Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:36

nombrado schreef:
ja, via aanspanning en weer ontspanning....niet een continue aanspanning, wat je schrijft
het is een afwisseling van deze spieren, aanspannen ontspannen, om het lichaam in balans voort te bewegen.
Die spieren zijn ook nodig
maar zeker niet om ze altijd aangespannen te houden en de rug te bollen
als je bekken recht zijn, en je recht boven je fundament staat, loopt of beweegt, (vandaar dat dat rechtrichten belangrijk is) is er een afwisselend geheel van ontspanning en aanspanning van rug, buik en nog meedere spieren in dat gebied.
Maar geen een spiergroep is continue aangespannen.
dat is vragen om moeilijkheden.
We willen, neem ik aan, onze paarden lenig, soepel en krachtig hebben
dan ga je er geen paard van maken met een sixpack, want die trekt zijn hele fundament uit elkaar en dan is er uiteindelijk geen juiste verzameling meer mogelijk.
Maar waarom is dat wél nodig volgens jou? altijd aangespannen buikspieren?

Je gaat je al anders praten alhoewel je verhaal nog steeds niet klopt.
Jij vond de buikspieren niet belangrijk schreef je eerder nml.

Wat denk je dat er gebeurt als het paard de buikspieren ineens loslaat? Dat moet een enorme raar gezicht zijn. Krijgt hij in ene een holle rug. :D

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:39

Inderdaad, dat is wat ik bedoelde in mijn post hiervoor. je ziet een hele duidelijke lijn van de enkel van de ruiter naar de achterkant lopen.
Ik vind ook nombrado, sorry maar ineens zeg je dat ze wel belangrijk zijn, terwijl ze een post ervoor nog onbelangrijk waren?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:40

Doma_clasica schreef:
Bij de mens;
De buikspieren moeten niet alleen de romp recht boven de heupen zien te houden, zij hebben ook de belangrijke taak de stand van het bekken onder de meest extreme omstandigheden te reguleren.

Bij het paard;
http://www.atletischerijkunst.nl/pagina30a.html
De buispieren hebben verschillende functies. O.a. het ondertreden van de achterhand. Ze bepalen de slingerwerking van het achterbeen. Ze zorgen ervoor dat het paard zijn rug bol kan maken, mits hij zijn lange rugspier ontspant. Het is de bedoeling dat het paard zijn ruiter draagt met zijn buikspieren.

De buikspieren hebben een cruciale rol tijdens het verzamelen van een paard. Ze zorgen er namelijk voor dat het achterbeen naar voren wordt geplaatst.

Kben me kapot geschrokken van de foto´s op de site die je als link meestuurt
de meeste paarden zijn scheef, bewegen scheef en niet in balans.
zie jij een sixpack bij deze piafferende paarden?
welke spieren zie je wel gespannen?
Afbeelding
Afbeelding

lijkt er niet op :D
Afbeelding

Miss_Caroo

Re: Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:41

ik snap neit waar je nu naatoe wilt door deze foto's te laten zien nombrado?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:45

Doma_clasica schreef:

Nee, met trainen van de paarden, ga ik echt niet eens een potje buikspieroefeningen met de paarden doen.
ik leer ze dragen en het gebruik van deze spieren komt vanzelf
dat ga ik als mens of ruiter niet manipuleren
ik heb liever dat ze recht, in balans en op hun eigen benen bewegen.
Ik ga al helemaal niet denken....so...nu moet je even je rug bol maken, want dat is goed voor je buikspieren.
Ik train de lenigheid, soeplesse, rechtheid, balans, harmonie en kracht in de achterhand.
de spieren, van zowel, rug, buik als hals en schouder , schoft voelen zacht en soepel-lenig .

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:47

Nu vergelijk je paarden met mensen, maar mensen zijn heel anders gebouwd dan paarden. bij een mens ga je een potje buikspieroefeningen doen ja.
Bij een paard doe je andere oefeningen, om ervoor te zorgen dat hij zijn buikspieren aanspant.

