Rijden zonder cap of vest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:46

bodyprotector heb ik nooit aan
behalve dan met een cross
vind het maar een onding

maar een cap altijd!
liet hem ook wel eens achterwege,
maar ben vorige week aangereden en die cap heeft mijn leven wel gered!
cap was dwars door midden, wat overigens aan de buitenkant niet eens te zien was
ben er zo weer mee opgestapt
maar in een ruiterzaak bleek dat hij zo in elkaar gedrukt kon worden!

Isabella90

Re: Rijden zonder cap of vest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 12:27

per paard is het toch verschillend, 100% vertrouwen doe je ze toch niet. Maar buiten vind ik toch wel dat hij verplicht moet zijn.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:02

Isabella90 schreef:
per paard is het toch verschillend, 100% vertrouwen doe je ze toch niet. Maar buiten vind ik toch wel dat hij verplicht moet zijn.

kun je uitleggen , waarom buiten wel en voor binnen niet?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:20

Waarschijnlijk dezelfde reden waarom ik er voor kies om buiten wel met cap te rijden en in de bak meestal niet. Buiten zijn meer onvoorspelbare factoren. Overigens ben ik niet voor een verplichting.

Deborah_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:46

Ik rij zelf wel met cap en bodyprotector, dit heeft te maken het feit dat ik een 3 jarige rij en dus erg onvoorspelbaar kan zijn.
Ook heb ik 2 jonge kinderen die verwachten dat mama gewoon weer heel thuis komt na het rijden.
Paardrijden brengt altijd een risico's met zich mee, maar je kan ze wel zo veel mogelijk beperken.

Ik veroordeel mensen niet die er voor kiezen om het niet te doen, iedereen is volwassen genoeg om de risico's in te schatten voor hem/ haar.
Maar ik vind persoonlijk vindt het een prettig idee dat mijn hoofd en bovenlichaam enigzins beschermd is.

mariska94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:38

Ik rijd altijd met cap! Nooit met bodyprotector. Ik probeer inderdaad de risico's zoveel mogelijk te beperken. Maar vind een bodyprotector absoluut niet lekker zitten.

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:43

ik rij wel altijd met cap, maar zo ls afgelopen zomer, steggel ik ook wel eens... dan is het zooooooo warm in dat ding.....
bodyprotector trek ik alleen maar aan als mn pony een slechte dag heeft en we gaan springen. als we hoger dan een meter gaan dan ook, maar anders kan ik me gewoon niet lekker bewegen.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:50

Ik rijd altijd met mijn cap en in de winter ook altijd met vest omdat het lekker warm is. In de zomer wordt het hier ontiegelijk heet dus dan doe ik hem alleen aan voor cross-country of als ik een van de moeilijke paarden rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:56

Ik rijd altijd met cap. Bodyprotector alleen met springen/ jonge paarden/ buiten :) Bodyprotector vind ik eigenlijk niet lekker zitten, en ik had er dan ook tot een jaar geleden geen een. Maar toen ik na een val m'n stuitje en 2 ribben had gekneusd heb ik er toch maar een aangeschaft.. Alleen om hem nou áltijd te dragen vind ik teveel gedoe, en 't is ook niet goed voor m'n houding.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:06

Story schreef:
Ik rijd al een heel aantal jaren zowel zonder cap als zonder bodyprotector.
Ook een weloverwogen keuze en ben ook zonder cap er wel eens afgevallen.
Hoewel als ik op een nieuw en onbekend paard stap doe ik hem wel op. Gewoon omdat je niet weet wat je kan verwachten. Over het algemeen ken ik mijn paard erg goed en uiteraard zit een ongeluk in een klein hoekje maar dat risico neem ik.

