Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Chaos schreef:Ik haatdragend, nee hoor, helemaal niet. Maar ik kan me er wel aan ergeren dat je jezelf, al dan niet bewust, afschildert als je eigen grootmeester. Quotes citeren kan ik ook.
knollentuin schreef:dit soort gekissebis is dus de dood voor dit topic, en het verwonderd me dat elke keer weer iedereen hier in hetzelfde gedrag vervalt, mede daarom heb ik al een hele poos niet meer gereageerd in dt topic...zo te lezen gebeurd het dus nog steeds
omdat iedereen hier alleen maar naarzichzelf luisterd en niet open staat voor de kennis en mening van een ander .
Liesje1611 schreef:Eerlijk gezegd..
Is voor mij 'aan de teugel' en 'nageeflijk' rijden hetzelfde.
Zelf vind ik het woord nageeflijk diervriendelijker klinken dan aan de teugel, dat klinkt net alsof je paard in de teugels hangt met zijn hoofd in de krul!
'Aan de teugel' hoor ik al sinds mijn 8e van mijn instructrische, nageeflijk precies hetzelfde verhaal.
Het wordt bij ons om en om gebruikt, voor mij zijn het 2 woorden/uitdrukkingen voor precies hetzelfde!
(dus WEL verantwoord nageeflijk/aan de teugel rijden, NIET in de krul en dergerlijke)
papagroom schreef:Liesje1611 schreef:Eerlijk gezegd..
Is voor mij 'aan de teugel' en 'nageeflijk' rijden hetzelfde.
Zelf vind ik het woord nageeflijk diervriendelijker klinken dan aan de teugel, dat klinkt net alsof je paard in de teugels hangt met zijn hoofd in de krul!
'Aan de teugel' hoor ik al sinds mijn 8e van mijn instructrische, nageeflijk precies hetzelfde verhaal.
Het wordt bij ons om en om gebruikt, voor mij zijn het 2 woorden/uitdrukkingen voor precies hetzelfde!
(dus WEL verantwoord nageeflijk/aan de teugel rijden, NIET in de krul en dergerlijke)
Het een is het gevolg van het ander...maar beslist niet het zelfde......een latste poging:
Door te werken aan een goede zit met correcte samenwerking tussen hand-, been-, en zithulpen leer je het paard vanuit de beweging uit te nodigen om na te geven. Door ook te leren het paard recht te richten zodat het paard zijn rug niet overbelast en zijn natuurlijke scheefheid wordt gecorrigeerd komt bij het paard minder weerstand op en zal hij nageven. Het paard geeft als het ware zijn hoofd aan de hand van de ruiter. (Dit natuurlijk zonder te gaan hangen!) Het paard stelt zich als het ware open voor wat de ruiter van hem wil vragen. Door deze hulpen te verfijnen en uit te bouwen ontstaat een correcte aanleuning.
Aanleuning houdt in dat de zit- en beenhulpen van de ruiter via de rug en mond van het paard direct in verbinding staan met de hand van de ruiter. Het paard is hierbij in staat direct het gevraagde van de ruiter aan te voelen en hierop te reageren, en andersom staat de ruiter open voor iedere vorm van communicatie die bij het paard vandaan komt.
MayDayParade schreef:geloof me, op hyves is het nog erger, daar staan de prachtigste paarden met hun mond wijd opengesperd in een krulletje getrokken (gewoon stilstaand) en daar staan dan van die reacties onder van: wat is hij mooi nagevelijk, en als je je handen iets lager doet gaat hij nog meer aan de teugel en ik wou dat ik zo kon rijden als jij. je kan er niet veel aan doen behalve een goed bedoelde reactie onder zetten met wat er zo fout is aan de foto en hoe de ruiter het op kan lossen. ik gebruik de therm 'aan de teugel' nieteens meer.