Gert van het hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:15

knetterhard schreef:
araber schreef:
Alles draaid om geld en zeker de meeste paardenlui wil niks uitgeven ze zoeken iets goedkoops en snel prima inspeling op de markt lijkt mij. Daarbij vind ik de manier zeker niet slecht en parelli enz duurt de meeste mensen te lang. Misschien voor de vele hier in het topic geen goed arguyment maar het is wel de realiteit

En ik heb nou niks met parelli :o

ik ook niet

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:15

Helaas is een weekje Gert zeker niet goedkoop :Y) Dat kost meer dan de gemiddelde heikneuter die een maand parelli gaat doen met m.

En klimop you wish dat een paard met voorzichtig singeltje omdoen niet gaat springen op een singel de eerste keer. Ik heb een paarden gehad die een jaar lang aan longe moesten voor ik erop ging zitten omdat ze bij iedere keer maar hele lichte druk singeldrang hadden.

Overigens is deze methode ook prima voor niet lastige paarden.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:17

Gert geeft zelf aan dat hij liever een paard heeft dat nog nooit een zadel/singel om heeft gehad omdat hij bij het zadelen dan al kan bekijken welke reactie hij denkt dat een paard gaat geven. Tijdens het zadelen gaat alles super rustig en gecontroleerd en met respect naar het paard. Ze laten het paard eerst aan het zadel ruiken, leggen het er langzaam op en singelen dan aan. Meestal geven veel paarden daar nog geen kik mee. Omdat ze zo ontzettend veel ervaring hebben (Gert doet alles samen met zijn broer) gaat dit allemaal gemeerd. Ook het opstijgen en gaan zitten levert meestal geen problemen op.

Waarom zou een paard overdonderen slecht zijn trouwens?
Laatst bijgewerkt door Yucca op 28-02-12 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:18

Araber: Daar ben ik het met je mee een, maar je kunt ook in stapjes gaan + consequent wezen :).

GvhH doet zeker niet alleen probleempaarden, wij hebben ooit eens belang gehad bij een paard die geen probleem had en door hem zadelmak gemaakt was :j

LienC

Re: Gert van het hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:25

Zelf heb ik een merrie die aan de longe braaf is, luistert goed (nouja, af en toe gaat ze te snel, maar dat gaat steeds beter) maar ontzettend stressig is. Ook kan ze soms opeens wegspringen en rennen!
Nu denk ik er zelf ook over om Gert van het Hof te vragen, aangezien ik niet het lef heb om er op te gaan.
Ik kan wel op de beugels drukken met mijn gewicht (met mijn handen).

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:27

Yucca schreef:
Inermelo was één paard dat behoorlijk dominant was, al aan de longe. Gert heeft eerst met hem wat werk op de grond gedaan, en daar was al te zien dat het leiderschap overging van het paard naar Gert. En daar kwam geen geweld bij kijken. Dus hij stapt er niet zomaar op, als het paard op de grond niet goed aanvoeld.

Dan moet het wel heel 'extreem' zijn geweest als hij het bij dát paard wel nodig vond om grondwerk te doen en bij een ander paard in een eerder genoemd filmpje (van die clinic dacht ik? waarbij het paard volgens hem ook geen respect had) dan weer niet... maar blijkbaar kán ie het dus wel :D Hoewel ik natuurlijk niet weet hoeveel tijd hij gem. voor een grondwerksessie uittrekt misschien wel max 3 minuten :Y)

Mindim schreef:
Als paarden geen respect voor je hebben, moet je nu eenmaal wel eens fysiek geweld toepassen. Dat heb je ook wanneer je een jong paard opvoedt, dat moet soms even hardhandig op zijn plek gezet worden. Ik snap het punt daarin niet.
Het enige waar ik moeite mee heb, is dat alles in 1 sessie gebeurt. Voor het eerst een zadel en ruiter en ik een clinic met publiek en geluidsapparatuur vind ik het eigenlijk helemaal niets. Maar met het laatste filmpje heb ik weinig moeite.

