Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Re: Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:44

op de manege waar ik reed zijn gelukkig wel eens mensen geweigerd omwille van hun gewicht. goede zaak vind ik!

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:52

sneu voor de mensen maar vind het een goede zaak dat ze dat in acht nemen.
maar pas op, meestal wordt het als discriminatie ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:53

julius_juut schreef:
Een beetje eigenaar/ruiter merkt het wel als zijn eigen paard aangeeft dat hij/zij niet comfortabel is met degene op zijn rug. Een paard dat moeite heeft om het gewicht te dragen zal nooit lekker ontspannen lopen.

was dat maar zo...ik ken dus iemand die gewoon veeeels te zwaar is voor het paard waar ze op rijd maar er toch opstappen!! Je kan gewoon zien dat die rug dus doorzakt! Dan heeft de eigenaar in dat geval dus echt niet door wat goed is voor het paard! En denkt alleen aan ikke ikke ikke wil rijden..of mn paard het aankan kanme geen reet schelen!!!! Dat soort mensen vind ik dat ze die uit de paarden wereld moeten bannen!

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:54

alhoewel discriminatie, de wereld vol met dit soort regels zit, wil je in militaire dienst wordt je ook op medische gronden goed en of afgekeurd, dus wat dat betreft is het binnen de wetgeving wel mogelijk om dergelijke keuzes te maken zonder daarbij iemand te discrimineren.

KautoStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:44

Bij ons op de manege wordt er goed op gelet. Ik heb op de donderdag iemand in de les die te zwaar is voor de 2 pony's die in de lessen mee lopen. Ze mag er absoluut niet op rijden en wil dat zelf ook niet. Ik vind het goed dat er op gelet wordt. Het paardrijden moet tenslotte niet alleen leuk zijn voor ons.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:22

ik vind het er puur aan liggen op wat voor paard je rijd.
als je heel fors bent en op een klein rank paardje rijd, zal dit toch schade opleveren voor een paard.
maar rijd je op een fors dier en ga je goed met de beweging mee moet het gewoon kunnen.

ik ben zelf ook niet de slankste, maar ga ook zeker niet op een smalle pony zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:59

Ik vind het vreemd dat door sommigen paardrijden blijkbaar als een 'recht' wordt gezien :? Verbaas me daar echt over, merk ik. Iemand in dit topic ook, zij vond het prima om met meer dan 100 kg op haar paard te gaan zitten, want ze verzorgde hem goed........ verder was ze aangekomen na haar zwangerschappen, en had een schildklierprobleem, dus ze kon het niet helpen. Maar...... het paard is er toch niet de schuld van dat je aangekomen bent? Het paard kan toch niets doen aan je schildklierprobleem? Maar waarom moet dat paard dan wél de gevolgen ervan dragen? Je kunt vinden dat je goed bent voor je paard, maar als je met 100+ erop gaat zitten, ben je imo helemáál niet goed voor hem. Je verhoogt het risico op slijtage enorm, op kissing spines, op nog veel meer dingen...... permanente schade is dat, met permanente PIJN.

En dát is opeens goed als je niet kunt helpen dat je te zwaar bent? Dan is het ook prima om je paard die risico's te laten lopen? Risico's waar het paard zich niet van bewust is, risico's ook waarin het paard helemaal geen keuze heeft......... paardrijden is geen recht, paardrijden is een voorrecht. Paarden houden een heel grote verantwoordelijkheid, waarin je je bewust moet zijn van wat het páárd nodig heeft. Wát een nonsens om jezelf allerlei rechten toe te kennen. En helemaal als het ten koste gaat van een ander levend, ademend, gevoelig wezen.

Dan over de gevoeligheden. Ik begrijp dat het onderwerp "te zwaar zijn voor je paard" gevoelig ligt. Alleen het punt is: het gaat helemaal niet om jou, en ook niet om je arme egootje, en je gevoeletjes. Jíj koos ervoor om een paard te houden. Jíj wilde erop rijden ook. En daarmee kreeg je een grote verantwoordelijkheid voor het wezen paard. Jij bent verantwoordelijk voor zijn gezondheid, voor zijn geluk, voor zijn natuurlijke behoeftes. En als jij die gezondheid schade toebrengt door erop te gaan zitten, terwijl je te zwaar bent voor hem, dan spreken mensen je daarop aan. Diezelfde mensen hebben er echter geen probleem mee als je te zwaar bent voor een hobbelpaard of een bank of een stoel. Dan vinden ze dat je dat zelf moet weten. Maar in het geval van een paard gaat het om een levend wezen, en dat is wat ze op het oog hebben. Het gaat helemaal niet om jou. Voel je dus niet zo aangevallen.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:04

