Wat vind je van Gert van den Hof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van Gert van der Hof?

Helemaal geweldig!
93 (21%)
In sommige gevallen een prima oplossing
232 (53%)
Slecht (en ouderwets)
112 (25%)

Totaal aantal stemmen: 437

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:06

saskiakefie schreef:
wat dan? :P

Dat het niet in alle gevallen slecht is een paard bloot te stellen aan nieuwe situaties die wel eens stressvol zouden kunnen zijn. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:07

De stal waar ik sta met mijn paarden maakt ieder jaar de nodige paarden zadelmak. Veel daarvan eigen fok, die vanaf de geboorte in handen zijn geweest en waar veel grondwerk mee gedaan is. Voorbereidend werk op NH manier, grondwerk volgens Clinton Anderson. Desensibiliseren en sensibiliseren vanaf de grond. Uitgebreid grondwerk met leadrope, stick en string, uiteindelijk met zadel, vertrouwen krijgen in de persoon op de grond. En dan nog...ook als het paard heel erg relaxed oogt, kunnen ze raar uit de hoek komen. Is dat een misinterpretatie? Verkeerd lezen? Of zit er dan toch ergens iets in de kronkels van die paardenhersenen waardoor ineens het instinct getriggert wordt?
Wat er miljoenen jaren aan instinct in geselecteerd is, kunnen we aardig onderdrukken maar nooit helemaal kwijtraken.

Wat de reden is waardoor ze ontploffen zou ik niet durven zeggen. Kan niet in die koppies kijken. Maar ik heb ze gezien, en dat waren soms paarden waar je het niet van zou verwachten (omgekeerd ook, dat je voordat je aan grondwerk begint een voorstelling in je hoofd hebt hoe het paard gaat reageren en dat ook heel anders uitpakt)
Ze kunnen je blijven verrassen....daar zijn het dieren voor.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-04-11 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 22:08

oké maar ik merk dat stress wel een ruim begrip is. Ik heb altijd geleerd dat er niks mis is met korte stress, wel chronische stress. Korte stress is ook een vorm van verrijking en in de natuur moeten paarden stress hebben anders kunnen ze geen adrenaline aanmaken om te vluchten

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:10

Bijgezet longeren, los lopen zonder zadel, etc. Daar heb ik ruim de tijd voorgenomen omdat ik al voorzag dat dit een aap was. Bij een makkelijke doe ik dat echt niet. Gewoon zadel op longeren en zitten. Nog nooit eerder 1 gehad die dit deed (heb er meer Dan 100 makgemaakt).

Maar goed ik Ben zowiezo van de instelling een paard moet luisteren en ik Ben de baas, punt.
Daar zijn ze paard voor en anders hadden ze maar geen paard moeten worden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:11

Cassidy schreef:
De stal waar ik sta met mijn paarden maakt ieder jaar de nodige paarden zadelmak. Veel daarvan eigen fok, die vanaf de geboorte in handen zijn geweest en waar veel grondwerk mee gedaan is. Grondwerk volgens Clinton Anderson. Desensibiliseren en sensibiliseren vanaf de grond. Uitgebreid grondwerk met leadrope, stick en string, uiteindelijk met zadel, vertrouwen krijgen in de persoon op de grond. En dan nog...ook als het paard heel erg relaxed oogt, kunnen ze raar uit de hoek komen. Is dat een misinterpretatie? Verkeerd lezen? Of zit er dan toch ergens iets in de kronkels van die paardenhersenen waardoor ineens het instinct getriggert wordt?
Wat er miljoenen jaren aan instinct in geselecteerd is, kunnen we aardig onderdrukken maar nooit helemaal kwijtraken.

Wat de reden is waardoor ze ontploffen zou ik niet durven zeggen. Kan niet in die koppies kijken. Maar ik heb ze gezien, en dat waren soms paarden waar je het niet van zou verwachten (omgekeerd ook, dat je voordat je aan grondwerk begint een voorstelling in je hoofd hebt hoe het paard gaat reageren en dat ook heel anders uitpakt)
Ze kunnen je blijven verrassen....daar zijn het dieren voor.

Ja daar geef ik je zeker gelijk in. Maar wat ik denk wel weer denk, dat hoeft er niet aan te liggen dat het paard 4 is en wordt in gereden, of 10 is en opeens iets in z'n hoofd heeft waardoor dat vlucht instinct naar boven komt. Want in principe zijn jullie paarden perfect getraind op de grond voordat je er op gaat. Of heb jij het specifiek over er vandoor vliegen op het moment dat jullie gaan hangen of opstappen op het paard?

