Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:48

setteke schreef:
Moll schreef:

Mooi, hou er rekening mee dat dit paard heter dan heet is het is een zeer moeilijk ras, heb je er ooit mee mogen werken?, en dan is dit harmonie en ja de staart zwiept soms en ja hij is soms wat tegen de hand, echter is het wel samen spel vraag en antwoord.

Allright, tuurlijk omdat Biotop heet is, is het nu wel geoorloofd? En dan heet het harmonie?

Als klimke zijn paarden waren van die hete donders, dus hier geen uit zondering, en harmonie is samenspel, doe jij het hem na op het zelfde type paard?

setteke

Re: Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:52

Gaat het daarom dan? Als je alleen recht van spreken hebt, als je iemand na kan doen?
Wat een nonsens, dan zou hier nagenoeg niemand meer iets te zeggen hebben toch?
En je mag toch zeggen wat je goed vindt of niet? Dat doe jij toch ook?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:57

Moll schreef:
setteke schreef:
Allright, tuurlijk omdat Biotop heet is, is het nu wel geoorloofd? En dan heet het harmonie?

Als klimke zijn paarden waren van die hete donders, dus hier geen uit zondering, en harmonie is samenspel, doe jij het hem na op het zelfde type paard?

Dat is eigenlijk wel lachen :D één van de doelstellingen van dressuur is het paard ontspannen en los onder de ruiter te laten bewegen :j

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:00

setteke schreef:
Gaat het daarom dan? Als je alleen recht van spreken hebt, als je iemand na kan doen?
Wat een nonsens, dan zou hier nagenoeg niemand meer iets te zeggen hebben toch?
En je mag toch zeggen wat je goed vindt of niet? Dat doe jij toch ook?
je móet nu niet de boel gaan verdraaien, want wat je nu zegt gaat het niet om, ik heb het niet over na doen in die zinswijze, het gaat er ook niet om of je het mooi vind of niet, want wat je mooi vind is veel al niet wat dressuurmatig correct is, het gaat er om is dit harmonie, en daar gaf. Ik antwoord op samen spel tussen ruiter en paard, het is niet zijn sloofje hij werkt er mee.samen. doe dat maar eens na samen werken met je paard inplaats van je wil op leggen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:04

Ik verdraai niets, ik antwoord hier in een topic wat ik van de filmpjes vind. En het gaat er wel degelijk om wat ik mooi vind, want daar draait dressuur uiteindelijk om. Niet of ik het na kan doen, want dat kan nagenoeg niemand op Bokt :D .

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:07

[/quote]
Als klimke zijn paarden waren van die hete donders, dus hier geen uit zondering, en harmonie is samenspel, doe jij het hem na op het zelfde type paard?[/quote]

Dat is eigenlijk wel lachen :D één van de doelstellingen van dressuur is het paard ontspannen en los onder de ruiter te laten bewegen :j[/quote]

Precies, harmonie en geen gekwispel op beenhulpen en zeker niet tegen de hand.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:08

Dressuur gaat om een correct gereden paard,en hoe je iets op lost, of je dit mooi vind is een 2e .

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:11

setteke schreef:

Harmonie is inderdaad waar het om gaat.
Of een paard nu heethoofdig of flegmatiek is.

Een heethoofd "moet" ontspannen worden en een flegmatisch paard zal sneller moeten reageren.
In harmonie wel te verstaan :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:14

Moll schreef:
Dressuur gaat om een correct gereden paard,en hoe je iets op lost, of je dit mooi vind is een 2e .

Precies, maar ik kijk graag naar mooie dingen. Wie niet?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:16

cherie78 schreef:
setteke schreef:

Harmonie is inderdaad waar het om gaat.
Of een paard nu heethoofdig of flegmatiek is.

Een heethoofd "moet" ontspannen worden en een flegmatisch paard zal sneller moeten reageren.
In harmonie wel te verstaan :)

Helemaal mee eens. De methoden verschillen nog wel eens, maar de eindroute is uiteindelijk dezelfde :) .

