Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jovelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:58

Het is maar net wat een paard aan kan denk ik, je moet gewoon goed naar het paard kijken. Ik ben zelf geen voorstander van het te jong, te veel trainen. Mijn paard heb ik een jaar lang, vanaf 3,5 jaar, steeds 3 a 4 keer in de week ongeveer een half uurtje gereden, daar ben ik nu erg blij om omdat hij sinds die tijd ongeveer 6 cm is gegroeid, hij is pas op 6 jaar gestopt met groeien. Blijkt dus maar weer hoe zo'n dier zich nog ontwikkeld. Ook heb ik nog geen spier- of pees-gerelateerde problemen met hem gehad, wat volgens mij ook te wijten is aan het rustig opbouwen van de conditie, pezen en spieren van een paard. Wat me trouwens ook opvalt is dat veel mensen te weinig aan in- en uitstappen doen, wat minstens zo belangrijk is in de training, ook zeker voor een jong paard.

Volgens mij is de training van TS prima, maar iedereen doet het natuurlijk op zijn eigen manier, en het ligt er ook maar net aan hoe ervaren de ruiter is denk ik. :j

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:18

EvelienH schreef:
Wat ik wel opvallend vind is dat de 'dressuurpaarden' vaak al met 2,5/3 jaar zadelmak worden gemaakt en het gemiddelde springpaard pas rond zijn vierde. Zelf denk ik dat je goed naar je paard moet kijken, een 3 jarige van 1,60m kun je niet vergelijken met een 3 jarige van 1,75m.
Persoonlijk vind ik de 3 jarige vaak zo slap dat ik ze liever nog even laat staan ipv 2 keer per week een kwartiertje rondjes rijden.

Waar haal je dat vandaan? Want persoonlijk merk ik daar dus absoluut niks van. Hier wordt absoluut geen onderscheidt gemaakt in spring of dressuurpaard, en op de parcoursen staan hier in april weer een hele bult net 4 jarige klaar, die echt niet een maand van te voren pas van de wei gehaald zijn. :')

De 3 jarige rijd ik nu 4 keer per week, probeer ze 1 keer in de week zeker mee naar het bos te nemen, alleen de hengst blijft thuis tot hij hengst-af is, die wordt me iets te hengstig dus daar ga ik niet in m'n eentje mee lopen verongelukken in het bos, haha. Verder gewoon basismatig wat dressuurwerk, afwisselend met wat balken en mini huppeltjes voor de afwisseling.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:28

Dat haal ik niet uit het artikel maar uit mijn ervaringen. Dressuupaarden mogen ook al eerder jonge paarden wedstrijden lopen dan springpaarden. Die jonge paarden wedstrijden zijn allemaal aan het eind van het seizoen waardoor de meeste springenpaarden al 4,5 zijn ipv pas net 4. Hoor en zie steeds meer dat ze terug komen op het jonge zadelmak maken en gelijk doorijden.

Maar goed, ik kom ook nergens en zie nooit een springpaard van dichtbij dus jij zal vast gelijk hebben. :+

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:33

EvelienH schreef:
Dressuupaarden mogen ook al eerder jonge paarden wedstrijden lopen dan springpaarden.

Waar haal je dat vandaan? Er worden jonge paarden rubrieken uitgeschreven in de meeste gevallen vanaf 4 jaar voor zowel dressuur als springpaarden... Ook geldt bij de knhs voor zowel spring als dressuurpaarden dezelfde leeftijdslimiet per niveau: 4 jarige mag L springen/dressuuren, 5 M en 6 Z. Is voor beide disciplines gelijk.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:58

Ik denk dat het belangrijk is, als je aan het inrijden bent op deze leeftijd, dat je een goede regelmaat houdt. Het paard heeft een goed ritme nodig, zodat het weet wat er gaat gebeuren. Afwisselend de ene week er 3 keer op gaan en de volgende week helemaal niet, vervolgens wel weer 3 keer opstappen, is geen goede regelmaat en zal dan ook ongetwijfeld voor problemen en/of valpartijen gaan zorgen.

