Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 08:38

Professor schreef:
Een paard richt zich op na gelang de verzameling, dus men vraagt het niet men krijgt het. Een paard waarbij men bezig is recht te richten kan weldegelijk een oprichting hebben aangezien Schouderbinnenwaarts ( een rechtricht oefening) alleen functioneerd wanneer men het in een verzamelde gang rijd.

Een rechtgericht paard is in staat om de ruiterlast te dragen. Een paard is, zoals alle zoogdieren, van nature scheef. Deze scheefheid kan allerlei gezondheidsklachten van het paard en rijproblemen veroorzaken als een ruiter op zijn rug gaat zitten. Alleen een rechtgericht paard laat zich verzamelen.

Op een verzameld paard kan je goed zitten en rijden. Een verzameld paard heeft geleerd zichzelf en zijn ruiter correct te dragen. Hierdoor worden allerlei problemen vermeden.

Een paard dat nog onvoldoende rechtgericht is moet eerst schoudervoor kunnen zonder de ruiter uit te
nodigen de linkerteugel vast te houden.(bij een rechtsgebogen paard) Daarna komt pas de schouderbinnenwaarts.
In principe kun je schouderbinnenwaarts in de oprichting als in het vwnw rijden,
zolang het paard attent is op de kuitdruk en de rug los laat. Het paard moet inderdaad deels verzamelen
om de oefening correct uit te voeren maar zolang het dier in het B of L moet functioneren zijn de voltes
met een ontspannen linkerteugel en een juiste buiging en stelling en aan het binnenbeen zijn toch echt
belangrijker dan een schouderbinnenwaarts. Zolang het rechtsgebogen paard nog neigt de ruiter uit te
nodigen de linkerhand vast te houden zal een schouderbinnenwaarts op rechts toch echt erg lastig worden
aangezien de buitenhand dient te begrenzen zodat het paard niet over de schouder wegduikelt.

Aangezien het merendeel aan foto's en filmpjes in dit topic van paarden zijn die nog erg "groen" zijn
heeft het aanhalen van verzamelen dus weinig zin. Ook vind ik dat oprichten geen nut heeft tenzij het
paard over zijn rug (bol) kan blijven lopen en goed rechtgericht is. Stukjes oefenen kan uiteraard nooit
kwaad maar de ruiter mag het paard niet iedere pas "tillen" of "hooghouden"

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:33

*meelezer meldt zich*

Als eerste wil ik even zeggen dat ik het echt heerlijk vind om hier te lezen dat er met veel respect gediscussieerd wordt over het hoe en waarom en dat ik echt geniet van dit soort leerzame topics.

@ svdijk86:
Ik denk te snappen wat je bedoelt, maar vind het op sommige stukken wat verwarrend. Ik neem aan dat je bedoelt dat de linkerhand de buitenhand moet zijn?
Dus een rechtsgebogen paard verbeter je door voltes en SB op de linkerhand te oefenen, waarbij je moet voorkomen dat hij cq de ruiter vastpakt op links?
Afbeelding

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:43

svdijk86 schreef:
Aangezien het merendeel aan foto's en filmpjes in dit topic van paarden zijn die nog erg "groen" zijn
heeft het aanhalen van verzamelen dus weinig zin. Ook vind ik dat oprichten geen nut heeft tenzij het
paard over zijn rug (bol) kan blijven lopen en goed rechtgericht is. Stukjes oefenen kan uiteraard nooit

oprichting komt door verzameling daar zijn we allen over eens, en verzameling voor het uitgestrekte, dus we leren het jonge paard eerst correct verzamelen, dus ook naar een correcte oprichting te komen, recht richten is een onderdeel wat het gehele leven van het paard een terug kerend onderdeel is elke oefening is immers eigelijk gemaakt om het dier recht te richten en in balans te krijgen.
Als de ruiter het paard dus tilt zoals u het noemd is de doelstelling van de oefening al verloren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:16

Citaat:
In principe kun je schouderbinnenwaarts in de oprichting als in het vwnw rijden,
zolang het paard attent is op de kuitdruk en de rug los laat. Het paard moet inderdaad deels verzamelen

