3 jarigen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bobelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:11

Ik vind dat het per paard verschilt. Het ene paard ziet er op z,n 3e jaar al helemaal volgroeid uit en het andere paard is op z,n 3e jaar nog echt iel.
Zelf ben ik er meer voorstander van om een paard rond zijn of haar 5e jaar pas in te rijden omdat dan alle botjes mooi volgroeid zijn.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:23

Ik vind dat het prima kan. Het ligt een beetje aan wat je direct doet. Je kunt beginnen met wat longeren en dan hem op een gegeven moment een maandje gaan rijden (2x per week of 3x per week en rest van de tijd lekker op wei of longeren) en na dat maandje kent hij de basis een beetje en kun je hem nog een half jaar laten uitgroeien e.d. op de wei tot de winter.
Haal je hem dan weer op stal en begin je dus door te rijden als hij bijna 4 is (ze zeggen altijd dat paard per 1 januari weer een jaar ouder is) dus kun je langzaam weer opbouwen. Ik werk op een springstal en daar rijden ze de paarden ook pas in als ze 4 a 5 zijn. Tot die tijd laten ze hem gewoon staan in een kudde of een koppel in de wei. Er zijn altijd uitzonderingen, zo staan er nu 2 hengsten die klaar worden gemaakt voor keuring om zo de dek in te gaan. Deze zijn ook dit jaar 3 geworden. Die rijden ze nu 1 tot 2x per week en verder longeren ze de dieren aan het halster en af en toe met touwtjes die losjes zitten zodat ze toch aanleuning krijgen. Ook gaan ze lekker in de molen een uurtje per dag en worden ze veel in de hand genomen om toch braver te worden. Deze paarden hebben totaal geen groei achterstand of schade.. Hier van deze stal zijn de oudere paarden (onderhand wel verkocht) maar zijn nu bij nieuwe eigenaren ook al 30+ en nooit wat mee aan de hand! Een keer of 2 per week en de rest longe/ molen/ wei is helemaal super voor ze! Belast ze gewoon niet te veel in 1x en neem de tijd. Ik kan heel goed begrijpen dat je je paard niet bij een manege wil laten staan om vervolgens alleen aan de hand te stappen oid, maar beginnen met basis als hoofdstelletje omdoen, zadeltje op, lekker wennen aan de longe en dan op een gegeven moment licht inrijden, kan niet zoveel kwaad. Dit is een onderwerp die op bokt een miljoen keer is besproken en bijna altijd wordt gezegt dat het zo slecht is en volkomen af te raden is. Tuurlijk is het niet goed als je hem meteen fulltime rijd en ook meteen zware oefeningen doet met hem. Ook spring je er niet meteen een B parcours mee, dan krijg je inderdaad schade, maar van de miljoenen paarden op de wereld zijn er ook miljoenen paarden die rond de 3e worden ingereden. Hiervan worden ook miljoenen 30+ dus hoeveel de schade werkelijk is?! Uit onderzoek is ook gebleken dat paarden pas echt helemaal volgroeid zijn rond 6 a 7 jarige leeftijd. Nou, misschien worden er 1000 paarden van al deze miljoenen paarden ingereden op 6 a 7 jarige leeftijd en deze worden ook niet gezonder of ouder dan paarden die eerder zijn ingereden. De schade hangt volledig af van hoeveel je je paard belast. Het hangt dus ook erg af van wat je doet met je paard.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:18

Lotte_Wessel: hier ben ik het helemaal mee eens!

Jessicajoann

Re: 3 jarigen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:24

In deze discussie lees ik veel argumenten waarom het niet goed is. Zoals de groei van botten waar dus blijkbaar onderzoek naar is gedaan.
Ik lees geen argumenten waarom het niet erg is om op drie jaar in te rijden met zulke argumenten. Ik lees alleen mijn paard kan het aan hij ziet er goed uit je moet naar het paard kijken. Want deze mensen kijken door het paard op de botten.

