De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:02

Ik haatdragend, nee hoor, helemaal niet. Maar ik kan me er wel aan ergeren dat je jezelf, al dan niet bewust, afschildert als je eigen grootmeester. Quotes citeren kan ik ook.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:05

Chaos schreef:
Ik haatdragend, nee hoor, helemaal niet. Maar ik kan me er wel aan ergeren dat je jezelf, al dan niet bewust, afschildert als je eigen grootmeester. Quotes citeren kan ik ook.

Citeren is niks mis mee, als je maar begrijpt wat er staat, en me zelf afschilderen als, nee die ervaring heb ik bij lange na nog niet en ook de leeftijd niet, maar een uitgesproken mening, ja die heb ik , net zo goad als jij die hebt, niks mis mee.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:18

:roll: dit soort gekissebis is dus de dood voor dit topic, en het verwonderd me dat elke keer weer iedereen hier in hetzelfde gedrag vervalt, mede daarom heb ik al een hele poos niet meer gereageerd in dt topic...zo te lezen gebeurd het dus nog steeds := omdat iedereen hier alleen maar naarzichzelf luisterd en niet open staat voor de kennis en mening van een ander .

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:59

knollentuin schreef:
:roll: dit soort gekissebis is dus de dood voor dit topic, en het verwonderd me dat elke keer weer iedereen hier in hetzelfde gedrag vervalt, mede daarom heb ik al een hele poos niet meer gereageerd in dt topic...zo te lezen gebeurd het dus nog steeds := omdat iedereen hier alleen maar naarzichzelf luisterd en niet open staat voor de kennis en mening van een ander .

mee eens knollentuin.....
nou ik zalt nog 1X proberen in jip en janneke taal te verwoorden,zonder de zegs wijze aan de teugel te gebruiken,want ,We kunnen het natuurlijk ook over aanleuning hebben.
Je bereikt een goed aanleuning door voorwaarts te rijden met zachte meevoelende hulpen. Wanneer je merkt dat je paard het bit opzoekt, bied je hem licht weerstand met de teugel zodat het steun vindt op het bit. Hij mag echter niet gaan hangen. Het drijven is voor een aanleuning van het allergrootste belang, want de aanleuning in de klassieke zin is het resultaat van de juiste verhouding tussen drijvende en ophoudende hulpen van de ruiter.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:12

Eerlijk gezegd..
Is voor mij 'aan de teugel' en 'nageeflijk' rijden hetzelfde.
Zelf vind ik het woord nageeflijk diervriendelijker klinken dan aan de teugel, dat klinkt net alsof je paard in de teugels hangt met zijn hoofd in de krul!

'Aan de teugel' hoor ik al sinds mijn 8e van mijn instructrische, nageeflijk precies hetzelfde verhaal.
Het wordt bij ons om en om gebruikt, voor mij zijn het 2 woorden/uitdrukkingen voor precies hetzelfde!
(dus WEL verantwoord nageeflijk/aan de teugel rijden, NIET in de krul en dergerlijke)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:00

Liesje1611 schreef:
Eerlijk gezegd..
Zelf vind ik het woord nageeflijk diervriendelijker klinken dan aan de teugel, dat klinkt net alsof je paard in de teugels hangt met zijn hoofd in de krul!

'Aan de teugel' hoor ik al sinds mijn 8e van mijn instructrische, nageeflijk precies hetzelfde verhaal.
Het wordt bij ons om en om gebruikt, voor mij zijn het 2 woorden/uitdrukkingen voor precies hetzelfde!
(dus WEL verantwoord nageeflijk/aan de teugel rijden, NIET in de krul en dergerlijke)

Het een is het gevolg van het ander...maar beslist niet het zelfde......een latste poging:
Door te werken aan een goede zit met correcte samenwerking tussen hand-, been-, en zithulpen leer je het paard vanuit de beweging uit te nodigen om na te geven. Door ook te leren het paard recht te richten zodat het paard zijn rug niet overbelast en zijn natuurlijke scheefheid wordt gecorrigeerd komt bij het paard minder weerstand op en zal hij nageven. Het paard geeft als het ware zijn hoofd aan de hand van de ruiter. (Dit natuurlijk zonder te gaan hangen!) Het paard stelt zich als het ware open voor wat de ruiter van hem wil vragen. Door deze hulpen te verfijnen en uit te bouwen ontstaat een correcte aanleuning.

Aanleuning houdt in dat de zit- en beenhulpen van de ruiter via de rug en mond van het paard direct in verbinding staan met de hand van de ruiter. Het paard is hierbij in staat direct het gevraagde van de ruiter aan te voelen en hierop te reageren, en andersom staat de ruiter open voor iedere vorm van communicatie die bij het paard vandaan komt.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 05:20

papagroom schreef:
Liesje1611 schreef:
Eerlijk gezegd..

