Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:09

ullaatje schreef:
Ik ben jaloers op jullie boeken!
Die heb ik allemaal niet.

Een goede instructeur,
het boek van Steinbrecht
en een DVD collectie van Zeilinger zijn er in mijn bezit.

In welke taal Steinbrecht???

ullaatje

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:41

Nederlands.
Das gymnasium des Pferdes heet het toch?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:50

ullaatje schreef:
Nederlands.
Das gymnasium des Pferdes heet het toch?

Zelf heb ik de her druk van de 1e uitgave in oud Duits en die is wanneer men het lezen kan het duidelijkste en zuiverste. Vertalingen zijn naar mijn ervaringen nooit zo als dat de schrijver het verwoorde.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 07:30

Dat is idd heel goed mogelijk,
toch ben ik er heel blij mee,
als ik ergens een vraag over heb, vraag ik het Rien.
En wellicht kan dat in dit topic ook.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 07:32

ullaatje schreef:
Dat is idd heel goed mogelijk,
toch ben ik er heel blij mee,
als ik ergens een vraag over heb, vraag ik het Rien.
En wellicht kan dat in dit topic ook.

Dat is geen probleem.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:01

Steinbrecht beschrijft heel mooi, de contrastelling en buiging bij bepaalde oefeningen.
Contrastelling en of buiging is dit alleen op gebogenlijnen, dus in wendingen.
Alleen Schouder Binnen/Buitenwaarts is ook een oefening op de rechtelijn die desondanks in Contrastelling en buiging gereden word.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:16

*hap* Schouderbuitenwaarts?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:24

schouderbuitenwaarts is hetzelfde als schouderbinnenwaarts, alleen dan andersom gereden. wij moesten dat vroeger op de manege ook rijden. (hoewel dat vaker 'wijken voor de kuit' werd dan werkelijk schouderbuitenwaarts natuurlijk)

bij mijn vorige trainer moest ik het ook op de volte rijden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:36

Ik wil hierbij even mijn vraag herhalen, die wellicht is ondergesneeuwd.
Hoe lossen jullie slecht voor het been zijn op, als het mn wordt veroorzaakt door een broertje dood hebben aan werk in de rijbak.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:38

Veel tempi en overgangen rijden?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:39

werk in de bak beperken tot het hoogst noodzakelijke. niet te lang doortrainen. korte oefeningen rijden. goed weten wat je doet en waarom. paard proberen te motiveren door daarna altijd iets te gaan doen wat hij/zij wel leuk vindt. (bijv springen of bosritje of zoiets)

zo gaan ze de dressuurtraining koppelen aan de beloning die ze daarna krijgen.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:40

Dat schouderbuitenwaarts is ook heel fijn om de paarden in de juiste buiging te krijgen en recht boven de benen te houden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:58

quadripes schreef:
werk in de bak beperken tot het hoogst noodzakelijke. niet te lang doortrainen. korte oefeningen rijden. goed weten wat je doet en waarom. paard proberen te motiveren door daarna altijd iets te gaan doen wat hij/zij wel leuk vindt. (bijv springen of bosritje of zoiets)

zo gaan ze de dressuurtraining koppelen aan de beloning die ze daarna krijgen.

Jep, doe ik al.
Het betreft de merrie van mijn man. Buiten zeer voorwaarts, maar thuis (oefenring/wei) slecht gemotiveerd. Ik hou het zeer kort, bepaal van te voren wat ik doe, zorg voor afwisseling. Ik combineer bv de buiging met het ergens omheen rijden, maak gebruik van punt tot punt rijden e.d., zodat ze het gevoel heeft dat ze een doel heeft en ze wordt uitgebreid beloont en ik sluit af met iets leuks.

Het is een koudbloeddraver, lang op de baan gelopen (met succes), fokmerrie geweest en paar keer in het bos gestapt met barebackpad toen wij haar kochten.,
Door omstandigheden heeft ze ook hier een tijdje stil gestaan.

Er zit wel verbetering in, want in het begin liet ze zich liever vallen dan dat ze liep in wei of oefenenring, maar ik moet voor mijn gevoel nog veel te veel met de benen doen om haar enigszins voorwaarts te krijgen en dan gaat het nog best traag.

