Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:23

Ook recreatieruiters zie ik dingen doen die niet altijd goed zijn voor een paard. Laten we nu niet doen of er alleen misstanden zijn bij wedstrijdruiters.

En verder kan ik mij goed vinden in de berichten van Jasmijn.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:23

Een heel groot deel van het probleem ligt er bij de KNHS zelf. Die vind iemand die ooit L of M geklasseerd geweest is al voldoende baggage hebben om een ORUN cursus te gaan volgen. Ook vind ik dat je als instructeur zo veel besef moet hebben dat je met een dergelijke achtergrond nog lang niet in staat bent combinaties te begeleiden. Dat niveau van fase 1 blijft hangen op het niveau van de manege beginnerslessen, juiste teugelvoering, juiste beenhulpen etc.
Ik vind serieus dat mensen met fase 1 zich zouden moeten beperken tot manegelessen. Dergelijken mensen liggen ten grondslag aan het bedroevende niveau op wedstrijden.

Joolien, waarom denk jij dat jij een instructrice bent die kwaliteit kan bieden? Als ik jouw verhaal lees wordt ik alleen maar meer overtuigd van mijn mening over het bedroevende niveau van de instructie.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:25

Qua B en L springen ben ik het zeker met TS eens. Soms zitten daar echt gekken tussen. Snap niet dat iemand het op zo'n manier wil doen. Hier zouden juryleden idd iets aan kunnen doen door een onvoldoende te geven. Voor de rest kijk ik eigenlijk nooit op het dressuurlosrijterrein en verder alleen af en toe een proefje van een bekende. Ben er alleen als ik zelf moet rijden en dan ben ik gefocust. Ik kan me meestal wel in mijn punten vinden en kan het puntenaantal na afloop van een proef vaak ook wel redelijk inschatten.

Wat me sowieso wel een goed idee lijkt is dat bij het losrijden van zowel springen en dressuur een official toeziet.

Ik denk zelf niet dat het komt door het wedstrijdrijden dat mensen hun paard niet goed behandelen. Ook prestaties voor ogen hebben vind ik juist positief. Daarnaast vind ik dat wedstrijden ten positieve kunnen bijdragen aan de training van je paard.

Thuis vallen de dingen waarbij de puntjes nog net niet op de i staan gewoon veel minder op. Ik schrijf ook af en toe mijn punten en commentaar over op protocollen en leg die dan naast elkaar. Kun je zien welke dingen willekeurige foutjes zijn en welke dingen toch elke keer nog wel beter kunnen. Sommige kleine onopvallende dingen komen dan eerder naar voren.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:33

ok nu hebben we dus duidelijk geconstateerd dat er in de paarden sport de nodige verbeter punten zijn, ja en nu?

- Denk aan kinderen die veelal hun Pony rijden zonder of met 1x pw begeleiding. (ouder zien niet in dat juist bij paard rijden goede begeleidingen een must is)
-Instructeurs met te weinig Bagage, en dus eigenlijk te onervaren.
-Een generatie die niet gewend is om op hun gedrag te worden aan gesproken, maar het wel heel normaal vindt om een mening over anderen te hebben.
-Ruiters die Absolut niet aan zelf reflectie doen.
-Een handels markt waar snel geld verdienen een must is.
-Een sport cultuur die meer op resultaat gericht is, dan op kundigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:44

listiglistje schreef:
diaghilev5 schreef:
Dat wil dus niet zeggen dat je alles wat je op de voorterreinen ziet maar moet accepteren ook als je zelf nu niet rijdt. Meermalen halverwege de wedstrijd huilend naar huis gegaan omdat ik het niet langer kon aanzien. Er moet echt iets aan gedaan worden. Niemand wil zich, ook als toeschouwer niet, accosieren met mishandeling van paarden.

Nou dit lijkt mij heel zwaar overdreven :+ :') net of bijna alle wedstrijdpaarden mishandeld worden :Y) _O-

Begin me toch af te vragen waarom jij je zo aangesproken voelt......... Wat je soms op wedstrijden ziet is te erg voor woorden, de goeien niet te na gesproken. Maar het lijkt of er meer slechten zijn dan goeien... Jury's die zeggen als hij zijn kunstje goed doet dan moet ik hem goede punten geven, terwijl beest met kin op borst loopt, paarden die geslagen worden of sporen van sporen op hun vel hebben, ruiters die zo scheef zitten als ik weet niet wat, die zelf niet snappen wat ze aan het doen zijn en hun paard de schuld geven dat het niet goed gaat... Bah.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:51