Zolang fysiek geweld nog nodig is om het paard te laten stoppen of uit jouw persoonlijk ruimte te krijgen, heb je imo gewoon niks in dat zadel te zoeken... maar dat was ondertussen allang duidelijk neem ik aan :+
In het laatste filmpje gebeurde toch precies hetzelfde, voor het eerst zadel en ruiter op in 10 minuten en ipv het publiek gaat hij er maar mee de openbare weg op... volgens werkt het allemaal een beetje hetzelfde.

Marocje schreef:
het staat toch los van elkaar of je een paard al laat wennen zadel/hoofstel, longeren incl commando's? En het erop zitten? Het paard wat wij brachten was heel braaf met dit alles, maar toch wilden de eigenaars de eerste keren erop door Gert laten doen. EN ja, erop scheen ie ook heel braaf te zijn (dus ook eerste keer naar buiten).

Vind dat wel een taak van de eigenaar, je paard niet helemaal groen weg te brengen. Doe je dat wel, dan heb je inderdaad veel meer stress bij het paard, das niet gek toch?

Ik ben het inderdaad eens dat je het paard beter alvast een goede basis/voorbereiding kan hebben gegeven voor hem weg te brengen zodat hij niet volledig overdonderd wordt. Aan de andere kant is de eigenaar die het paard dan al vanalles heeft geleerd (en die het paard kent en vertrouwt, ga ik vanuit) natuurlijk niet een vreemde voor het paard (Gert) in een vreemde omgeving en zal het me ook niet verbazen als het paard dan alsnog heftig reageert terwijl hij dat in zijn 'veilige' omgeving met mensen die hij kent, nooit heeft gedaan.

_lautje_ schreef:
Helaas is een weekje Gert zeker niet goedkoop :Y) Dat kost meer dan de gemiddelde heikneuter die een maand parelli gaat doen met m.

En klimop you wish dat een paard met voorzichtig singeltje omdoen niet gaat springen op een singel de eerste keer. Ik heb een paarden gehad die een jaar lang aan longe moesten voor ik erop ging zitten omdat ze bij iedere keer maar hele lichte druk singeldrang hadden.

Goh, dan zal ik blijkbaar wel een heel makkelijk paard hebben :)* dat was sarcastisch bedoeld, want als mevrouw iets niet zint breek de rodeo los (wat ze ondertussen wel een beetje afgeleerd heeft gelukkig) :')
Nee even serieus... hoe zou het dan komen dat ik toevallig weer een uitzondering heb welke nooit raar heeft opgekeken bij het opzadelen/aansingelen, misschien omdat ze daar helemaal geen reden voor had? Heb het opgebouwd met dekje, dekensingeltje, licht boomloos zadeltje, longeersingel etc. en daarna stelde een écht zadel+singel dus gewoon niks voor... en ik geloof echt niet dat zij het enige paard is waarbij deze methode werkt :=

Pfff het wordt steeds moeilijker bij te blijven _O-
Laatst bijgewerkt door Klimop op 28-02-12 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:28

Als je er zelf geen vertrouwen in hebt, zou ik er zeker niet opgaan, want paard is stressig + dat jij stressig bent.. Dan word het voor het paard dubbelop! :j

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:29

_lautje_ schreef:

weet je hoe lang hun erover doen een paard klaar te krijgen ben je maanden verder gaat el wat kosten hoor en als ik soms hoor hoe vaak zn paard weer terug word om een beetke doorgereden te worden/bijgeschaaft dan loopt dat behoorlijk in de kosen hoor!

ik vind de methode prima voor ieder paard, persoonlij kdoe ik wat hij in een uurtje doe ik een week en rij met 2 weken in het bos maar dat is ieder zn ding natuurlijk maar doorpakken is zeker goed

paardjes123

mijn jonge paard nu een klein maandje aan het longeren met zadel/hoofdstel en inmiddels bijzet. Ze is erg sensibel, ik heb er nu een paar keer over heen gehangen. Ik denk dat ik haar ook 2 weekjes naar Gert breng. Ik heb al contact met hem gehad en prijs viel mee.

Yucca

De paarden die ik afgelopen keer bij Gert hebben gezien gaven ook niets om het zadel/aansingelen en dat gebeurde wel in een paar minuten.