Met werk aan de hand, doet ze het al veel beter en komt er zelfs al een beetje takt in de beweging. Maar onder het zadel is het wat moeizaam.
Ik heb duidelijk het idee dat ze er het nut niet van in ziet.

Toch is het nuttig. Ik werk momenteel nog alleen in stap met haar, maar mijn man merkt al zeer duidelijk verschil met buitenritten. Eerder liep ze nog als een dronkeman en reageerde slecht op de hulpen; tegenwoordig loopt ze keurig recht en reageert heel goed.

Maar ik zou haar graag een beetje meer motiveren op de beenhulpen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:58

@Liljebo: en in de dressuurtraining niet te lang blijven stappen. aan het werk zijn met de training. dus paard blijven uitdagen. Meteen in de houding, aan het werk. Losmakende oefeningen rijden in stap en ook in de draf. Paar passen galop. Als het goed is, is het ook goed. Niet gaan rijden om te rijden. Dus voor zo'n paard zou ik in het begin 25 minuten uittrekken. In die 25 minuten in stap loswerken, daarna in draf loswerken. Keer aanspringen linksom keertje rechtsom. Klaar. Mensen rijden veel te weinig oefeningen in de bak, blijven veel te veel hangen in stapwerk, waardoor paarden ongemotiveerd worden en denken 'ken ik al'...

gewoon aan de gang gaan, een doel hebben en 'goed is goed'.

verder veel belonen en je paard ook met je stem belonen. niet telkens alles tot in den treure herhalen. je hoeft niet elke keer over de diagonaal te wijken je kunt ook iets anders doen of in een andere volgorde. juist dat zelfde patroon telkens, maakt paarden ongemotiveerd, sloom en suf. (Dat wordt door sommigen dan weer voor 'ontspanning en harmonie' aangezien, maar het is gewoon een fabrieksarbeider die elke dag 8 uur dezelfde handeling moet verrichten en als ie het niet precies goed genoeg doet, krijgt ie een tik op de vingers. Zo krijg je geen gemotiveerd paard)

werk aan de hand is academisch he... ik zou gewoon gaan rijden. rijden is de oplossing voor bijna alle problemen. gewoon rijden. paard rechthouden, niet miepen, oefeningen rijden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:43

quadripes schreef:
@Liljebo: en in de dressuurtraining niet te lang blijven stappen. aan het werk zijn met de training. dus paard blijven uitdagen. Meteen in de houding, aan het werk. Losmakende oefeningen rijden in stap en ook in de draf. Paar passen galop. Als het goed is, is het ook goed. Niet gaan rijden om te rijden. Dus voor zo'n paard zou ik in het begin 25 minuten uittrekken. In die 25 minuten in stap loswerken, daarna in draf loswerken. Keer aanspringen linksom keertje rechtsom. Klaar. Mensen rijden veel te weinig oefeningen in de bak, blijven veel te veel hangen in stapwerk, waardoor paarden ongemotiveerd worden en denken 'ken ik al'...

gewoon aan de gang gaan, een doel hebben en 'goed is goed'.

verder veel belonen en je paard ook met je stem belonen. niet telkens alles tot in den treure herhalen. je hoeft niet elke keer over de diagonaal te wijken je kunt ook iets anders doen of in een andere volgorde. juist dat zelfde patroon telkens, maakt paarden ongemotiveerd, sloom en suf. (Dat wordt door sommigen dan weer voor 'ontspanning en harmonie' aangezien, maar het is gewoon een fabrieksarbeider die elke dag 8 uur dezelfde handeling moet verrichten en als ie het niet precies goed genoeg doet, krijgt ie een tik op de vingers. Zo krijg je geen gemotiveerd paard)

werk aan de hand is academisch he... ik zou gewoon gaan rijden. rijden is de oplossing voor bijna alle problemen. gewoon rijden. paard rechthouden, niet miepen, oefeningen rijden.