Ik denk ook dat het afhangt van het gestel van je paard, hoevaak je erop kan gaan. Is het paard al goed ontwikkeld, dan kan je er vaker op als wanneer het paard nog veel te groeien heeft.

Mijn arabier van 4 had nog flink tijd nodig om te groeien, terwijl de 2,5 jarige fries van mijn moeder al even ver was.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:20

Jolindaa schreef:
Ik denk dat het belangrijk is, als je aan het inrijden bent op deze leeftijd, dat je een goede regelmaat houdt. Het paard heeft een goed ritme nodig, zodat het weet wat er gaat gebeuren. Afwisselend de ene week er 3 keer op gaan en de volgende week helemaal niet, vervolgens wel weer 3 keer opstappen, is geen goede regelmaat en zal dan ook ongetwijfeld voor problemen en/of valpartijen gaan zorgen.

Een paard heeft echt geen besef van hoeveel dagen er in een week zitten, hoor :D .

arosier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:27

Mijn paard rij ik dinsdag vrijdag zondag 15-20 minuten dan heeft hij er telkens de dag vrij tussen en 1 x 2 vrije dagen

_dnk_

Re: Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:13

mijn paardje is eind mei 3 geworden, zij heeft tot bijna haar derde op het weiland gestaan en is toen nouwelijks onder handen geweest. zij is in april bij ons op stal gekomen en wij zijn toen gaan beginnen met longeren etc. toen ze dat onder de knie had is ze weer twee maanden de wei op gegaan. halverwege augustus zijn we begonnen met inrijden. en elke keer deden we het weer vanaf stap 1 met het zadel friemelen met de beugels klapperen, dan hangen en een stukje lopen( daarbij werd ik opgetild aan me been zodat ik niet te veel aan haarzij hing) en dan er op. na twee weken kon ik al in de bak er op en na 2 keer aan de lijn reed ik al los met haar. ik rij haar 3/4 keer in de week nu. op maandag, dinsdag, woensdag als ze de dagen daarvoor moeilijk was en anders longeren donderdag heeft ze vrij, vrijdag rijden, zaterdag longeren en zondag vrij. ik rij niet meer dan een kwartier a 20 min per keer met uitzonderingen. van de week bijvoorbeeld bleef ze maar weg denderen en was ze niet terug te krijgen toen heb ik er wel 3 kwartier op gezeten. dit is maar eenmaal gebeurd. verder rij ik nu alleen maar rechte lijnen met af en toe een volte, galloperen doe ik ook al zij heeft hier totaal geen moeite mee. met uitstappen doe ik oefeningen zoals van handveranderen, voltes en de a/c lijn rijden.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:02

lilly_s18 schreef:
Nee, geen argument. Ik longeerde haar ook elke dag, ze was gewoon te pittig. Ik heb zelf nog niet zo veel ervaring met een eigen paard dus heb zowat half de stal gevraagd over wat ik het beste kon doen. Sommige zeiden ander eten, sommige zeiden minder eten maar dat was allebei geen optie omdat ze al hetzelfde eten kreeg als de manegepaarden en pony's en ze stond ook al niet zo dik. Dan zei iedereen dat ik ze dan maar meer moest rijden. Blijkbaar is alles goed gegaan want iedereen zegt de laatste tijd dat ze echt is opengebloeid en dat ze een prachtig paardje is geworden. :)

Geef dan niet zoveel krachtvoer. Dan zal je zien dat het paard ineens niet meer pittig is hoor. Of laat haar overdag buiten lopen.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:05

jasmijn78 schreef:
Waratje schreef:
Hij zegt ook "ik vind", dat is niet gelijk aan "het is zo".

