sporen om te verfijnen, zware bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:29

Jasmijn, jouw manier van mij aanspreken is niet nodig volgens mij. Op de een of andere manier krijg ik het gevoel dat je het nodig vindt erg fel op mij te reageren. Waarom? Omdat je mij niet kan overtuigen van het feit dat je paard pijn doen als normaal moet worden bestempeld? Want nogmaals, dat is het ENIGE waar ik over val, voor de rest kan ik me best vinden in jouw uitleg.

Ik hoop voor jou dat je nooit paarden als de mijne treft...je zou er niet mee overweg kunnen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:44

donnie13 schreef:
jasmijn je mag wel beter gaan lezen
ik zij dat ik de paarden die ik ken dat waren geen makkelijke paarden
dat het bij die paarden wel werkte ;)
maar goed jij denkt alles beter te weten, dan moet je dat vooral maar gaan denken. :j
ik denk eerlijk gezegt dat niet veel paarden , met jou overweg kunnen
omdat je scherpe harde hulpen wil geven :7
als een paard jou hulp niet snapt

Ik vind juist dat Jasmijn alles heel goed quoot, beantwoordt en beargumenteerd.
_/-\o_ Jasmijn.
En vooral, geeft Jasmijn een hele goede onderbouwing en een praktijkvoorbeeld met uitleg, dat ontbreekt jammergenoeg bij sommige anderen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:54

Eens, Jasmijn is de een van de enige die de tijd neemt om alles uitvoerig te beantwoorden en te beargumenteren ipv het 'ja maar alle pijn is zielig', 'als ik het niet heb gezien / als het bij mijn paard niet zo werkt, dan is het niet zo' en 'met lief zijn voor je paard bereik je het meeste' wat ik hier veel lees. Denk dat veel minder ervaren ruiter zouden kunnen leren van de rijtechnische reacties die Jasmijn geeft.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:03

Sees schreef:
[

Ik haal dit uit mijn ervaring in mijn werk. Bijvoorbeeld 1 geval gehad van een volgens de eigenaar hysterisch paard dat heel bang was in de mond en zodoende bitloos gereden werd. Dus ik kom en we beginnen, paard reageerde inderdaad hysterisch op elke vorm van contact met de hand op het bitloze hoofdstel. Na een poosje van proberen wilde ik zien wat er gebeurde met bit in. Exact dezelfde manier van rijden toegepast, paard ontspande binnen een half rondje hoefslag. Eigenaar stomverbaasd, paard blij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:10

donnie13 schreef:
maar je weet toch zelf ook wel dat je paarden op je zit moet rijden ,in plaats van dat gehang en getrek aan die voorkant. ?
ik heb er zelf ook een die niet door de hoeken wil en die schrikt en wegvliegt , die rij ik heel overtuigent en ik hou goed mijn benen ,er aan en dan krijg ik ze overal langs heen

Wie zegt dat ik zit te hangen en te trekken? Als je weet dat je ze van de mond af moet blijven dan weet je ook waarom.
In het voorbeeld wat genoemd werd gaat het niet om een paard wat jong en angstig is maar juist een die ouder is en veel ervaring heeft, dan is het heel wat moeilijker ze ergens van te overtuigen dan simpelweg zitten en je been eraan.
Als een paard zoveel ruiters heeft gehad die zitten te prutsen gaan de meesten een manier verzinnen om daar onderuit te komen, bij dit paard was dat dus rennen.
Je kunt je vast voorstellen dat dat is begonnen met een paar simpele sprongen maar steeds ergere vormen is gaan aannemen, op den duur heeft het paard door dat als hij maar gek doet de ruiter wel afstapt.
Als je eenmaal zover bent is het 'we doen het op een trensje' vaak wel voorbij. Want als dat paard begint met gek doen en doorheeft dat de ruiter er niet direkt af gaat raakt hij in een toestand waarin zijn eigen veiligheid ook niet het eerste is waar hij om denkt.

Als ze de kop er tegenin gooien kun je nog zo lekker bezig zijn met handen op je knieen, one-rein-stops en al die ongein meer maar dat zal je niet helpen. Paard heeft geleerd hoe hij daar doorheen kan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:18

Mindfields schreef:
Ik haal dit uit mijn ervaring in mijn werk. Bijvoorbeeld 1 geval gehad van een volgens de eigenaar hysterisch paard dat heel bang was in de mond en zodoende bitloos gereden werd. Dus ik kom en we beginnen, paard reageerde inderdaad hysterisch op elke vorm van contact met de hand op het bitloze hoofdstel.

Ik geloof ook niet zo erg in bitloos...

