellende die jij schetst. Dat er in de praktijk vaak anders gereden wordt dan op deze plaatjes of heel slecht les wordt gegeven dat zal ik niet ontkennen. Maar als er een aantoonbaar verschil is dan moet dat toch ook gewoon aan te tonen zijn. Sorry hoor ik ben misschien wel teveel van de logica, maar zo werkt mijn brein nou eenmaal. Ik snap niet zo goed dat je dan zegt dat ik je probeer "te pakken". Leg het me dan of uit, of zeg dat je bij nader inzien toch geen verschil ziet of zeg dat je wel verschil ziet maar het niet uit kunt leggen. Dan hoef je toch niet zo slachtofferig te gaan doen. Het is maar een discussie en ik val helemaal jou of je manier van lesgeven niet aan. En je website vind ik erg leuk.

Veel andere deelnemers hier hadden dacht ik net de enorme stap voorwaarts gemaakt dat LDR zoals op jouw paarse plaatje en de plaatjes van de FEI niet hetzelfde was als rollkür en dat het de discussie ten goed zou komen om dat onderscheid te maken. De mensen die namelijk het eerste goedkeuren of gebruiken willen niet op een grote hoop gegooid worden met de mensen die het tweede goedkeuren of gebruiken. Verder meent xMarlies te weten dat jij dus ook LDR rijdt en ik weet heel zeker dat jij ook niet met blauwe tongen geassocieerd wilt worden, dus laten we alsjeblieft voor het verloop van de discussie een onderscheid maken.

@xmarlies
Is het resultaat van africhting in deze enige juiste houding ergens te bekijken?
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 27-02-12 22:57, in het totaal 2 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:54

Mindfields schreef:
Ik maak dagelijks de ellende mee van instructeurs die hun leerlingen leren om letterlijk de handen plat te draaien(dus pianohandjes) en de armen naar beneden te drukken(en dit zijn dan ruiters die in het B en zelfs A kader rijden die als instructie dit aan hun leerlingen vertellen) waardoor ik compleet stukgereden paarden met wanhopige ruiters erop in mijn handen krijg, die niet meer naar voren durven gaan en dan van die betreffende instructie nog naar voren gejast werden, hoe dan ook, MET natuurlijk wel die constante druk op de hand, totaal oneerlijk dus om dat te vragen van een paard. Paarden die in de staak zijn gegaan van ellende, paarden waarvan het lichtje in hun ogen gedoofd is, paarden die lichamelijk kapot zijn GEREDEN.

Ik vind je best wel generaliseren zo. Misschien is dat jouw ervaring, maar je kan me toch echt niet vertellen, dat instructeurs die in het A en B kader rijden al de paarden van hun leerlingen naar de knoppen helpen. Zo lijkt het nu wel.
Dan heb of krijg je je handen vol (niet letterlijk bedoeld :D ).

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:00

Das allemaal leuk en aardig he Marliez. Maar nog steeds praat dat niet goed dat er met ontiegelijk veel druk op een stang gereden wordt en dat er overduidelijk GEEN ruggebruik of achterhandgebruik is wat we voorgeschoteld krijgen onder het mom van dressuur. En daar gaat dit om. Probeer nu niet te doen voorkomen alsof jij dagelijks vele paarden in je handen hebt die je van stuk naar heel maakt, dat is wel wat ik doe. Zonder dwang, zonder druk en zonder schade. Paarden die supergespannen zijn geworden door rijden op druk, paarden die schieterig en bang zijn geworden en overal voor wegspringen, die doen dat ineens dan niet meer. Puur omdat het ze eens een keer mogelijk gemaakt wordt om hun lijf te gebruiken en hun hoofd te ontspannen. Hun achterbenen te plaatsen en in hun eigen balans te komen. Zolang ze op mijn hand hangen, zijn ze op de voorhand want dan dragen ze zichzelf niet. Dus ik maak los wat ze vastpakken(aangeleerd gedrag van die paarden omdat er altijd aan vastgehouden is) en laat ze ontspannen, op lengte. That's all. Dan gaan ze zichzelf weer dragen en ineens zijn er weer mogelijkheden.

Hermelientje: Ik ben een instructeur en ruiter die vanuit en met gevoel werkt en dan vooral gevoel voor het paard en engelengeduld met ruiters. Ik ben theoretisch onderlegd (in de goeie ouwe tijd van Deurne)maar de theorie is verre van toereikend gebleken om een ruiter daadwerkelijk te leren voelen, en ook verre van toereikend om een probleempaard uit te leggen dat ontspannen ook een optie is. Dat bereik je alleen met aanvoelen en invoelen. Een paard leest geen boeken en mij gaat het om de paarden, niet om mensen op Bokt die iets niet zien of die een theoretische uitleg willen. Ik voel mij enkel verplicht paarden en ruiters te helpen, vanuit mijn hart. Ik weet wat ik bedoel met dat plaatje en om hier nu een discussie te gaan voeren over een plaatje bedank ik even voor. Vandaag weer de ellende mogen aanschouwen van een paard wat ik vorig jaar uit de kreukels heb gekregen, daarna werd mijn vriend ernstig ziek e kon ik een poos daar niet heen, toenis een bijrijdster gaan drammen dat ze les moest nemen van een B-kader juf die dus met druk werkt. Drie lessen later zat het paard weer volledig in de kreukels. Eigenaresse heeft bijrijdster en juf van het erf gestuurd en baalt als een stekker dat ze dit toegelaten heeft maar er werd zo gejubeld over het systeem dat ze het toch heeft geprobeerd, omdat ik toch ook niet kon komen en ze openstaat voor nieuwe dingen. Toen ik vandaag weer voor het eerst kwam kon ik wel janken. Het verdriet staat weer in de ogen van het paard en hij was weer volledig gespannen en rechtsachter onregelmatig. Nu moet er eerst weer een osteopaat komen om de blokkades op te heffen en dan kunnen we hem hopelijk weer op de goede weg krijgen, als hij ons dat vertrouwen uberhaupt weer gaat geven. Het is om te kotsen, dat instructeurs gewoon roepen, nee hoor hou maar vast en druk je armen naar beneden hij gaat vanzelf loslaten over een poosje!

Ik bedoelde jou overigens niet met 'pakken' maar bijvoorbeeld een Abacab en Marliez.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:00

setteke schreef:
Mindfields schreef:

Ik vind je best wel generaliseren zo. Misschien is dat jouw ervaring, maar je kan me toch echt niet vertellen, dat instructeurs die in het A en B kader rijden al de paarden van hun leerlingen naar de knoppen helpen. Zo lijkt het nu wel.
Dan heb of krijg je je handen vol (niet letterlijk bedoeld :D ).

Het is wel het enige wat ik van die hoek van instructeurs onder handen krijg en het is echt intriest hoe die paarden er bij lopen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:27

Ik heb exact dezelfde ervaringen, Mindfields, ... helaas.
B-kader mensen en mensen "in een bepaalde funktie", zal ik maar voorzichtig zeggen.
Er zijn zelfs B-Kader ruiters die hun lesklanten in hun eerste lessen standaard met stang en trens én slof laten rijden; geen discussie mogelijk.
Geheel gefrustreerd en een paard "dat niet meer wil", compleet in de staak, mag je gaan dweilen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:45

Pfoe, dan hebben jullie het druk om te repareren met alles wat stuk is. Ik zou geen tijd meer hebben voor Bokt :D
Heel apart dat ik zulke mensen en paarden dus nagenoeg nooit tegenkom. Misschien komt het doordat ik geen mensen werf via dit forum.