Helaas niet schouderbinnenwaarts is een verzamelde oefening en geen wijken voor de kuit.
Het paard word gevraagd het binnenachterbeen meer onder de massa te treden.
Dit kan niet met een paard wat voorwaartsneerwaarts gaat, juist die verzameling geeft nut.
Dat rechtrichten word in alle oefeningen meegenomen, op de grotevolte bv op een volte bv.
Wanneer men de hals laat strekken direkt na SB, bv vanuit SB is dat geen punt men rijd dan voorwaarts de baan in.
Het valt mij steeds weer op, dat men tussenoefeningen vergelijkt met de echte oefeningen, en zeker SB word onderschat, men ziet veel te veel veredeld wijken voor de kuit, bijna geen paard is gebogen om het binnenbeen.
Ook het gebruik van de buitenteugel word veel te zwaar opgevat, de buitenteugel werkt als een elastiek, het regeld het tempo, hals en hoofdhouding, en geeft de ruimte om het buitenachterbeen in een wending te doen onder te treden zeker bij pirouetten en wendingen op de achterhand, bij deze dient zelfs de buitenhand na te geven.
Links Schoudervoor ( kan in voorwaartsneerwaarts gereden worden word ook zonder verzameling gereden) Rechts SchouderBinnenwaarts word in verzameling gereden anders is het geen SB.
Afbeelding
Let u allen eens op dat de achterhoeven rechtuitgaan, en de voorbenen zich kruisen, de schouder komt alleen naar binnen wat heel zwaar gymnatieserend is, en wat enorm onderschat word, dus een paard op B of L niveau kunnen dit nog niet volbrengen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:23

Moll schreef:
s_en_z schreef:
heeft het aanhalen van verzamelen dus weinig zin.
Ook vind ik dat oprichten geen nut heeft tenzij het

oprichting komt door verzameling daar zijn we allen over eens, en verzameling voor het uitgestrekte, dus we leren het jonge paard eerst correct verzamelen, dus ook naar een correcte oprichting te komen, recht richten is een onderdeel wat het gehele leven van het paard een terug kerend onderdeel is elke oefening is immers eigelijk gemaakt om het dier recht te richten en in balans te krijgen.
Als de ruiter het paard dus tilt zoals u het noemd is de doelstelling van de oefening al verloren.[/quote]

U bevestigd wat ik al zeg Moll. Alleen zegt de ervaring mij dat als mensen hun paard redelijk rechtgericht
hebben en hij loopt lekker nageeflijk maar wil niet oprichten (bijv. omdat hij teveel op de voorhand loopt,
wat gebeurd als het paard niet (genoeg) van achteren naar voren wordt gereden) dat er dan teveel
gehengeld wordt van voren waardoor de gehele ontspanning in 1 klap weg is. Daarom is goede
instructie geboden die kan helpen.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-01-11 11:26, in het totaal 2 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:25

s_en_z schreef:
Professor schreef:
Een paard richt zich op na gelang de verzameling, dus men vraagt het niet men krijgt het. Een paard waarbij men bezig is recht te richten kan weldegelijk een oprichting hebben aangezien Schouderbinnenwaarts ( een rechtricht oefening) alleen functioneerd wanneer men het in een verzamelde gang rijd.

Een rechtgericht paard is in staat om de ruiterlast te dragen. Een paard is, zoals alle zoogdieren, van nature scheef. Deze scheefheid kan allerlei gezondheidsklachten van het paard en rijproblemen veroorzaken als een ruiter op zijn rug gaat zitten. Alleen een rechtgericht paard laat zich verzamelen.

Op een verzameld paard kan je goed zitten en rijden. Een verzameld paard heeft geleerd zichzelf en zijn ruiter correct te dragen. Hierdoor worden allerlei problemen vermeden.

