waarom het gebruik van een slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:43

Professor schreef:
Citaat:
Misschien geeft het bij jou geen veiligheid, maar bij vele anderen wel.. en als je hem dan losjes hebt hangen, en als ie er van door gaat er bij pakt, is er geen probleem?
Dan is het niets luiheid, natuurlijk zijn er mensen die hem wel voor de luiheid gebruiken, maar als ik de slofteugel niet had gehad op mijn vorige pony had ik nu mijn nek gebroken.
Het is een HULPteugel, dat zegt al genoeg of niet?

Denk dat iedereen eens zich bij zijn neus moet pakken, en beter beginnen te leren paardrijden, dan is die teugel totaal niet nodig, vele paarden hebben een falsche Knick en dat komt door die onkundigheid van de ruiter.
Er zijn veel beter "hulp" teugels die veel beter functioneren.
En veiligheid die zit tussen de oren, omdat de slofteugel niet gedacht is om er de rem op te zetten.
Bovendien kan een paard met een slofteugel net zo had bokken als een zonder.
Het is gewoon verschrikkelijk hoe makkelijk op dit topic over zo´n hulpteugel gesproken word, en nogmaals een slofteugel is een scheermes in de handen van een aap.

Natuurlijk moet je goed met de slof teugel kunnen om gaan.
Maar ik heb een paard gehad waar in de galop geen rem op zat, en met de slof wel, naar dit paar x te trainen kon dit zonder de slof.
Een HULP teugel dus.

@ Don_Zhivago
De Thiedeman zet vast, daarom rij ik met een slof als t nodig is ipv Thiedeman.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:30

Citaat:
Maar ik heb een paard gehad waar in de galop geen rem op zat, en met de slof wel, naar dit paar x te trainen kon dit zonder de slof.

Dat bedoelde ik juist een hulpteugel misbruiken door eigen tekortkomingen.

Anoniem

Re: waarom het gebruik van een slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:32

Kan zijn. Maar dan is het nog altijd verstandiger om de slof te gebruiken, dan om te verongelukken, omdat je het op een andere manier wilt doen, maar dat niet kunt.

Natazzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:37

Jemig....... Mischien een idee dat Professor zelf maar eens op deze paarden moet proberen te rijden.....
Maar vind het een beetje jammer om meteen te gaan roepen dat deze mensen tekortkomingen hebben.

Wat voor de een wel werkt, werkt voor de ander niet.....
Zolang je er verstandig en goed mee omgaat is er niks mis met een slof....

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:45

Professor schreef:
Citaat:

Zou kunnen, bij anderen. In dit geval was dat dus niet zo, heb hem namelijk laten doorrijden die meerdere paarden beleerd heeft en naar de Z getraind heeft. ;)
En hem lukte het ook niet, en hij zei dat ik de slof moest gaan gebruiken :j
Vind het jammer dat je denkt dat je alles weet, en dat anderen dan gewoon niet kunnen rijden als ze de slof pakken.. Triest!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:14

@ rougelamar: ik rij niet met thiedeman. Trainen doe ik altijd zonder hulpteugels.

Thiedeman gebruik ik op straat,bos of strand. Ik rij dan altijd met een los teugeltje en op het moment dat het nodig is heb ik net dat beetje extra.
Zeker op het strand. Dan hou ik hem echt niet. Haha

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:19

@ Don_Zhivago
Oh zo bedoel je! :D
Dat is goed van je, sommige mensen gebruiken de Thiedeman altijd.....
Dan gebruik ik liever de slof qua trainingen, aangezien je die losser kan doen etc.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:28

Heb je gelijk in hoor. ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:32

RougeLaMer schreef:
@ Don_Zhivago
Dan gebruik ik liever de slof qua trainingen, aangezien je die losser kan doen etc.

Dan weet of kent u de werking van een Köhlerzügel niet zo heet nl de Thiedemann orgineel.
Juist de Thiedemann komt losser wanneer hij goed is ingesteld en werkt alleen wanneer het paard uit de houding wil komen.

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:38

Professor schreef:
RougeLaMer schreef:
@ Don_Zhivago

Dan weet of kent u de werking van een Köhlerzügel niet zo heet nl de Thiedemann orgineel.
Juist de Thiedemann komt losser wanneer hij goed is ingesteld en werkt alleen wanneer het paard uit de houding wil komen.

Als jij hem los wilt hebben moet je de teugels los doen, en in de Dressuur mag dat niet..
De Slofteugel kun je gewoon losser laten, zonder hem te verstellen. en het gepruts te hebben.