Schrijft iedereen hier soms heel veel bij wedstrijden? Iedereen weet zo precies hoe juryleden punten... en dan nog zie je als schrijver lang niet alles. Ik vind ze in de B vaak wel mild voor de wat mindere, maar als een paard niet goed aan de hulpen is of als er problemen zijn in de aanleuning zie je dat ook echt wel in de punten terug. En de rechtgerichte paarden die zacht in de mond en fijn aan de hulpen zijn krijgen de meeste punten. Tenminste dat zijn mijn ervaringen als schrijfster.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:57

Ik heb niet alle voorgaande 10 pagina's doorgespit dus als ik in herhaling val, mijn excuses.
Ik ben al langer van mening dat het beter zou zijn dat door een instructeur van een vereniging beslist zou moeten worden wie op wedstrijd 'mag'.

Dan een aantal keren per jaar wedstrijden organiseren waar kandidaatwedstrijdrijders een proefje kunnen laten zien om te kijken of ze aan het minimum niveau voldoen en als ze bijv. 5x voldoende hebben gereden mogen ze doorstromen naar de reguliere wedstrijden.

Als gewezen jurylid kan ik zeggen dat menig jurylid dankbaar zou zijn voor een dergelijk systeem want het is ronduit om te janken wat je in de ring ziet. En niet altijd zijn het de ruiters want m.n. bij de ponies heb ik vaak combinaties in de ring gehad waarbij een ouder buiten de ring stond te schreeuwen dat het kind die 'rotpony' nu eindelijk eens een knal met de zweep moest geven omdat hij niet in galop 'wou'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:12

Abacab schreef:
Joolien schreef:
In mijn scholing weet ik meer dan dat ik gepresteerd heb. Ik heb zelf L gesprongen en M1 dressuur gereden.
Ik wil je graag geloven maar dit is toch een beetje het verhaal van thuis rijden we allemaal GP. Een wedstrijdklassering is een veel objectievere beoordeling voor je kunnen.

Wat een onzin zeg, met al die jury's die door gekleurde brillen kijken en een goed lopend gewoon paard minder punten geven dan een minder lopend prachtig paard. Ik heb les van een goede instructeur die best veel geld kost, heb les gehad van Horst Becker, Heather Moffett en David de Wispelaere, doe mijn paard naar de ostheo, fysio, tandarts en zadelmaker indien nodig, maar ik heb echt geen wedstrijd nodig om te weten wat ik en mijn paard samen kunnen. Heb al 3 jaar geen wedstrijden meer gereden (niet omdat ik niet wilde, maar het is stil komen te liggen nadat mijn paard in de wei een wond opliep en vervolgens geopereerd moest worden), maar ik kan niet zeggen dat ik het mis, ik geniet nu meer dan ooit...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-07-11 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:22

ranna schreef:
Ik heb niet alle voorgaande 10 pagina's doorgespit dus als ik in herhaling val, mijn excuses.
Ik ben al langer van mening dat het beter zou zijn dat door een instructeur van een vereniging beslist zou moeten worden wie op wedstrijd 'mag'.

Dan een aantal keren per jaar wedstrijden organiseren waar kandidaatwedstrijdrijders een proefje kunnen laten zien om te kijken of ze aan het minimum niveau voldoen en als ze bijv. 5x voldoende hebben gereden mogen ze doorstromen naar de reguliere wedstrijden.

Als gewezen jurylid kan ik zeggen dat menig jurylid dankbaar zou zijn voor een dergelijk systeem want het is ronduit om te janken wat je in de ring ziet. En niet altijd zijn het de ruiters want m.n. bij de ponies heb ik vaak combinaties in de ring gehad waarbij een ouder buiten de ring stond te schreeuwen dat het kind die 'rotpony' nu eindelijk eens een knal met de zweep moest geven omdat hij niet in galop 'wou'.

Wat bepaald dan dat je op wedstrijd mag? Kwalitatief goed door de baan kunnen sturen? 'lief' zijn voor je pony / paard? Ik denk dat hier geen goed criteria geldt. Als ik naar mezelf kijk, rij ik absoluut nog verre van perfect. Paard en ik zijn nog maar net een combinatie en er slippen nog aardig wat (beginners)foutjes door. Zo springen we nog weleens verkeerd aan in de rechtergalop, zijn onze voltes niet altijd even mooi rond... maar man oh man wat ga ik graag op wedstrijd. Ik heb geen wedstrijdstress, vind het gewoon prachtig om met mijn paard op stap te gaan en samen iets leuks te doen. Ook mijn paard gaat graag mee en heeft de gehele dag zijn oren naar voren. Wie gaat dan voor mij bepalen dat ik niet op wedstrijd mag? Omdat ik misschien niet alle wedstrijden winstpunten rij?