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:11

saskiakefie schreef:
Famke160301 schreef:
De hengst bokt in t begin, en dat is bij somige hier uit den boze...t gaat te snel enz enz. Hebben jullie er miss ook bij stil gestaan dat dit paard zich gewoon uit? Zo van, neeehheeee, hier heb ik geen zin in, ik zal die ruiter d'r es ff lekker afmikken...* halve minuut later*...sh*t...lukt niet, nja toch mijn best gedaan, okee vooruit dan maar...??? En accepteerd t even later gewoon?

Maar denk je dat een paard zo denkt? Van ik heb hier geen zin in en laat ik hem er eens lekker afmikken?

Geen idee! Maaar dat weet niemand toch? We kunnen helaas de gedachten van een paard niet lezen. Al vind ik het vreemd dat je dit naar aanleiding van mijn interpretatie vraagt, terwijl anderen in dit topic precies denken te weten hoe een paard denkt of is?! Als dit niet overeenstemd met bv jouw interpretatie dan kan het (dus) niet??

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 22:11

_lautje_ schreef:
Bijgezet longeren, los lopen zonder zadel, etc. Daar heb ik ruim de tijd voorgenomen omdat ik al voorzag dat dit een aap was. Bij een makkelijke doe ik dat echt niet. Gewoon zadel op longeren en zitten. Nog nooit eerder 1 gehad die dit deed (heb er meer Dan 100 makgemaakt).

Maar goed ik Ben zowiezo van de instelling een paard moet luisteren en ik Ben de baas, punt.

Klinkt nou niet bepaald respectvol....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:13

Hoe ouder het paard is, hoe steviger hij in zijn schoenen staat en hoe sterker hij is, lichamelijk en geestelijk. Lichamelijk heeft dat een voordeel, dan hoef je met zijn gestel niet zoveel rekening te houden, als het dier door voorbereiding voldoende bespiering heeft, kun je langere trainingssessies inlassen.
En om een paard pas vanaf 4 op te pakken, zo lang zou ik zelf niet wachten. Ligt eraan wat je met het paard wilt, of het hengst is ruin of merrie, of je de sport inwilt of niet...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 22:14

Famke160301 schreef:
Geen idee! Maaar dat weet niemand toch? We kunnen helaas de gedachten van een paard niet lezen. Al vind ik het vreemd dat je dit naar aanleiding van mijn interpretatie vraagt, terwijl anderen in dit topic precies denken te weten hoe een paard denkt of is?! Als dit niet overeenstemd met bv jouw interpretatie dan kan het (dus) niet??

Nee ik begrijp gewoon totaal niet dat je denkt dat paarden ook maar zo zouden kunnen denken..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:14

_lautje_ schreef:

En toch is het een zo natuurlijke reactie dat een paard schrikt als jij opeens aan komt zetten vanuit een hoek waarin jouw paard je nog nooit gezien hebt. Want zo te lezen doe jij niets aan de punten die ik net noemde?

En een beetje vreemd hoor, wat je zegt, die laatste twee regels. Dat is niet een reden om niet met respect met een paard om te gaan, en een paard ook een paard te laten zijn. Een paard denk niet: 'oh ik heb nu echt even geen zin om te luisteren', een paard reageert puur instinctief en intuïtief.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:15

_lautje_ schreef:

Dat zijn geen stapjes die het paard voorbereiden op het zien van een voorwerp achter/naast zich.

Destapjes die ik bedoel zijn het wennen aan snelle bewegingen achter en naast zich, over de hals heen, aanrakingen overal, geluiden van stijgbeugels die kunnen voorkomen, het been van de ruiter dat zich richting paard beweegt, ruiter die naast het paard op en neer springt(als je gaat hangen maak je namelijk ook eerst een paar hupjes) al dat soort dingen doe ik al tot in den treure voor ik met hangen begin. En het levert dan ook nooit problemen op.

Dat een paard maar geen paard had moeten worden is natuurlijk heel lomp. Paard kiest er niet voor om voor ons allerlei totaal tegennatuurlijke dingen te moeten doen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:18

Cassidy schreef:
Hoe ouder het paard is, hoe steviger hij in zijn schoenen staat en hoe sterker hij is, lichamelijk en geestelijk. Lichamelijk heeft dat een voordeel, dan hoef je met zijn gestel niet zoveel rekening te houden, als het dier door voorbereiding voldoende bespiering heeft, kun je langere trainingssessies inlassen.
En om een paard pas vanaf 4 op te pakken, zo lang zou ik zelf niet wachten. Ligt eraan wat je met het paard wilt, of het hengst is ruin of merrie, of je de sport inwilt of niet...

Ja dat zal inderdaad verschil maken. Maar toch denk ik dat een paard als het goed voorbereid is, niet 'gestoord' zou reageren.

De leeftijd was puur een indicatie. Ik ben er zelf voor om pas na het 4de levensjaar van een paard er op te gaan. Betekent niet dat je voor het 4de levensjaar niets kan doen. Ik ben al lekker bezig met mijn haflinger die nu drie is. Hij is al een paar hele belangrijke dingen gewend, en dat is dat ik met mijn handen en bovenlichaam (zonder gewicht (krukje)) over hem heen hang, dus dat hij mij ziet met zijn rechter oog. En gewoon grondwerk, leren wennen aan een zadeltje en een hoofdstelletje. Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad. Hij is ook wel koel in zijn kop, dus dat zal wel anders zijn dan een hyper paard. Maar mijn paard heb ik sinds veulen af aan, en die heeft nog nergens een negatieve ervaring mee gehad, en dat wil ik graag zo houden, want dat is ook een reden dat hij nog nergens angst voor heeft. Niet voor de zweep, niet voor het zadel, nergens voor. En ik denk dat dat bij Gert wel wordt gedaan, ik vind dat hij meteen een negatieve ervaring in zo'n paard prent. Zweep = meppen, been = schoppen.. Tsja..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:20

Mindfields schreef:
Dat zijn geen stapjes die het paard voorbereiden op het zien van een voorwerp achter/naast zich.

Destapjes die ik bedoel zijn het wennen aan snelle bewegingen achter en naast zich, over de hals heen, aanrakingen overal, geluiden van stijgbeugels die kunnen voorkomen, het been van de ruiter dat zich richting paard beweegt, ruiter die naast het paard op en neer springt(als je gaat hangen maak je namelijk ook eerst een paar hupjes) al dat soort dingen doe ik al tot in den treure voor ik met hangen begin. En het levert dan ook nooit problemen op.

Dat een paard maar geen paard had moeten worden is natuurlijk heel lomp. Paard kiest er niet voor om voor ons allerlei totaal tegennatuurlijke dingen te moeten doen.

Ik kan me erg goed vinden in wat Mindfields zegt. Dit is namelijk exact waar ik nu mee bezig ben. En ik ben er van overtuigd dat opstappen volgend jaar geen enkel probleem gaat vormen. Dat is gewoon een klein stapje in het zo grote proces waar we allang mee bezig zijn.

EvelienH

Re: Wat vind je van Gert van den Hof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:23

Niet iedereen heeft en wil zoveel tijd besteden aan zadelmak maken.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:24

Wat is nou 4 maanden op een heel paardenleven?

Cassidy

Sodeletuut, je zegt dat je aan NH doet. Volg je Parelli?
En als je Parelli volgt, ben je bekend met het evenement "The Road to the Horse"?
Drie NH-ers krijgen daar in drie dagen tijd drie uur de tijd (een uur per dag) om met een compleet groen paard aan de slag te gaan, moeten er een zadel op en een hoofdstel inkrijgen, en na die drie uur training een trailparcours afleggen.
Pat Parelli kwam dit jaar een paardje tegen waar hij van af is gevallen. Je zou toch denken dat hij voldoende kennis, ervaring heeft om dergelijke dingen aan te zien komen. En ja, je kunt vallen over het tijdsbestek waarin het allemaal moet, je kunt discussieren of dit nu perse in competitieverband moet, maar het publiek kan daar heel veel van leren.

Parelli heeft het paard dat hem dit jaar in het zand liet bijten uiteindelijk gekocht, omdat tijdens het trainen er een ontzettende band ontstond.
Winnaar dit jaar was Chris Cox.
Er staan filmpjes op Youtube van dag 1 en 2 dat Parelli het paard thuis had. Het dier had toen drie uur training gehad, en een trailparcours gelopen.
Er stonden filmpjes op van de val van Parelli maar die zijn verwijdert.
Ik kan wat links neerzetten van artikelen van Parelli over dit voorval en zijn interpretatie ervan.
Maar zelfs met voorbereiding via NH, kan een paard ontploffen.

Famke160301

saskiakefie schreef:
Famke160301 schreef:

Nee ik begrijp gewoon totaal niet dat je denkt dat paarden ook maar zo zouden kunnen denken..

Want...??? (mijn zinnetje: "ff lekker eraf mikken" was meer als humor bedoeld trouwens... :+ )

Een paard kan niet van een lolletje houden, of er een gevecht van maken omdat meneer t niet blieft, of in zijn ego aangetast is :P ?

Wie zijn wij om te menen dat we precies weten hoe een paard denkt? Dit gaat niet over t belang van het paard, dit gaat over of iemand dénkt wat t belang van t paard is en dénkt te weten wat er in de bovenkamers van paarden omgaat en dat er dan evt maat 1 juiste manier is (NH?)

