Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:29

Abiola schreef:
Volgens mij is 15% van het gewicht van een paard, met een maximum van 90 kg een aardige bovengrens voor ieder paard.

Maar dan ook goed. Dus incl. zadel, kleding, schoeisel etc. Dus haal nog maar 10kg af van wat iemand mag wegen. Ik vind dat vrij hard, een heel groot gedeelte van de mensen die nu prima kunnen rijden (incl veel mannen) mogen van jou dus niet meer een paard op...

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:29

Sythaa schreef:
@Mar_Nimbus respect voor je reactie met foto. Ik denk niet dat jij te zwaar bent voor het paard wat je daar rijdt. Je past ook mooi in het zadel. Toch denk ik dat je met een iewat gezonder gewicht je paard beter zou kunnen voelen en berijden.

En dit vind ik echt een keurig gegeven reactie :j . Ik denk inderdaad dat je tussen 100kg en 100kg verschil hebt, maar dat het voor jezelf en je paard fijner kan zijn om er zeker wel op te letten!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:30

Zelfreflectie, gezond verstand inderdaad :-)

Gelukkig zijn er hier op Bokt meer dan genoeg voorbeelden te vinden van stevigere mensen die een goed passend paard hebben gekozen en die ook veel rekening houden met hun paard in samenspel met hun gewicht.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:30

vosje456 schreef:
Apple schreef:
En dan kom je bij de hamvraag van het topic: nl. wie bepaald of iemand echt te zwaar is?

Maneges en ruiterkampen hanteren vaak gewichtseisen en houden bepaalde maximum gewichten aan bij bepaalde paarden.
Als een te zware particulier echter besluit om een rank arabiertje van 1.53 te kopen houdt niemand dat tegen.

Uiteindelijk is het toch gewoon gezond verstand.

Inderdaad, Gezond verstand. Mensen zien zelf denk ik ook wel of het paardje bij hun past ;)

Daar twijfel ik dus wel aan, dat gezonde verstand. ;) Als je ziet dat er hier al mensen zeggen dat iedereen het recht heeft om te leren rijden en dat ze er nu eenmaal niks aan kunnen doen, dan kun jij je afvragen of paardenwelzijn überhaupt wel meegenomen wordt in de keuze wanneer zij zich op het paard hijsen. Met alle respect, maar ik vertrouw er niet zomaar meer in dat ruiters kiezen voor het paard. :n

Mindim schreef:
Dat er mensen zijn die zeggen, ik val anders niet meer af als ik niet paardrijd, tja dat ligt echt aan jezelf en aan je wil en discipline. Want als je van paardrijden kunt afvallen, kun je ook een andere manier vinden. Dus geef je dan een schop onder het achterwek zou ik zo zeggen.

Je paard als vervanging voor de sportschool zien is nogal absurd. Rijden met ernstig overgewicht is gewoon niet oké en eigenlijk zou een discussie niet eens nodig moeten zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:31

Als je een paard zoekt wat bij je past, zou het wel moeten kunnen.
Toch zijn er ook wel eens topics van meisje van 13 jaar, van die lange, dunne sprieten.
Die rijden op een kleine pony. En krijgen dan een reltopic hoe ze het durven op zo'n pony te stappen. Is zielig voor de pony, enz. enz.
Terwijl dat voor het gewicht dus niet uit zou moeten maken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:32

dejavu schreef:
Mindim schreef:
Dat er mensen zijn die zeggen, ik val anders niet meer af als ik niet paardrijd, tja dat ligt echt aan jezelf en aan je wil en discipline. Want als je van paardrijden kunt afvallen, kun je ook een andere manier vinden. Dus geef je dan een schop onder het achterwek zou ik zo zeggen.

Je paard als vervanging voor de sportschool zien is nogal absurd. Rijden met ernstig overgewicht is gewoon niet oké en eigenlijk zou een discussie niet eens nodig moeten zijn.