Je kan echter ook hysterisch gedrag op het bit creeeren door direct de teugels los te laten van elke vorm van beweging die een paard maakt als reactie op eventuele druk/weerstand. Als je de weerstand op het bit op het verkeerde moment loslaat (dus als het paard de ongewenste reactie vertoond/tegen de hand komt ipv nageeft) dan leer je hem juist hysterisch gedrag....

Dan krijg je van die paarden waarbij het lijkt alsof ze vreselijk 'mishandeld' zijn met bit/harde hand, terwijl ze juist de verkeerde reactie aan hebben geleerd door een ruiter die vooral lief voor zijn paard wil zijn en hem geen pijn wil doen...

anneliesdj schreef:
Je kunt je vast voorstellen dat dat is begonnen met een paar simpele sprongen maar steeds ergere vormen is gaan aannemen, op den duur heeft het paard door dat als hij maar gek doet de ruiter wel afstapt.

Inderdaad... dit probleem heeft zich in de loop van een aantal jaar ontwikkeld, van kwaad tot erger.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:19

Moll schreef:
Niet? Das vreemd, hoe doe je dat dan volgens Jou, want nu zeg je dat de halve ophouding dus geen meer waarde heeft, en de energie die je terug plaatst in het achterbeen dus onzin is.

Nee, ik zeg dat je geen ophouding via de teugel nodig hebt om een paard aan te leren dat hij in eenzelfde tempo, de buikspieren moet aanspannen en het achterbeen verder onder moet brengen (evenwicht verleggen). Dat kan je naast je paard staand even goed, is gewoon een kwestie van te zorgen dat hij begrijpt wat gewenst is en wat niet. Die ophouding is ook maar een 'vraag' of een afspraak die je ook door andere signalen kan vervangen. kan je zo ver in gaan als je wil.. hangt af van het aantal uur dat je wil trainen en je doel.
Door te vragen en het juiste te belonen dus, identiek als in de klassieke methode, maar dan met ander gereedschap (minder metaal als je wil, daar ging uiteindelijk het topic over ;) ).

En nee, je kan zo (bij mijn weten -er zijn mensen die daar anders over denken-) niet het beeld produceren waar je in de huidige dressuur boven de z punten voor zou krijgen. Maar dat gaat dan ook ver voorbij aan zinvolle verzameling, en is wat mij betreft niet nuttig om na te streven. Als daar nu reacties over komen, sorry.. kan jullie niet helpen, ik doe met veel overtuiging niet meer aan dat type dressuur of aan wedstrijden, dus ik ben ook niet gemotiveerd om te gaan checken waar de grens van het haalbare zou zitten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:41

Anoeska schreef:
'met lief zijn voor je paard bereik je het meeste'

Dat is toch ook gewoon zo.. :j :D
Misschien is het gewoon niet stoer genoeg?
Zo te lezen speelt 'geloven' in iets hier ook wel eens een rol, misschien wordt er wel wat teveel waarde gehecht aan 'laat maar voelen wie baas is'?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:47

anneliesdj schreef:
Paard heeft geleerd hoe hij daar doorheen kan.

Een paard dat heeft geleerd om door het bit (of gelijk wat) te lopen is inderdaad een lastig probleem. Maar alle bekende triggers voor dat soort gedrag wegnemen, en verder gewoon eerlijk en duidelijk rijden wil wel eens helpen. Goeie kans dat je die er bitloos wel door kan rijden en aan wat echte gehoorzaamheid (= wil van het paard om samen met die ruiter iets te doen) kan gaan trainen.
Afrader om dat buiten op de straat te starten, dat wel :P

anneliesdj

Re: sporen om te verfijnen, zware bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:49

Dat dat paard niet wilde was wel duidelijk toch? Die is jarenlang verkeerd gereden, die overtuig je echt niet in 2 dagen dat het bij jou gezellig is.
En die triggers, sja, wat niet? Zadel, hoofdstel, bit, ruiter, rijbak, beenbescherming, zo'n beetje alles roept irritatie op.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:54

Dat paard heeft ze niet meer , ze heeft haar paard ook niet zomaar weg gedaan.
omdat ze er zelf niks mee kon.
maar als je paard buiten wel braaf is ,en in de rijbak niet ,dan ben je zelf egt verkeerd bezig |o
als je respect hebt voor je paard heeft het paard dat ook voor jou :)
en ook al hebben er 100 slechte ruiters op je paard gezeten ,als het paard jou vetrouwt dan krijg je dat ook trug
ze zegen niet voor niets zo baasje zo paardje :=
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 03-10-11 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:57

donnie13 schreef:
maar als je paard buiten wel braaf is ,en in de rijbak niet ,dan ben je zelf egt verkeerd bezig |o
ze zegen niet voor niets zo baasje zo paardje :=

Waarom dat paard bij haar kwam én waarom hij weer weg is heeft ze al uitgelegd, niets mis mee.
Misschien kun je beter je eigen problemen gaan oplossen ipv iemand die ándermans problemen oplost te lopen afkatten.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 03-10-11 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:02

@Jasmijn, heb je nog andere dingen geprobeert voordat je er een Stang en trens in hing ?
Zo ja, welke ?

