is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:13

kamsel schreef:
Sodeletuut, bij goed gebruik dwing je een paard niet naar beneden, je voorkomt dat hij te ver omhoog kan.

Uh dus een paard wat met zijn hoofd recht omhoog loopt, wat doe je daar dan mee? Zorgen dat het hoofd niet nog verder naar boven gaat? :+

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:18

Als je er het op de juiste manier gebruikt is er geen probleem
er kunnen erge gevolgen zijn als je hem verkeerd gebruikt (heb een iemand de kin van zijn pony zien breken met slof)
maar ik heb er geen probleem mee als je ermee KAN rijden

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:22

picassojava schreef:
er kunnen erge gevolgen zijn als je hem verkeerd gebruikt (heb een iemand de kin van zijn pony zien breken met slof)
maar ik heb er geen probleem mee als je ermee KAN rijden

breekt de slof niet eerder dan een kin

jellie1979

Re: is hier iemand NIET ANITI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:34

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:35

Wat is de juiste manier ?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:38

Sodeletuut schreef:
kamsel schreef:
Sodeletuut, bij goed gebruik dwing je een paard niet naar beneden, je voorkomt dat hij te ver omhoog kan.

Uh dus een paard wat met zijn hoofd recht omhoog loopt, wat doe je daar dan mee? Zorgen dat het hoofd niet nog verder naar boven gaat? :+

Je zou eens na kunnen denken over het verschil.. In heel het paardrijden kunnen op het oog kleine verschillen een groot gevolg hebben.

Maar je verkleint de bewegingsvrijheid, waardoor je minder en kleinere uitspattinkjes hebt en je je paard dus makkelijker en weer sneller bij de les kunt houden, dat is wat anders dan de slof de les te laten zijn.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:46

freeride schreef:
@Prestige; ik noemde de afstammingen om aan te tonen dat dat echt niet de suffe brave huis tuin en keukenpaardjes zijn, waarmee ik het zonder hulpmiddelen voro elkaar kreeg, gewoon ter illustratie dus :)

Ik vind het ronduit raar dat die topruiters waar jij het over hebt altijd met slof rijden, die hebben dat toch helemaal niet nodig? is dus gewoon standaard harnachement geworden begrijp ik?

@Trennie, okee, duidelijk zo, ik ben ook niet direct voorstander van bit/boom en zadelloos bij alle paarden hoor, en dat NH-gedoe met klickertraining en koekjes moet ik ook niet veel van hebben, maar idd, ik heb het geluk dat ik de tijd kan nemen om problemen op langere termijn op te lossen ipv dat ik aan een tijdslimiet gebonden ben zoals bijv.enkelen onder ons die traininen voor verkoop of klanten.

En ja ik realiseer me dat ik voor deze tijd een tikkeltje te idealistisch ingesteld ben, ik ben gewoon wat ouderwets denk ik :), maar als de gewonere ruiters al niet meer zonder slof kunnen of durven rijden, toch meerdere malen gelezen hier, ivm onzekerheid of angst, dan is er toch fundamenteel grondig iets mis he? die mensen zouden meer gebaat zijn bij paarden met minder bloed en minder sport-gefokt? of niet?

Alweer ben ik het helemaal met je eens.

Maar het is gewoon wel waar dat als iemand wel op de juiste manier of met de juiste redenen bepaalde dingen op bokt laat zien er dan gelijk als een rode lap op een stier gereageert wordt.
En de bekendste zijn daarin cap, sporen, slof, bit etc.

Daarbij: bokt kan wel massaal over een slofgebruiker heen vallen, maar ik denk niet dat het helpend zal zijn. Het werkt alleen maar negatief in een topic en diegene zal echt niet dardoor de volgende dag denken: goh, laat ik de slof er vandaag dan toch maar af.

Die invloed zal vanuit instructie moeten plaats vinden, niet vanuit bokt en al helemaal niet op de manier waarop dit helaas nog veel te vaak gebeurd.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 04:57

Sodeletuut schreef:
Het is de lange rugspier die er voor zorgt dat het hoofd boven of beneden is. Wanneer deze spier aangespannen is, is het hoofd hoog.

Dit is wel erg kort door de bocht, je uitleg bedoel ik. Die 'lange rugspier' waar je het over hebt is nl bij lange na niet de enige die invloed heeft op de hoofd-hals houding, en het begrip 'ontspannen' is natuurlijk ook nooit echt correct in deze context.