Het gaat weer puur om wat de mens wilt.
Ja maar mijn paard wil graag werken en wil graag onder het zadel. Sorry maar als een paard die keuze had, zadel ja of nee, weet ik wel dat paard kiest om lekker onbeleerd te blijven. Rijden it niet in de natuur van het paard dus het paard zal niet vragen om ingereden te worden.
Ja maar mijn paard heeft zo veel energie. Waarschijnlijk omdat je paard veel in stal staat, jong is en behalve rijden amper beweging krijgt. Misschien drie uurtjes los.

Even voor de duidelijkheid ik zeg niet dat iedereen dat laatste de doet maar de meeste wel.
Dit is weer een discussie waar ontzettend veel het geweten gesust word zodat er geen eventuele schuldgevoelens zijn.
Geen ervaring met een paard wat slecht is komt ook omdat veel paarden gewoon niet zo lang bij de baas blijven.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:53

Er worden onderzoeken aangehaald waar alleen wordt aangegeven dat overmatig trainen niet goed is. Er wordt geen leeftijd genoemd waarneer je ze zadelmak mag maken, en in mijn ogen lichte arbeid kan geven. Dat betekend dus niet 6 dagen in de week een uur door de bak laten sjouwen. Er wordt in de onderzoeken gezegd dat de groeischijven op latere leeftijd pas dichtgroeien. De onderzoeken zeggen niet dat lichte arbeid, op een verantwoorde manier ook slijtage geeft. Alleen overmatige belasting is slecht.
Alles waar 'te' voor staat is nooit goed, nu in de jonge jaren niet, ook op latere leeftijd niet.

Evenals het gewicht van de ruiter, een te zware ruiter geeft niet alleen bij een jong paard een te grote belasting maar ook bij een ouder paard.
Daarbij wordt er gezegd dat je OCD kan ontwikkelen. Hier een citaat uit een ander onderzoek:

"Enkel als veulen kan een paard OCD krijgen. Eenmaal het paard 1 jaar oud is kan het geen OCD meer krijgen. De fragmenten vormen zich ergens tussen de leeftijd van 1 maand en 1 jaar. Dit kan je echter niet altijd zien met het blote oog. Je kan OCD vermoeden als een gewricht opgezet is (vocht in het gewricht), maar je bent pas zeker na een radiografisch onderzoek. De meeste jaarlingen met OCD vertonen geen opgezette gewrichten en geen kreupelheid."

Dus een OCD eraan rijden is onzin. Het stuk over de rug en verticale belasting vind ik op zich interessant. Maar wat is het verschil als je een ongetraind (dus met 5 jaar uit de wei gehaald) paard gaat beleren, en dus gaat rijden zonder eerst een geruime tijd de rugspieren vanaf de grond (dus longe) hebt getraind. Dan is er nog steeds een belasting die de rugspieren niet op kunnen vangen. Het gaat er in mijn ogen dus om op welke manier je je training opbouwt. Als ik een driejarige heb, welke ik geruime tijd heb getraind vanaf de grond (alles met mate natuurlijk) en deze rugspieren heb laten opbouwen, dan kan deze toch mijn gewicht net zo goed dragen als een vijfjarige waar ik hetzelfde mee zou doen? Of zou ik op een vijfjarige wel gewoon kunnen stappen onder het mom: hij is vijf dus zijn groeischijven zijn dicht. In mijn ogen net zo slecht.

Verder kan ik geen onderzoeken vinden waarbij er 3 groepen zijn onderzocht onder dezelfde omstandigheden. Een groep welke nooit wordt bereden, een groep welke op jonge leeftijd (dus vanaf hun 3e jaar) lichte verantwoorde arbeid verricht, en een groep die zware arbeid verricht vanaf jonge leeftijd. Deze paarden zouden dan door de jaren heen bekeken moeten worden. Helaas zal dit onderzoek teveel tijd en geld kosten en er nooit van komen.