Het paard kan nog niets en galop is hoe dan ook nog helemaal geen optie. Ze heeft nog nooit van d'r leven onder het zadel gedraafd of gegaloppeerd. (ze is al 16)
Draf is nog veel harder werken, voor mij, en eigenlijk zie ik haar liever eerst wat beter op het been reageren. Als ze dat niet doet, betekent draven echt alles uit de kast halen en grof worden in de hulpen en dat zie ik niet zitten

Ik werk ong 20 min/25 min onder het zadel doe absoluut weinig herhalingen, zorg voor veel afwisseling (verzin steeds weer nieuwe patronen/oefeningen) , gebruik pionen ed. om een duidelijk doel te hebben en werk niet in vaste patronen.
Ik denk dat ze mij dan allang had vermoord.
Zoals ik al vertelde, liet ze zich eerder liever omvallen dan dat ze een poot verzette. Tegenwoordig doet ze al heel erg aardig wat ik vraag. Dat heb ik wel gewonnen.

Met grondwerk bedoel ik werk op de cirkel, lange lijnen, beginnetje dubbele lounge, spelenderwijs wat buigwerk. Geen academisch.
Als ik haar elke dag zou rijden, krijg ik haar in de wei niet eens meer te pakken. Dan steekt ze echt haar middelvinger op.
Juist die afwisseling rijden/niet rijden heeft ze echt nodig.
Dan blijft ze ook positief.

Maar goed... misschien verlang ik ook teveel,
Ik werk tenslotte nog niet lang met haar (pas paar weken) en ze is van paard wat alleen wortel schoot en flink in verzet kwam als je er in de wei opzat, naar een paard gegaan wat toch doet wat je vraagt.

Het is net dat ik die motivatie graag ietsje omhoog zou willen schroeven/iets betere reactie op het been zou willen zien. Maar misschien vraag ik dan ook te veel.

Overigens... bij grondwerk loopt ze tegenwoordig aardig door (was eerst ook niet) maar moet ik alles uit de kast halen, hemel en aarde bewegen, wil ik er een paar pasjes draf uit kunnen persen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:52

dan zou ik misschien eerst eens aan wat bevestiging gaan werken. als het allemaal zo kort geleden is. misschien doe je wel teveel en kan ze al die afwisseling helemaal niet aan.

dan zou ik eerst gewoon eens drie keer in de week gaan longeren. stap, draf en galop bevestigen. gewoon aan de enkele longe. niet te veel poespas. eerst dat maar eens voor elkaar krijgen.

en de longeerzweep op de juiste manier gebruiken. ze moet wel reageren. niet denken 'ach dat kan ze nog niet'. gewoon: aan het werk. jij zegt draf, dus er wordt dan hoe dan ook gedraafd. klaar.

en dan pas na een paar weken er eens op gaan zitten. hetzelfde proces.

en niet allerlei dingen gaan doen, er moet wel lijn in de training zitten. dan weet het paard wat ie kan verwachten. dan gaan ze daarop anticiperen. nu is ze misschien gewoon in de war omdat je zoveel verschillende dingen doet

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:26

En vergeet ook de leeftijd niet. Het lerend vermogen is volgens mij ook een stuk minder naarmate het paard ouder wordt.

Lijebo, waarom wil je dit nog met het paard doen? Ik begrijp namelijk dat jullie wel regelmatig buitenritten maken? Is dat niet voldoende dan?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:33

Om terug te komen op Steinbrecht over zijn contra oefeningen, dat zijn oefeningen buiten SB altijd oefeningen op gebogen lijnen.
Dat is logisch een contragalop op de rechtelijn is geen contra oefening, het begint in de hoeken.
Schouderbinnenwaarts of Buitenwaarts zijn indentische oefeningen, en bewerken hetzelfde, men denke maar aan de middenlijn.
Alleen wij zijn tegenwoordig vastgeroest aan de hoefslag, en Schouderbuitenwaarts rijdt men nooit op de hoefslag.
Trouwens daar schiet mij wat te binnen, hoe weinig men op de tweede hoefslag rijdt, wat juist het paard vrij maakt om zijn schouder naar de omheining te brengen waardoor de natuurlijke scheefheid nog meer gevorderd wordt.
Schrijf hier wat dingen op om eens na te denken over de werkelijk Klassieke dingen waarom men bepaalde oefeningen doet.
Het leuke is dat men alles opschrijven kan, maar de oplossingen alleen met een goede instructeur opgelost kan worden, die de ervaring heeft problemen die in bijna geen enkel boek beschreven word op te lossen. Dit is niet anders dan logisch na te denken, en het zelf toegepast te hebben, en weet wat de oefeningen doen(wat de uitwerking en reactie is).
Laatst bijgewerkt door Professor op 09-06-11 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:35