Idem

Maar als het verplicht wordt op stal of tijdens de wedstrijden (wedstrijden mag ik met hoedje rijden) ofzo, dan zet ik m gewoon op. Ben alleen bang dat als ik elke dag met cap ga rijden, dat ik dan eczeem op mn voorhoofd ga krijgen :o

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:18

De onderzoeken mbt de veiligheid van caps zullen altijd in het voordeel van de cap spreken. Dat is hun handel! Zelf rijd ik er ook echt altijd mee. Deels omdat het verplicht is, maar ook deels, omdat ik maar één stel hersens heb en me graag voor het lapje laat houden dat het veiliger is. Het geeft een veilig gevoel. Maar ja, pak eens een goeie hamer en probeer hem eens kapot te slaan? Dan weet je meteen hoe de kracht is als je cap naar zijn grootje gaat. In een binnenbak kun je tegen het schot aan klappen en dan doet het ook zeer zonder cap, dus voor mij altijd een cap... Ik vermoed wel, dat de huidige cap veiliger is dan die van een aantal jaren terug. Dat was ook maar een plastic bak op je kop toch?

Bodyprotector heb ik niet. Mijn dochtertje ook niet. Dat vind ik echt onzinnige dingen. Da's net zo iets als een helm opzetten als je gaat fietsen. Vinden sommige ouders ook echt nodig. Je begrijpt, dat doen ze hier ook niet. Wel met skeeleren, dat dan weer wel. Mensen willen ons doen geloven dat het veiliger is, maar dat hebben ze mij nog niet bewezen. Ik spring ook zonder BP. En buiten ben ik nu één keer van het paard gegaan. Toen is mijn paard gaan liggen in het water. De smak viel wel mee...

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:00

Tja, er is bewezen dat een cap veel klappen kan opvangen.

Ik rij altijd met cap. Ik ben hem maar 1x vergeten en toen ben ik lopend teruggegaan.
Maar met een body protector rij ik dus niet. Geen idee waarom niet. Er is bij mij vooral ingehamerd op een cap.
Mensen die zonder cap gaan rijden weten denk wat de gevolgen kunnen zijn. En dan vind ik het eigen verantwoordelijkheid.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:41

Ik vind het echt raar dat er mensen zijn die een cap bullshit vinden omdat die niks zou helpen... Nou sla jezelf eens op je hoofd met een hamer als je je cap op hebt en een keer zonder cap, ik weet zeker dat je dan wel verschil voelt...
Laatst bijgewerkt door riannhuh op 28-12-11 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:43

bodyprotector heb ik echt nog nooit gedragen in mn hele leven haha
en ik rij soms met cap , ligt maar net aan de bui van mn pony , als ze druk is ga ik met cap rijden , anders vraag ik echt om problemen , en voor de foto rij ik vaak zonder cap :)

Annette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:57

Ik zeg heel eerlijk ik wist niet eens dat er mensen waren die zonder cap reed tot ik op dit topic kwam.. Wat een foto's ineens en de meesten zonder cap.. Prima voor een foto hoef ik ook niet perse een cap op.. Als mn paard maar stil blijft staan of hooguit een paar pasjes zet.. Maar toch k zie ook mensen die springen zonder cap enzo.. Dan denk ik ja en de volgende keer flikker je dr af en breek je je nek.. Klinkt hard maar zo ist wel.. Ik heb tot de dag van vandaag altijd met cap gereden en nog nooit van mn leven niet (k rij sinds mn 8e paard) van plan geweest om het zonder te doen..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:16

Annette1990 schreef:
Ik zeg heel eerlijk ik wist niet eens dat er mensen waren die zonder cap reed tot ik op dit topic kwam.. Wat een foto's ineens en de meesten zonder cap.. Prima voor een foto hoef ik ook niet perse een cap op.. Als mn paard maar stil blijft staan of hooguit een paar pasjes zet.. Maar toch k zie ook mensen die springen zonder cap enzo.. Dan denk ik ja en de volgende keer flikker je dr af en breek je je nek.. Klinkt hard maar zo ist wel.. Ik heb tot de dag van vandaag altijd met cap gereden en nog nooit van mn leven niet (k rij sinds mn 8e paard) van plan geweest om het zonder te doen..