Wedstrijden is ook een hobby, net zoals het voor juryleden ook een hobby is. Plezier staat nog steeds voorop en als ik plezier heb op wedstrijden, ga ik op wedstrijden (goed genoeg of niet). Daar zou het toch juist om moeten gaan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:22

joenohoe ik geloof best dat je thuis fijn rijdt, doe ik ook :) (dat pochen over bij wie je allemaal gelest hebt vind ik wat minder en doet mi niet terzake :o )
Maar Abacab bedoelt daarmee dat je op wedstrijd kunt meten waar je in je training staat, je punten/prestaties zullen hier antwoord op geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:23

listiglistje schreef:
Zolang er thuis meer geplukt en geprikt wordt als op wedstrijd lijkt mij dit een zinloos topic en lijkt meer op gemekker-en gejammer :o

en ik weet het beter mentaliteit houd ik al helemaal niet van :Y) voor mij appart zit iedereen achterstevoren op zijn knol het zal mij een worst wezen....

Ik zie het niet op wedstrijd wat ts ziet :Y) en ik kom er toch wekelijks, vorige week zelfs 3 x gestart :')

En, wil je nu applaus ? Arm paard, 3x starten in een week, doe je nog wel eens wat leuks met hem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:25

listiglistje schreef:
joenohoe ik geloof best dat je thuis fijn rijdt, doe ik ook :) (dat pochen over bij wie je allemaal gelest hebt vind ik wat minder en doet mi niet terzake :o )
Maar Abacab bedoelt daarmee dat je op wedstrijd kunt meten waar je in je training staat, je punten/prestaties zullen hier antwoord op geven.

EN DAT IS DUS NIET ZO, zolang je geen verstandige juryleden hebt. En geloof me, ik heb heel wat juryleden meegemaakt als schrijfster... Kan er boeken over volschrijven... En pochen? Jij kent mij niet... dat is geen pochen. Ik wilde er alleen maar mee aangeven dat ook al rij je geen wedstrijden, dat je dan best wel kunt investeren in goede les. Man dat wedstrijden rijden is zo overschat. Heb ook wedstrijden gesprongen, won vaak in de B, zelfs van de manege eigenaar / springruiter hier om de hoek, maar ik was zo bang als ik voor dat lint stond dat ik dacht dat ik dood ging... Ben er mee gekapt en doe hoogstens op een buitenritje nog een sprongetje. Met dressuur, ik was altijd alleen op wedstrijd, altijd zenuwachtig, altijd zoeken om een voorlezer nadat ik een keer een black out had, vond het niet meer leuk. Maar ook al rij ik geen wedstrijden, ik investeer nog steeds in mijn opleiding. En dat wilde ik met die namen zeggen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-07-11 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:25

Vind het erg jammer dat er zo over word gedacht, topic krijgt 2 nasmaken!
Maar blijf het nog wel steeds leuk vinden om de meningen van anderen te lezen hoor :) .
Ik zelf probeer het zoveel mogelijk bij mijn eigen te houden als het me lukt!

Even over het puntje kritisch zijn:
Zelf vind ik dat paardrijden een sport is waarbij je jezelf constant moet blijven spiegelen en snel moet reageren!
Waarbij je jezelf constant op je eigen fouten moet leren betrappen en heel soms je paard natuurlijk!

Kijk reëel naar je proef, kijk naar de goede punten en slechte punten en kijk naar de andere ruiters, een lelijk paard hoeft niet perse slecht te zijn hoor :Y)
Als ik een mindere proef neerzet en ik krijg hoger beoordeelde punten (wat ik weleens heb) en ik word (bijvoorbeeld) eerste,
Zou ik meer tevreden wezen met een goede proef met slechte punten en ik word (bijvoorbeeld) laatste! :)

Vind het wel jammer dat er word gezegd dat je perse minder weet als je een lager niveau hebt (voel me er wel op aangesproken eigenlijk :P )
Iemand die meerdere paarden heeft gehad, kan best meer weten dan iemand die eens Z is gestart met haar/zijn enige paard!
Het betekent dan imo niet perse dat het welzijn van het paard een stuk beter is of het niveau een stuk hoger is!
Ik denk eerder nog dat diegene met meerdere paarden sneller wegrijd in een proefje dan een Z ruiter die eens een paard heeft gehad!
Daar bedoel ik natuurlijk niet iedereen mee en wil ook zeker niet iedereen over een kant scheren!