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:20

setteke schreef:
Helemaal mee eens. De methoden verschillen nog wel eens, maar de eindroute is uiteindelijk dezelfde :) .

Zolang harmonie staat voor; ontspanning, blijmoedig, "los", alert, vrolijk, etc ben ik het met je eens :j

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:23

Fijn :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:25

setteke schreef:
Fijn :D

:D

En onze interpretatie hetzelfde is :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 00:15

Bijna....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 08:07

Maar nu zit ik nog steeds met mijn vraag zweefdraf/passage.
Zoals gezegd komt die vraag voort uit een discussie, waarbij werd genoemd dat de zweefdraf onder de man slecht voor de rug van het paard is. Maar niemand kan mij nu eens helder uitleggen wat het exacte verschil is en hoe je dat dan herkent (bij voorkeur met beeldmateriaal) ^)

Setteke jij noemt dat het ongeveer hetzelfde is? Hoe zit het dan met de bewering dat zweefdraf de rug zou verklooien en passage niet? Of is dat naar jouw mening niet zo?

Moll, met jouw antwoord kan ik niet veel. Met alleen maar 'kijk maar eens naar de rug en achterbenen' schiet ik niet zo veel op. Kun je exacter de verschillen volgens jouw uitleggen?

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:10

Ik heb een beetje meegelezen (interessante discussie), en wil graag iets toevoegen.
Bij de passage is de achterhand onder de massa, hij draagt, het paard heeft de buikspieren er aan en komt over de rug. Bij een zweefdraf denk ik aan een trage bok die de rug weg drukt en achter niet draagt maar stuwt/duwt (achterbeen achter de massa?). Maar misschien zie ik het verkeerd.
Daarnaast heeft een trakehner vaak een andere bouw dan een bijvoorbeeld kwpn'er, ze hebben minder diepte in de croupe en ik heb altijd het idee dat ze de buiging meer in de gewrichten hebben dan dat ze echt gaan zitten (zoals totilas, ferro), dat is anders, en ze vergen qua karakter ook iets meer gevoel.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:27

Moll schreef:

Ik werk alleen maar met hete sensibele bloedpaarden. Maar heet en kwispelen od strak in de rug worden heeft echt niets met elkaar te maken hoor.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:23

Het is altijd zo frappant hoe er door sommige mensen steeds zo met twee maten gemeten wordt... Het is echt tenenkrommend af en toe. Als Anky een onvertogen momentje heeft met haar dieper ingestelde paard, dan is ze de duivel in eigen persoon. En als Hearschman het doet, dan heeft dat paard het verdiend (en Murphy; je hebt mijn post over heurschman niet goed gelezen, want daarin gaf ik al aan dat ik niet zo ben van het oordelen obv een foto. En dat ik daarbij aangaf dat ik mij goed voor kan stellen dat je wel eens zo'n moment met een paard kunt hebben. Niet omdat ik vind dat je paarden moet afrossen als ze niet doen wat jij wil, maar omdat het nu eenmaal niet altijd rozegeur en harmonie is. Het is onrealistisch te denken dat je nooit eens een 'misverstand' met je paard hebt)

Ik vind het alleen hypocriet dat zo'n man zichzelf schaart onder 'klassiek', anti-LDR is, het hele internet volplempt met plaatjes van nekken van paarden in LDR houding met roodgemerkte stukken waar dan schade ontstaat en zo terwijl je van hem dus ook zulke plaatjes kunt schieten. Over of dat paard die aanpak op dat moment nodig had geef ik verder geen oordeel. Wel dat ik hem gewoon hypocriet en stemmingmakend vind.

En verder...
Als Klimke zijn paard ziepende staarten en andere tekenen van spanning laat zien dan wordt dat hem vergeven met als excuus dat dat paard zo'n hete donder is en van een 'moeilijk' ras. En als Edward Gal een spanningsmoment met Sisther de Jeu heeft, dan heeft het feit dat dat paard een ontzettend wispelturige en super hete merrie is er niks mee te maken, maar komt dat omdat hij LDR/moderne ruiter ruiter is en in stoelzit zit :?