Ik zie liever een wat zwaarder iemand goed meebewegen met zijn paard dan een licht iemand die zijn paard tegen werkt
Laatst bijgewerkt door magriet op 18-01-11 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:05

Sommige mensen vinden alles zielig, niet iedereen weegt 60 kilo.
Pas als het slecht is voor je paard vind ik het gewoon egoïstisch als je aan jezelf gaat denken, ga er dan aan werken of rij niet.

maar sommige zwaardere mensen zitten hun paard minder dwars als een slank persoon alleen daar kijkt niemand naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:09

Dooddoeners zijn dat. 't Is allebei gewoon slecht, en buiten dat staan slanke ruiters die niet kunnen rijden hier niet ter discussie.
NeverGiveUp schreef:
Sommige mensen vinden alles zielig, niet iedereen weegt 60 kilo.

Und?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:21

Yamcha schreef:
Ik vind het vreemd dat door sommigen paardrijden blijkbaar als een 'recht' wordt gezien :? Verbaas me daar echt over, merk ik. Iemand in dit topic ook, zij vond het prima om met meer dan 100 kg op haar paard te gaan zitten, want ze verzorgde hem goed........ verder was ze aangekomen na haar zwangerschappen, en had een schildklierprobleem, dus ze kon het niet helpen. Maar...... het paard is er toch niet de schuld van dat je aangekomen bent? Het paard kan toch niets doen aan je schildklierprobleem? Maar waarom moet dat paard dan wél de gevolgen ervan dragen? Je kunt vinden dat je goed bent voor je paard, maar als je met 100+ erop gaat zitten, ben je imo helemáál niet goed voor hem. Je verhoogt het risico op slijtage enorm, op kissing spines, op nog veel meer dingen...... permanente schade is dat, met permanente PIJN.

En dát is opeens goed als je niet kunt helpen dat je te zwaar bent? Dan is het ook prima om je paard die risico's te laten lopen? Risico's waar het paard zich niet van bewust is, risico's ook waarin het paard helemaal geen keuze heeft......... paardrijden is geen recht, paardrijden is een voorrecht. Paarden houden een heel grote verantwoordelijkheid, waarin je je bewust moet zijn van wat het páárd nodig heeft. Wát een nonsens om jezelf allerlei rechten toe te kennen. En helemaal als het ten koste gaat van een ander levend, ademend, gevoelig wezen.

Dan over de gevoeligheden. Ik begrijp dat het onderwerp "te zwaar zijn voor je paard" gevoelig ligt. Alleen het punt is: het gaat helemaal niet om jou, en ook niet om je arme egootje, en je gevoeletjes. Jíj koos ervoor om een paard te houden. Jíj wilde erop rijden ook. En daarmee kreeg je een grote verantwoordelijkheid voor het wezen paard. Jij bent verantwoordelijk voor zijn gezondheid, voor zijn geluk, voor zijn natuurlijke behoeftes. En als jij die gezondheid schade toebrengt door erop te gaan zitten, terwijl je te zwaar bent voor hem, dan spreken mensen je daarop aan. Diezelfde mensen hebben er echter geen probleem mee als je te zwaar bent voor een hobbelpaard of een bank of een stoel. Dan vinden ze dat je dat zelf moet weten. Maar in het geval van een paard gaat het om een levend wezen, en dat is wat ze op het oog hebben. Het gaat helemaal niet om jou. Voel je dus niet zo aangevallen.

Mijn gedachte :D

Vind het ook gewoon jammer dat het onderwerp zo niet bespreekbaar is en dat terwijl we met z'n allen wel steeds dikker worden (als bevolking)

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:26

Yamcha schreef:
Ik vind het vreemd dat door sommigen paardrijden blijkbaar als een 'recht' wordt gezien :? Verbaas me daar echt over, merk ik. Iemand in dit topic ook, zij vond het prima om met meer dan 100 kg op haar paard te gaan zitten, want ze verzorgde hem goed........ verder was ze aangekomen na haar zwangerschappen, en had een schildklierprobleem, dus ze kon het niet helpen.

Volgens mij haal jij 2 dingen door elkaar!!
IK heb GEEN schildklier probleem én ben niet aangekomen tijdens mijn zwangerschap :D ben zelfs afgevallen nu ik zwanger ben.. :') en NA haar zwangerschap? Sorry ik ben nog steeds zwanger.

