Waarom moet alles zo snel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:28

Tendance schreef:
Mindfields schreef:
En zo nog een aantal dingen, waar het gros al niet aan kan of wil voldoen. Want je moet toch minimaal een uur trainen(alsof paarden minuten kunnen tellen, wij hebben de tijd bedacht, niet het paard). dat zoveel ruiters zo lang rijde ligt eraan dat het ze zoveel tijd kost om een paard los te werken dat er pas na een half uur aan de echte training kan worden begonnen, als het ze dan al gelukt is om alle schakeltjes goed te zetten om het lijf in staat te stellen uit te voeren wat er gevraagd wordt.

Dit laatste ben ik met je eens. Een uur rijden of sind langer, langs de weg of in het bos, moet je alleen doen om conditie op te bouwen.
Verder bereik je met kort en intensief SAMENWERKEN meer, dan met lang en verveelt rijden.

:j Volgens mij reageren paarden daar ook fijner op. Tenminste dat is mijn ervaring. Ik besteed nog steeds de meeste tijd aan 'loswerken' en als ik iets meer wil vragen is dit bij elkaar opgeteld hooguit 5 minuten.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:28

Pffff, lang rijden is nergens voor nodig. Als je er al een uur over doet op je paard los te werken heb je als ruiter zelf een probleem.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:30

Moll schreef:
Tendance schreef:
Welk systeem moet ik dan nemen voor mijn merrie? Die kent geen stress. Is koningin van de rust! Jon daarom ook altijd heerlijk zonder zorgen 2 rondes overkruist galopperen... Daar doen we niet moeilijk over.
Iemand nog een uber brave merrie? Haha nee hoor, die gaat niet meer weg... Tenzij iemand een miljoen biedt? Dan mag je je melden!
Ik ben gewoon blij, dat mijn ventje wat meer pit heeft.

Sorry maar 2 rondjes overkruist galoperen, is je paard bevestiggen in een foute galop, leer het paard van af het eerste moment de juiste galop, en het zal,later nooit problemen geven

Dit doet ze in het land hoor!! Daar kan ik moeilijk iets aan doen!
Als je mijn eerdere post had gelezen, dan wist je dat ik geen probleem heb met de juiste galop en dat overspringen ook heel goed gaat. Het ging er hier alleen om, dat ze koos stressloos is en van een overkruist galopje geen last heeft.
Dit paard rijd ik in het Z. Zou niet goed zijn als ze niet goed aan kon springen.
En als ze wel weer zo'n moment van niet aanspringen heeft, dan weet ik dat er weer iets goed mis is met haar hart, maar dat is een te uitgebreid en al eens eerder beschreven gebeurtenis.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:30

Zooist schreef:
Pffff, lang rijden is nergens voor nodig. Als je er al een uur over doet op je paard los te werken heb je als ruiter zelf een probleem.

Moet je eens om je heen kijken op diverse stallen! Zitten er anderhalf uur op en dan nog vaak nog met alles strak, stang lekker doorgetrokken en kunstjes rijden. Geen lossigheid te bekennen, ruzie met het paard constant, schoppen en trekken en dan nog kwaad zijn dat het paard niet wil meewerken. daar wordt je wel eens wat moe van als je weet dat het ook anders kan. Zucht.

Tendance

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:33

Een aantal maanden geleden kon ik haar niet laten overspringen, maar achteraf kwam dat gewoon. Doordat ik de instelling had.... Als je overspringt is het goed, zo niet dan ook.
En dat is bij die nuchtere merrie van mij niet echt de goede instelling.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:35

Mindfields schreef:
Zooist schreef:

Moet je eens om je heen kijken op diverse stallen! Zitten er anderhalf uur op en dan nog vaak nog met alles strak, stang lekker doorgetrokken en kunstjes rijden. Geen lossigheid te bekennen, ruzie met het paard constant, schoppen en trekken en dan nog kwaad zijn dat het paard niet wil meewerken. daar wordt je wel eens wat moe van als je weet dat het ook anders kan. Zucht.

