Yucca schreef:Inermelo was één paard dat behoorlijk dominant was, al aan de longe. Gert heeft eerst met hem wat werk op de grond gedaan, en daar was al te zien dat het leiderschap overging van het paard naar Gert. En daar kwam geen geweld bij kijken. Dus hij stapt er niet zomaar op, als het paard op de grond niet goed aanvoeld.
Dan moet het wel heel 'extreem' zijn geweest als hij het bij dát paard wel nodig vond om grondwerk te doen en bij een ander paard in een eerder genoemd filmpje (van die clinic dacht ik? waarbij het paard volgens hem ook geen respect had) dan weer niet... maar blijkbaar kán ie het dus wel
Hoewel ik natuurlijk niet weet hoeveel tijd hij gem. voor een grondwerksessie uittrekt misschien wel max 3 minuten 
Mindim schreef:Als paarden geen respect voor je hebben, moet je nu eenmaal wel eens fysiek geweld toepassen. Dat heb je ook wanneer je een jong paard opvoedt, dat moet soms even hardhandig op zijn plek gezet worden. Ik snap het punt daarin niet.
Het enige waar ik moeite mee heb, is dat alles in 1 sessie gebeurt. Voor het eerst een zadel en ruiter en ik een clinic met publiek en geluidsapparatuur vind ik het eigenlijk helemaal niets. Maar met het laatste filmpje heb ik weinig moeite.
Zolang fysiek geweld nog nodig is om het paard te laten stoppen of uit jouw persoonlijk ruimte te krijgen, heb je imo gewoon niks in dat zadel te zoeken... maar dat was ondertussen allang duidelijk neem ik aan
In het laatste filmpje gebeurde toch precies hetzelfde, voor het eerst zadel en ruiter op in 10 minuten en ipv het publiek gaat hij er maar mee de openbare weg op... volgens werkt het allemaal een beetje hetzelfde.
Marocje schreef:het staat toch los van elkaar of je een paard al laat wennen zadel/hoofstel, longeren incl commando's? En het erop zitten? Het paard wat wij brachten was heel braaf met dit alles, maar toch wilden de eigenaars de eerste keren erop door Gert laten doen. EN ja, erop scheen ie ook heel braaf te zijn (dus ook eerste keer naar buiten).
Vind dat wel een taak van de eigenaar, je paard niet helemaal groen weg te brengen. Doe je dat wel, dan heb je inderdaad veel meer stress bij het paard, das niet gek toch?
Ik ben het inderdaad eens dat je het paard beter alvast een goede basis/voorbereiding kan hebben gegeven voor hem weg te brengen zodat hij niet volledig overdonderd wordt. Aan de andere kant is de eigenaar die het paard dan al vanalles heeft geleerd (en die het paard kent en vertrouwt, ga ik vanuit) natuurlijk niet een vreemde voor het paard (Gert) in een vreemde omgeving en zal het me ook niet verbazen als het paard dan alsnog heftig reageert terwijl hij dat in zijn 'veilige' omgeving met mensen die hij kent, nooit heeft gedaan.
_lautje_ schreef:Helaas is een weekje Gert zeker niet goedkoop

Dat kost meer dan de gemiddelde heikneuter die een maand parelli gaat doen met m.
En klimop you wish dat een paard met voorzichtig singeltje omdoen niet gaat springen op een singel de eerste keer. Ik heb een paarden gehad die een jaar lang aan longe moesten voor ik erop ging zitten omdat ze bij iedere keer maar hele lichte druk singeldrang hadden.
Overigens is deze methode ook prima voor niet lastige paarden.
Goh, dan zal ik blijkbaar wel een heel makkelijk paard hebben
dat was sarcastisch bedoeld, want als mevrouw iets niet zint breek de rodeo los (wat ze ondertussen wel een beetje afgeleerd heeft gelukkig)
Nee even serieus... hoe zou het dan komen dat ik toevallig weer een uitzondering heb welke nooit raar heeft opgekeken bij het opzadelen/aansingelen, misschien omdat ze daar helemaal geen reden voor had? Heb het opgebouwd met dekje, dekensingeltje, licht boomloos zadeltje, longeersingel etc. en daarna stelde een écht zadel+singel dus gewoon niks voor... en ik geloof echt niet dat zij het enige paard is waarbij deze methode werkt
Pfff het wordt steeds moeilijker bij te blijven
Laatst bijgewerkt door Klimop op 28-02-12 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt