Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MiniBoots schreef:Ik vind werkelijk dat Totilas met Edward een perfecte piaffe laat zien.
Dat beest gaat zitten als geen ander. Iets meer lengte in het lijf is misschien nog een puntje, maar paard zijn bouw is ook compact.
murphy102 schreef:Anky is heel klassiek opgeleid. Ook haar vader was een zeer begenadigd klassiek dressuurruiter die helemaal níets van Sjef janssen wilde weten (hij kwam daar de dam níet op). Haar vader overleed net voor de O.S in Athene, waar Anky met Bonfire -nog op de klassieke wijze gereden- won.
Toen kwam SJ dus in beeld. Bonfire schijnt die Rollkur toch niet geaccepteerd te hebben, aldus Professor.
Begrijpelijk, vanwege de dwang die je dus klassiek in het geheel niet gebruikt.
murphy102 schreef:Nou ZZonneglans, die Rollkur/Hyperflexie is geïntroduceerd door Sjef Janssen. Voordat hij met Anky "omging", heeft hij geprobeerd dit systeem aan Engeland te "verkopen" toen hij daar als coach aan de gang mocht. Bínnen het jaar is hij daar door ruiters en staf eruit gezet.
Anky is heel klassiek opgeleid. Ook haar vader was een zeer begenadigd klassiek dressuurruiter die helemaal níets van Sjef janssen wilde weten (hij kwam daar de dam níet op). Haar vader overleed net voor de O.S in Athene, waar Anky met Bonfire -nog op de klassieke wijze gereden- won.
Toen kwam SJ dus in beeld. Bonfire schijnt die Rollkur toch niet geaccepteerd te hebben, aldus Professor.
Begrijpelijk, vanwege de dwang die je dus klassiek in het geheel niet gebruikt.
Want láng niet alle paarden accepteren Rollkur/LDR. (…) Meestal "vertrokken" die paarden via de achterdeur...?!
Citaat:Paarden die in de staak gingen werden met een tennisracket naar beneden gesabeld.
Citaat:Dat de rug "ogenschijnlijk omhoog" komt, heeft NÍETS te maken met de aanspanning van de buikspieren, want die is er door hun manier van voor naar achteren te werken níet!! Wat gebeurt er dan wel met die rug? Deze rug WORDT OVERSTREKT!! De rug/rugspieren blokkeren als gevolg van de TERUGWERKENDE ruiterhand!
Citaat:Waardoor líjkt het dan wel of de rug omhoog komt?! Door het "swing"-effect wat ontstaat als gevolg van de terugwerkende hand wordt de rug omhoog "geduwd" zónder ook maar enige aanspanning van de buikspieren, de achterhand blijft als gevolg dáárvan ÁCHTER de massa.
Citaat:Waarom? Nou, je voelt het al aan: het "werkt" ogenschijnlijk SNEL bij paarden die het accepteren.
Citaat:Waarom moet het snel werken? Puur commercieel belang! Tijd is geld! De hengstenboeren staan klaar met de volgende hengsten. Volg de Paardenkrant en zie hoeveel onze top en subtoppers te rijden hebben...!
Citaat:Dat paarden er zo "los" van worden is natuurlijk een prima "argument" om mee te schermen.
Citaat:We hébben prachtige losmakende en buigingsoefeningen om je paard zo "los als een draadje" te maken, waardoor je op een éérlijke manier je paard durchlässig maakt en álle medewerking van hem krijgt.
Citaat:Hopelijk heb ik bij deze je vraag kunnen beantwoorden, ZZonneglans…
murphy102 schreef:MiniBoots schreef:Ik vind werkelijk dat Totilas met Edward een perfecte piaffe laat zien.
Dat beest gaat zitten als geen ander. Iets meer lengte in het lijf is misschien nog een puntje, maar paard zijn bouw is ook compact.
Het LÍJKT of Totilas gaat "zitten", maar niets is minder waar.
Totilas wordt als het ware "achterover" gezet/getrokken. Ik heb op slomotion beelden gezien bij Gerd Heuschmann hoe het werkt, want dat was een vraag van mij.
Door zijn, inderdaad, compacte lichaam én zijn ongelooflijke kwaliteiten wordt het paard OP DE HAND achterover gezet, waardoor het líjkt of hij daalt, maar de Hankenbiegung zoals wij die in de klassiek dressuur kennen, toont het paard niet.
