zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naelarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:04

Als je erop los zit te rammen, vind ik het inderdaad zielig.
Maar de meeste mensen die meer hersencellen hebben dan het aantal letters in hun naam, zullen hun paard niet zo behandelen..
Hoewel ze bij ons achter wel eens wedstrijd hebben, en dan hoor je de klap van de zweep bij ons in de tuin :\ (en dat is ongeveer 30 meter van de ring af... zo niet meer)

Ik gebruik mijn zweep vooral als dreigmiddel. Mijn verzorgtinker loopt anders gewoon niet door, maar als je de zweep alleen al in je hand houdt, luistert hij veel beter naar beenhulpen...

rosanne44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:49

Als je een zweep gebruikt om zo hard te slaan dat je paard wel luistert, vind ik dat zielig. Maar als je je zweep gewoon gebruikt om je paard netjes te corrigeren en daardoor duidelijker te kunnen zijn in je hulpen, vind ik dat je hem daarmee alleen maar helpt. Liever een keer duidelijk maken dat hij harder moet wanneer je aanspoort dan dat ik mensen met mega sporen zie rijden 'omdat hij niet harder kan'.

maxitopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:08

Ik vind het niet zielig hoor, een paard is een taaie die kan wel wat hebben.
ik vind wel dat je het moet gebruiken om je hulpen te verduidelijken

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:12

maxitopper schreef:
Ik vind het niet zielig hoor, een paard is een taaie die kan wel wat hebben.

Oh, maar jij bent ook taai genoeg om een paar flinke klappen te overleven, zullen we dat ook maar doen dan? Want dan is het toch niet zielig? En nee, dit bedoel ik niet als bedreiging maar als vergelijking.

Een paard voelt het zelfs als er een vlieg op zijn haren landt. Kan je nagaan hoe hard een tik(je) met de zweep aankomt?

alexonline

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:38

Ik vind het gebruik van zweep en sporen zielig voor het paard.
Jammer dat er maar weinigen zijn die alleen met stem en beenhulpen hun paardje weten te motiveren.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:58

Zou je het wel als straf gebruiken? Ik zie al veel mensen die het eerder als hulpmiddel dan als straf gebruiken :')
Maarja.. Sommige paardjes die lopen al door of luisteren als je het zweepje in een andere hand pakt, En sommige daar moet je gewoon heeeel hard meppen, Is het zielig of niet? Tsja dat ligt eraan hoe je het gebruikt.
TS, mag ik weten of je paard al snel doorloopt of niet? :)

btjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:46

ik vind het meestal gewoon een hulpje om je paard even duidelijk te maken dat ie het niet goed doet, zielig vind ik het wel als je kei hard slaat.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:55

MarkusHaifa1 schreef:
je kan beter 1 keer met je zweep straffen dan duizend keer met je benen schoppen!

Hier ben ik het mee eens, als zou ik het volgende zeggen:

Je kan beter 1 keer met je zweep corrigeren, dan duizend keer met je benen schoppen. Als ik rij, heb ik soms wel een zweepje. Dat wil echter niet zeggen dat ik hem ook elk rondje gebruik. Soms gebruik ik hem helemaal nooit. Het is mooi als je zonder kunt, dat is waar. Alleen heb je soms wel een kleine miscommunicatie, en dan is een zweepje wel handig om je hulpen te verduidelijken.

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:01

ik vind zelf dat het ligt aan de situatie.
soms doet de pony het goed en dan gebruiken sommige kinderen nog steeds een zweep, maar soms moet je het gewoon geruikn om je hulp duidelijker te maken.
zelf vind ik het wel altijd fijn als je gewoon zonder zweep kan rijden en dat hij goed luisterd naar het been.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:33

Zoals er al wordt gezegt: Het is veel beter om 1 keer een harde tik te geven dan 10 keer schoppen of een mini tikje.
Maar, je moet nu niet denken, o, ik ga hem eens lekker hard slaan! :=

_Carowa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:54

als je correct met een zweep omgaat is het een hulpmiddel!
althans in mijn ogen. ik beleer mijn merrie nu.
en het is een hulpmiddel om te straffen! en om haar voorwaarts te houden en te sturen!
als een paard gewoon echt een straf verdiend zou ik hem nooit! een klap geven met een zweep!.
ik gebruik hem om het paard te sturen en hem een correctie te geven! ..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:14

Ik heb altijd mijn zweep bij me, maar gebruik hem niet altijd.
Ik gebruik hem om te vragen of hij harder wil, als hij niet goed op been reageert.
Het manegepaard waar ik vaak op rijd is heel dominant, een keertje galopeerde hij ineens, met oren in de nek langs een een andere pony. Nou, dan kan hij wel een flinke tik verwachten...