Het gaat mij trouwens niet om het geweten. Ken veel merries die jong in de sport hebben gepresteerd, dus ook jong ingereden zijn, en die nu nog steeds fit hun rondjes lopen. Ik laat ook mijn paarden altijd rontgenen op 3 jarige leeftijd. Ik weet dus wat mijn startpunt is. Gelukkig ben ik het nog niet tegen gekomen dat er door de arbeid die ik van ze vraag het startpunt veranderd is.

Ik geloof ook dat aandoeningen zoals artrose, kissing spines en andere narigheden erfelijk zijn. Ik fok met gezond merriemateriaal, en hoop dan ook gezonde nakomelingen te fokken. Helaas zie je teveel dat er uit bepaalde stammen toch veel aandoeningen vaker voorkomen. Daarbij is een gezond stalmanagement ook belangrijk. Jonge paarden (dus vanaf de geboorte tot 2 1/2 jaar) horen buiten op de weide. Niet in een hok. Iedere dag bewegen, weer of geen weer. Dat helpt al een hoop ellende voorkomen. Daar komt dan nog goed voermanagement bij. Ook wanneer ze eenmaal op stal komen, lopen ze bij mij altijd buiten, of in de paddock 's winters of op de wei zomers. Ook de sportpaarden. Ik heb geen biljartlaken als rijbak, kan gerust zeggen dat deze zwaar is. Geen peesblessures, geen andere narigheden. Dus ik zal wel iets goed doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:11

uletje schreef:
Maar wat is het verschil als je een ongetraind (dus met 5 jaar uit de wei gehaald) paard gaat beleren, en dus gaat rijden zonder eerst een geruime tijd de rugspieren vanaf de grond (dus longe) hebt getraind. Dan is er nog steeds een belasting die de rugspieren niet op kunnen vangen. Het gaat er in mijn ogen dus om op welke manier je je training opbouwt. Als ik een driejarige heb, welke ik geruime tijd heb getraind vanaf de grond (alles met mate natuurlijk) en deze rugspieren heb laten opbouwen, dan kan deze toch mijn gewicht net zo goed dragen als een vijfjarige waar ik hetzelfde mee zou doen? Of zou ik op een vijfjarige wel gewoon kunnen stappen onder het mom: hij is vijf dus zijn groeischijven zijn dicht. In mijn ogen net zo slecht.

Een ongetraind paard beleren, of ie nu 3, 5 of 7 is, is inderdaad geen goed plan. In principe moeten de spieren het werk doen. Die moet je dus (eerst) trainen.
Maar: zoals ik al eerder aangaf, kun je hier ook maar beter niet te vroeg mee beginnen. Want dan maak je de spieren sneller sterk dan de botten harder kunnen worden, waardoor de zwakke structuren het snel 'begeven' en je blessures in de hand werkt.
Als je nu kijkt naar die welbekende tekening over de groeischijven, is mijn eigen conclusie dat je kunt beginnen met het trainen van de spieren wanneer het paard 3,5 à 4 jaar is. Dan zijn - op de rug na - alle botten volgroeid en de groeischijven gesloten.
Daarbij is de basis natuurlijk essentieel: een jong paard moet volop kunnen bewegen, rennen en sprinten. Ophokken werkt dus beslist in het nadeel van het paard.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:22

We zijn het dus eens dat de spieren het werk zouden moeten doen. Waarom, kan ik dan met 3 jaar mijn paard niet beleren, met als voorwaarde een gedegen trainingsplan waar eerst aandacht is voor spieropbouw in de rug?

Waarom zullen de botten van een paard niet uit kunnen harden wanneer hij spiermassa op bouwt? Dat snap ik niet helemaal. Spieropbouw gaat bij het ene paard ook sneller als het andere, de ene is op 3 jarige leeftijd (vaak ook onderhevig aan testosteron) al een grote spierbonk, de ander met 6 jaar nog niet. Als de spierbonk geen spieren mag opbouwen in het kader dat het slecht zou zijn voor de uitharding van zijn botten, waarom heeft de natuur dan bepaald dat de hengsten testosteron te over hebben?