Ik denk dat je best waarde kunt hechten aan de mening van een dergelijk erkend paardenarts. Zijn onderzoek is dus nog niet afgerond, licht een tipje van de sluier op en onderbouwd zijn mening.

Ik zou er iig meer waarde aan hechten als aan de mening van een 12-jarige die ooit de 3-jarige shet van de buurman heeft 'beleerd' :D

Je zegt het goed, dit is slechts een mening, als was hij van de paus.... Wil niet zeggen dat het een goede is.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:05

mijn paardje is 3/5 doe ik nog niks mee is net een flatgebouw haha

ligt er met name ook aan hoe groot je paard is , klein compact paardje/ pony is heel wat anders als een flatgebouw sportpaard

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:35

Mijn paardje is van 3,5 en die rij ik eigenlijk maar 1 keer in de week 20 min in de bak.
En voor de rest 1 x per week 20 min buiten stap ritje en heel soms nog is een keer 1 x longeren erbij in de 2 weken :)

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:14

Ik moet nog beginnen met longeren :P

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:51

Ligt eraan hoeveer hij zij is uitgegroeit, hoeveel hij zij al heeft gedaan, hoeveel spieren er opzitten, hoe hij het mentaal op pakt enz

Op stage pakte er eentje het heel goed op die werd 4 x gereden en rest op de weide
en eentje die nergens wat van snapte 3 x en de rest op de weide voor denk tijd

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:11

mijn paard is bijna 3,5 en rijd ik 4 keer per week 20 minuten, waarvoor ik haar 10 minuten longeer.
De overige 3 dagen loopt ze in de stapmolen of in de paddock. Ook staat ze 4 dagen per week 4 a 5 uur in het land.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:09

Dustyenmax18 schreef:
Ligt eraan hoeveer hij zij is uitgegroeit, hoeveel hij zij al heeft gedaan, hoeveel spieren er opzitten, hoe hij het mentaal op pakt enz

Afbeelding

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:22

Toen ik mijn driejarige kreeg was hij nog niet beleerd, hij is nu 4 en ik zit er sinds eind augustus op en heb er nu 8 keer opgezeten en ben nu bezig met stappen&draven en binnekort een galopje. Ik ga er om de 1-2 dagen op en dan longeer ik hem eerst ong 10 min en zit er dan 20 min op en nadat ik afgezadelt heb stap ik hem nog even verder uit over de weg. Overdag staat hij buiten en op de dagen dat hij rust heeft wandel ik met hem over de weg of poets ik hem alleen :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:23

bekijkt niemand het plaatje van dani??

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:47

Arabesk schreef:

owjah zeker wel!
daarom maar 1 keer per week 10 minuutjes erop zitten, stapje, drafje, links rechts en klaar!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:47

Arabesk schreef:

Nah, gebruik van oogkleppen is heel rustgevend O:)

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:57

iedere dag 20-30 minuten.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:09

Ik wou er naar kijken, maar nu je het vraagt, toch maar niet.
Doe ik gewoon kinderachtig mee.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:58

Tendance schreef:
Ik wou er naar kijken, maar nu je het vraagt, toch maar niet.
Doe ik gewoon kinderachtig mee.

Ik begrijp deze opmerking niet?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:20

Het opvoedende karakter van haar bericht stond me even niet aan. Sorry. Niet tegen jou dus!

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:29

Als ik het plaatje goed begrijp is alles behalve de rug nog niet uitgegroeid. Hoe schadelijk is rijden op een niet-volgroeide rug, meenemend dat dat rijden gedoseerd gebeurt (3 keer in de week 20 minuten bijvoorbeeld) en de goede kant op (niet trekken en plukken maar in eigen balans) is.
Ik denk dat als je aanvoelt wat wel/niet kan en alles met mate doet en niet teveel kleine bochtjes draait, het niet schadelijk is. Je gaat bij een jong paard toch nog niet doorzitten, over het algemeen komen ze met lichtrijden prima over de rug dus waar lopen ze dan schade op?