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:40

En dan nog iets, een Thiedeman zit geen Elastiek in, ik heb een Slof met Elastiek.. ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:33

RougeLaMer schreef:
En dan nog iets, een Thiedeman zit geen Elastiek in, ik heb een Slof met Elastiek.. ;)

Dus u gebruikt hem om erop te hangen?
En de Köhler of te wel Thiedemannteugel daar geeft na u uitspraken mij het gevoel dat u de werking er werkelijk niet van kent, en die van de slofteugel ook niet met elastiek???

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:53

Professor schreef:
RougeLaMer schreef:

Dus u gebruikt hem om erop te hangen?
En de Köhler of te wel Thiedemannteugel daar geeft na u uitspraken mij het gevoel dat u de werking er werkelijk niet van kent, en die van de slofteugel ook niet met elastiek???

Nee, maar als jou paard er vandoor gaat, en je neemt de slof strakker, zou je hem altijd perongeluk TE strak kunnen nemen, en met Elastiek rekt hij dan mee.
Maar er zijn inderdaad mensen die hem gebruiken om er op te hangen.

Vinca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:54

ik snap het probleem niet
wat wil je berijken met dit topic

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:58

En daar gaan we weer, weer zown topic over slof dit en dat.
Ja ik heb er ook een met buitenritten, omdat mijn paard graag knoert hard gaat,
mag ze dan ook, inhouden heeft toch geen zin. Maar er moet een rem op zitten.
Nou liever een slof dan een stang? En dat is indd wel kort door de bocht
als je zegt als je een slof om doet kun je niet rijden, nouu dan zijn er nog wel
heel wat andere hulpteugels die erop wijzen dat je niet kan rijden or ><

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:00

Vinca schreef:
ik snap het probleem niet
wat wil je berijken met dit topic

Niks :P

het is een dicussei topic.. daar bereik je over het algemeen vrij weinig.. je hoort alleen verschillende meningen..
sommige kan je hard om lachen.. andere zetten je wel aan het denken..

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:42

Citaat:
Nee, maar als jou paard er vandoor gaat, en je neemt de slof strakker, zou je hem altijd perongeluk TE strak kunnen nemen, en met Elastiek rekt hij dan mee.
Maar er zijn inderdaad mensen die hem gebruiken om er op te hangen

Daar is een slofteugel niet voor, en dat elastiek is alleen maar een alibi voor de ruiter dat het "zachter" zou zijn.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:50

daar is tie niet voor professor maar nood breekt wetten!

ik heb hem daar wel een tijdje voor gebruikt, met buitenrijden trok hij af en toe een sprintje en dan kan een slof verdomd makkelijk zijn als noodrem!!

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:04

Ghehe, ik ga me echt niet meer met hem bemoeien, denk dat ie maar eens een inburgeringslesje moet kopen :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:06

Goed leren rijden dan heeft men dit martelinstrument zoals u het gebruikt niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:16

Professor schreef:
Daar is een slofteugel niet voor, en dat elastiek is alleen maar een alibi voor de ruiter dat het "zachter" zou zijn.

dat elastiek vind ik ook zo'n onzin, alleen ik snap niet hoe je "daar is een slofteugel niet voor" bedoelt?
Waar dan wel voor volgens jou?

Professor schreef:
Goed leren rijden dan heeft men dit martelinstrument zoals u het gebruikt niet nodig.

hier ben ik het ook niet helemaal mee eens. Als mijn paard giga fris was en ik wilde het bos in dan hing ik de slof er om en liet hem de hele weg los hangen, als ik een galopje wilde doen hield ik hem in de aanslag, mijn paard was namelijk een meester in "schrikken" en dan een keiharde sprint trekken.
Dan nam ik de slof erbij en had ik haar zo terug. Zielig? Misschien pijnlijk in de mond van het paard?
Tja, dan moet ie maar luisteren...... ga ik toch voor de veiligheid van mij en mijn omgeving
(oja en kom niet met de onzin "dan moet je niet met je paard het bos ingaan als ie niet te vertrouwen is, want mijn paard is namelijk een paard en geen dooie ezel (no offence voor ezels :') ))

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:19

Professor schreef:

Heb je dit nou tegen mij?!?!?! >;)

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:23

Don_Zhivago schreef:
Professor schreef:

Heb je dit nou tegen mij?!?!?! >;)

Tegen iedereen die de slof een goed hulpmiddel vind :D

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:24

Citaat:
dat elastiek vind ik ook zo'n onzin, alleen ik snap niet hoe je "daar is een slofteugel niet voor" bedoelt?
Waar dan wel voor volgens jou?

Ik vind het wel fijn opzich, maar heb het gedaan zodat ze niet konden zeuren dat het een slecht hulpmiddel is etc etc.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:25

Professor schreef:
Citaat:

en wat dacht je dan van een stukje karakter van het paard?