En toch zijn er ook zoveel stallen waar het niet gebeurd!
En dat zijn er ook heeeeel veel.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:36

Tendance schreef:
Als je mijn eerdere post had gelezen, dan wist je dat ik geen probleem heb met de juiste galop en dat overspringen ook heel goed gaat. Het ging er hier alleen om, dat ze koos stressloos is en van een overkruist galopje geen last heeft.
Dit paard rijd ik in het Z. Zou niet goed zijn als ze niet goed aan kon springen.
En als ze wel weer zo'n moment van niet aanspringen heeft, dan weet ik dat er weer iets goed mis is met haar hart, maar dat is een te uitgebreid en al eens eerder beschreven gebeurtenis.

Ik heb er ook eentje die graag in de vrije tijd altijd overkruist galoppeerd. Kan het paard 100 x opnieuw aan laten springen tot het goed gaat.

Onder het zadel heeft dit paard nog nooit overkruist aangesprongen of gegalopeerd.
Dit paard kan wissels springen waar menigeen een puntje aan kunnen zuigen.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:37

wanneer ga je te snel?
als je paard aangeeft er dat ie er aan toe is, dan moet het kunnen lijkt mij..
zo heb ik vandaag voor het eerst op een 4 jarige gegalopeerd, terwijl ik er net voor de 6e keer op zit ( beleren)
t paard is er aan toe, en heeft goede balans :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:38

Tendance schreef:
Mindfields schreef:

En toch zijn er ook zoveel stallen waar het niet gebeurd!
En dat zijn er ook heeeeel veel.

Helaas niet.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:41

Zooist schreef:
Tendance schreef:

Ik heb er ook eentje die graag in de vrije tijd altijd overkruist galoppeerd. Kan het paard 100 x opnieuw aan laten springen tot het goed gaat.

Onder het zadel heeft dit paard nog nooit overkruist aangesprongen of gegalopeerd.
Dit paard kan wissels springen waar menigeen een puntje aan kunnen zuigen.

Soms denk ik wel eens, dat ze er zelfs de moeite niet voor doet om in het weiland goed te galopperen, maar waarom zou ze ook? Er is geen enkel gevaar in het hele land waarvoor ze uit de voeten moet. Behalve als ik haar uit het land kom halen, dan spelen we een spelletje met de baas...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:42

Mindfields schreef:
Helaas niet.

Maakt niet uit. Die mening delen we dan gewoon niet.
We hebben waarschijnlijk gewoon heel verschillende ervaringen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:45

Ik kom denk ik iets meer op verschillende stallen dan jij, door heel nederland(en duitsland). Het is echt niet zo rooskleurig als je denkt hoor.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:46

Ik ben het helemaal met je eens. Hoeveel paarden er wel niet worden beleerd met drie jaar terwijl ze er nog niet klaar voor zijn en waarvan er meteen ook maar meer wordt verwacht zoals de oefeningen uit het L omdat het makkelijk is als ie dat al kent. Daarnaast is dat ook makkelijk voor de verkoop. Een drie of vierjarige die al L of M loopt kan zoveel meer als een driejarige die zadelmak is. Dat het hele niveau er niet uit ziet en het enorm gedwongen is en het paard is gereden met zowel sporen als zweep maakt niet uit.
Zoveel paarden van vier jaar die net hun eerste brave sprongen hebben gemaakt worden al gauw uitgebracht in de B springen omdat je dat dan weer bij de verkoop kunt vertellen.
Het draait allemaal op geld. Een jong paard op hoog niveau levert het meeste op. En prestatie komt niet vanzelf dat is een hoop druk.
Ik vind dat je het veel ziet op grote stallen die elk jaar een hoop drie jarigen van de wei plukken met een leuke afstammeling om vervolgens te beleren en door te verkopen voor veel geld. Hoe meer het dier kent, hoe meer centen hij oplevert.