ik ben het trouwens eens met Zooist: op een gegeven moment is het punt om met een paard dressuurmatig te trainen ook wel een beetje voorbij.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:39

Zooist, in principe wel, maar het is het paard van mijn man en die heeft vaak te maken met wat gezondheidsproblemen en chronisch gebrek aan tijd en dan is het wel handig als het paard tussendoor beweging krijgt, omdat ze anders stijf wordt.
Daar komt nog bij dat ze graag dingen met je doet (ondanks het puntje wat ik noemde). Als je lange tijd niets met haar doet, wordt ze sjaggie en krijg je d'r kont te zien als je de wei in loopt. In de tijd dat we nergens toe kwamen, omdat ik met een ziek paard zat, verpieterde ze een beetje. Nu ik veel met haar bezig ben, ook al is het in langzaam tempo, is ze veel fitter en opgewekter. Vandaar.
Lerend vermogen zal idd minder zijn. Daarom wil ik ook niet teveel doen.

quadriceps, oké ik snap wat je bedoelt. Al zie ik momenteel de galop aan de longe nog niet echt zitten, als ik eerlijk ben.
Wat meer reactie op een vraag verlangen... ja klopt, heb je wel gelijk in.
Denk dat ik haar ook ontzie vanwege het feit dat ze 16 is en een paar jaar nauwelijks meer iets heeft gedaan. Ik heb natuurlijk ook geen hoge verwachtingen.
Zie het meer als bezigheidstherapie en in beweging houden, om dezelfde reden dat mensen ook in beweging moeten blijven,
Lijn in de training klopt... te veel hetzelfde is dodelijk voor haar. Ik merk wel dat ze het best werkt met vaste punten waar ze zich op kan richten zoals volte om bv een rots heen, om pionnen heen , ed. Wellicht komt dat omdat ik dan zelf ook wat meer doelbewust rijdt.
Maar wellicht heb ik het juiste evenwicht afwisseling/herhaling nog niet gevonden en ben ik te voorzichtig, Dat kan.

Ik doe dezelfde oefeningen trouwens ook met mijn nieuwe Hälga, gewoon recreatie koudbloed maar ontiegelijk scheef. Ik kocht haar met zadel en dat was dus echt schroot (te smal, scheve boom, hopeloos opgestopt met allemaal harde knollen in) Heb nog nooit zo'n scheef paard meegemaakt en dat zit dus niet heel comfi.
Maar zij is dus wel heel erg goed aan het been/heel licht.
Maar weer wat minder op eenzijdige beenhulp, maar dat begint te komen. Net als de reactie op teugelhulp.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:40

quadripes schreef:
ik ben het trouwens eens met Zooist: op een gegeven moment is het punt om met een paard dressuurmatig te trainen ook wel een beetje voorbij.

Is dat zo?

Even refererend aan het feit dat met slechts nu en dan buiten rijden Silja stijf wordt en verpietert (en slecht luistert) en mijn Hälga zo scheef is als een garnaal?

Even voor de duidelijkheid... hoewel ik dit topic met grote interesse volg, heb ik geen enkele intentie om met deze paarden echt dressuur te gaan rijden/proeven te rijden etc. Hooguit misschien eens een trailclinic of zo te volgen, omdat dat leuk is en past bij het buiten rijden.

