Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
uletje schreef:Maar wat is het verschil als je een ongetraind (dus met 5 jaar uit de wei gehaald) paard gaat beleren, en dus gaat rijden zonder eerst een geruime tijd de rugspieren vanaf de grond (dus longe) hebt getraind. Dan is er nog steeds een belasting die de rugspieren niet op kunnen vangen. Het gaat er in mijn ogen dus om op welke manier je je training opbouwt. Als ik een driejarige heb, welke ik geruime tijd heb getraind vanaf de grond (alles met mate natuurlijk) en deze rugspieren heb laten opbouwen, dan kan deze toch mijn gewicht net zo goed dragen als een vijfjarige waar ik hetzelfde mee zou doen? Of zou ik op een vijfjarige wel gewoon kunnen stappen onder het mom: hij is vijf dus zijn groeischijven zijn dicht. In mijn ogen net zo slecht.
. Ik weet alleen dàt het zo is.JoviBan schreef:Wanneer de botten volgroeid zijn (en de groeischijven gesloten), kun je beginnen met het trainen van de spieren. Wanneer je ook hier te vroeg mee begint, dan zijn de spieren sneller sterk dan de botten harder worden, waardoor de zwakke structuren het snel 'begeven' (blessures) en er bijv. ook scheefgroei kan ontstaan.