Kajanus

Je kan het leuk vinden je kan het niet leuk vinden maar het is zo van Nick en Simon gepikt
En zo zal je altijd voor en tegenstanders hebben. Twee paarden zijn er van mij naar Gert geweest eentje voor een week en de andere voor 1 keer en hij is op beide blijven zitten :D
En ik had ze wel al het zadel etc op gehad maar ze gingen toch allebei aan de bok het eerste rondje met het zadel van Gert..

En Gert als je mee leest :wave:

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:31

Haha als Gert meeleest dan wil ik wel eens horen waar mijn schimmelpony van Democraat is gebleven..:+ (zon 10 jaar geleden...) die heeft hij voor ons verkocht. (als het de slager was wil ik het ook wel weten)

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:33

Wat dacht je ervan om hem dan gewoon even te bellen of een mailtje te sturen, ik denk nl niet dat hij een boktaccount heeft :+

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:35

Yucca schreef:
De paarden die ik afgelopen keer bij Gert hebben gezien gaven ook niets om het zadel/aansingelen en dat gebeurde wel in een paar minuten.

Ik weet niet of dit nou als vergelijking was bedoeld met die van mij... maar het verschil daartussen is dat de paarden die jij noemt geen reactie gaven omdat ze niet wisten wat zich overkwam (dus het 'overdonderd' zijn) en die van mij geen reactie gaf omdat ze heel goed doorhad wat er aan de hand was en precíes wist wat ik deed, maar ook wist dat het niks was om bang voor te zijn :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:36

Kajanus schreef:
Wat dacht je ervan om hem dan gewoon even te bellen of een mailtje te sturen, ik denk nl niet dat hij een boktaccount heeft :+

:)* B-)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:37

Klimop schreef:
Yucca schreef:

Ik weet niet of dit nou als vergelijking was bedoeld met die van mij... maar het verschil daartussen is dat de paarden die jij noemt geen reactie gaven omdat ze niet wisten wat zich overkwam (dus het 'overdonderd' zijn) en die van mij geen reactie gaf omdat ze heel goed doorhad wat er aan de hand was en precíes wist wat ik deed, maar ook wist dat het niks was om bang voor te zijn :)

En hoe weet je dat de paarden die Gert benaderde niet goed doorhadden wat er aan de hand was, en dat ze door Gert zijn handelen juist ook wisten dat ze niet bang hoefde te zijn?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:41

_lautje_ schreef:
Dat kost meer dan de gemiddelde heikneuter die een maand parelli gaat doen met m.

Afgezien van het feit dat het nogal denigrerend en onnozel is om mensen die aan Parelli doen een 'heikneuter' te noemen of te verwijten een apathisch doorgeknuffeld paard te hebben (eerder in dit topic), is wel duidelijk dat diegenen blijkbaar ook geen goed beeld hebben wat Parelli inhoudt!
Ik zou zeggen: verdiep je er eerst eens in of noem het anders niet ...! :n

Je vergelijkt appels met peren: Parelli is geen manier om paarden zadelmak te maken, maar een manier van omgaan met je paard. Dat daar uiteindelijk ook het zadelmak maken deel van uitmaakt is logisch.

Bovendien is het geen kwestie van kiezen: je kunt natural horsemanship toepassen op je manier van omgaan met je paard en je paard vervolgens door iemand laten zadelmak maken en inrijden (waarbij ik overigens niet denk dat de manier van Gert daar goed bij aanlsuit ;) ).

Verder moet iedereen vooral doen wat hij/zij zelf het beste vindt en ik denk dat je daarbij vooral naar je paard zult moeten kijken, welke methode is daarvoor het beste?

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:46

Yucca schreef:
En hoe weet je dat de paarden die Gert benaderde niet goed doorhadden wat er aan de hand was, en dat ze door Gert zijn handelen juist ook wisten dat ze niet bang hoefde te zijn?