Murphy en Moll zullen ongetwijfeld de beste bedoelingen hebben met hun eigen paarden, maar hun visie op andere ruiters en trainers wordt imo teveel beinvloed door een gekleurde bril. Ik kan daar niet zoveel mee... Ik vind het best jammer voor de discussie, want ik denk dat de meeste hier, inclusief Moll en Murphy elkaar op inhoud en op basis van ervaringen uit eigen praktijk (lees: je eigen rijden) best goed zouden kunnen vinden. Maar de discussie wordt de hele tijd 'vervuild' met geciteer van oude grootmeesters en gesneer naar moderne ruiters en het (ver)oordelen op basis van hokjesgeest. 'Pietje puk is fan van grootmeester Jantje en daarom is alles wat hij doet hosanna, ook als hij modern LDR rijdt' :? Kan ik ook echt niks mee met dat soort conclusies en beweringen.

Kan die hokjesgeest niet losgelaten worden en gewoon door iedereen gesproken worden vanuit je eigen praktijk, ervaringen met je eigen paarden en trainingsmethoden die je in je eigen praktijk hebt toegepast en wat je ervaringen daarmee zijn? En dat niet meteen in een hokje plaatsen van dat is... Baucher... Frans... Duits... Steinbrecht... LDR... Who cares? Wat doet een manier van trainen voor jou en je paard? En zonder dat daar dan door anderen direct op geoordeeld wordt? Even er van uit gaande dat wij hier allemaal mensen zijn die bewust met paardrijden bezig zijn, we van onze paarden houden en hetzelfde einddoel voor ogen hebben?

Ik hoor Murphy en Moll namelijk alleen maar praten over andere ruiters die zich hier op bokt nooit zullen melden. Over hoe fantastisch of vreselijk zijn doen. Maar ik ben wel eens benieuwd naar situaties vanuit hun eigen praktijk. Wat maak je mee met je eigen paarden (en dan natuurlijk niet de momenten waarop alles van een leien dakje gaat, of hoe het volgens jullie 'hoort' ... Daar is geen moer aan om over te kletsen :+ :D ) Ik wil wel weten wat jullie doen als het even niet gaat zoals het moet en hoort?

setteke schreef:
En het gaat er wel degelijk om wat ik mooi vind, want daar draait dressuur uiteindelijk om. Niet of ik het na kan doen, want dat kan nagenoeg niemand op Bokt .

Eens. :D

setteke schreef:
Precies, maar ik kijk graag naar mooie dingen. Wie niet?

Ik wel in ieder geval ;)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:30

Moll, je moet niet reageren op mensen die alleen maar lopen te katten op mensen die hun sporen verdiend hebben in het verleden. Ze voegen zelf níets maar dan ook níets toe...
Laten ze eerst maar eens zelf kijken naar hun favorieten die met zoveel kracht rijden. Over staartzwiepen gesproken dan. Ze zijn kennelijk die foto vergeten van Upido die de TS in haar openingszin heeft staan...!!
Daarom zei ik al: je hebt staartzwiepen en je hebt staartzwiepen. Zij zien het verschil niet. Ook niet tussen paarden die vastgereden zijn en paarden die zo "los als een draadje". Dat is hun onervarenheid. Kunnen ze niets aan doen.
Besteed daar gewoon geen energie meer in, joh, dat is alleen maar negatieve energie.
Laat die mensen eerst maar eens met iets zinnigs komen waarover na te denken is en écht te discussiëren valt.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:39

