wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:51

pearlie schreef:
Het gaat mij erom dat die schwung en losgelatenheid juist bij sommige combinaties ver te zoeken is ;) Een goed paard wat goed loopt, natuurlijk moet die de punten krijgen, maar niet een paard wat leuk LIJKT te lopen omdat het veel spanning heeft.
Als mijn paard iets eng of spannend vindt heb ik ook ineens heeeeeeel veel impuls, maar ik geloof niet dat dat de goede soort impuls is.

Daarbuiten vind ik overigens dat alle fouten afgestraft moeten worden, ook die van een superpaard. Het gaat er toch om wat je in de proef laat zien en niet om wat een paard uiteindelijk zou kunnen?

Oh bedoelde je het zo...
Mijn paard loopt niet zo apart door spanning hoor..

Maar doordat hij van zichzelf apart loopt worden sommige fouten me vergeven, terwijl bij een ander een kleiner foutje genadeloos wordt afgestraft.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:53

Maar zo vreemd is het toch niet dat die combinatie beter kan scoren, Pearlie.
Een paard dat veel schwung heeft en impuls heeft gewoon veel meer compensatiepunten. Waar je bij een simpel paard een 6 kwijt kan, kun je bij zo'n paard gelijk een 7 of misschien wel een 8 kwijt. Al heeft die dan een 2 of 3 voor een oefening omdat het gruwelijk misgaat, dan nog is er veel meer compensatie. Een heleboel mensen schijnen dat te vergeten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:53

die schwung heb je meestal bij een paard wat gewoon beweegt vaak al helemaal niet, dus wat dat betrefd :D

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:56

Fitzroy schreef:
Een paard dat veel schwung heeft en impuls heeft gewoon veel meer compensatiepunten. Waar je bij een simpel paard een 6 kwijt kan, kun je bij zo'n paard gelijk een 7 of misschien wel een 8 kwijt. Al heeft die dan een 2 of 3 voor een oefening omdat het gruwelijk misgaat, dan nog is er veel meer compensatie. Een heleboel mensen schijnen dat te vergeten.

Het is niet vreemd als dat paard daadwerkelijk loop met schwung en impuls die verkregen is door dressuurrijden... ik bedoel de paarden die met veel spanning gereden worden of van zichzelf veel spanning hebben.....
Dat zie ik in mijn ogen (maar wie ben ik) gewoon heel vaak en om die reden vind ik dressuur meer een keuring geworden dan dat het daadwerkelijk iets zegt over de mate van africhting... want daar gaat het toch om bij dressuur?
Voorbeeldje; een paard wat heel veel talent en kwaliteit heeft maar nog onvoldoende bevestigd is om een proef foutloos te doorlopen, is naar mijn idee nog niet zo ver in de africhting... dan hoor je toch ook niet zoveel punten te krijgen?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:59

Fitzroy schreef:

Ik vind, dat er met name in de B meer gekeken zou moeten worden naar de gereden proef. Ik vind, dat iemand die een keurig op de bordjes gereden proef rijdt, met een minder apart paard, meer punten zou moeten krijgen, dan dat ik met mijn aparte paard foutjes rijd.

Nu loopt hij nu op dit moment ook zijn proeven keurig, maar toen hij net 3 maanden onder het zadel was was dat natuurlijk niet zo.
Kijk dat als ik een zelfde proef rijd als iemand met een paard, die minder apart beweegt, dan begrijp ik dat mijn punten hoger zijn, maar ik vind dat er toch meer naar de wijze van rijden gekeken mag worden.

Een apart paard kun je kopen. Een keurig gereden proef op de letters niet.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:01

Tendance schreef:
Fitzroy schreef:
.

Een apart paard kun je kopen. Een keurig gereden proef op de letters niet.

Juist, dat bedoel ik!

En ik snap de andere kant van het verhaal wel hoor, ik geef alleen aan dat ik het persoonlijk jammer vind dat er op die manier gekeken wordt...
en probeer zo een bijdrage te leveren aan dit topic..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:02

Dat ben ik niet met je eens Tendance.
Vergelijk het met ballet, degene met het meeste talent en het meest lenige/atletische lichaam zal beter zijn dan iemand met een minder geschikt lijf.
Als ik aan ballet ga doen krijg ik ook niet extra punten omdat ik zo gracieus ben als een olifant... :D

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:03

KarinvdM schreef:
Vergelijk het met ballet, degene met het meeste talent en het meest lenige/atletische lichaam zal beter zijn dan iemand met een minder geschikt lijf.
Als ik aan ballet ga doen krijg ik ook niet extra punten omdat ik zo lomp ben als een olifant...