En over wat je zegt van: so nu moet ik je rug even bol maken, is goed voor je buikspieren.
je kunt niet tegen een paard zeggen: ontspant dit eens?
Maar je kunt wel zeggen: span dit eens aan? Door bepaalde dingen aan te spannen, krijg je vanzelf die ontspanning waar je uiteindelijk naartoe wilt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:48

Miss_Caroo schreef:

er wordt hier gesproken over het een paard leren aanspannen van de buikspieren..., om zo beter te kunnen leren dragen
dan zou je dus , bij paarden die verder zijn, die buikspieren echt moeten zien lopen
vandaar dat ik plaatjes post van ruiters in de GP, die een piaffe doen (uiterste verzameling) om te laten zien, dat die buikspieren echt niet zo hard en aangespannen aanwezig zijn. en de rug niet bol.
enige wat veranderd bij de verzameling is het iets kantelen van het bekken.
dan zakt het paard iets in de achterhand omlaag, achterbeen buigt meer.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:50

nombrado schreef:
Doma_clasica schreef:

Nee, met trainen van de paarden, ga ik echt niet eens een potje buikspieroefeningen met de paarden doen.
ik leer ze dragen en het gebruik van deze spieren komt vanzelf
dat ga ik als mens of ruiter niet manipuleren
ik heb liever dat ze recht, in balans en op hun eigen benen bewegen.
Ik ga al helemaal niet denken....so...nu moet je even je rug bol maken, want dat is goed voor je buikspieren.
Ik train de lenigheid, soeplesse, rechtheid, balans, harmonie en kracht in de achterhand.
de spieren, van zowel, rug, buik als hals en schouder , schoft voelen zacht en soepel-lenig
.

Misschien dat het dan nu toch eens tijd wordt om je te gaan verdiepen welke spieren je paard dan gebruikt. :)*

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:50

Miss_Caroo schreef:
Nu vergelijk je paarden met mensen, maar mensen zijn heel anders gebouwd dan paarden. bij een mens ga je een potje buikspieroefeningen doen ja.
Bij een paard doe je andere oefeningen, om ervoor te zorgen dat hij zijn buikspieren aanspant.

En over wat je zegt van: so nu moet ik je rug even bol maken, is goed voor je buikspieren.
je kunt niet tegen een paard zeggen: ontspant dit eens?
Maar je kunt wel zeggen: span dit eens aan? Door bepaalde dingen aan te spannen, krijg je vanzelf die ontspanning waar je uiteindelijk naartoe wilt

een paard heeft een skelet en spieren
en een mens heeft een skelet en spieren.
in die zin, functioneren ze in beweging met de spieren en gewrichten.
waarom moet je eerst aanspannen om ontspanning te krijgen?
ontspanning heb je al, als je paard in 2 takt , in balans, recht vanachternaarvoor beweegt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:53

Doma_clasica schreef:
Misschien dat het dan nu toch eens tijd wordt om je te gaan verdiepen welke spieren je paard dan gebruikt. :)*

haha, grappig :+ :D ;)
das mijn werk en vakgebied..., het verdiepen is al gebeurd. ;)

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:59

nombrado schreef:
Doma_clasica schreef:

Dan wil ik wel graag weten waar jij deze (on)zin vandaan haalt. Met andere woorden, geef me eens wat documenten waar jij je studie aan hebt ontleend.
En op welke opleiding wordt jou theorie onderwezen? Ik ben daar meer dan nieuwsgierig naar.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:13

Ga eens het boek "dressuur onder vuur" lezen van Gerd Heuschmann. Op youtube zijn er ook wat filmpjes van te vinden.

Daarin wordt duidelijk beschreven dat de buikspieren alleen bijdragen aan de beweging van het paard en zeker niet aan het dragen van de ruiter. Dat is niet eens mogelijk, aangezien het type spier aangeeft een bewegingsspier en geen houdingsspier te zijn. Net als de lange rugspieren trouwens.
De rug wordt bol gehouden door enerzijds de halsspieren en anderzijds een aantal diepe spieren rondom heup en knie. De bolling verschilt natuurlijk naar gelang meer vwnw of meer verzameling.

Op de bovenstaande plaatjes zie je de buikspier inderdaad aangespannen bij het paard die ook daadwerkelijk dat been naar voren brengt. Op de andere foto zie je dat niet omdat dat been op dat moment het standbeen is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:15

en ik denk zeker
dat een dr Gerd Heuschmann het wel weet

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 02:29

nombrado schreef:
Miss_Caroo schreef:

er wordt hier gesproken over het een paard leren aanspannen van de buikspieren..., om zo beter te kunnen leren dragen
dan zou je dus , bij paarden die verder zijn, die buikspieren echt moeten zien lopen
vandaar dat ik plaatjes post van ruiters in de GP, die een piaffe doen (uiterste verzameling) om te laten zien, dat die buikspieren echt niet zo hard en aangespannen aanwezig zijn. en de rug niet bol.
enige wat veranderd bij de verzameling is het iets kantelen van het bekken.
dan zakt het paard iets in de achterhand omlaag, achterbeen buigt meer.

