Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
julius_juut schreef:Een beetje eigenaar/ruiter merkt het wel als zijn eigen paard aangeeft dat hij/zij niet comfortabel is met degene op zijn rug. Een paard dat moeite heeft om het gewicht te dragen zal nooit lekker ontspannen lopen.
Verbaas me daar echt over, merk ik. Iemand in dit topic ook, zij vond het prima om met meer dan 100 kg op haar paard te gaan zitten, want ze verzorgde hem goed........ verder was ze aangekomen na haar zwangerschappen, en had een schildklierprobleem, dus ze kon het niet helpen. Maar...... het paard is er toch niet de schuld van dat je aangekomen bent? Het paard kan toch niets doen aan je schildklierprobleem? Maar waarom moet dat paard dan wél de gevolgen ervan dragen? Je kunt vinden dat je goed bent voor je paard, maar als je met 100+ erop gaat zitten, ben je imo helemáál niet goed voor hem. Je verhoogt het risico op slijtage enorm, op kissing spines, op nog veel meer dingen...... permanente schade is dat, met permanente PIJN. Yamcha schreef:Ik vind het vreemd dat door sommigen paardrijden blijkbaar als een 'recht' wordt gezienVerbaas me daar echt over, merk ik. Iemand in dit topic ook, zij vond het prima om met meer dan 100 kg op haar paard te gaan zitten, want ze verzorgde hem goed........ verder was ze aangekomen na haar zwangerschappen, en had een schildklierprobleem, dus ze kon het niet helpen. Maar...... het paard is er toch niet de schuld van dat je aangekomen bent? Het paard kan toch niets doen aan je schildklierprobleem? Maar waarom moet dat paard dan wél de gevolgen ervan dragen? Je kunt vinden dat je goed bent voor je paard, maar als je met 100+ erop gaat zitten, ben je imo helemáál niet goed voor hem. Je verhoogt het risico op slijtage enorm, op kissing spines, op nog veel meer dingen...... permanente schade is dat, met permanente PIJN.
En dát is opeens goed als je niet kunt helpen dat je te zwaar bent? Dan is het ook prima om je paard die risico's te laten lopen? Risico's waar het paard zich niet van bewust is, risico's ook waarin het paard helemaal geen keuze heeft......... paardrijden is geen recht, paardrijden is een voorrecht. Paarden houden een heel grote verantwoordelijkheid, waarin je je bewust moet zijn van wat het páárd nodig heeft. Wát een nonsens om jezelf allerlei rechten toe te kennen. En helemaal als het ten koste gaat van een ander levend, ademend, gevoelig wezen.
Dan over de gevoeligheden. Ik begrijp dat het onderwerp "te zwaar zijn voor je paard" gevoelig ligt. Alleen het punt is: het gaat helemaal niet om jou, en ook niet om je arme egootje, en je gevoeletjes. Jíj koos ervoor om een paard te houden. Jíj wilde erop rijden ook. En daarmee kreeg je een grote verantwoordelijkheid voor het wezen paard. Jij bent verantwoordelijk voor zijn gezondheid, voor zijn geluk, voor zijn natuurlijke behoeftes. En als jij die gezondheid schade toebrengt door erop te gaan zitten, terwijl je te zwaar bent voor hem, dan spreken mensen je daarop aan. Diezelfde mensen hebben er echter geen probleem mee als je te zwaar bent voor een hobbelpaard of een bank of een stoel. Dan vinden ze dat je dat zelf moet weten. Maar in het geval van een paard gaat het om een levend wezen, en dat is wat ze op het oog hebben. Het gaat helemaal niet om jou. Voel je dus niet zo aangevallen.

Yamcha schreef:Ik vind het vreemd dat door sommigen paardrijden blijkbaar als een 'recht' wordt gezienVerbaas me daar echt over, merk ik. Iemand in dit topic ook, zij vond het prima om met meer dan 100 kg op haar paard te gaan zitten, want ze verzorgde hem goed........ verder was ze aangekomen na haar zwangerschappen, en had een schildklierprobleem, dus ze kon het niet helpen.
ben zelfs afgevallen nu ik zwanger ben..
en NA haar zwangerschap? Sorry ik ben nog steeds zwanger.tinkerSophia schreef:Yamcha schreef:Ik vind het vreemd dat door sommigen paardrijden blijkbaar als een 'recht' wordt gezienVerbaas me daar echt over, merk ik. Iemand in dit topic ook, zij vond het prima om met meer dan 100 kg op haar paard te gaan zitten, want ze verzorgde hem goed........ verder was ze aangekomen na haar zwangerschappen, en had een schildklierprobleem, dus ze kon het niet helpen.
Volgens mij haal jij 2 dingen door elkaar!!
IK heb GEEN schildklier probleem én ben niet aangekomen tijdens mijn zwangerschapben zelfs afgevallen nu ik zwanger ben..
en NA haar zwangerschap? Sorry ik ben nog steeds zwanger.
En trouwens ik heb al een jaar niet gereden omdat ik een ziek paard heb zoals je hebt kunnen lezen.. misschien je ogen openen..

ben niet dom hihi... en daar meerdere malen op aangesproken ben haha
ben ook zeker met je eens
Yamcha schreef:Wie de schoen past, trekke hem aan, zou ik zeggen. Maar het is niet op jou gericht hoor, die persoon die met de smoesjes van zwangerschap aankwam is blijkbaar iemand anders, ik zie het in jouw berichten niet staan. Ik heb het topic doorgelezen, en reageer even op de dingen die me opvielen. Ik vind het heel bijzonder dat als iemand blijkbaar niets aan zijn/haar overgewicht kan doen, dat het dan opeens prima is als het paard daar de gevolgen van draagt, terwijl die er nog minder aan kan doen.......
Ik vind het ook heel bijzonder dat je je paard wel mag overbelasten als je hem goed verzorgt. Werkt het andersom ook zo, als ik hem niet overbelast, mag ik hem dan slecht verzorgen?
Maar het deel waar je je over aangesproken voelt, ik zou zeggen, doe er iets mee. Ik schrijf niet voor Jan met de korte achternaam

tinkerSophia schreef:ik bedoel dat ik er van baal dat er van die mensen ala model plank zijn die niet voor hun paard zorgen.