Het een is het gevolg van het ander...maar beslist niet het zelfde......een latste poging:
Door te werken aan een goede zit met correcte samenwerking tussen hand-, been-, en zithulpen leer je het paard vanuit de beweging uit te nodigen om na te geven. Door ook te leren het paard recht te richten zodat het paard zijn rug niet overbelast en zijn natuurlijke scheefheid wordt gecorrigeerd komt bij het paard minder weerstand op en zal hij nageven. Het paard geeft als het ware zijn hoofd aan de hand van de ruiter. (Dit natuurlijk zonder te gaan hangen!) Het paard stelt zich als het ware open voor wat de ruiter van hem wil vragen. Door deze hulpen te verfijnen en uit te bouwen ontstaat een correcte aanleuning.

Aanleuning houdt in dat de zit- en beenhulpen van de ruiter via de rug en mond van het paard direct in verbinding staan met de hand van de ruiter. Het paard is hierbij in staat direct het gevraagde van de ruiter aan te voelen en hierop te reageren, en andersom staat de ruiter open voor iedere vorm van communicatie die bij het paard vandaan komt.

Ben ik helemaal met je eens!
Maar is het dan niet nogsteeds gewoon twee uitdrukkingen voor hetzelfde, namelijk het hele verhaal wat hierboven staat?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:19

nee....een paard dient na te geven om een goede aanleuning te verkrijgen...het een is dus het gevolg van het andere,en niet het zelfde.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:07

ja, duidelijk omschreven hoor papagroom. :j

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:00

geloof me, op hyves is het nog erger, daar staan de prachtigste paarden met hun mond wijd opengesperd in een krulletje getrokken (gewoon stilstaand) en daar staan dan van die reacties onder van: wat is hij mooi nagevelijk, en als je je handen iets lager doet gaat hij nog meer aan de teugel en ik wou dat ik zo kon rijden als jij. je kan er niet veel aan doen behalve een goed bedoelde reactie onder zetten met wat er zo fout is aan de foto en hoe de ruiter het op kan lossen. ik gebruik de therm 'aan de teugel' nieteens meer.

op sommige manege's word al met 'aan de teugel rijden' begonnen als die kinderen nog geen jaar op paardrijden zitten, als het aan mij licht leren die kinderen eerst fantsoenlijk zitten en als ze dat kunnen verder gaan, of zelfs een theorieles eraan vast plakken( maar een ideetje). want nu betekent aan de teugel rijden zo ongeveer in de mond van 11 jarige kinderen het paard dat met een krulletje in zijn nek staat.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 22:26

MayDayParade schreef:
geloof me, op hyves is het nog erger, daar staan de prachtigste paarden met hun mond wijd opengesperd in een krulletje getrokken (gewoon stilstaand) en daar staan dan van die reacties onder van: wat is hij mooi nagevelijk, en als je je handen iets lager doet gaat hij nog meer aan de teugel en ik wou dat ik zo kon rijden als jij. je kan er niet veel aan doen behalve een goed bedoelde reactie onder zetten met wat er zo fout is aan de foto en hoe de ruiter het op kan lossen. ik gebruik de therm 'aan de teugel' nieteens meer.

Dit is nou een erg mooi voorbeeld. Dit is wat ik (TS) ongeveer bedoel. Op deze manier wordt de term "aan de teugel" veel MISbruikt.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:03

Waarschijnlijk krijg ik hier heel veel commentaar op maar: gewoon rijden zoals je het zelf goed vindt voelen en je maar plezier hebt! Niemand zal willend zijn/haar paard in de krul rukken, dit is een deel van onkunde en daar komt iedereen (hopelijk) op zijn eigen tijd/tempo achter. Je kan je boos maken, maar wat heb je eraan?

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:56

Omdat ik een andalusier zoek kijk ik veel op verkoop site's.
En daar zie je heel veel andalusier's van 4 jarigen tot hoogste niveau die ''aan de teugel'' lopen.
Er zijn een paar die zeer netjes lopen.

Maar je ziet ze ook heel veel die op alle foto's de oren naar achter hebben en met de kin op de borst.
En dat zelfs nog bij paarden die hoog niveau lopen!

En 90 % met dubble bit , waar onder een stang!
Met als motto :Geen gelul ,trek hem in de krul!

Sorry maar als ik paarden bekijk die ik eventueel wil kopen , wil ik mooi paarden zien.
En ze moeten niet in het uiterlijk mooi zijn , ook in de uitstraling.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:27

Ik rijd op een manege en sommige manege paarden kunnen/doen het, andere niet. Het maakt me ook helemaal niks uit of ze het wel of niet doen. Ik heb er ook een hekel aan als mensen gewoon paarden niet fijn vinden, alleen omdat ze niet aan de teugel lopen.