Dit kán ook niet als een paard van voor naar achteren gereden wordt; zo'n paard heeft een geblokkeerde rug!
En ja, men moet leren het verschil te gaan zien tussen een correct, klassiek gereden paard en een LDR/Hyperflexie gereden paard en dan ga je zelfs ook bij Totilas zien hoe het níet moet.
Gelukkig wordt dit paard momenteel "omgeschoold" naar de klassieke wijze en de verandering is al duidelijk zichtbaar!
Hij heeft nog een lange weg af te leggen, maar Alexander Matthias Rath komt er wel met Totilas...!
murphy102 schreef:Miniboots, dat is nu net het verschil in bouw tussen Totilas en Salinero. Daarom valt het bij de één wel op en bij de andere niet.
Voor filmpjes, zie het topic Klassieke Rijkunst.
Wij verschillen wellicht van mening, allebei vanuit onze eigen achtergrond...
Dat mag.
Ik laat het hierbij.
murphy102 schreef:Miniboots, dat is nu net het verschil in bouw tussen Totilas en Salinero. Daarom valt het bij de één wel op en bij de andere niet.
Dat mag.
Ik laat het hierbij.
cherie78 schreef:murphy102 schreef:Miniboots, dat is nu net het verschil in bouw tussen Totilas en Salinero. Daarom valt het bij de één wel op en bij de andere niet.
Dat mag.
Ik laat het hierbij.
Ooit wel eens bij Anky op stal geweest??
Salinero vind ik qua bouw niet gek veel schelen met Totilas
vlooike schreef:cherie78 schreef:Ooit wel eens bij Anky op stal geweest??
De kleur is inderdaad hetzelfde.
MiniBoots schreef:cherie78 schreef:
Ooit wel eens bij Anky op stal geweest??
Dan moet je toch echt je bril eens opzetten![]()
Citaat:en met mijn hand nieteens iets vraag ) Hierbij krijg ik lengtebuiging, het binnenachterbeen van het paard
stapt in het spoor van het buitenvoorbeen (dan zeg ik het goed toch?) en is in het hele lichaam licht gebogen.
quadripes schreef:het paard moet de rug niet bol maken.
het paard moet de rug loslaten en dan gaat deze deinen en is het goed.
sommige paarden hebben bijv een gezonken rug (zoals mijn oudere paard) en dan krijg je een beeld waar men in NL niet aan gewend is, dan wordt er meteen gegild: oh hij drukt zijn rug weg.
kijk maar eens goed naar plaatjes van mensen uit de jaren '60 en '70 die hun paarden op de klassieke manier rijden. daar zie je dat de paarden de rug loslaten ipv bolmaken. dat bolmaken komt doordat mensen hun paarden zo diep rijden dat de rug omhoog komt. maar dan blijft ie even goed gespannen en kan dus in feite niet dragen. op zulke paarden kan men ook niet doorzitten of de passage (welke die paarden in feite niet gaan, maar een zweefdraf) uitzitten. omdat de rug niet meedeint. dat is een fout tegen het Skala der Ausbildung.
ZZonneglans schreef:Ik wil daar nog wel even het volgende aan toevoegen:
Voordat een paard de kracht heeft om de rug los te laten en te laten deinen, zit je eerst in de fase rug "bol" maken. Door dat 'bollen' spant het paard zijn buikspieren. Dier moet kracht ontwikkelen om ten eerste de ruiter te dragen en ten tweede om de ruiter te dragen verdeeld over voorhand en achterhand, in een door ons gewenste houding.
Deze vormspanning is een basisvoorwaarde, pas als deze kracht goed ontwikkeld is, dan krijg je een ontspannen aanspannen van de spieren en komt het loslaten aan de beurt, in deze fase kan het paard de rug los laten.
Vergelijk het met leren zitten te paard. Aanvankelijk ben je krampachtig bezig met het op de goede plek houden van lichaamsdelen,
-spieren, door het aanspannen van spieren en naar verloop van tijd, als je hebt leren zitten, komt daar een ontspanning in. Die ontspanning is een ontspannen aanspannen, vormspanning dus.