Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:46

Gewoon kalm blijven, en als je het echt niet vertrouwd vraag je degene die mee is (als er iemand mee is ;) ) of hij/zij je paard of pony wil vasthouden. Dat voorkomt de meeste ongelukken.

TinaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:28

Gewoon zelf goed ontspannen blijven.. als je zelf verstijft reageerd het paard er ook op...

Change3x

Re: Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:32

Een weiland / oprit opstappen en hem laten bezig houden.

sweetlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:11

ik zit altijd een plaatsje waar ik op me gemak stil kan staan en zet het paard met zijn hoofd naar het 'gevaar' toe.
zo ziet hij wat het is en schrik hij vaak minder of zelfs niet

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:14

er is niets engs :D
en anders nonchalant even een andere kant opgaan.

ik ga er niet vanuit dat mijn paard schrikt (tuurlijk schrikt die wel eens), dan ga je onbewust al gespannen zitten.

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:20

Helaas paardloos hier ;( Maar het paardje dat ik soms mag lenen :o is wel schrikkerig... Vooral 'kijkerig'... maar das nog niet zo erg... maar komt er een trekker, vrachtwagen of kraan of zo iets aan, dan word het wel opletten... Er is eigenlijk bijna altijd iemand mee op de fiets die laat ik dan vooruit fietsen (als het dus van de voorkant komt) en diegene zorgt dat het enge iets stopt. Dan kijk ik of ik het paardje er relatief rustig langs kan krijgen. Wil dit niet, dan draaf ik naar een op of inrit en wacht ik daar tot het gepasseerd is... Komt het enge iets van de achterkant, dan laat ik degene die mee fiets achter mij fietsen en zorgen dat het enge iets langzamer gaat rijden, zodat ik de tijd heb om naar een inrit te draven... :o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:23

Laatst lag er bijvoorbeel riet overdekt met zeil en daar op nog wat los riet langs de weg ( bosweg )
ik reed er zo langs met de shetjes ( 5 jaar, ruintjes ) wat ze kunnen gaan doen is:
- denken dat het riet + Zeil ze op eet.
- het riet gáán opeten.

we stuurden ze er zelf heen want we moesten er langs, zelf ontspannen blijven en vastberaden.
en je raad het al.. optie 2 :')
het blijven shetlanders, die altijd willen eten :=

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:24

Als mijn paard al ergens van schrikt (1x in de 2/3 jaar?), is zoiezo het enige dat hij doet 1 meter opzij stappen... Daarna looptie er zelf naartoe om te kijken wat t is, nogal nieuwsgierig :+

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:22

mijn pony kan echt zot doen naar paarden in de wei ik rijd dan altijd achter een ervaren paard waarvan ik weet dat het niet rap zal slaan of meedoen, als er een vrachtwagen of iets anders dat ze eng zou kunnen vinden nadert en er is een stoppel ofzo ga ik daar altijd op, en zolang mogelijk niets laten merken :D als ze het dan toch doorheeft zachtjes praten en halve ophouding werkt bijna altijd :j

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:53

Als ik echt in paniek raak, afstappen en het paard langs het enge ding leiden. Ik heb het idee dat ik naast het paard sterker sta dan als ik eropzit ..

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:54

voor groot verkeer is mijn bijrijdpaard niet bang, ze is ook aangespannen. maar voor kleine veranderingen ofz,o bijv af en toe is er zo'n scoutinggroep bezig met iets te bouwen aan de bosrand, dan loopt ze zich enorm aan te stellen en vervolgens gaat ze verschrikkelijk lopen showen :+

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:01

Ik rijd bijna niet buiten, omdat mijn paard nogal een gevaar op de weg is. Maar als er iets aankomt wat ik niet vertrouw, stap ik altijd af. Als ik er op zit begint ze namelijk te rennen en als ik er naast sta zal ze bij mij blijven, omdat ze dan achter me weg kan "kruipen" en dat maakt haar rustig.:)

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:11

Stil laten staan, en ik laat haar er naar kijken .. Of ik rij even snel bij iemand het erf op :+

MOONH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:06

Mijn pony is voor grote tractors en vrachtwagens niet bang, maar mevrouwtje krijgt ongeveer een hartstilstand bij een klein hondje dat blaft :')
Maar als mijn pony bang is dan breekt de hel ook los, dan is ze echt niet meer te houden dus meestal spring ik er dan af en loop er naast omdat ik zelf ook nog niet zo zeker ben op mijn pony omdat ik haar pas driekwart jaar rij en ze pas 3 is.
Ik denk, dat als je zelf niet zo zeker bent, je het niet moet gaan forceren, want als je pony dat merkt maakt hij/zij er heel veel misbruik van. Ben je zelf wel zeker, dan kun je hem/haar er gewoon langs laten lopen. :)

Anne9941

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:27

Blijf zelf kalm en praat tegen je paard/stel hem-haar gerust. Went het hoofd af van het gevaar want iets wat je niet ziet kan je ook niet bang voor zijn ;)

KWIBBELxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:34

Gewoon verder rijden en zo onstpannen mogelijk zitte :) en als ze egt bang zijn een beetje denken aan schouderbinnenwaarts

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:35

Kalm blijven en tegen hem haar praten en klopjes geven enz. niet laten merken dat je bang bent. Anders ga je een keer aan de hand wandelen met hoofdstel om en vraag hulp om bijv. een stilstaande trekker te besnuffelen. Helpt meestal wel :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:39

Meestal bloed mijn neus dan ineens... :')

Nee ik doe alsof er niks aan de hand is, en als ze gaat twijfelen geef ik dr even lichtjes been om dr aan te sporen om door te lopen.
Praten met stem werkt niet echt bij mijn paard, aangezien ze meestal oost-indisch doof is...