Nog even over het lesgeven:
Ik denk echt dat het gaat over het overbrengen.
Je kunt nog zon goede ruiter zijn maar als je dat niet over kunt brengen op je leerlingen wat jezelf doet met rijden dan is dat jammer.
Hetzelfde geld voor andersom, veel ruiters willen/kunnen/durven ook dingen/tips niet aannemen waarvan de instructrice dan de schuld krijgt!
Een simpele volte moet bijvoorbeeld iedereen herkennen.

Ik vind trouwens dat je van iedereen wel weer wat kunt leren, door fouten kun je namelijk net zo goed leren!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:26

listiglistje schreef:

oh dus dat is waarom jij zo overduidelijk al je punten in je onderschrift zet? Vind het vrij kortzichtig als alleen mensen die hoog op wedstrijden gereden hebben hun mening zouden mogen geven. Imo weten de mensen die in de lagere rubrieken of recreatief rijden net zo goed wat er allemaal mis gaat en/of goed gaat ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:27

@joenohoe jajajablablabla alle juryleden deugen niet en ik beul en martel mijn paard :Y) die gaat binnen een jaar naar de slacht en is kapotgereden :')

Get a life zeg...hoe kun je dat nu beoordelen vanachter je toetsenbord :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:28

TS e.a. Ook jij ben nu toch echt uit het Penny-paradijs gevallen.
Vroeger, droomden de meeste Penny's van prachtige paarden, perfecte ruiters, harmonie, erkenning, macht en geen problemen...
en jij en ik waren daar ook bij.

Het is inderdaad een schok als je beseft hoeveel er niet in de haak is.
Niet alleen in de paardensport. Ook in het gewone mensenleven gebeuren veel dingen die vreselijk zijn.
Het lijkt wel of de laatste jaren/decennia het allemaal nóg erger is geworden. (het is de vraag of dat waar is, of dat we met andere ogen zijn gaan kijken)
Onze samenleving is, gemiddeld genomen, materieel rijker geworden, met alle mooi en lelijk van dien.

Het is alleen de vraag wat je er mee opschiet....
Lets be honest... Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Op 'hen' en 'hunnie' heb je geen of nauwelijks invloed.
Ik denk zelfs dat het averechts werkt. Wat je weggeeft/uitzendt, komt ook weer bij je terug.
En ik dat sommige ánderen ook een oordeel over mij hebben, is wel zeker. Zoveel mensen, zoveel meningen.

Inzicht geeft mogelijkheid tot verandering. Ieder mens leert z'n hele leven lang.
Wie geeft heeft dit topic, voor een enkeling, aanleiding tot positieve verandering.
Ik denk dat het vooral een kwestie zal zijn van zelf initiatief en verantwoordelijkheid nemen op een positieve manier.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:30

Liselot schreef:
listiglistje schreef:

oh dus dat is waarom jij zo overduidelijk al je punten in je onderschrift zet? Vind het vrij kortzichtig als alleen mensen die hoog op wedstrijden gereden hebben hun mening zouden mogen geven. Imo weten de mensen die in de lagere rubrieken of recreatief rijden net zo goed wat er allemaal mis gaat en/of goed gaat ;)

Ik hoef mij toch niet te verantwoorden waarom ik wedstrijden rijd en daarbij mag ik best trots zijn op mijn paard :)

Daarnaast poch ik nergens over mijn ervaring, bij wie ik allemaal gelest heb en wat voor niveau ik heb gereden....dus hoezo kortzichtig :o
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 05-07-11 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:31

Wat een liefde :+

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:32

joenohoe schreef:
listiglistje schreef:
Zolang er thuis meer geplukt en geprikt wordt als op wedstrijd lijkt mij dit een zinloos topic en lijkt meer op gemekker-en gejammer :o

en ik weet het beter mentaliteit houd ik al helemaal niet van :Y) voor mij appart zit iedereen achterstevoren op zijn knol het zal mij een worst wezen....

Ik zie het niet op wedstrijd wat ts ziet :Y) en ik kom er toch wekelijks, vorige week zelfs 3 x gestart :')

En, wil je nu applaus ? Arm paard, 3x starten in een week, doe je nog wel eens wat leuks met hem?

relax, daar kan een paard best tegen een keer. Ze zal echt niet elke week 3 keer starten.
Kan zelfs heel leerzaam zijn voor een paard, een paard is een gewoontedier dus herhaling is goed. Een paard met spanning kan zo het op concours gaan normaal gaan vinden. De week erna mag ie dan lekker thuis blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:35

Laten we niet teveel op de man inspelen hier, daar gaat het immers niet om.
Rana komt met een goed idee maar imo lijkt dit me onhaalbaar. Puur om de reden dat mensen dit waarschijnlijk niet toelaten of diegene die beslist lang niet streng genoeg zal zijn.