Als mensen die termen eens niet zo klakkeloos zouden overnemen en die zogenaamde 'ontspanning' als enig correcte zien, zou er denk ik al heel anders naar bijv. de slof in dit verhaal gekeken worden.

En sorry, maar moet toch eerlijk bekennen dat iedereen die 'ontspanning' verklaart als in de soort ontspanning dat het paard dus zijn (lange)- rugspier moet ontspannen tijdens dat er een ruiter van gemiddeld 50-60-70 kilo opzit -Zoals ik nu het idee krijg van sodeletuut (correct me if i'm wrong) dat ik me dan toch sterk afvraag waar ze die kennis vandaan hebben EN waarom ze die kennis dan ook vaak zo heerlijk rondspuien en pretenderen als enige kloppende waarheid _O- .

Paardjeslief moeten tijdens het uurtje rijden hun rug ontspannen en de ruiter dragen
Lijkt me dat een kind nog de tegenstrijdigheid kan vinden.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:41

TS... helemaal met je eens!!!!
Ik word er inderdaad ook zo moe van, van iedereen die direct commentaar levert!

Zoals jij ook al zei. iedereen denkt dat hij de perfectionist is! helaas... want je durft al haast niks meer te vragen hier...........

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:06

Als je hem goed gebruikt heb ik er absoluut geen problemen mee. :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:31

Mits het goed gebruikt wordt ben ik absoluut geen tegenstander. Natuurlijk zie ik ook liever een paard dat zonder hulpteugels goed loopt, maar soms moet het nu eenmaal omdat er anders niet veilig gereden kan worden. Neem nu inderdaad het voorbeeld van de slof. Als die op bijna alle foto's gewoon los hangt en er 1 foto tussen zit waar die wat strakker staat zal je mij er niet over horen. Misschien was het op dat moment inderdaad nodig. Pas wanneer de slof op het merendeel van de foto's strak staat zal ik er toch vraagtekens bij gaan zetten.

gilecasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:50

als er niet op de slof gereden wordt, heb ik hier geen problemen mee gebruik m zelf ook af en toe!
ben iets meer van de tiedemann

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:13

Ik gebruik ook een slof en ik heb er heel veel baat bij gehad.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:36

gilecasper schreef:
als er niet op de slof gereden wordt, heb ik hier geen problemen mee gebruik m zelf ook af en toe!
ben iets meer van de tiedemann

waarom hang je er dan een slof aan als je er niet mee mag rijden?
ik zelf vind de tiedemann niet zo fijn die zit altijd vast en een slof kun je gewoon kiezen

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:48

Zelf heb ik geen positieve ervaringen met een slof. Het neemt naar mijn idee een deel van je 'handgevoel' weg. Een ander probleem vind ik dat het heel moeilijk is om met een slof te rijden zonder terug te werken. Naar mijn idee en ervaring moet een paard altijd in voorwaarts-neerwaartse richting ruimte krijgen om na te geven, en bij een slof is dat door de katrolwerking bijna onmogelijk, tenzij je hem helemaal losgooit. Door diezelfde katrolwerking wordt er ook meer druk op het bit gezet dan de ruiter vaak door heeft.
Het klinkt als een open deur, maar ik geloof er heilig in dat alleen echt goede ruiters met een slof kunnen rijden, en dat juist die ruiters hem niet nodig hebben. Een slof als extra controlemiddel ofwel noodrem vind ik al helemaal niks.
Ook paarden die moeilijk stabiel nageeflijk te rijden zijn, kunnen zonder slof fijn in de aanleuning worden, als de ruiter maar goed genoeg leert rijden. Lukt het niet, dan moet de ruiter bij zichzelf te rade gaan, en daar zit hem de kneep, dat doen veel ruiters liever niet. Een slof wordt er dan te vaak bij gepakt als snelle sluiproute naar het gewenste resultaat, uit gemakzucht of onkunde.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:27

Askja schreef:
Een slof wordt er dan te vaak bij gepakt als snelle sluiproute naar het gewenste resultaat, uit gemakzucht of onkunde.

