wanneer een hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Met wat voor bijzetteugel rij jij?

Martingaal
139 (21%)
Slofteugel
95 (14%)
Thiedemann-teugel
36 (5%)
Chambon
8 (1%)
Gogue
4 (0%)
Elastiek
29 (4%)
Geen
334 (51%)

Totaal aantal stemmen: 645

PuurxNatuur

Re: wanneer een hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:55

Ik rijd zonder alleen buitenritten doe ik met een martingaal want dan kan tie nog wel eens heet worden :')

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:50

Hulpteugels vind ik sowieso puur symptoombestrijding.
Vaak wordt er veel te gemakkelijk over gedacht:
'Ohw, sh*t, mn paard loopt met zn hoofd omhoog. Oke, even de slof erbij pakken!'
Ik vind dat er niet goed genoeg over na wordt gedacht..

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:52

freeride schreef:
Voor ieder "probleem" is er in een ruitershop wel een oplossing te vinden:een hulpteugel of een ander bit, jammer dat ze geen doosjes geduld en begrip verkopen:)

Dit vind ik wel een 'amen' waard :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:20

larakuhr schreef:
Het is ook puur voor een beter ruggebruik, niet om na te geven. Dat vraag ik ook helemaal niet van hem. Omdat het een draver is en in uit de drafsport komt heeft hij dat soort dingen niet geleerd. Hij loopt momenteel grotendeels op zijn voorbenen en dat is voor hemzelf niet de meest duurzame manier van lopen. Vandaar dus een pessoateugel om het te stimuleren, hem het voorzetje te geven, en niet omdat ik graag mijn paard aan de teugel wil krijgen.

Om een stukje functie van de pessoa onder het zadel te imiteren kun je een elastische bandage onder de kont van het paard door laten lopen, je maakt hem dan vast aan weerszijden van het zadel. Dit maakt het paard bewuster van zijn achterhand tijdens het rijden en stimuleert het om verbinding te maken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:15

Liesje1611 schreef:
freeride schreef:
Voor ieder "probleem" is er in een ruitershop wel een oplossing te vinden:een hulpteugel of een ander bit, jammer dat ze geen doosjes geduld en begrip verkopen:)

Dit vind ik wel een 'amen' waard :D

Hier sluit ik mij volledig bij aan!

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:50

Ik ben het heeeel erg eens met liesje1611. Waar hulpteugels beginnen eindigt de kennis. Zegt mij instructische altijd.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:07

Waarom kunnen sommige mensen hun paarden wel perfect verzameld en nagefelijk rijden, zonder zadel, zonder hoofdstel, puur op hun houding, techniek en vertrouwen met het paard,

En NATUURLIJK lang niet iedereen kan dit. Ik ook niet, maar ik vind dan wel dat je moet inzien dat je dan nog moet leren, dat het dan aan je eigen rijden ligt, en niet aan je paard..
En dat je dan aan jezelf gaat werken, in plaats van extra 'hulpmiddelen' aan je paard te hangen.

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:29

Waar de rijkunst eindigd, begint de zadelkamer ;)

Kianlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 16:10

ik ben blij dat ik er geen nodig heb!
Al had ik wel bijna een slof gebruikt omdat het na 2 jaar op mijn eigen pony en 6 jaar rij ervaring nog niet lukte om mijn pony aan de teugel te krijgen, en op alle andere pony's waar ik op stapte wel.
Toen mijn privélerares een slof voor mij had meegenomen om het te proberen liep hij helemaal super!(zonder slof) en de volgende x dat ik er op reed weer helemaal top. Slof is dus niet meer nodig! Grote opluchting

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:14

Liesje1611 schreef:
Waarom kunnen sommige mensen hun paarden wel perfect verzameld en nagefelijk rijden, zonder zadel, zonder hoofdstel, puur op hun houding, techniek en vertrouwen met het paard,

En NATUURLIJK lang niet iedereen kan dit. Ik ook niet, maar ik vind dan wel dat je moet inzien dat je dan nog moet leren, dat het dan aan je eigen rijden ligt, en niet aan je paard..
En dat je dan aan jezelf gaat werken, in plaats van extra 'hulpmiddelen' aan je paard te hangen.

