ullaatje schreef:Ik ben jaloers op jullie boeken!
Die heb ik allemaal niet.
Een goede instructeur,
het boek van Steinbrecht
en een DVD collectie van Zeilinger zijn er in mijn bezit.
In welke taal Steinbrecht???
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
quadripes schreef:werk in de bak beperken tot het hoogst noodzakelijke. niet te lang doortrainen. korte oefeningen rijden. goed weten wat je doet en waarom. paard proberen te motiveren door daarna altijd iets te gaan doen wat hij/zij wel leuk vindt. (bijv springen of bosritje of zoiets)
zo gaan ze de dressuurtraining koppelen aan de beloning die ze daarna krijgen.
quadripes schreef:@Liljebo: en in de dressuurtraining niet te lang blijven stappen. aan het werk zijn met de training. dus paard blijven uitdagen. Meteen in de houding, aan het werk. Losmakende oefeningen rijden in stap en ook in de draf. Paar passen galop. Als het goed is, is het ook goed. Niet gaan rijden om te rijden. Dus voor zo'n paard zou ik in het begin 25 minuten uittrekken. In die 25 minuten in stap loswerken, daarna in draf loswerken. Keer aanspringen linksom keertje rechtsom. Klaar. Mensen rijden veel te weinig oefeningen in de bak, blijven veel te veel hangen in stapwerk, waardoor paarden ongemotiveerd worden en denken 'ken ik al'...
gewoon aan de gang gaan, een doel hebben en 'goed is goed'.
verder veel belonen en je paard ook met je stem belonen. niet telkens alles tot in den treure herhalen. je hoeft niet elke keer over de diagonaal te wijken je kunt ook iets anders doen of in een andere volgorde. juist dat zelfde patroon telkens, maakt paarden ongemotiveerd, sloom en suf. (Dat wordt door sommigen dan weer voor 'ontspanning en harmonie' aangezien, maar het is gewoon een fabrieksarbeider die elke dag 8 uur dezelfde handeling moet verrichten en als ie het niet precies goed genoeg doet, krijgt ie een tik op de vingers. Zo krijg je geen gemotiveerd paard)
werk aan de hand is academisch he... ik zou gewoon gaan rijden. rijden is de oplossing voor bijna alle problemen. gewoon rijden. paard rechthouden, niet miepen, oefeningen rijden.
quadripes schreef:ik ben het trouwens eens met Zooist: op een gegeven moment is het punt om met een paard dressuurmatig te trainen ook wel een beetje voorbij.
Professor schreef:Ik ben de mening dat men een ouder paard juist lenig houdt met dressuurmatige oefeningen.![]()
Maar het hangt ervan af wat het paard in zijn leven gedaan heeft, is het oud en nooit dressuurmatig getraind zou ik dat paard niet meer veranderen, omdat men spiermatig dingen moet veranderen, en oudere paarden hebben niet meer de spierkracht en het vermogen de spieren te ontwikkelen zoals een minder oud paard dit kan, met die verstande, wanneer het paard nooit enige maten van dressuur gegaan is, paarden die hun hele leven "gereden" zijn dus ook dressuurmatig getraind kunnen juist heel goed tot op hun oude dagen dressuurmatig getraind worden, dit is om de spieren soepel te houden.