Daarbij geloof ik dat niet ieder paard hetzelfde is. De waarden zoals 3,5 jaar tot 4 jaar zijn gemiddelden. Mijn ene driejarige was al veel verder in ontwikkeling dan de ander. Ook bijvoorbeeld qua gebit. Deze heeft nu een gebit van een vierjarige. Toch is ze toch echt pas drie. Terwijl de ander een gebit van een 2 jarige heeft, en toch echt ook 3 is.

Daarbij is er nooit echt onderzoek gedaan naar paarden die op een, in mijn ogen, juiste manier zijn getraind vanaf 3 jarige leeftijd. Hoe kunnen we dan zeggen dat dit slecht is? Terwijl dit nooit onderzocht is. Er wordt telkens aangegeven dan overbelasting en dergelijke slecht zijn. Niet dat lichte, verantwoorde arbeid slecht is.

Bedankt trouwens voor dit vriendelijke antwoord, op deze manier kun je discussie voeren. (dit zou eerder normaal dan uitzondering moeten zijn)

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:02

Maar er is ook niet bewezen dat het goed is en dan neem ik liever geen risico maar dat ben ik.
Overbelasting voor de botten in de groei is dan al iemand op de rug hebben.
Misschien een heel raar voorbeeld (zoals ik altijd heb)
Mij zusje op min rug als ik rechtop sta is minder zwaar dan wanneer ik op handen en voeten sta.

Ik ben er nog niet helemaal in verdiept maar ik vind het wel heel logisch.
Op school deden wij wel eens fitness. Wij mochten absoluut niet op de apparaten voor krachttraining omdat we nog in de groei waren en dat geen goede invloed zou hebben op de groei hiervan. Maar ook zou het nog niet goed voor onze spieren zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:26

@uletje: Waarom je een 3-jarig paard niet vol in de (spier)training moet zetten, heb ik al uitgelegd. En waaròm de botten dan niet voldoende uitharden, zo diep gaat mijn anatomiekennis niet ;). Ik weet alleen dàt het zo is.

Wanneer je een jong paard met spiermassa gaat berijden/belasten, maak je dus eigenlijk "misbruik" van die spieren. De botten zijn dan namelijk nog steeds te broos om al te gaan belasten. Zie ook dat Engelstalige artikel dat ik hier heb gelinkt. En volgens mij zijn die betreffende spieren ook niet vanzelfsprekend soepel en sterk, maar zijn het dikke/harde spieren die ook weldegelijk eerst getraind moeten worden.

Of het wel of niet gemiddelde waarden zijn, weet ik niet. Hoe zit dit bij mensen?
In ieder geval zou ik er zelf niet al te gemakkelijk vanuit gaan dat het allemaal wel meevalt.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:55

@ Jessica: Prima als jij de keuze maakt om geen risico te nemen. Maar er is voor mij niet bewezen dat mijn paarden er op mijn manier last van krijgen. Zoals ik al zei, ze waren als jong paard goed op de foto's, en nu nog. En vind je echt rechtop het makkelijker dan op handen en voeten? Als je je rugspieren gebruikt vind ik het makkelijker dragen. Maar ik denk zeker niet dat we mensen met paarden moeten vergelijken, we hebben een andere anatomie, andere gewichtsverdeling, enz..

JoviBan schreef:
Wanneer de botten volgroeid zijn (en de groeischijven gesloten), kun je beginnen met het trainen van de spieren. Wanneer je ook hier te vroeg mee begint, dan zijn de spieren sneller sterk dan de botten harder worden, waardoor de zwakke structuren het snel 'begeven' (blessures) en er bijv. ook scheefgroei kan ontstaan.