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:53

Ik gebruik de zweep weleens want mijn pony komt dan weleens omhoog als het niet mag en dan geef ik haar een tik want dat is best gevaarlijk want ze doet het ook gewoon buiten en dan reageert ze niet meer op mijn beenhulpen.Ook als ik alleen naar buiten ga soms dan draait ze in een x om en komt ze beetje omhoog en toen had ik der ook een tik gegeven en toen liep ze weer gewoon met mij mee. Maar op mijn been reageert ze niet dus dan kan ik wel terug naar huis gaan.Dus toen gaf ik een tikje en toen liep ze wel weer gewoon mee.Ook een keer in de bak want wat ik ook deed ze ging niet langs een kant en kwam ook een beetje omhoog dus dan gaf ik haar ook een tikje?Is dat heel slecht?Of erg?

want vanderest gebruik ik het eigenlijk nooit want ze is vrijwel voorwaarts rijd eigenlijk nooit met zweep alleen als ik naar buiten ga & in de tijd dat ze super vervelend was in de bak in de winter..

maar is dat dan slecht? Want het is echt niet de bedoeling om der pijn te doen ofzo maar gewoon ze mag dat niet en is echt gevaarlijk vooral buiten en erg irritant in de bak ... dusja... ik weet niet? ;)

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:55

Ik gebruik mijn zweepje om buiten dazen en vliegen dood te slaan....en ik strijk met de zweep langs haar flanken en kont om ze te verjagen, (die vliegen en dazen natuurlijk.... :D )

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:14

Alma schreef:
[Een paard voelt het zelfs als er een vlieg op zijn haren landt. Kan je nagaan hoe hard een tik(je) met de zweep aankomt?

Ja zielig hé, pure mishandeling zo'n zweep.
Zeg, heb je wel eens 2 spelende paarden gezien? Of paarden die elkaar "kriebelen"?
Als je dan die vlieg als referentiepunt neemt, dan zouden ze gecrepeerd moeten zijn van de pijn..

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:34

Kamsel, ik denk dat de bedoeling van mijn post je compleet ontgaat. Besides: vergeet even niet dat de intentie van twee spelende paarden heel anders is dan de intentie van een ruiter die het paard met een zweep slaat als straf. Dat is echt zó niet te vergelijken. :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:45

Dat maakt nog steeds dat jouw vergelijking zo mank gaat als wat.

Daarbij is er een verschil tussen een hulp verduidelijken, een zweep als verlengstuk van je arm gebruiken (oké bij longeren) en een zweep als straf gebruiken. In het laatste geval spreek je ook niet meer van een tik(je)..

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:50

Ik heb niet eens een gewone zweep (wel longeerzweep) maar eigenlijk hou ik die ook alleen maar vast voor de sier.....

Met rijden vind ik het ondingen, altijd onhandig en in de weg, maar zielig voor men die wel weet hoe goed te gebruiken, neuh niet zielig als hulp, wel zielig als men een zweep gebruikt omdat ze zelf geen overtuigingskracht hebben en hun paard maar naar voren willen meppen. In dat laatste geval ben ik erop tegen!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:53

Ik rijdt zelf altijd met zweep, maar gebruik hem eigenlijk zelden. Vaak geef ik een heel klein tikje als ze loopt te klieren, maar verder nooit. Ook neem ik hem mee naar buiten, want je weet maar nooit of er een hond nare bedoelingen heeft met bijv happen in paardenbenen (vroeger 1x meegemaakt) dan is het een verdedigingswapen :P

LiesjeEZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:57

Ik gebruik onder het zadel nooit een zweep.
Enkel in de koets.
Dan leg is gewoon de zweep tegen zijn zijkant zoals
ik met mijn benen zou doen!
Ik vind dit wel belangrijk want zo leert hij dat hij
onder het zadel ook moet reageren op mijn benen.

Maar het is niet eerlijk om het te gebruiken als straf!
Degene die dit doen verdienen een stamp van het paard!

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:15

Ik vind dat er teveel standaard met zweep gereden wordt... het bewijs voor mij is het dochtertje van een kennis van me.
Die ging rijden en vroeg als eerst: waar is mijn zweep? Kind is 8, was zo gewend dat ze altijd een zweep had, hoe braaf en voorwaards de pony ook is. Zonder zweep voelde ze zich "bloot" :D

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:23

Dat is toch niet erg, beter mee en niet gebruiken dan niet mee hebben als je hem nodig hebt..
Of dat nou is omdat hij ergens niet langs wil, om fietsers op afstand te houden of alleen om te zorgen dat je paard niet in de stress schiet áls je een keer met zweep rijdt..

MP83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:50

Ik denk dat dat afhankelijk is van hoe de zweep gebruikt wordt. Als er op los gemept wordt, ja, dat vind ik dat zielig. Maar als het correct gebruikt wordt, nee, absoluut niet. Zullen vast mensen die er geen verstand van hebben, die zoiets zeggen. Ik rij op een manege, en daar is het bij sommige paarden nodig om met een zweepje te rijden. Alleen om er mee te rijden is dan al genoeg, en meestal heb je 'm niet nodig. (maar zonder zweep kunnen ze nog wel eens gaan klieren. maar dat zijn dus manegepaarden, dat is vast weer anders).

Appelpit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:28

k gebruik me zweep alleen in de bak.. en dan om ff te corrigeren ofzo.. soms neemt ze der achterbenen niet goed mee en der kont niet.. en dan geef ff een klein tikje van neem dat ook ff mee.. en soms hoef ik hem alleen nog maar te laten zien en dan weet ze het al.

elizewe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:31

Ik gebruik de zweep aleen bij het longeren met mini pony hoef hem dan nog niet eens met de zweep aan te raken en hij luistert al. gebruik hem niet om hem er een tik mee te geven is niet nodig. met lessen gebruik ik hem ook niet dan luistert ze al naar been. Vind een zweep niet om hard mee te slaan. vind ik pure mishandeling. een paard voelt net zo veel als een mens.
daar denken veel mensen niet aan.