*Ziet Gert voor zich die in het oor van paard fluistert 'niet schrikken hoor, ik ga nu een zadel op je rug leggen en daarna de singel vastmaken, is niet eng is niet eng' :+ * Sorry deed me een beetje denken aan dat filmpje van Joolien :')

Maar even zonder gekheid... het ging hier toch om die paarden die volgens jou nooit eerder een zadel op hun rug hebben gehad, of heb ik het verkeerd begrepen? Als die ineens in een vreemde omgeving/bak, met heel veel vreemde mensen die ineens vreemde objecten op hun rug gaan vastbinden staan, dan beseffen ze inderdaad heel goed wat er aan de hand is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:50

uryanne schreef:
De ruiter is ook een factor die zorgt voor de omgeving :D
Ik neem aan dat je die link wel weet te leggen? Verschil tussen letterlijk en figuurlijk...

Dus je zegt dat met een rustige ruiter de meeste ongelukken gebeuren? Anders snap ik echt de link niet idd.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:51

simodi schreef:
_lautje_ schreef:
Dat kost meer dan de gemiddelde heikneuter die een maand parelli gaat doen met m.

Afgezien van het feit dat het nogal denigrerend en onnozel is om mensen die aan Parelli doen een 'heikneuter' te noemen of te verwijten een apathisch doorgeknuffeld paard te hebben (eerder in dit topic), is wel duidelijk dat diegenen blijkbaar ook geen goed beeld hebben wat Parelli inhoudt!
Ik zou zeggen: verdiep je er eerst eens in of noem het anders niet ...! :n

Je vergelijkt appels met peren: Parelli is geen manier om paarden zadelmak te maken, maar een manier van omgaan met je paard. Dat daar uiteindelijk ook het zadelmak maken deel van uitmaakt is logisch.

Bovendien is het geen kwestie van kiezen: je kunt natural horsemanship toepassen op je manier van omgaan met je paard en je paard vervolgens door iemand laten zadelmak maken en inrijden (waarbij ik overigens niet denk dat de manier van Gert daar goed bij aanlsuit ;) ).

Verder moet iedereen vooral doen wat hij/zij zelf het beste vindt en ik denk dat je daarbij vooral naar je paard zult moeten kijken, welke methode is daarvoor het beste?

neem het niet te serieus het is een voorbeeld van een andere manier van inrijden wat meer tijd kost maar vertel maar want daar ben ik benieuwd naar bij een probleem paard hoeveel maanden heb jhe ongeveer nodig hem in te rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:52

kamsel schreef:
Yucca schreef:
Inermelo was één paard dat behoorlijk dominant was, al aan de longe. Gert heeft eerst met hem wat werk op de grond gedaan, en daar was al te zien dat het leiderschap overging van het paard naar Gert. En daar kwam geen geweld bij kijken. Dus hij stapt er niet zomaar op, als het paard op de grond niet goed aanvoeld.

Inderdaad, maar dan moet men wel kijken naar het paard.....

Dat filmpje met die geknepen staart, interessant zou zijn om te kijken naar nog n minuut of wat later en pas dan te oordelen.

Inderdaad, dat lijkt mij ook reuze interessant. Neemt niet weg dat op het moment van filmen het paard met de staart tussen de benen liep, maar ben idd wel benieuwd of het paard er daarna nog 'last' van heeft gehad.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:52

Nou, om heel eerlijk te zijn zag het er wel zo uit, Gert staat naast het hoofd van het paard en stelt het wel degelijk gerust. Weetje, ik zou echt eens gaan kijken naar een clinic/demonstratie van hem, dan kun je het hele traject eens met eigen ogen zien.

We hebben een andere mening en gaan elkaar toch niet omkrijgen :+

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:57

araber schreef:
neem het niet te serieus het is een voorbeeld van een andere manier van inrijden wat meer tijd kost maar vertel maar want daar ben ik benieuwd naar bij een probleem paard hoeveel maanden heb jhe ongeveer nodig hem in te rijden

Vind dit sowieso een rare vraag waar ik niet serieus op in zou gaan als ik simodi was, want imo kun je nooit vantevoren weten hoe lang een paard nodig heeft om iets te leren en hoe lang je bezig bent met een paard te beleren... elk paard is anders dus bij de een duurt het langer als bij de ander.

En @Yucca ik ben bang dat je gelijk hebt :')

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:01

sorry klimop referier even terug aan het punt geld en mensen die niks willen uitgeven maar prima als je daar niet op wilt reageren

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:02

Prima toch? :j