Het enige wat ik kan vinden van jou over spieren is de quote hierboven. Met de zwakke structuren bedoel je dan de nog niet uitgeharde groeischijven? En met scheefgroei bedoel je de botstructuur die scheefgroeit?
Als dat zo is, dan blijft bij mij de vraag waarom moeder natuur hengsten vol stopt met testosteron. Een stof wat snellere spieropbouw bevordert. Laat staan de sobere pony's als Welshjes. Zeker de ouderwetse types. Flinke spierbonkies in mijn ogen, en in de regel spijkerhard. (altijd uitzonderingen te vinden natuurlijk) Nou snap ik dat je niet een paard met een pony kan vergelijken, maar heel veel verschil in het dichtgroeien van de groeischijven zal er niet zijn denk ik. Zou ik mogen vragen waar je deze informatie vandaan haalt, uit het artikel wat je in dit topic heb gezet?

Je kunt het gebruiken van de spiermassa als misbruik zien, maar ook zou je het andersom kunnen bekijken. We maken positief gebruik van de spieren, zodat we de nog niet uitgeharde groeischijven in de rug ontlasten. Wanneer je een paard pas echt gaat inrijden als de groeischijven dicht zijn, moet je er veel later opstappen, omdat ik het kader van de rugbelasting de schijven als laatste dichtgroeien.
Over eerst de rugspieren trainen ben ik het zeker eens. Ik stap ook niet met een paar weken direct op. Bij mij gaat daar een rustige trainingsopbouw vanaf de grond aan vooraf. Deze training gaat natuurlijk onder het zadel verder. Ik wil graag ruggebruik zien bij een jong paard, dus dat is ook zeker een aandachtspunt.

Hoe het bij mensen zit, ik moet eerlijk zijn ik weet meer van paarden dan van mensen. Haha!
Ik ga er ook niet gemakshalve van uit dat het allemaal wel meevalt. Maar tot nu toe heb ik gezonde paarden, welke ook op oudere leeftijd nog steeds goed op de foto zijn. Dus misschien niet wetenschappelijk bewezen, maar voor mij (gelukkig) gaan al die nare verhalen niet op.

Wat wel een voorwaarde is, en wat niet in ieder geval gedaan wordt, is dat ze op driejarige leeftijd wel gezond moeten zijn. Hoe kun je nu bewijzen dat bijvoorbeeld een probleem is ontstaan door vroeg inrijden als je op drie (of meestal 2 1/2) jarige leeftijd niet gerontgent hebt. Wellicht is het paard er mee geboren, krijgt er met 7 jaar last van en wordt het gegooid op vroeg ingereden zijn.
Paarden die met 3 jaar goed op de foto zijn (eigenlijk zou je de hals en rug tegenwoordig ook mee moeten nemen) en later slechte foto's hebben, daarvan kun je misschien zeggen dat het te vroeg inrijden niet goed is geweest. Maar wanneer er geen foto's zijn genomen op jonge leeftijd, kun je dit in mijn ogen niet zeggen.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 22:02

WOUW!! ik snap eindelijk wat jullie altijd bedoelen met "puppy's"!!! Ik begreep eigenlijk nooit goed wat jullie bedoelden, tot afgelopen weekend. Ik ben net 2 dagen naar een stal in Holland geweest en heb daar een beetje geholpen. De 3 jarige paarden die daar werden opgeleert zagen er uit alsof ze net 2 waren geworden of dat zelfs nog niet! Misschien vind ik het gewoon normaal zoals mijn paardje was op haar 3 maar ze zag er echt in het niets uit als de paarden daar! Ik heb foto's van haar toen ze bijna 2 was en ze ziet er daar op al véél volwassener uit dan de 3jarige paarden die ik daar gezien heb. Ik snapte al niet goed hoe je paarden (zoals zij was) op 3jairge leeftijd "puppy's" kon noemen, nu begrijp ik eindelijk waarover jullie het altijd hadden. :p

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:23

Aangezien dit een oud topic is hier een slotje.