Ik denk dat deze persoon bedoeld dat ze alleen maar afvalt voor haar paarden, omdat ze haar paarden wil kunnen blijven rijden. En dat als ze moest stoppen met rijden omdat ze NU te zwaar is, ze niet meer door zou gaan met afvallen. Zo lees ik het iig.

nobody05

en wat wil je hiermee bereiken?

sommige mensen hebben overgewicht door medicijnen enzo, omdat iemand "te dik" is zou die persoon maar gelijk geen wedstrijden meer mogen doen omdat jij dat niet mooi vindt, nouja?
dan vindt ik dat die botjes ook van dr paard afmoeten voor ze eraf waaien ;)

maar dit gaat helemaal nergens om,
en je zegt dat je niks verkeerds bedoelt maar stel het jezelf is voor altijd al steun gevonden bij de paarden, lekker wedstrijdjes zo nu en dan, en dan krijg je dit ineens?

hmm >;)

Ninx

moo_wuppie schreef:
Ik vind dit hele harde woorden. Ik heb ook geen maatje 36, moet ik dan stoppen met paardrijden??
100kg de max?? wat belachelijk, ik vind dat je best wel mag oppassen met wat je zegt. Sommige mensen zijn zwaarder ja, maar daar kan je het al niet vanaf zien dat ze miss (bijna) 100 kg zijn.

Hoe moeten mannen dit doen dan? Mannen gaan toch al sneller naar de 100 kg of er mogelijk ook zelfs overheen, mannen mogen dus niet paardrijden?? Of als het mannen zijn dan mag het wel ineens??

Ik vind het hele harde woorden, mensen let op je woorden. Je kan het misschien niet zo bedoelen maar je geeft voor vele toch een mes steek onder water. Velen doen er wat aan (als ze het zelf door hebben) maar het gaat niet altijd zoals ze zelf willen. Ik merk ook steeds meer in mijn omgeving dat de mensen die er niks aan zouden hoeven doen, er door verkeerde woorden ook wat aan gaan doen waardoor ze dun worden of zelfs té dun.

Geen maat 36 OF 100 kilo... dat is nogal een verschil, en zit ook nog iets tussen.
100 kilo is in vrijwel alle gevallen, bij vrouwen, ernstig overgewicht. Tenzij de vrouw in kwestie erg lang is.
Wanneer het een lange/ gespierde man betreft zal die de 90 wel kunnen halen.... Ik ken een aantal echt lange mannen (langer dan 1:90), met een betrekkelijk stevig postuur. En die halen allemaal de 100 kilo niet.
Ik vind 100 kilo prima, maar gewoon niet op een paard.

Mijn vergroeide rug maakt ook dat ik geen balletdanseres kon worden, wat ik graag wilde... dat doet pijn.
Mijn slechte ogen zijn ook niet leuk... en zo zijn er meer pijnlijke zaken.
Iedereen heeft met 'pijnlijker' feiten over zichzelf te dealen, het enige fijne aan overgewicht door voedselinname is echter dat je het gewicht kunt verliezen...
Met mijn rug en ogen wordt het nooit meer iets.... dat is eigenlijk vervelender.

Anoniem

Citaat:
@Mindim je BMI stijgt echt niet explosief door spiermassa hoor dat zijn fabeltjes. Als je gewicht al toe zou nemen door spiermassa (wat bewezen wel kan) dan heb je als het goed is om op dat niveau te komen al zoveel vet verbrand dat je uiteindelijke gewicht niet veel hoger komt te liggen.

Ik zeg ook niet dat het explosief stijgt en verder is het geen fabel, want je bmi veranderd wel degelijk en vooral als je op de grens zit. Mijn bmi is met 1,5 punten verhoogd, niet explosief, maar het is wel degelijk veranderd en voor sommigen betekent dat net de overgang van gezond naar overgewicht, terwijl dat een beetje een vertekend beeld geeft.