Jasmijn, een hoop gezwam en bladvervuiling. Je zegt dingen die ik niet gezegd heb, kan iedereen teruglezen.
Maar waarom doe je dat?
Omdat je niet kan onderbouwen hoe jou grote voorbeeld en consorten op een éérlijke manier hun medailles winnen.
Het enige wat jij kan is quoten en nog eens quoten, maar inhoudelijk blijft het bij mensen als jij, Setteke en Cherie opvallend stil.
Geef eens antwoord op de vraag van Liljebo. Dát zou de discussie nou eens verder helpen. Die vraag stel ik ook aan Cherie en aan Setteke, ipv met moddergooien.
Ben benieuwd, ik wacht rustig af.
Ik vind het een hele goeie vraag trouwens, Liljebo!
Ik ga nu het paard op en de les in. Kom hier later op terug.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:57

liljebo schreef:
Maar nu zit ik nog steeds met mijn vraag zweefdraf/passage.
Zoals gezegd komt die vraag voort uit een discussie, waarbij werd genoemd dat de zweefdraf onder de man slecht voor de rug van het paard is. Maar niemand kan mij nu eens helder uitleggen wat het exacte verschil is en hoe je dat dan herkent (bij voorkeur met beeldmateriaal) ^)

Setteke jij noemt dat het ongeveer hetzelfde is? Hoe zit het dan met de bewering dat zweefdraf de rug zou verklooien en passage niet? Of is dat naar jouw mening niet zo?

Moll, met jouw antwoord kan ik niet veel. Met alleen maar 'kijk maar eens naar de rug en achterbenen' schiet ik niet zo veel op. Kun je exacter de verschillen volgens jouw uitleggen?

Ik vind het altijd moeilijk om dit uit te leggen zonder beeldmateriaal. Voor mij zit er wel degelijk een verschil in.

Passage is een verheven draf waarbij de achterhand dragend is, de rug mooi los is, de voorhand omhoog komt en het voorbeen mooi getilt wordt. De hals is opwaarts en de nek is het hoogste punt, de hals is ontspannen en het paard danst als het ware.

Zweefdraf is een verheven draf waarbij de achterhand stuwens is en hoog blijft, de rug is minder tot niet los en blijft vlak, het voorbeen wordt mooi getilt, de hals is opwaarts maar de nek is meestal niet het hoogste punt, de hals is niet volledig ontspannen. Het paard lijkt te dansen maar in de afdruk van de achterbenen kunnen aardappels gepoot worden :P

Helaas kan ik geen filmpjes zoeken...... maar kan wel proberen om van het weekend ofzo iets op film te krijgen. Dat duurt dan ook weer een eeuwigheid voordat ik dat op een PC kan krijgen maar ik zal mijn best doen (aan het verhuizen en computerloos thuis)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:10

In zo'n zweefdraf zijn ze meestal achter het been en maken ze de onderlijn langer ipv korter.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:15

Ah bedankt zooist. Dat is al een mooie uitleg. Als het idd lukt om iets op video te film te krijgen, zou dat helemaal geweldig zijn. Maar je hoeft geen moeilijke toeren uit te halen hoor... je verhuizing vergt ongetwijfeld veel energie. Misschien zijn er andere mensen die dergelijk materiaal al hebben liggen.

Punt is, dat ik graag de verschillen wil zijn van bepaalde oefeningen wanneer ze werkelijk goed worden uitgevoerd, met oog voor het welzijn van het paard en wanneer ze alleen mooi lijken, waarbij echter nadelen voor het lichaam van het paard optreden.
In dit geval dus de zweefdraf/passage (om te beginnen... berg je maar, want ik heb er meer }:) )

In dat kader is het wellicht ook boeiend om te horen of de klassiekers dezelfde visie hebben op dergelijke oefeningen als de moderne ruiters.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:16

Ik kan het zo op film zetten, maar denk niet dat degene van de zweefdraf eraan wil meewerken :')
En om dat nu stiekem te doen :=
Dat zou dan zelfs vanavond al kunnen }>

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:17

nee, doe dat maar niet. We willen niemand voor het hoofd stoten. En ik weet dat wat sommige ruiters voor passage aanzien, eigenlijk de zweefdraf is. Maar ze vinden het niet altijd prettig als dat wordt gezegd.
Anoniem materiaal van you tube is wellicht beter....