Ik ben idd van mijn penny wolk gevallen, maar dat was ik al vrij snel helaas. Ik had graag op een zwarte arabische hengst de olympische spelen willen springen maar ik kan die hengst niet vinden...

Zoals ik eerder al zei ga ik dus de knhs een brief schrijven. Dus ik ga er weldegelijk iets mee doen.

Ik ben met mijn paardenbeest de afgelopen week ook 3 keer gestart, hij was nog nooit meegeweest op concours (7 jaar en pas 3 keer in zn leven van het erf af geweest) en de 3e dag was ie al hartstikke braaf. Daar gaat het mij die eerst paar keer dan ook om. Eerst een relaxed paard die ik tijdens wedstrijden ook goed kan bewerken zoals dat thuis ook gaat en dan komen de punten vanzelf wel.

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:35

_/-\o_ Wijze woorden Joolien!!! _/-\o_ Helemaal mee eens!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:36

Als je nou thuis dezelfde training rijd of op wedstrijd, dan maakt dat inderdaad niet zoveel uit! het gaat er meer om hoe je er mee omgaat! :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:44

Jollien een brief schrijven klinkt leuk, aaleen ben ik bang dat het niets uithaalt....
Een official moet het terplekke constateren (of er moeten bij een gewoon persoon getuigen zijn) anders vrees ik dat je weinig kunt....

Gisteren was ik ook naar een wedstrijd wezen kijken en de organisatie kwam naar ons voor advies (ik stond samen met een jury te praten).
Er scheen een combinatie te hebben gereden met een niet toegestaan bit.
Maar zolang een official of een jury dit niet ter plekke opmerkt en zo'n combinatie uitsluit heb je geen poot om op te staan!
Achteraf is het dan alleen maar klagen door de rest....

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:46

@Mellis86, wat bepaald dat je op wedstrijd mag?
Recht op je paard zitten, linker en rechtergalop 9 van de 10x juist, geen gezaag e.d.
Gewoon heel simpel. Nee je hoeft nog geen Z2 te rijden voor de B klasse maar de basis moet je kunnen laten zien. Als het dan eens misgaat door spanning, prima, overkomt iedereen vroeg of laat.
Wedstrijdrijden kan idd heel leuk zijn, is jureren ook, normaal gesproken, maar als ik daar als vrijwilliger het idee heb dat ik naar hopeloze situaties zit te kijken waar iedere vorm van wat voor basis dan ook maar, ontbreekt, ga ik liever wat anders doen.

Wedstrijden zijn nu zo allemachtig groot door het aantal deelnemers en vaak wordt er geklaagd over dat alles zo lang duurt enz. enz. Als er nu eerst eens een schifting gemaakt ging worden onder wedstrijdklaar en niet wedstrijdklaar zou dat al een heleboel stress en irritatie schelen en werd wedstrijd rijden nóg leuker.

Wat je zelf al zegt, het gaat om plezier. Dat plezier moet voor zowel paard als ruiter als jurylid zijn en niet voor slechts 1 van de 3.

@Joolien, waarom onhaalbaar? Er zijn gekkere dingen ingevoerd.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:49

tteettt schreef:
ok nu hebben we dus duidelijk geconstateerd dat er in de paarden sport de nodige verbeter punten zijn, ja en nu?

- Denk aan kinderen die veelal hun Pony rijden zonder of met 1x pw begeleiding. (ouder zien niet in dat juist bij paard rijden goede begeleidingen een must is)
-Instructeurs met te weinig Bagage, en dus eigenlijk te onervaren.
-Een generatie die niet gewend is om op hun gedrag te worden aan gesproken, maar het wel heel normaal vindt om een mening over anderen te hebben.
-Ruiters die Absolut niet aan zelf reflectie doen.
-Een handels markt waar snel geld verdienen een must is.
-Een sport cultuur die meer op resultaat gericht is, dan op kundigheid.

Ik denk dat we de discussie hier op voort moeten zetten....voor diegene die wil ;)

Ik denk dat het water naar de zee dragen is....ik denk dat punt 1 het belangrijkste is,
dat daar de basis begint en respect en normen en waarden leert opbrengen voor het dier....in dit geval paard,
maar dat geldt ook voor andere huisdieren een hond mag je bv ook niet aan zijn oor trekken want dan bijt hij ook....