en zo is dat! helemaal mee eens :j

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:56

Ik gebruik af en toe een martingaal/thiedeman. Bij mijn vorige paard deed ik dit omdat hij erg enthousiast
kon worden bij het springen en af en toe een thiedeman/martingaal bij bosritten. Dit om meer controle te hebben omdat hij het bos wel heel errug leuk vond. Zeker als ik met anderen ging. Hij was nogal een koploper en accepteerde bijna nooit een ander voor zich. Dus gewoon voor meer controle en als de thiedeman omging op het loste of ene loste ringetje, zodat ie nog wel enigszins lekker lang en laag kon lopen.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:03

Ik rijd men paardje altijd recreatief en in het begin gebruikte in ook geen hulpteugel. Maar met het draven, galopperen en bij schrik reacties kwam zijn ware drang naar boven, RACEEEEEEEEEEEEEEEEEN :P
Hij is een race draver op pensioen en dat krijg ik er niet meer uit, hij gooit zijn hoofd omhoog, toch over het bit en langs geen kanten bestuurbaar. Daarom heb ik besloten om over te stappen naar een martingaal omdat het alleen inwerkte als hij er zelf aanzet toe gaf. En qua bit ben ik over geschakeld op een dubbelgebroken kneveltrensje. Dit vond hij veel fijner (geen tong meer over het bitje) en de knevels om het meer bestuurbaarder te maken en met dit combi gaat alles super goed :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:54

Kianlover schreef:
ik ben blij dat ik er geen nodig heb!
Al had ik wel bijna een slof gebruikt omdat het na 2 jaar op mijn eigen pony en 6 jaar rij ervaring nog niet lukte om mijn pony aan de teugel te krijgen, en op alle andere pony's waar ik op stapte wel.
Toen mijn privélerares een slof voor mij had meegenomen om het te proberen liep hij helemaal super!(zonder slof) en de volgende x dat ik er op reed weer helemaal top. Slof is dus niet meer nodig! Grote opluchting

:+ Je had er veel eerder mee moeten dreigen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:01

Ik zit zo eens te kijken maar toch nog 81 stemmen op een slof. Interessant!
Ook de martingaal scoort goed.

Kianlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 19:58

Ik vind het heel jammer en ik weet dat het aan mijn eigen rijkunsten ligt maar ik heb toch een slof gebruikt. Maar voor ik deze heb gekocht heb ik genoeg naar andere redenen gezocht vind ik toch zelf:
-Nieuw zadel
-paardenmasseur (5x gemasseerd)
-bloedonderzoek (magnesium bijgevoerd)
-paardenkraker (2x heen geweest)
-paardentandarts (voor controle)

Mijn pony liep wel eens naar beneden met zijn hoofd maar schoot na 2 seconden weer omhoog ook maar had ook zo zijn dagen dat hij zo hoog met zijn hoofd liep dat ik zijn neusje kon bewonderen terwijl ik aan het rijden was en dan wel tussen de oren door. Toen hebben 2 leraressen mij aangeraden hadden om met slof te rijden en dit een hele tijd te hebben genegeerd heb ik er toch 1 gekocht. Ik probeer hem zo min mogelijk te gebruiken en dan vooral niet helemaal in de krul te trekken maar vooral om iets lager te houden om hem te laten zien dat hij daar kan blijven. Ik heb mijn slof dus liever te los dan te strak en als ik twijfel doe ik er niks mee. Het liefst ben ik er zo snel mogelijk van af!

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:13

een hulpteugel hoeft helemaal niet slecht te zijn. ook een slof niet.
met springen heb ik altijd een borsttuig om met een martingaalvork eraan.
met dressuur rijdt ik ook wel is met een slof. hij is zo lang dat mijn paard zijn neus er niet uit kan trekken. als hij zijn neus op de ll zit is de slof nog steeds lang.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:17

ik gebruik geen hulpteugel.

Waar je de hulpteugel gaan pakken krijg je alleen maar meer problemen of ga je het paard in een houding dwingen en is het niet meer vanuit de ontspanning van het paard. Het probleem ligt altijd bij de ruiter en moet je rijtechnisch oplossen

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:26

je dwingt een paard alleen met de slof in een bepaalde houding als je de slof te kort hebt. anders is er absoluut niks mis mee. maar dat is met alles wat we gebruiken qua bit, zadel, sporen etc.