Zelfs bij de KWPN hengstenkeuring gebeurd het!
Ik ken een van de amazones die daar rijdt. Zij traint de jonge hengsten binnen een bepaald aantal weken naar het niveau wat wordt gewenst. Zegt zelf ook wel dat er eigenaren zijn die hun paard wat net drie is en duidelijk nog niet volgroeid al heen brengen. Die halen deze echt zware trainingen dan vaak ook niet en worden eruit gehaald. Deze mensen zullen het altijd blijven proberen hoewel het advies anders is.
Maar afgelopen jaar maakte een het helemaal bont. Dat was een hengst die nog drie moest worden maar hij was wat laat geboren in het jaar, augustus ofzo, en dus nog geen drie jaar. Na een hoop gezeur en het paard was er volgens hun echt klaar voor is hij aangenomen. (daar kwam natuurlijk geld bij kijken) Het bleek al gauw dat het arme dier er nog helemaal niet klaar voor was en hij begon te vermageren en presteerde matig terwijl het een paard was met geweldige afstammeling die het vermoedelijk super doet als hij nog een jaar weidegang krijgt. Hij haalde deze opleiding ook niet.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:51

Mindfields schreef:
Ik kom denk ik iets meer op verschillende stallen dan jij, door heel nederland(en duitsland). Het is echt niet zo rooskleurig als je denkt hoor.

Ik denk, dat je je daarop verkijkt. De laatste tijd valt het mee, maar toen ik in het handelswereldje zat kwam ik wekelijks op een andere stal.
Verder is het ook maar net binnen welk kader je kijkt.

Maar dat maakt verder niet uit. We verschillen wel in meer dingen net een beetje van mening als het om paardenwelzijn gaat, maar zo zullen er nog weer veel meer andere mensen zijn, die weer anders denken dan ons.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:59

Zooist schreef:
Electra63 schreef:
Vind jij dat je een paard mag inrijden op 3-jarige leeftijd?
Vind jij dat een paard op 4-jarige leeftijd op L-niveau mag/kan lopen?
Vind jij dat een paard op 6-jarige leeftijd op Z-niveau mag/kan lopen?

Dat is volgens mij de vraag, dat zijn i.i.g. de voorbeelden die iedere keer worden aangehaald in dit soort topics.

Ja, als het paard er klaar voor is

Even m.b.t. tot je eerste antwoord: dan zou dat paard dus een anatomisch wonder moeten zijn, en eerder dan al zijn soortgenoten al veel verder volgroeid moeten zijn? Het lijkt mij dat dat net zo min voorkomt als sneeuw in augustus...
Dus mijn antwoord op de eerste vraag is al nee.... dan wordt vraag twee ook automatisch nee.... en de derde is maar de vraag: hoe kundig is de ruiter in kwestie en wat is de aanleg vh paard?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:02

Mindfields schreef:

Voor jou geldt hetzelfde als voor Moll en TS. Jij bent instructrice, ik neem aan dat jij jouw lesklanten wel les geeft op een rustig, niet te snel, niveau?
Wat doe jij als er een klant komt met een jong, talentvol paard wat volgens de regels al mag starten op een bepaald niveau? Stuur je die weg of probeer je die te overtuigen om nog even te wachten?

En, als je van mening bent dat het niveau zo verschrikkelijk bedroevend is, waarom doe je dan geen jurycursus? Dan kan je zeker in de proef het paard/ruiter belonen of afstraffen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:13

Ninx schreef:
Citaat:

Even m.b.t. tot je eerste antwoord: dan zou dat paard dus een anatomisch wonder moeten zijn, en eerder dan al zijn soortgenoten al veel verder volgroeid moeten zijn? Het lijkt mij dat dat net zo min voorkomt als sneeuw in augustus...
Dus mijn antwoord op de eerste vraag is al nee.... dan wordt vraag twee ook automatisch nee.... en de derde is maar de vraag: hoe kundig is de ruiter in kwestie en wat is de aanleg vh paard?