Je leest niet goed. Er wordt gesproken over dat goed ruggebruik van het paard samengaat met het aan kunnen spannen van de buikspieren.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 02:32

nombrado schreef:
Doma_clasica schreef:

Mag ik vragen wat voor werk je doet dan? :o

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 02:37

dubbelpost, sorry
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 30-11-11 02:44, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 02:42

Nombrado, wat is jouw vakgebied dan eigenlijk? Als ik zo vrij mag zijn :o

Hoe werken de rug- en buikspieren van mijn paard samen?

Je hebt de rechte buikspier en de schuine buikspieren, dit zijn 2 verschillende spiergroepen en worden in beweging anders gebruikt.

Buikspieren worden gebruikt om het achterbeen naar voren te bewegen, bij een correcte beweging. De lengte in de hals bepaalt de werking van de buikspieren.

In de vrije natuur loopt het paard als het ware zijn hoofd achterna. Wanneer de hals lang genoeg is, dan moet het paard zijn achterbeen er wel onder zetten. Denk hier aan een bezemsteel met vrij zware bezem aan het eind...

In de draf ligt de rug in verhouding vrij stil, als het paard landt, zakt middendeel omlaag, de borst- en buikspieren zorgen ervoor dat de romp niet zakt.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 09:52

nombrado schreef:
Om een paard te leren draven over 4 benen (dat is dus 2 takt) zal je altijd zeker moeten weten als ruiter dat hij altijd 2 benen aan de grond heeft in die draf
als je namelijk het paard meer tempo laat maken, helemaal jonge paarden, en jij als ruiter het gewicht meer boven de voorhand, zal het paard eerder geneigd zijn een paar sec zijn ene voorbeen langer aan de grond te houden dan zijn achterbeen (dus geen 2 takt)
Het tempo bij een jong paard is dus zeker van belang.
Als je het tempo altijd in de 2 takt weet te houden als ruiter, en eronder is niet erg...., vandaaruit de balans vinden en achter sterker te maken (achterhand, daar zit namelijk de kracht, en vandaaruit vinden ze hun balans) kan je af en toe een paar pasjes verruimen en weer terug nemen.
Voor een paard die een bouw heeft met een neerwaartse romp , is dit inderdaad erg lastig.
Overigens vind ik het aanspannen van een buikspier niet echt belangrijk.
ik beweeg liever ook niet met een aangespannen buikspier ;) de spieren rug en buik, zullen elkaar afwisselend aan en ontspannen. zoals dat in alle bewegingen hoort te gaan
De kracht, en het doel, het dragen meer op de achterhand, komt altijd vanachteruit..., dus ik zie het nu niet van een hoog tempo en veel beengebruik. waarin ik als ruiter ook nog eens moet gaan bepalen wáár het paard zijn achterbeen onder de massa moet zetten. Dat heeft namelijk alles met het tempo te maken waar hij in beweegt
bij een hoger tempo zal namelijk zijn achterbeen altijd verder onder zijn lichaam geplaatst worden en dus meer een stuw functie krijgen. Bij een laag tempo een draag functie....en vanuit die gedragen functie, krijg je een gedragen over 4 benen bewegend paard.

kheb even een filmpje opgesnord , daarin zie je wel een paard die al verder is in de africhting, maar daar zie je dat bij de draf nooit alleen 1 voorbeen aan de grond komt.
kzal ook nog een filmpje zoeken, waar je dit wel in ziet....
http://www.youtube.com/watch?v=CN_kAnjk ... re=related

paard net onder het zadel
http://www.youtube.com/watch?v=uLLSdI5Q ... re=related

mooi in vertraging te zien (wel een iets minder bewuste ruiter, maar wel dezelfde stal)
http://www.youtube.com/watch?v=y2ZbeZFE ... re=related

Pfff... deze filmpjes ben ik niet echt van gecharmeerd en zeker niet als je er bover schrijft dat je het nut niet ziet van veel been gebruik !
Film 1 : wat een been gebruik !! en wat een flinke inwerking op de stang ( in deze film zie je wel goed wat ik laatst zei, dat de hoofd hals houding niet verandert in een overgang als hij goed in balans is ). Je ziet hem hier ook duidelijk zijn hand van de hals doen om te corrigeren en sturen wat volgens jou niet mag. Zo kan ik nog meer noemen. ( ik doe het hem niet na hoor :o )

Film 2 : voor een net zadelmak paard vind ik dat hij behoorlijk streng is in zijn hand.