Waarom zou zo iemand er de volgende keer afvallen? :? En daarnaast, als je je nek breekt bij een val helpt een cap helemaal niets, die beschermd alleen je hoofd.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:20

Ik draag zelf alleen een cap
Als mensen dat niet doen, moeten ze dat helemaal zelf weten vind ik
Je kunt wel met een heel harnas gaan rijden maar dat werkt ook niet
Je hebt altijd wel risico's in het leven :)

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:55

Ik draag altijd een cap, geen body'protector. Heb nu twee gebroken rugwervels omdat ik landde met mijn heupen gedraaid en die beweging kan met een bp ook, dus dat had ook niks geholpen. Andere keren dat ik eraf ben gevallen gingen juist goed omdat ik ontzettend lenig ben in mijn rug, dus ik vermoed dat een bp dan juist nadelig gaat werken omdat die de boel vastzet ..

Als mensen mijn niet aan mijn hoofd gaan zeuren dat ik zonder cap moet en mijn niet in gevaar brengen rijden ze maar lekker zonder cap hoor, is niet mijn verantwoordelijkheid.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:36

riannhuh schreef:
Ik vind het echt raar dat er mensen zijn die een cap bullshit vinden omdat die niks zou helpen... Nou sla jezelf eens op je hoofd met een hamer als je je cap op hebt en een keer zonder cap, ik weet zeker dat je dan wel verschil voelt...

:j :D :j :D :j :D :j

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:56

Annette1990 schreef:

Leuk geprobeerd. Ik ken uit eigen ervaring iemand die op de foto wilde in tenue, omdat ze de wisselbeker van de club moest gaan terugbrengen en dan moet je wel een 'statiefoto' hebben natuurlijk. De foto is goed gelukt, maar het verhaal na die foto is wel, dat ze met beker en al van het paard is gevallen, vanwege een rammelend dekseltje... :+ Zeg dus nooit nooit.

Ik werd uitgelachen. Ik reed als enige in de middle of nowhere van Spanje met cap op. De anderen zonder. Bij 1 brak het bit terwijl we in rengalop over een pad gingen. Die heeft het heel benauwd gehad. Daarna lachten ze beduidend minder hard. Op een vreemd paard stap ik niet op als ik geen cap heb en mijn kids mogen zonder cap ook echt niet opstappen. Een BP moet ieder voor zich weten, een cap ook, maar wat ik doe, maak ik zelf wel uit. Ik weet echter dat een cap echt geen garantie is tegen letsel. Het scheelt wel, maar er blijft altijd kans op letsel, ook op je hoofd. Dat bedoel ik er maar mee te zeggen.

Lesly1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:01

Ik draag altijd een cap. Heb geen body protector, maar als ik zou gaan crossen zal ik miss wel een omdoen.
Je weet het maar nooit, paard kan altijd schrikken.

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:32

ik reed op mijn verzorgpony nooit met cap of vest.
Maar op de manee rijd ik wel met cap.
Mijn verzorgpony kon alleen maar stappen wegens hele erge hardproblemen en heel soms een drafje. daarom vond ik een cap overbodig sorrie voor de mensen die hier egen zijn maar ik ben in zo'n situatie voor

EllaRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:08

Ik rijd altijdmet cap, zonder durf ik zelfs niet op een paard te kruipen. Ik ben er van overtuigd dat net die keer dat ik zonder rijd, er iets gaat gebeuren of dat ik er af val.

Een paar maand geleden heb ik zo'n airbagvest gekocht die ik voor het springen af en toe voor wandelingen aan doe. Ben nog niet gevallen met de vest aan maar het geeft me wel een veiliger gevoel.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:07

de body protector vind ik niet echt nodig, ik doe mezelf waarschijnlijk pijn of het nou met of zonder body protector is... een cap vind ik wel belangrijk want je hoofd is best kwetsbaar en ik vind het er "professioneler" uitzien (niks tegen mensen zonder cap rijden hoor)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:03

Goeie reden...professioneler eruit zien...??
Jezelf pijn doen daar gaat het niet om, wél om ernstige blessures te voorkomen. Met BP zou je je rug alleen pijn kunnen doen en zonder BP een ruggewervel breken: dat is een wezelijk verschil lijkt me.