En als je hiermee je paard niet schaadt, wat is daar dan mis mee?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:34

Als je ermee om kunt gaan, lijkt mij een slof geen probleem. Maar waarom zou je, als het ook zonder kan? Als de slof 99% van de tijd doorhangt, dan zou je die 1% ook zonder slof moeten kunnen oplossen. Misschien is het iets psychologisch hoor, dan alleen het idee dat je er een slof aan hebt hangen al zorgt dat je beter rijdt ...?? Ik vraag me overigens wel af hoe veel mensen die zeggen/denken dat ze goed met een slof kunnen rijden, dat ook daadwerkelijk kunnen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:43

Als je een lastig te rijden paard een tijdje met een slof rijd en dat paard na een tijd fjn te rijden is zonder slof, ben je denk ik goed bezig. Als dit dan met vele paarden door de jaren heen lukt, zeker...

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:05

Ik ben zeker niet tegen slof!

Ik rijd er zelf alleen niet graag mee, omdat ik er totaal niet mee overweg kan!
Alleen met buiten rijden zet ik hem er wel is om, maar dan hangt hij eigenlijk full time los.
Pas als een paard schrikt en met zijn hoofd in de lucht als een dolle gaat rennen, pak ik mijn slof er een klein beetje bij om eigenlijk de controle in de mond weer een klein beetje terug krijg.

Er zijn helaas mensen die de slof en dingen voor hele andere dingen gebruiken en constant strak hebben, dat vind ik wel erg jammer!

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:47

Ik rijd regelmatig met slof, waarom?
Omdat ik een paard heb die héél hard gaat als hij het echt in zijn bol krijgt.
En dan vervolgens meestal vol op de muur af gaat en dan nét de kant op gaat waar jij dus niet verwachtte heen te gaan. :+
Nou, hop, slofje erom, paard begint te stuiteren, slofje iets strakker en op een volte, paard rustig, slofje los.
Ik zie daar geen problemen in.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:50

Askja schreef:
Als je ermee om kunt gaan, lijkt mij een slof geen probleem. Maar waarom zou je, als het ook zonder kan? Als de slof 99% van de tijd doorhangt, dan zou je die 1% ook zonder slof moeten kunnen oplossen. Misschien is het iets psychologisch hoor, dan alleen het idee dat je er een slof aan hebt hangen al zorgt dat je beter rijdt ...?? Ik vraag me overigens wel af hoe veel mensen die zeggen/denken dat ze goed met een slof kunnen rijden, dat ook daadwerkelijk kunnen.

Ik vind dat het zelfde idee als: waarom zou je met de auto gaan in plaats van fietsen? Die heb je tenslotte ook en is goedkoper. Maar met de auto kom je sneller bij het doel die je wil bereiken zonder te veel gedoe er om heen (bijvoorbeeld niet-gestrooide fietspaden).
Misschien is dit een gekke vergelijking, maar als je hetzelfde doel kan bereiken, beide op een vriendelijke manier, waarom dan al die ophef?
De slof wordt inderdaad verkeerd gebruikt, ben ik het totaal mee eens, maar er zijn ook ruiters die hem consequent gebruiken en ook weer durven los te laten.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:52

no problemo. ik heb zelf een keer met een slof gereden, hierdoor is het alleen maar vooruit gegaan. Rij zelf ook met een thiedemann. Heb het helaas gewoon nodig.
zolang het maar goed gebruikt wordt, zie ik er ook geen problemen in :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:03

Citaat:
Ik vind dat het zelfde idee als: waarom zou je met de auto gaan in plaats van fietsen?

Wat een rare vergelijking. Dan zeg je dus dat het om het even is of je met slof rijdt of zonder. Vind ik een zwaktebod. Als je een slof als vast onderdeel van je rijden gaat beschouwen, ben je in mijn ogen verkeerd bezig. Het is geen standaard harnachement, al krijg je helaas bij sommige ruiters wel die indruk. Ik denk dat ruiters die een slof op de juiste wijze gebruiken (maar ik blijf erbij dat zij hem eigenlijk niet nodig hebben) dit doen met het idee: zo kort en zo min mogelijk. Uiteindelijk gaat het om de communicatie met je paard, je paard moet jouw hand gaan vertrouwen, pas dan kom je aan echt rijden toe.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:22

Hier ook geen tegenstander. Ik heb zelf ook met slof gereden toen in mn paard aan het inrijden was, gewoon als noodrem maar verder losjes.

Maar ik denk wel dat een niet zo kundige ruiter eerder naar een hulpteugel grijpt dan een kundige ruiter die weet waar hij/zij het voor doet. Eigenlijk kan het grijpen naar een hulpteugel door een onkundige ruiter als onmacht worden gezien omdat het rijden niet gaat.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:38

Askja schreef:

Hoe verrassend, totaal mee eens :D