Het gaat mij puur om het soepel houden, goed luisterende paarden te hebben bij het buitenrijden en het in beweging houden, juist op deze leeftijd

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:43

waarom rijd je dan niet gewoon op buitenrit wat losmakende oefeningen. bovendien, een paard op de juiste manier durchs Genick rijden, zorgt er alvoor dat die scheefheid tijdens het rijden verdwijnt. elk paard is van nature scheef. dat hoeft helemaal geen belemmering te zijn.

een paard hoeft niet per se in de bak getraind te worden, dat kan ook buiten. maar dan moet je niet aan een lange teugel rijden. we hebben paar blz geleden al gezegd dat een paard daar nou juist stijf en scheef van wordt.

en anders zou ik in de bak gewoon wat losmakende oefeningen rijden in stap en draf, goed longeren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:45

Ik ben de mening dat men een ouder paard juist lenig houdt met dressuurmatige oefeningen. :o
Maar het hangt ervan af wat het paard in zijn leven gedaan heeft, is het oud en nooit dressuurmatig getraind zou ik dat paard niet meer veranderen, omdat men spiermatig dingen moet veranderen, en oudere paarden hebben niet meer de spierkracht en het vermogen de spieren te ontwikkelen zoals een minder oud paard dit kan, met die verstande, wanneer het paard nooit enige maten van dressuur gegaan is, paarden die hun hele leven "gereden" zijn dus ook dressuurmatig getraind kunnen juist heel goed tot op hun oude dagen dressuurmatig getraind worden, dit is om de spieren soepel te houden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:50

Tja, helaas is het zo dat Silja dwars door de omheining knalt als ik met Hälga de wei uit ga, zelfs als het nog in zicht is. Dat heeft zijn redenen en achtergrond, maar dat doet er verder niet toe.
Bovendien ga ik niet graag alleen het bos in. Ik heb voorheen lang niet gereden, veel meegemaakt, ongeluk met paard gehad in ver verleden en mis daarom het benodigde zelfvertrouwen daarvoor,.

Het is echter wel mijn bedoeling om in de verre toekomst silja als handpaard mee te nemen, maar daartoe moet ik weer goed eigen zijn met mijn nieuwe paard en moeten beiden paarden perfect luisteren.

Maar goed... de keren dat ik samen met mijn echtgenoot buitenrijd, probeer ik idd wel aandacht te besteden aan haar scheefheid. (ik lees niet voor niets ijverig mee... leer ik alleen van)Ze gaat, als ze erg voorwaarts is, helemaal scheef lopen, onveranderd met de rechterschouder voor, hals in buiging naar links en hoofd weer naar voren, zelfs als je nauwelijks aan de teugel komt. Dan probeer ik haar dus tegenover gesteld te laten lopen, maar dat valt nog niet mee en dan moet ze eerst leren wat beter aan de hulpen te zijn.
Dat probeer ik thuis dus te bereiken.

Wat bedoel je met losmakende oefeningen? Gewoon overgangen, wisselende tempi, achterwaarts, figuren en schouder binnenwaarts?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:52

Professor schreef:
Ik ben de mening dat men een ouder paard juist lenig houdt met dressuurmatige oefeningen. :o
Maar het hangt ervan af wat het paard in zijn leven gedaan heeft, is het oud en nooit dressuurmatig getraind zou ik dat paard niet meer veranderen, omdat men spiermatig dingen moet veranderen, en oudere paarden hebben niet meer de spierkracht en het vermogen de spieren te ontwikkelen zoals een minder oud paard dit kan, met die verstande, wanneer het paard nooit enige maten van dressuur gegaan is, paarden die hun hele leven "gereden" zijn dus ook dressuurmatig getraind kunnen juist heel goed tot op hun oude dagen dressuurmatig getraind worden, dit is om de spieren soepel te houden.

Hm oke. kan ik inkomen.
Maar wat dan wel met een paard wat wel die aandacht en beweging nodig heeft, maar idd geen dressuur achtergrond
(jarenlang op de drafbaan gelopen, lange carriere achter de rug, snel stijf als er niets mee wordt gedaan)

*edit* of met een knoerscheef paard waarmee alleen met slecht zadel in de bossen is rondgecrosst en toch nog aardig wat werklust heeft?