@Prestige; ik noemde de afstammingen om aan te tonen dat dat echt niet de suffe brave huis tuin en keukenpaardjes zijn, waarmee ik het zonder hulpmiddelen voro elkaar kreeg, gewoon ter illustratie dus

Ik vind het ronduit raar dat die topruiters waar jij het over hebt altijd met slof rijden, die hebben dat toch helemaal niet nodig? is dus gewoon standaard harnachement geworden begrijp ik?
@Trennie, okee, duidelijk zo, ik ben ook niet direct voorstander van bit/boom en zadelloos bij alle paarden hoor, en dat NH-gedoe met klickertraining en koekjes moet ik ook niet veel van hebben, maar idd, ik heb het geluk dat ik de tijd kan nemen om problemen op langere termijn op te lossen ipv dat ik aan een tijdslimiet gebonden ben zoals bijv.enkelen onder ons die traininen voor verkoop of klanten.
En ja ik realiseer me dat ik voor deze tijd een tikkeltje te idealistisch ingesteld ben, ik ben gewoon wat ouderwets denk ik

, maar als de gewonere ruiters al niet meer zonder slof kunnen of durven rijden, toch meerdere malen gelezen hier, ivm onzekerheid of angst, dan is er toch fundamenteel grondig iets mis he? die mensen zouden meer gebaat zijn bij paarden met minder bloed en minder sport-gefokt? of niet?