Abiola

Vjestagirl schreef:
Abiola schreef:
Volgens mij is 15% van het gewicht van een paard, met een maximum van 90 kg een aardige bovengrens voor ieder paard.

Maar dan ook goed. Dus incl. zadel, kleding, schoeisel etc. Dus haal nog maar 10kg af van wat iemand mag wegen. Ik vind dat vrij hard, een heel groot gedeelte van de mensen die nu prima kunnen rijden (incl veel mannen) mogen van jou dus niet meer een paard op...

Ik snap dat het hard overkomt, maar je moet toch uitgaan van het welzijn van het paard? Als ik geen geld heb voor twee paarden, mag ik er niet eentje alleen houden. Als mijn zadel niet past, maar ik heb geen geld voor een nieuw, mag ik ook niet rijden. De reden voor het overgewicht, of het geldgebrek, is niet de schuld van het paard, dus zou (imo) het paard ook de consequenties niet hoeven dragen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:33

Ik heb zelf jarenlang geknokt tegen mijn eetstoornis, en goddank, met veel hulp ben ik ervan af.
Ik woog veel, veel meer dan 100 kilo... Nu ben ik mijn overgewicht kwijt en zit ik op een goed gewicht.
Kan vertellen dat de paarden mij erdoorheen gesleept hebben en als ik dat ook nog was kwijtgeraakt, naast mijn eigenwaarde, zelfrespect, vrienden en sociale leven, ik niet weet of ik er nog wel geweest was.

Daarbij weet ik heel zeker dat ik nooit een belemmering ben geweest voor de Haflinger die ik rij, het is een fors dier van 1.55 en nooit kreupel of iets. Ik heb (en had) een prima zit. Wel merk ik dat ik nu zekerder te paard zit, niet meer bang ben om te vallen en mezelf minder in de weg zit.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:34

Ook dat berust toch gewoon op discipline, Vjestagirl? Ik zie het nog steeds als excuus dat jouw (algemeen bedoeld) paard moet boeten omdat jij anders de drive mist om af te vallen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:34

Als ik heel eerlijk moet zijn.....
Bij mij op stal is een vrouw die best zwaar is en ook lang. Zij wil wel eens op mijn paard rijden maar dat wimpel ik eigenlijk altijd af. Omdat ik bang ben dat mijn paard er hinder van krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:35

Sythaa schreef:
Vjestagirl natuurlijk kweek je bij sporten spieren. Maar je hebt het niet over 5 tot 10 kilo toename lichaamsgewicht hoor. Je gaat echt niet ineens buiten de range gezond gewicht vallen door sporten. Dat zijn fabeltjes.
Daar komt bij dat als je gaat sporten om iets aan je gewicht te doen je ook je voedingspatroon gaat aanpassen om gewicht te verliezen. Misschien zal je per saldo niet bijvoorbeeld 10 kilo afvallen, maar 9, door aanmaak van spiermassa. Maar op de lange duur als je je lichaam onderhoudt zal de hogere spiermassa ook leiden tot een verhoogd energiegebruik van je lichaam waardoor je toch afvalt of gezond door zal moeten eten om je gewicht te blijven behouden.

Niet iedereen sport om af te vallen en ik ben idd 5 kilo aangekomen door te sporten ;)

pinuts

de meeste mensen met overgewicht hebben dat omdat ze gewoon teveel eten, daarnaast heb je mensen met een eetstoornis of komen door medicijnen aan, dat is natuurlijk heel erg vervelend. Een paard in de weg zitten om je overgewicht moet niet mogen, maar als je een paard zoekt die je kan houden, kun je gewoon rijden. Mooi vind ik het niet, maar dat is mijn mening, en dat moet een ander niet laten om het niet te doen.