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:07

Ik heb wel eens met een martingaal gereden bij mijn merrie, maar dat deed ik ook alleen wanneer ze té hengstig was.
Met de andere vormen van hulpteugels heb ik nooit mee gereden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:44

Ik rijd zonder hulpteugels. De enige hulpteugel die ik soms gebruik is een martingaal, die ik dan erg los zet. Ik gebruik hem dan met springen. Mijn paard heeft een krachtige galop die ik met springen goed bij elkaar moet houden, anders is het springen een ramp. Met een martingaal is het net even wat makkelijker om haar bij elkaar te houden, dan heb ik een betere galop en een betere afstand naar de sprong.

KWIBBELxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:53

Ik rijd zonder hulpteugels, de enige die ik een gebruikt heb is een tieleman, dat was voor mijn hengstje omdat die uit het niets zijn hoofd bijna tegen mijn hoofd omhoog deed, ik zette die eens op (zodat hij zijn hoofd niet zooooo hoog kon doen) en die probeerde maar hierdoor was het al een stuk minder en na een week deed ik hem af en het was al stukken beter! :)

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:55

Martingal heb ik altijd bij buitenritten en springen. De Sloftteugel alleen bij dressuur als die te sterk is en ik hem met kleine niet zichtbare kneetjes niet rond krijg dan doe ik de sloft eraan losjes en dan weet hij het meteen al en loopt natuurlijk rond en ik kan dan gewoon ontspannen verder rijden want mijn paardje is super slim :j

Twisterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:08

Op mijn oude manege reden we altijd met martingaal. Voor de veiligheid acht ik. De paarden waren echt lieverds, dus nodig was het niet achteraf. }:0

juliaolthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:26

Heee iedereen !
Mijn verzorgpony, een Welshje is heel heet.
In de bak: Vooral als ik in draf op een sprong aanrijd en hij gaat ineens superhard galloperen waarbij hij zijn hoofd in de lucht gooit. Dan probeer ik hem door ophoudingen te laten stoppen maar soms geef ik wel eens een trek (bijna nooit maar soms kan het niet anders en moet hij even op zijn plaats worden gezet).
Buiten: Hij is heel heet en druk buiten en loopt alleen maar te dansen en zijn hoofd omhoog te gooien. veel mensen zeggen dat dat na een tijd wel over gaat maar bij sommige rassen zit dat er gewoon in dat ze altijd druk zijn. Ik wil wel gewoon buiten rijden omdat het wel kan maar hij moet goed weten wie er de baas is, ik ben niet bang als ik er op zit maar af en toe is het wel eens gevaarlijk voor mezelf een voor iedereen er om heen.
Ik wil misschien een hulpteugel gaan gebruiken, welke lijkt jullie geschikt? Ik wil er natuurlijk alleen een gebruiken als het ook daadwerkelijk helpt en niet om hem in een houding te laten lopen want als ik dat wil moet ik hem laten ontspannen en dat kan ik zelf regelen. Het is puur voor dat hij zijn hoofd af en toe in de lucht gooit, wat denken jullie ?
Liefss

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:28

juliaolthof schreef:
Heee iedereen !
Mijn verzorgpony, een Welshje is heel heet.
In de bak: Vooral als ik in draf op een sprong aanrijd en hij gaat ineens superhard galloperen waarbij hij zijn hoofd in de lucht gooit. Dan probeer ik hem door ophoudingen te laten stoppen maar soms geef ik wel eens een trek (bijna nooit maar soms kan het niet anders en moet hij even op zijn plaats worden gezet).
Buiten: Hij is heel heet en druk buiten en loopt alleen maar te dansen en zijn hoofd omhoog te gooien. veel mensen zeggen dat dat na een tijd wel over gaat maar bij sommige rassen zit dat er gewoon in dat ze altijd druk zijn. Ik wil wel gewoon buiten rijden omdat het wel kan maar hij moet goed weten wie er de baas is, ik ben niet bang als ik er op zit maar af en toe is het wel eens gevaarlijk voor mezelf een voor iedereen er om heen.
Ik wil misschien een hulpteugel gaan gebruiken, welke lijkt jullie geschikt? Ik wil er natuurlijk alleen een gebruiken als het ook daadwerkelijk helpt en niet om hem in een houding te laten lopen want als ik dat wil moet ik hem laten ontspannen en dat kan ik zelf regelen. Het is puur voor dat hij zijn hoofd af en toe in de lucht gooit, wat denken jullie ?
Liefss

Martingaal :)