Er is een verschil tussen beter zijn en beter presteren!!
Overigens, niemand zegt dat je extra punten moet krijgen voor iets wat je niet laat zien..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:05

de meeste mensen met echt aparte paarden (wat kwaliteit betrefd) vind je volgens mij niet in de b :n of in iedergeval niet ringen vol. kan me voorstellen dat een B/L jury het ook wel eens leuk vind om dan sporadisch zo'n knappe beweger in de ring te hebben. dan zullen ze mischien wel hoger punten ja.

opzich ben ik het wel met je eens tendace. maar een proef die netjes op de letter gereden is waarbij het paard verder niet fijn aan de hulpen is. moet die ook hoger scoren? er zijn zó veel factoren die bepalen wat voor punten je rijd. dat maakt paardrijden ook zo'n leuke (maar moeilijke) sport :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:06

KarinvdM schreef:
Als ik aan ballet ga doen krijg ik ook niet extra punten omdat ik zo gracieus ben als een olifant... :D

ssst dit mag je niet zeggen :)
heb ik in het vorige topic al geprobeert.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:08

pearlie schreef:
Overigens, niemand zegt dat je extra punten moet krijgen voor iets wat je niet laat zien..

Ik kan nooit beter presteren in de ballet dan iemand die daar een geschikt lijf voor heeft... Hoe goed ik mijn best ook doe.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:10

KarinvdM schreef:
pearlie schreef:

Ik kan nooit beter presteren in de ballet dan iemand die daar een geschikt lijf voor heeft... Hoe goed ik mijn best ook doe.

kan wel : maar dan moet jij over énorm veel werklust en talent beschikken :j toch is het makkelijker met een prima ballerina lijf :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:12

themuisje schreef:
kan wel : maar dan moet jij over énorm veel werklust en talent beschikken :j toch is het makkelijker met een prima ballerina lijf :)

Met een ongeschikt lijf heb je geen talent...

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:13

Pfff....

Het gaat erom dat het in mijn ogen gaat om wie de beste proef neerzet, niet wie het mooiste paard heeft. Natuurlijk heeft een mooi en goed paard meer kans, ik ben niet onnozel. In de meeste gevallen zal dat paard ook wel de beste proef laten zien en dus de meeste punten krijgen. Maar in sommige gevallen niet en dat vind ik dan jammer aan de wedstrijdsport. Daar is dit topic toch voor? Om aan te geven wat je van de wedstrijdsport vindt? Nou dit vind ik dus.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:13

KarinvdM schreef:
themuisje schreef:

hmmm dat weet ik zo net nog niet. wanneer is je lijf ongeschikt?
voor het stamboek heeft totilas bijv. niet het ideale lijf. toch doet hij het wonderbaarlijk in de sport. wanneer is een lijf dan perfect voor de sport die je beoefend. wie bepaald dat? :)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:14

KarinvdM schreef:
themuisje schreef:

Das niet waar... ook met kilo's teveel kun je beschikken over een goede motoriek en een goed coordinatievermogen. Ook aspecten van talent!!
Toch maken die kilo's teveel je lijft ongeschikt voor ballet.. maar talent heb je wel ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:16

pearlie schreef:
Pfff....

Het gaat erom dat het in mijn ogen gaat om wie de beste proef neerzet, niet wie het mooiste paard heeft. Natuurlijk heeft een mooi en goed paard meer kans, ik ben niet onnozel. In de meeste gevallen zal dat paard ook wel de beste proef laten zien en dus de meeste punten krijgen. Maar in sommige gevallen niet en dat vind ik dan jammer aan de wedstrijdsport. Daar is dit topic toch voor? Om aan te geven wat je van de wedstrijdsport vindt? Nou dit vind ik dus.

we mogen daar toch wel op in gaan met onze mening?
dat is volgens mij het hele punt van een discussie. en aangezien dit een discussie is mogen mensen die het niet met jouw eens zijn daar ook hun mening over geven.
vind dat je voor een groot deel gelijk hebt. helaas werkt het alleen niet zo. en dat is niet alleen in de sport. maar in de hele maatschappij :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:19

pearlie schreef:
Het gaat erom dat het in mijn ogen gaat om wie de beste proef neerzet, niet wie het mooiste paard heeft.