Maar je hebt ook verschil tussen 3 en 3. Je kan er de dag dat ie 3 wordt opklimmen of met 3 jaar en 8 maanden, om maar iets te noemen. Ik vind zelf met 3,5 eens rustig aan beleren (twee á drie keer per week 20 a 30 minuten rijden) en dan met 4 wat meer opbouwen een goede methode.

Overigens is L-niveau niet veel bijzonders. Je hebt tot 20m om een overgang te maken en je doet een grote volte in galop. Oh ja, en twee keer 5 meter pootje over. Meer is het L niet, dus de meeste (goed gereden) paarden redden dat makkelijk met 4.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:27

Ninx schreef:

Ik vraag mij toch af of volgroeid zijn wel een voorwaarde is voor de basissport, ik bedoel we laten kinderen toch ook sporten. Dat is juist gezond zolang het maar proprotioneel blijft. Als een mens goed sporter wil worden (niet eens perce topsporter) moet hij toch meestal ook beginnen voor hij uitgegroeid is anders komt de piek van het fysieke kunnen toch voor het punt waarop je voldoende ervaring hebt. Ik vraag me echt af of de basis dressuursport wel zo zwaar is voor een paard dat het echt snel tot overbelasting leid, zolang er maar juist word gereden/opgeleid.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:30

Nee joh, zeker het B t/m M1 gaat qua belasting nergens over.
Daarna wordt er pas verzameling gevraagd en ga je het paard meer belasten.

Het zijn de ruiters die er vaak een big issue van maken :j

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:32

Zooist schreef:
Nee joh, zeker het B t/m M1 gaat qua belasting nergens over.
Daarna wordt er pas verzameling gevraagd en ga je het paard meer belasten.

Het zijn de ruiters die er vaak een big issue van maken :j
het zijn de ruiters die niet kun dig genoeg zijn,en dus het paard overvragen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:33

Dat staat er toch?

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:48

Volgens mij worden hier twee dingen door elkaar gehaald de profs en de amateurs.
Bij profs is het een geld kwestie die willen ook hun boterham verdienen en als jij het niet doet gaan ze naar een ander zo simpel is het.niet dat ik deze manier goed keur maar is wel begrijpelijk er gaat soms om veel geld.
Bij de amateurs die moeten realistisch blijven denken en zo ook met hun paard omgaan we kunnen niet allemaal anky worden.
Ik loop al een tijdje mee en heb al veel gezien nare dingen maar ook hele goede dingen.
Ik vind dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen gedrag tegen over paarden en dat instructeurs hier ook hun bijdrage aan hebben.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:53

deeva schreef:
Volgens mij worden hier twee dingen door elkaar gehaald de profs en de amateurs.
Bij profs is het een geld kwestie die willen ook hun boterham verdienen en als jij het niet doet gaan ze naar een ander zo simpel is het.niet dat ik deze manier goed keur maar is wel begrijpelijk er gaat soms om veel geld.
Bij de amateurs die moeten realistisch blijven denken en zo ook met hun paard omgaan we kunnen niet allemaal anky worden.
Ik loop al een tijdje mee en heb al veel gezien nare dingen maar ook hele goede dingen.
Ik vind dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen gedrag tegen over paarden en dat instructeurs hier ook hun bijdrage aan hebben.

Ik vraag me zelfs af of je dat moet willen. Ik zou mijn rustige leventje niet willen ruilen met het leven van adelinde, maar gelukkig is het haar ding wel en zorgt ze voor mooie beelden op tv.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:07

dat klopt dat is zeker de vraag maar inderdaad we kijken wel allemaal graag naar paardensport op tv.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:10

Maar dat wil niet zeggen, dat ik die wereld zelf ook zou willen. Ik kijk ook naar verbouwprogramma's, maar wil echt mijn huis niet verbouwen of een ifor omtoveren tot paleis.