Film 3 : Jeetje, wat een ongenot om naar te kijken... wat een sporen hangen eraan en wat loopt dit paard kort, het lijkt wel een shetlander. Hier zie je ook duidelijk een verandering in de hoofd hals houding, paard is totaal niet in balans.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:00

Welke studie en of opleiding er is gedaan door nombrado ben ik ook erg nieuwsgierig naar, echter heb ik op die vraag nog nooit antwoord mogen ontvangen.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:31

Moll schreef:
Welke studie en of opleiding er is gedaan door nombrado ben ik ook erg nieuwsgierig naar, echter heb ik op die vraag nog nooit antwoord mogen ontvangen.

Ze ontwijkt deze confrontaties ook :o

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:54

Het gaat hier over het van achter naar voor rijden
misschien even handig ons daar op te focussen ipv naar een cv van iemand te vragen.
en weer ontopic te gaan.
Het bewegen over 4 benen bij een jong paard is belangrijk en dan is er dus al sprake van van achter naar voor. de draf is 2 takt dwz, dat er in draf altijd 2 benen aan de grond zijn...(als je het in de vertraging zou afspelen) je kan dit als ruiter (leren) voelen.
De filmpjes die ik geplaatst had, gingen over 2 takt in draf, en heb ik willekeurig even van youtube geplukt.
Leer als ruiter eerst maar eens te zien of te voelen, of een paard daadwerkelijk in 2 takt beweegt.
Als een paard recht gaat, voel je dat ook in de beweging. De passen worden beter afgemaakt en het voelt meer als gelijkmatig "glijden" , niet meer als "staccato"

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:06

nombrado schreef:
misschien even handig ons daar op te focussen ipv naar een cv van iemand te vragen.
en weer ontopic te gaan.
Het bewegen over 4 benen bij een jong paard is belangrijk en dan is er dus al sprake van van achter naar voor. de draf is 2 takt dwz, dat er in draf altijd 2 benen aan de grond zijn...(als je het in de vertraging zou afspelen) je kan dit als ruiter (leren) voelen.
De filmpjes die ik geplaatst had, gingen over 2 takt in draf, en heb ik willekeurig even van youtube geplukt.
Leer als ruiter eerst maar eens te zien of te voelen, of een paard daadwerkelijk in 2 takt beweegt.
Als een paard recht gaat, voel je dat ook in de beweging. De passen worden beter afgemaakt en het voelt meer als gelijkmatig "glijden" , niet meer als "staccato"

Je bent zelf degene die refereert aan haar c.v. ;) dus niet verbaasd zijn als er naar gevraagd word.

Sowieso is het belangrijk om te voelen als ruiter welk been wanneer en waar geplaatst word,als je je bewust bent van de beweging in t paard kan je wat makkelijker problemen herkennen/aanpakken.

2-of 4-takt heeft weinig te maken met v.a. n.v. rijden.
Een paard kan volkomen recht in zuivere 2-takt nog volledig op voorhand lopen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:19

piepenfiets schreef:
2-of 4-takt heeft weinig te maken met v.a. n.v. rijden.
Een paard kan volkomen recht in zuivere 2-takt nog volledig op voorhand lopen

;(
2 takt en op de voorhand?
dan is het dus geen 2 takt
dan is er nog steeds een moment in de beweging dat 1 voorbeen langer aan de grond is
en is er dus geen sprake van 2 takt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:22

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:28

nombrado schreef:
en weer ontopic te gaan.

Ik heb ook om verschillede onderbouwing gevraagd van je theorie maar ook daar krijg ik geen antwoord op en die waren gewoon ontopic hoor :D
Maar zodra het warm onder je voeten word reageer je niet meer, das wel jammer, want je bent nogal druk met reageren, behalve als het om onderbouwing gaat.