Elco

Er zijn idd manege's die een gewicht hanteren van 90 kilo..
Persoonlijk vind ik dit een goede redenering, maar ik vind ook dat je moet kijken naar de lengte van een persoon bv een man van 1.95m zou al gauw 95 kilo wegen maar is voor zijn lengte normaal..Zet je die op een paard van 1.70 zal niemand daar wat zeggen..Maar een bv een vrouw van 1.70m met een gewicht van 100 kilo op een paardje van 1.60 krijg je weer een heel ander beeld..En is het gewicht ook anders verdeeld denk bv aan buik en bovenbenen dan is het meegaan met de bewegingen van een paard al snel moeilijker..Dit is altijd een moeilijk onderwerp ik zeg altijd als je normaal met de bewegingen van je paard mee kan gaan en hem niet belemmerd en zijn rug goed ontwikkeld is waarom dan niet..???

Maar ook ik zie wel eens combinaties waar dit totaal niet het geval is, en dan zeg ik ook mens stap van dat paard af want je paard heeft last van je..En natuurlijk zijn er ook lange sprieten die een paard zodanig in de weg zitten en daar moet je dan ook je vraagtekens bij zetten want dat vind ik net zo erg..

Doubtless

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:36

CriolloJan schreef:
Beter iemand die iets zwaarder is op een paard en dan fijn en netjes rijd dan een magere spriet die enkel maar in de mond trekt e.d . Het hangt dus af van combinatie tot combinatie, maar iedereen heeft evenveel recht om te leren paardrijden.

Waarom wordt deze vergelijking toch iedere keer gemaakt? Alsof iemand die dun is niet gewoon netjes kan rijden.
Hoe lekker je ook zit, hoe fijn je ook in de hand bent: Als je te zwaar bent voor het paard dat je berijdt, dan moet je er niet op willen stappen.
Of dat nou door medicatie, emotie eten of iets anders komt, daar heeft het paard geen boodschap aan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:38

Doubtless schreef:
CriolloJan schreef:
Beter iemand die iets zwaarder is op een paard en dan fijn en netjes rijd dan een magere spriet die enkel maar in de mond trekt e.d . Het hangt dus af van combinatie tot combinatie, maar iedereen heeft evenveel recht om te leren paardrijden.

Waarom wordt deze vergelijking toch iedere keer gemaakt? Alsof iemand die dun is niet gewoon netjes kan rijden.
Hoe lekker je ook zit, hoe fijn je ook in de hand bent: Als je te zwaar bent voor het paard dat je berijdt, dan moet je er niet op willen stappen.
Of dat nou door medicatie, emotie eten of iets anders komt, daar heeft het paard geen boodschap aan.

Iedereen heeft het recht inderdaad om paard te rijden.
Maar ook iedereen heeft de plicht om dat voor het paard zo aangenaam mogelijk te maken.
Of dat nu geldt voor je eigen gewicht, aan teugels trekken etc.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:38

Als men gewoon een passend paard bij de maat hebben, prima...

Maar ik was een tijdje terug op concours in Meppel...
Nou goddegod... volgens mij was het een 16'' zadel met een 21'' kont...
paard met een weggedrukte rug, vrouw erop te stuiteren..

Nou sorry, maar dat gaat me écht te ver hoor.....

Als dat paard, wat best een fors mooi dier was, gewoon een passend zadeltje naar mevrouw haar kont had, wat echt wel had gekunt, dier had mooie lange brede rug.
Was het al een heel ander verhaal...!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:39

pinuts schreef:
de meeste mensen met overgewicht hebben dat omdat ze gewoon teveel eten,

Juist en dat willen veel mensen niet horen. Of nou ja, ze wéten het wel, maar wensen het niet van derden te horen.
Er zijn uiteraard wel mensen die door een medische oorzaak overgewicht hebben, maar die vallen in het niet bij de mensen die het lekkers niet kunnen laten.
Dat is een keuze, of je wel of niet dikker wordt, maar ik vind dat een dier daar buiten gehouden moet worden.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:40