En trouwens ik heb al een jaar niet gereden omdat ik een ziek paard heb zoals je hebt kunnen lezen.. misschien je ogen openen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:36

Ik ook. En ik word er doodmoe van dat de discussie iedere keer weer uitdraait op gekwetste ego's, mensen die zich beledigd voelen (het is ook alleen beledigd voelen, niet beledigd zijn) en dat je rekening moet houden met iemands gevoelens. En dat is allemaal leuk en aardig, maar als je met 100 kg op een paard gaat zitten, en dus aantoonbaar geen donder geeft om de gezondheid en gevoelens van het paard (anders zou je je paard niet zulke risico's laten lopen, lijkt me), dan merk ik dat ik toch wat moeite heb om geduldig en begripvol te blijven.
We worden steeds dikker en zwaarder. Dat is iets om je bewust van te zijn, en rekening te houden met mogelijkheiden en onmogelijkheden. Als je 1.80 bent, kun je niet meer in een kinderzitje. Dat past gewoon niet. Niemand heeft daar moeite mee. Niemand roept dat "iedereen toch moet kunnen genieten van dat zitje". Iedereen is bereid je te vertellen, als je eigenwijs bent, toch gaat zitten, en het zitje knapt stuk, dat het je eigen stomme schuld was.
Maar bij een paard moet opeens iedereen ervan kunnen genieten? Iedereen moet erop kunnen zitten? En als het paard eraan stuk gaat, komt iedereen degene die dat veroorzaakt heeft, door vooral aan zijn eigen plezier te denken, en niet aan de gezondheid van dat prachtige dier, troosten? Rare kromme wereld als je het mij vraagt.
tinkerSophia schreef:
Yamcha schreef:
Ik vind het vreemd dat door sommigen paardrijden blijkbaar als een 'recht' wordt gezien :? Verbaas me daar echt over, merk ik. Iemand in dit topic ook, zij vond het prima om met meer dan 100 kg op haar paard te gaan zitten, want ze verzorgde hem goed........ verder was ze aangekomen na haar zwangerschappen, en had een schildklierprobleem, dus ze kon het niet helpen.

Volgens mij haal jij 2 dingen door elkaar!!
IK heb GEEN schildklier probleem én ben niet aangekomen tijdens mijn zwangerschap :D ben zelfs afgevallen nu ik zwanger ben.. :') en NA haar zwangerschap? Sorry ik ben nog steeds zwanger.

En trouwens ik heb al een jaar niet gereden omdat ik een ziek paard heb zoals je hebt kunnen lezen.. misschien je ogen openen..

Mijn ogen zijn wijd open, hoor ;)
Waarom voel jij je eigenlijk zo aangesproken? Ik heb toch geen namen genoemd?

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:44

omdat ik degene ben die het zei over het verzorgen :D ben niet dom hihi... en daar meerdere malen op aangesproken ben haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:50

Wie de schoen past, trekke hem aan, zou ik zeggen. Maar het is niet op jou gericht hoor, die persoon die met de smoesjes van zwangerschap aankwam is blijkbaar iemand anders, ik zie het in jouw berichten niet staan. Ik heb het topic doorgelezen, en reageer even op de dingen die me opvielen. Ik vind het heel bijzonder dat als iemand blijkbaar niets aan zijn/haar overgewicht kan doen, dat het dan opeens prima is als het paard daar de gevolgen van draagt, terwijl die er nog minder aan kan doen.......
Ik vind het ook heel bijzonder dat je je paard wel mag overbelasten als je hem goed verzorgt. Werkt het andersom ook zo, als ik hem niet overbelast, mag ik hem dan slecht verzorgen?

Maar het deel waar je je over aangesproken voelt, ik zou zeggen, doe er iets mee. Ik schrijf niet voor Jan met de korte achternaam :)

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:52

Yamcha goed verwoorden kan je het!! :) ben ook zeker met je eens ;)

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:08

Yamcha schreef:
Wie de schoen past, trekke hem aan, zou ik zeggen. Maar het is niet op jou gericht hoor, die persoon die met de smoesjes van zwangerschap aankwam is blijkbaar iemand anders, ik zie het in jouw berichten niet staan. Ik heb het topic doorgelezen, en reageer even op de dingen die me opvielen. Ik vind het heel bijzonder dat als iemand blijkbaar niets aan zijn/haar overgewicht kan doen, dat het dan opeens prima is als het paard daar de gevolgen van draagt, terwijl die er nog minder aan kan doen.......
Ik vind het ook heel bijzonder dat je je paard wel mag overbelasten als je hem goed verzorgt. Werkt het andersom ook zo, als ik hem niet overbelast, mag ik hem dan slecht verzorgen?