Een goed paard hoeft niet altijd mooi te zijn hoor!
Hier in de buurt loopt een paard dat fijn beweegt, maar waar een enorm lelijk grote kop op zit.

Ik heb het niet over overtollige kilo's Pearlie.
Ik ben stijf, niet elegant en niet atletisch. Ookal zou ik het heel graag willen en heel veel trainen, een ballerina zal ik nooit worden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:26

KarinvdM schreef:

Ik denk dat je mijn standpunt niet helemaal begrijpt.
Ik heb het hier over een apart paard, dat de oefeningen nog niet altijd voldoende beheerst. Niet over een paard met de aparte beweging en de juiste lichaamsbeheersing. En vergelijken met ballet, dat lijkt me niet logisch, want dan is het degene die na moet denken over zijn eigen beweging. Er is zoals bij paardrijden op dat moment niet iemand, die voor jou denkt. Dus het heeft ook nog eens met begrip te maken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:28

themuisje schreef:
de meeste mensen met echt aparte paarden (wat kwaliteit betrefd) vind je volgens mij niet in de b :n of in iedergeval niet ringen vol. kan me voorstellen dat een B/L jury het ook wel eens leuk vind om dan sporadisch zo'n knappe beweger in de ring te hebben. dan zullen ze mischien wel hoger punten ja.

opzich ben ik het wel met je eens tendace. maar een proef die netjes op de letter gereden is waarbij het paard verder niet fijn aan de hulpen is. moet die ook hoger scoren? er zijn zó veel factoren die bepalen wat voor punten je rijd. dat maakt paardrijden ook zo'n leuke (maar moeilijke) sport :)

Nee ik heb het over een in zijn geheel fijn gereden proef. Een proef waar enkel apart bewegen in ontbreekt, omdat het paard nu eenmaal die mogelijkheid niet heeft.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:30

Tendance schreef:
themuisje schreef:

Nee ik heb het over een in zijn geheel fijn gereden proef. Een proef waar enkel apart bewegen in ontbreekt, omdat het paard nu eenmaal die mogelijkheid niet heeft.

en een paard wat dezelfde proef loopt, maar met zichtbaar meer kwaliteit moet dan dezelfde punten lopen volgens jouw?
dan ben ik het daarin niet met je eens.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:31

themuisje schreef:

Ik heb de mazzel, dat ik nog lekker in de B mag starten... Kan ik mooi wat prijzen pakken, want ik vind het verder niet erg hoor, dat ik die extra puntjes krijg. Vind het alleen niet leuk voor bijvoorbeeld mijn moeder, die supernetjes rijd, maar wel net een beetje te lijden heeft onder de bewegers zoals mijn jongentje.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:32

Tendance, wat bedoel jij dan met een apart paard?
Bovenaan deze pagina zeg je nog dat jouw paard apart beweegt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:33

themuisje schreef:
en een paard wat dezelfde proef loopt, maar met zichtbaar meer kwaliteit moet dan dezelfde punten lopen volgens jouw?
dan ben ik het daarin niet met je eens.

Lees even mijn posts na want daarin heb ik al gezegd, dat als 2 paarden eenzelfde proef rijden maar de een beter beweegt dan de ander, het natuurlijk logisch is dat deze meer punten krijgt.

Als mensen nu iets beter lezen dan hoeft niet iedereen alles een 2e keer te vertellen. Niet boos bedoeld hoor, maar wel de realiteit.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:34

Als je je daar goed bij voelt is daar toch niets mis mee?
maar wees eerlijk, zoveel fijne paarden lopen er niet in de B, dat zul jij zelf denk ik ook merken. en als die er al zijn lopen die er niet lang. en zoals je zelf al zegt pak je dan vaak de prijzen dat is toch logisch? voor een ander mischien minder leuk, maar imo niet onredelijk. :)