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:21

donnie13 schreef:

Uit deze uitspraak blijkt dat je een groot gedeelte van haar reactie niet hebt gelezen, anders had je dit niet gezegd :n
Je zegt zelf tegen jasmijn dat ze beter moet lezen, doe dat zelf dan ook eens.

donnie13 schreef:
en ook al hebben er 100 slechte ruiters op je paard gezeten ,als het paard jou vetrouwt dan krijg je dat ook trug

in a perfect world..

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:04

Er zitten duidelijk een paar mensen in het topic die alleen maar heel brave goedsullen rijden, dat is superfijn voor die mensen, maar rij maar eens een paard wat niemand meer vertrouwt, en alleen maar op hol wil slaan. Die zijn er hoor, zelfs als je superrelaxed blijft en ze het vertrouwen geeft, duurt het een tijdje voor ze echt op jou durven vertrouwen. En dan nog is het soms nog niet makkelijk.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:07

Mindfields schreef:
Er zitten duidelijk een paar mensen in het topic die alleen maar heel brave goedsullen rijden, dat is superfijn voor die mensen, maar rij maar eens een paard

En wie bedoel jij, hier mee dan ?
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 03-10-11 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:14

De mensen die zeggen dat elk paard respect voor je heeft en je vertrouwt als je ze maar genoeg respect en vertrouwen geeft. In zekere zin is dat wel waar, maar niet altijd binnen een paar seconden, dagen, weken, maanden. Daarbij heeft een paard geen vertrouwen in iemand die hij niet respecteert.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:17

Mindfields schreef:
De mensen die zeggen dat elk paard respect voor je heeft en je vertrouwt als je ze maar genoeg respect en vertrouwen geeft. In zekere zin is dat wel waar, maar niet altijd binnen een paar seconden, dagen, weken, maanden. Daarbij heeft een paard geen vertrouwen in iemand die hij niet respecteert.

dat is egt niet altijd waar maar goed, ik heb ook niet gezegt dat het binnen 1 dag gebeurde, dat een paard je vertrouwd dat maak je er zelf van.
Een paard respecteert je, als jij dat ook bij je paard doet :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:26

Dan nodig ik je bij deze uit om eens langs te komen en mijn hengst een keer in de wei te zetten.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:27

Mindfields schreef:
Dan nodig ik je bij deze uit om eens langs te komen en mijn hengst een keer in de wei te zetten.

kan je dat zelf niet dan ?
En een hengst moet gewoon ze plaats weten , dan heb je er ook geen problemen mee.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:29

Dat is wel een heel onbenullig antwoord Donnie, zullen we niet kinderachtig gaan doen? Ik bedoel, dat je met puur en alleen respect tonen, dan van een heel koude kermis thuis komt.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:32

Mindfields schreef:
Dat is wel een heel onbenullig antwoord Donnie, zullen we niet kinderachtig gaan doen? Ik bedoel, dat je met puur en alleen respect tonen, dan van een heel koude kermis thuis komt.

er is niks kinderachtigs aan , je vraagt zelfs iets wat ik nog al kinderachtig vind ,dus vandaar ook mijn antwoorden

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:33

Nee hoor, jij zegt dat als je respect hebt voor het paard, hij jou ook vanzelf respecteert. Waarop ik zeg, kom dan mijn hengst maar een keer buiten zetten, om je theorie te onderzoeken.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:37

Mindfields schreef:
Nee hoor, jij zegt dat als je respect hebt voor het paard, hij jou ook vanzelf respecteert. Waarop ik zeg, kom dan mijn hengst maar een keer buiten zetten, om je theorie te onderzoeken.

Nou het is toch egt zo, dat je dat zelf anders ervaart kan ik ook niet helpen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:40

Daarom, kom maar een keer langs. Ik laat me graag overtuigen, maar dan wil ik het zelf met eigen ogen zien. Verder is er op dit niveau niet te communiceren, wederom aannames, geen argumenten alleen een mening, kinderachtige reacties, ongeacht of er normaal geantwoord wordt, er komt weer een rare reactie op, en dat allemaal uit de mond van meiden van 13-14 die niet al jaren ervaring hebben met heel veel paarden. Geeft niks, maar er is geen discussie te voeren. Mocht je foto's en filmpjes kunnen laten zien van hoe jij rijdt, dan zou ik die graag zien. Eventueel kunnen we dan verder discussieren.