@Mindim wat je daar stelt kan gewoon niet kloppen. Door te sporten je BMI 1,5 omhoog dat bestaat niet. Dan ligt je gewicht in beginsel gewoon te hoog. Dat het weefsel steviger wordt door sporten wil niet zeggen dat het spieren zijn.
Ik heb jouw stelling mezelf doorgerekend ik zou dan door bijvoorbeeld fanatiek te gaan wielrennen (wat ik altijd deed) 8 kilo aan spiermassa op moeten trainen om er 1,5 punt bij te krijgen. Nou dat bestaat niet, no way. En dan nog val ik binnen de categorie "gezond" overigens, mijn huidige is 22.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:41

Vjestagirl schreef:
dejavu schreef:

Ik denk dat deze persoon bedoeld dat ze alleen maar afvalt voor haar paarden, omdat ze haar paarden wil kunnen blijven rijden. En dat als ze moest stoppen met rijden omdat ze NU te zwaar is, ze niet meer door zou gaan met afvallen. Zo lees ik het iig.

Ik bedoel het als volgt:
Ik lees deze post:
Citaat:
Gatsiebah, wat naar geschreven. Ik zit ook met mijn te dikke kont op paarden en vindt het heel naar dat je zo oordeelt. Ik heb namelijk een eetstoornis en ben er druk mee bezig, alleen dat is gewoon makkelijker gezegd dan gedaan. Paarden zijn mijn #1 drijfveer om af te vallen, zou ik met paarden stoppen; dan zou ik stoppen met afvallen. Het doet me best wel veel pijn dit zo te lezen.

Ze heeft paarden als drijfveer om af te vallen, kan ze niet meer paardrijden dan stopt ze met afvallen. Ze rijdt dus paard om af te vallen en doet ze dat niet meer dan valt ze niet meer af.
Dus ik zou dan zeggen ga sporten om af te vallen want dat kan prima met als drijfveer om weer paard te gaan rijden, maar gebruik je paard niet als fysiek middel om af te vallen. Dus ik bedoel wat dejavu zegt, gebruik je paard niet als vervanging van een sportschool, maar gebruik de sportschool als vervanging van je paard.

Ik doel niet op deze persoon persoonlijk, want zo zijn er namelijk veel meer.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:42

Mindim schreef:
Ze heeft paarden als drijfveer om af te vallen, kan ze niet meer paardrijden dan stopt ze met afvallen. Ze rijdt dus paard om af te vallen en doet ze dat niet meer dan valt ze niet meer af.
Dus ik zou dan zeggen ga sporten om af te vallen want dat kan prima met als drijfveer om weer paard te gaan rijden, maar gebruik je paard niet als fysiek middel om af te vallen. Dus ik bedoel wat dejavu zegt, gebruik je paard niet als vervanging van een sportschool, maar gebruik de sportschool als vervanging van je paard.

_/-\o_

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:43

idd quellian, ik vind als je te dik bent, hoe dan ook, en hoe vervelend dan ook.. als je je paard belemmert, stap je er NIET op.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:44

Doubtless schreef:
CriolloJan schreef:

Ik weeg zelf 48kg, en ben 1.58m.
Mijn vorige paard was een draver van 750kg en was 1.70m groot. Ik had hem cadeau gekregen van mijn ouders, maar heb hem moeten verkopen omdat ik hem niet aankon.
Je bent niet te dun vind ik, voor een paard, maar je moet hem wel kunnen houden. En in sommige gevallen ben je gewoon te klein, en klopt het plaatje ook niet. Zie je mij al op zo'n reus stappen en dan benen geven? Of dat hinderlijk is voor het paard, weet ik eigenlijk niet, maar sja, het klopt gewoon niet vind ik.

Nog zo een voorbeeld. Stalgenootje dr nieuwe paard kwam gisteren aan. Geweldig mooi dier, arabiertje. Stokmaat 1.50m. Heerlijk rank gebouwd. Zijzelf echter weegt tegen de 100kg.. Kom op!