saskiakefie schreef:wat dan?
Dat het niet in alle gevallen slecht is een paard bloot te stellen aan nieuwe situaties die wel eens stressvol zouden kunnen zijn.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassidy schreef:De stal waar ik sta met mijn paarden maakt ieder jaar de nodige paarden zadelmak. Veel daarvan eigen fok, die vanaf de geboorte in handen zijn geweest en waar veel grondwerk mee gedaan is. Grondwerk volgens Clinton Anderson. Desensibiliseren en sensibiliseren vanaf de grond. Uitgebreid grondwerk met leadrope, stick en string, uiteindelijk met zadel, vertrouwen krijgen in de persoon op de grond. En dan nog...ook als het paard heel erg relaxed oogt, kunnen ze raar uit de hoek komen. Is dat een misinterpretatie? Verkeerd lezen? Of zit er dan toch ergens iets in de kronkels van die paardenhersenen waardoor ineens het instinct getriggert wordt?
Wat er miljoenen jaren aan instinct in geselecteerd is, kunnen we aardig onderdrukken maar nooit helemaal kwijtraken.
Wat de reden is waardoor ze ontploffen zou ik niet durven zeggen. Kan niet in die koppies kijken. Maar ik heb ze gezien, en dat waren soms paarden waar je het niet van zou verwachten (omgekeerd ook, dat je voordat je aan grondwerk begint een voorstelling in je hoofd hebt hoe het paard gaat reageren en dat ook heel anders uitpakt)
Ze kunnen je blijven verrassen....daar zijn het dieren voor.
saskiakefie schreef:Famke160301 schreef:De hengst bokt in t begin, en dat is bij somige hier uit den boze...t gaat te snel enz enz. Hebben jullie er miss ook bij stil gestaan dat dit paard zich gewoon uit? Zo van, neeehheeee, hier heb ik geen zin in, ik zal die ruiter d'r es ff lekker afmikken...* halve minuut later*...sh*t...lukt niet, nja toch mijn best gedaan, okee vooruit dan maar...??? En accepteerd t even later gewoon?
Maar denk je dat een paard zo denkt? Van ik heb hier geen zin in en laat ik hem er eens lekker afmikken?
_lautje_ schreef:Bijgezet longeren, los lopen zonder zadel, etc. Daar heb ik ruim de tijd voorgenomen omdat ik al voorzag dat dit een aap was. Bij een makkelijke doe ik dat echt niet. Gewoon zadel op longeren en zitten. Nog nooit eerder 1 gehad die dit deed (heb er meer Dan 100 makgemaakt).
Maar goed ik Ben zowiezo van de instelling een paard moet luisteren en ik Ben de baas, punt.
Daar zijn ze paard voor en anders hadden ze maar geen paard moeten worden.

Famke160301 schreef:Geen idee! Maaar dat weet niemand toch? We kunnen helaas de gedachten van een paard niet lezen. Al vind ik het vreemd dat je dit naar aanleiding van mijn interpretatie vraagt, terwijl anderen in dit topic precies denken te weten hoe een paard denkt of is?! Als dit niet overeenstemd met bv jouw interpretatie dan kan het (dus) niet??
_lautje_ schreef:Bijgezet longeren, los lopen zonder zadel, etc. Daar heb ik ruim de tijd voorgenomen omdat ik al voorzag dat dit een aap was. Bij een makkelijke doe ik dat echt niet. Gewoon zadel op longeren en zitten. Nog nooit eerder 1 gehad die dit deed (heb er meer Dan 100 makgemaakt).
Maar goed ik Ben zowiezo van de instelling een paard moet luisteren en ik Ben de baas, punt.
Cassidy schreef:Hoe ouder het paard is, hoe steviger hij in zijn schoenen staat en hoe sterker hij is, lichamelijk en geestelijk. Lichamelijk heeft dat een voordeel, dan hoef je met zijn gestel niet zoveel rekening te houden, als het dier door voorbereiding voldoende bespiering heeft, kun je langere trainingssessies inlassen.
En om een paard pas vanaf 4 op te pakken, zo lang zou ik zelf niet wachten. Ligt eraan wat je met het paard wilt, of het hengst is ruin of merrie, of je de sport inwilt of niet...
Mindfields schreef:Dat zijn geen stapjes die het paard voorbereiden op het zien van een voorwerp achter/naast zich.
Destapjes die ik bedoel zijn het wennen aan snelle bewegingen achter en naast zich, over de hals heen, aanrakingen overal, geluiden van stijgbeugels die kunnen voorkomen, het been van de ruiter dat zich richting paard beweegt, ruiter die naast het paard op en neer springt(als je gaat hangen maak je namelijk ook eerst een paar hupjes) al dat soort dingen doe ik al tot in den treure voor ik met hangen begin. En het levert dan ook nooit problemen op.
Dat een paard maar geen paard had moeten worden is natuurlijk heel lomp. Paard kiest er niet voor om voor ons allerlei totaal tegennatuurlijke dingen te moeten doen.

saskiakefie schreef:Famke160301 schreef:Geen idee! Maaar dat weet niemand toch? We kunnen helaas de gedachten van een paard niet lezen. Al vind ik het vreemd dat je dit naar aanleiding van mijn interpretatie vraagt, terwijl anderen in dit topic precies denken te weten hoe een paard denkt of is?! Als dit niet overeenstemd met bv jouw interpretatie dan kan het (dus) niet??
Nee ik begrijp gewoon totaal niet dat je denkt dat paarden ook maar zo zouden kunnen denken..
)
?Sodeletuut schreef:_lautje_ schreef:Dan heb jij die van mij niet gezien mindfields. Was echt super relaxed, al geruime tijd bijgezet gelongeerd geweest en vaak zadel oPgehad. Heeft nooit een kick gegeven. Tot ik ging hangen... Kwam met 4'benen boven mijn hoofd uit.
Bij gert heeft hij geen stap verkeerd gezet en was hem duidelijk wie de baas was.
Dan heb je in die stap denk ik niet genoeg werk verricht. Stond het paard braaf stil smakkend naast het krukje geparkeert? Was het paard al gewend met zijn rechter oog iets van links over zijn rug te zien komen? Dat soort 'kleine' details zijn toch erg belangrijk.
paardenfreak schreef:hij heeft zelf een heel bedrijf erinen toch een naam opgebouwd.. heeft veel (lastige) paarden beleerd...
diegenen die commetaar hebben wil ik het wel eens na zien doen.. met meerdere paarden
hij weet toch wat hij doet.. thuis zal het wel iets anders gaan.. dan tijdens die shows.
met dat halster vind ik een goede techniek.. druk op de neus niet meteen in de mond.

Het zijn beesten, geen mensen.Mindfields schreef:Weet je wat het kost als je een paard in training moet zetten omdat je na een paar maanden grote problemen hebt omdat het zadelmak maken te snel is gegaan?