Maar het deel waar je je over aangesproken voelt, ik zou zeggen, doe er iets mee. Ik schrijf niet voor Jan met de korte achternaam :)

Ik bedoel niet dat je je paard mag overbelasten als je hem goed verzorgt, ik bedoel dat ik er van baal dat er van die mensen ala model plank zijn die niet voor hun paard zorgen. en dan kan het paard de persoon mischien dragen, maar het moet ook fijn zijn voor het paard.. ik heb een hekel eraan als mensen bijv. de hoefsmid uitstellen omdat het geld kost, of een tweedehands zadel kopen en vinden dat het wel past zonder iemand er na te laten kijken.. ik bedoel niet van.
mijn paard heeft het afgelopen half jaar zoveel duizenden gekost aan extra zorg dus ik mag er alles zomaar mee doen..
ik weet dat ik eraan moet werken, maar ik weet ook dat het niet in je vingers knippen is en hup daar is weer 20 kg in de prullenbak.. en dan kwetst het als mensen denken dat je er niets aan doet..
ik ben mischien te zwaar, maar heb met de keuze van het paard daaar absoluut rekening mee gehouden.. en ben bezig om af te vallen, maar ook een ieder weet dat je neit op extreme dieeten mag als je zwanger bent. dus op dit moment sta ik stil om het maar zo te zeggen.. ik let natuurlijk op wat ik eet.. het is niet zo van Zwanger ow dan mag ik voor twee inmijn geval drie eten.. ik eet normaal dat de beebs groeien, en dat is te zien want na 33 weken zwangerschap ben ik nog geen gram aangekomen.. dus als ik straks bevallen ben waarshcijnlijk wel een paar kilo lichter en kunnen we weer verder om het aangenamer te maken voor mens en dier..
nu vraag ik niet veel van mijn paard.. ik men ermee en rij buitenritten meer doe ik niet.. dus hoog in training staan wij niet.. niet dat je dan wel te zwaar mag zijn, maar ik vind als je ook nog van alles vraagt op nivo dat je dan weer anders bezig bent met je paard.. nou heb ik daar ook niet het soort paard voor.. maar goed...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:11

Maar er wordt toch helemaal niet gezegd dat je er niets aan doet?

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:13

Nee niet naar mij toe maar in het topic werd het wel genoemd.. niet in de laatste post ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:32

Mij zul je niet horen roepen dat je er niks aan doet :)
Ik kan dat ook helemaal niet, ik ken je niet persoonlijk, dus ik kan dat onmogelijk beoordelen. Is ook niet relevant of je er iets aan doet of niet in wezen. Want of afvallen nu moeilijk is of niet, daar heeft het paard geen boodschap aan. Het enige wat relevant is voor het paard is of hij het gewicht (zonder daarbij schade op te lopen, want dáár gaat het om) kan dragen, en of de ruiter soepel genoeg is, en in conditie genoeg om dat van zichzelf te vragen wat hij/zij van het paard vraagt.
En dat ben ik wel met Jasmijn eens: het is niet fair om van je paard te vragen een topatleet te zijn, en in topconditie die proeven te lopen, terwijl de ruiter zich elke avond op de bank volstouwt. Het is niet eerlijk van je paard te vragen slank, gespierd, soepel en sterk te zijn, terwijl de ruiter zich beweegt met de gratie van een hark. Wil jij met je paard af en toe een relaxed bosritje maken zonder inspanning, dan heb ik geen moeite met (iets) overgewicht, je vraagt immers niet veel, dan moet het voor het paard ook prima te doen zijn.

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:36

yamcha; precies wat ik zeg dus ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:06

Dat vind ik het leuke van een discussie; je zit vaak meer met elkaar op één lijn dan je denkt :D

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:15

hihi.. en dan zit je ook nog op 1 lijn met een te zwaar iemand WHAHA.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:20

:')

Geweldig :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:37

tinkerSophia schreef:
ik bedoel dat ik er van baal dat er van die mensen ala model plank zijn die niet voor hun paard zorgen.

Ik begrijp je frustratie... maar probeer niet beledigend te zijn naar mensen met een ander postuur dan het jouwe. Dit is namelijk wat jou zelf erg stoort, dan wil je niet met gelijk munt terug betalen toch?