_lautje_

Sodeletuut schreef:
_lautje_ schreef:
Dan heb jij die van mij niet gezien mindfields. Was echt super relaxed, al geruime tijd bijgezet gelongeerd geweest en vaak zadel oPgehad. Heeft nooit een kick gegeven. Tot ik ging hangen... Kwam met 4'benen boven mijn hoofd uit.
Bij gert heeft hij geen stap verkeerd gezet en was hem duidelijk wie de baas was.

Dan heb je in die stap denk ik niet genoeg werk verricht. Stond het paard braaf stil smakkend naast het krukje geparkeert? Was het paard al gewend met zijn rechter oog iets van links over zijn rug te zien komen? Dat soort 'kleine' details zijn toch erg belangrijk.

Jij hebt er vast veel mak gemaakt. Vandaar dat je ook over krukjes begint naast een groen paard....
Het is allemaal leuk dit gezever, maar het moet ook uitvoerbaar zijn en bovenal veilig. Ik ga niet op een kruk staan en hangen voor het eerst.
Wij hebben tot deze nooit een probleem gehad. En aangezien we ervan moeten bestaan en hier aardig wat voorbij komt denk ik day wij beter weten wat wij doen Dan de meeste.
En ik wordt doodziek van dit gezeik op iemand die meer verstand ervan heeft dan jullie allemaal bijelkaar.

En een paard vind ik niet snel zielugh. Ze moeten van mij ook over bomen, tafels, water etc. En daar is juist wederzijds respect en vertouwen voor nodig.

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:25

paardenfreak schreef:
hij heeft zelf een heel bedrijf erinen toch een naam opgebouwd.. heeft veel (lastige) paarden beleerd...

diegenen die commetaar hebben wil ik het wel eens na zien doen.. met meerdere paarden

hij weet toch wat hij doet.. thuis zal het wel iets anders gaan.. dan tijdens die shows.

met dat halster vind ik een goede techniek.. druk op de neus niet meteen in de mond.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

hij heeft mn pony opnieuw ingereden en is erg behulpzaam naar paard en ruiter toe. Heb 4 jaar bij hem gereden op de rijvereniging

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:25

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:32

Lieve mensen, paarden denken niet. Als dat zo zou zijn zouden wij er nooit op kunnen zitten. :+ Het zijn beesten, geen mensen.
Mindfield: 4 maanden is heel lang en kost veel geld als je er 30 hebt staan. In de grote paardenwereld werkt dit niet.

Als ik een moeilijke heb gaat hij zeker naar Gert, een normale breng ik ook weg.
Laatst bijgewerkt door EvelienH op 30-04-11 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:32

Weet je wat het kost als je een paard in training moet zetten omdat je na een paar maanden grote problemen hebt omdat het zadelmak maken te snel is gegaan?

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:33

De manier die Mindfields en Sodeletuut beschrijven is natuurlijk heel mooi, maar er zijn zo ontzettend veel ruiters die er hun geld mee verdienen, en dus geen tijd hebben om zo een paard zadelmak te maken. Die doen het dus op de snellere manier. Of dat per definitie slecht is weet ik niet. Het ene paard is sneller toe aan de volgende stap dan een andere. Maar ik ga er vanuit dat professionele ruiters, die het wat sneller doen, er genoeg verstand van hebben. Daarbij, als die manier zo slecht zou zijn, zouden die paarden ook niet zo goed kunnen presteren. En er zijn legio toppaarden die op die manier zadelmak zijn gemaakt of een herscholing hebben gehad bij iemand als Gert. En daarbij zijn ook genoeg toppaarden die met plezier voor hun ruiter werken, een goed leven hebben en lang meegaan. Uitzonderingen daargelaten.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:36

@ Covergirl

Mee eens!

@ EvelienH

Waarom zouden paarden niet kunnen denken? Ze kunnen toch ook voelen, rouwen enz. Uiteindelijk zijn er ook erg slimme paarden die alles heel snel oppikken en de wat minder slimme paarden, die wat meer tijd nodig hebben. Duidelijkheid is dus heel voornaam.
Laatst bijgewerkt door Famke160301 op 30-04-11 22:38, in het totaal 2 keer bewerkt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:37

Mindfields schreef:
Weet je wat het kost als je een paard in training moet zetten omdat je na een paar maanden grote problemen hebt omdat het zadelmak maken te snel is gegaan?

Die problemen hebben wij nog nooit gehad :Y)
Wat wij wel krijgen zijn paarden die verprutst zijn door een stel knooiers die dachten het zelf te kunnen... En helaas voor die mensen zijn niet alle paarden mak geboren.