Sofie_L_Jory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:21

Zelf kalm blijven en klopjes geven inderdaad, en d'r misschien een keer in d'r vertrouwde omgeving(stal/manege) ook laten wennen aan tractors? Dat helpt misschien..

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:24

Een in-hammetje opzoeken, er voor zorgen dat de pony wel naar het 'enge' toekijkt en blijven praten tegen de pony. (klopjes geven doe ik dan niet omdat ik bang ben dat mijn teugels dan te lang worden)
Maar gelukkig schrikt mijn pony nergens van, dus hoef het nooit toe te passen ;)

susanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:00

gewooon rustig blijven, && juist niet zeggen van, braaaaaf jaa goedzoooo! rustigg, daar
word m'n pony juist onrustig van :'). Zodra we ervoor bij zijn wel belonen.

Maar pas geleden kwam er een herdershond op ons afgerent, en aangezien we bijna bij
de grote weg kwamen, en m'n pony gewoon de weg oprent, was ik toch bang dat hij weg zou rennen
voor de hond, dus toen ben ik wel afgestapt om meer controle te hebben.. Moet iik er voortaan op blijven zitten?
Of kan dat prima voor een keerjte? :o

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:19

Bij bijrijdpaardje: Rustig blijven, niet gespannen gaan zitten en net zo lang proberen tot we er voorbij zijn. Moet zeggen dat zij niet zo snel moeilijk doet over iets... Praten doe ik meestal niet, dan krijgt ze volgens mij de indruk dat er écht iets engs is. Ik probeer zo normaal mogelijk te doen.

xxxGinoxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:50

ik denk bij mezelf: dit is niet eng, dan ga ik vanzelf meer vooruit rijden, echt, als je meer vooruit rijd en 'gas' geeft, heeft je paard de kans niet om weg te springen!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:02

jebuurmeisje schreef:
voor groot verkeer is mijn bijrijdpaard niet bang, ze is ook aangespannen. maar voor kleine veranderingen ofz,o bijv af en toe is er zo'n scoutinggroep bezig met iets te bouwen aan de bosrand, dan loopt ze zich enorm aan te stellen en vervolgens gaat ze verschrikkelijk lopen showen :+

ja die ken ik:
trekker, vrachwagen die kleppert: boeiend.. :z
Plastic hooibaal MET GATEN: :wow: :wow:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:03

susanx schreef:
gewooon rustig blijven, && juist niet zeggen van, braaaaaf jaa goedzoooo! rustigg, daar
word m'n pony juist onrustig van :'). Zodra we ervoor bij zijn wel belonen.

Maar pas geleden kwam er een herdershond op ons afgerent, en aangezien we bijna bij
de grote weg kwamen, en m'n pony gewoon de weg oprent, was ik toch bang dat hij weg zou rennen
voor de hond, dus toen ben ik wel afgestapt om meer controle te hebben.. Moet iik er voortaan op blijven zitten?
Of kan dat prima voor een keerjte? :o

Afstappen is iets dat ik tot gisteren nog nooit had gedaan want ik vind het gewoon erg gevaarlijk en iets dat je niet moet doen. Maar mijn paardje was zo verschrikkelijk heet, door weer dat omgeslagen is hier naar heel koud, en net vanaf huis gereden (200 meter ervan af) toen we de pech hadden dat een busje kwam met een aanhanger met daarop een draaiende cementmolen. merrie is verkeersmak maar dit was vreemd en eng voor haar. Ruin stond thuis nog naar haar te gillen. En dat was te veel voor haar. Mensen zette aardig de auto aan de kant van de weg maar ze ging zo te keer en ik was echt NIET bang, maar had opeens iets heel nuchter van: "en nu onmiddellijk eraf want het gaat fout". Hup ik eraf, halstertouw al in de hand en gelijk aan halster geklikt, teugels beveiligd (dat alles binnen één seconde) mocht ze los trekken en naar huis rennen. Goed streng paardje toegesproken en kordaat langs auto gelopen met "je suis desolé, merci beaucoup (het spijt me zeer bedankt) ". Paardje liep met trillende beentjes achter me aan. Ik ben pas opgestapt toen auto gestart was en weggereden en dat was maar goed ook want ze sprong een gat in de lucht bij het starten want toen begon die molen weer te draaien. Pas toen ze later flink heeft mogen galopperen had ik een normaal paard waar verder weer fijn mee te rijden was. We hadden gewoon pech want er komt bijna nooit zoiets geks langs hier en we zijn zo van de weg af.
Dus ik denk dat je het met de herdershond goed gedaan hebt want jouw veiligheid en dat van de anderen gaat altijd voor en voor een keertje als uitzondering op de regel moet toch maar kunnen. Je bent verder van huis als je een ongeluk krijgt of zoals in mijn geval er een deuk in de auto wordt getrapt. Daarnaast kun je mensen ook niet een half uur laten wachten omdat je paard onmogelijk is, want ze waren niet blij met me.