Een paard dat nog onvoldoende rechtgericht is moet eerst schoudervoor kunnen zonder de ruiter uit te
nodigen de linkerteugel vast te houden.(bij een rechtsgebogen paard) Daarna komt pas de schouderbinnenwaarts.
om de oefening correct uit te voeren maar zolang het dier in het B of L moet functioneren zijn de voltes
met een ontspannen linkerteugel en een juiste buiging en stelling en aan het binnenbeen zijn toch echt
belangrijker dan een schouderbinnenwaarts. Zolang het rechtsgebogen paard nog neigt de ruiter uit te
nodigen de linkerhand vast te houden zal een schouderbinnenwaarts op rechts toch echt erg lastig worden
aangezien de buitenhand dient te begrenzen zodat het paard niet over de schouder wegduikelt.

Professor.. bent u blind :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:28

svdijk86 schreef:
Moll schreef:
]
Als de ruiter het paard dus tilt zoals u het noemd is de doelstelling van de oefening al verloren.[/quote]

U bevestigd wat ik al zeg Moll. Alleen zegt de ervaring mij dat als mensen hun paard redelijk rechtgericht
hebben en hij loopt lekker nageeflijk maar wil niet oprichten (bijv. omdat hij teveel op de voorhand loopt,
wat gebeurd als het paard niet (genoeg) van achteren naar voren wordt gereden) dat er dan teveel
gehengeld wordt van voren waardoor de gehele ontspanning in 1 klap weg is. Daarom is goede
instructie geboden die kan helpen.

Geheel met u eens, echter een paard wat redelijk recht gericht zou zijn, vreemde verwoording, bent u het wel met mij eens denk ik, wil dit niet automatish zeggen dat er voldoende verzameling is, het horizontale balans moet dan verkregen worden om het dier op het achterbeen te plaatsen, en hoe meer gewicht het dier kan dragen op het achterbeen hoe verder de oprichting aanwezig is, echter mag men nooit meer gewicht op het achterbewen plaatsen dan dat het dier op dat moment kan dragen, en ben het met u eens dat de instructie hier veel invloed op heeft.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 11:30

Dan is het toch eigenlijk vrij krom dat men in de M1 dressuur proeven geen verzamelde draf verlangt, doch wel schouderbinnenwaarts. Ik ben het ermee eens dat een correct uitgevoerde schouderbinnenwaarts enkel vanuit een redelijke graad van verzameling kan worden gereden, maar dan zou men in de proeven toch ook aandacht aan een verzamelde draf moeten besteden? Of men moet al een soort tussenhalte maken in de M1 klasse door bijvoorbeeld een "verzamelde arbeidsdraf" of iets dergelijks te vragen, welke in verdere proeven als M2/Z1 uitgebouwd wordt naar een verzamelde draf.

Nog een ander verhaal naar mijn mening is het uitvoeren van het wijken voor de kuit in draf lichtrijden, zoals deze wordt gevraagd in de L1 klasse. Ik kom nog uit de tijd dat het wijken altijd (zowel in het aanleren als in de proeven) in draf doorzitten moet worden gereden. Naar mijn gevoel is het zo dat men het paard in draf doorzitten veel beter kan begeleiden in het wijken, waar men juist in het lichtrijden vaak meer tegenwerkt dan begeleidt. Voor mijn gevoel mist bij de uitvoering van deze oefening in het lichtrijden het evenwicht en de stabiliteit, hoewel de L1 juist lichter zou moeten zijn dan de L2, qua moeilijkheid is (naar mijn mening dan) het wijken in draf doorzitten een lichtere oefening (ook voor groenere paarden) dan in het lichtrijden. Ik weet niet hoe anderen daar over denken?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:32

Professor schreef:
Men houd zich nu vast aan een shablone dat is niet goed een paard dient voor de loodlijn te zijn, in alle vormen van de halshouding.
Of wij dat altijd kunnen bewerkstellen dat is natuurlijk de vraag, maar het streven ernaar.
De afbeelding die nu vele malen herhaald is die ik geplaatst heb is een paard in een Arbeidsdraf/Gewonedraf met een relatieve opriching.
Men kan het paard ook lager laten gaan met hoofd en hals iets meer laten vallen, men moet nooit een paard constant in dezelfde hals hoofdhouding rijden dit past ook niet bij de oefeningen die men rijd.Elke oefening cq gang veranderd de hals en hoofdhouding helaas heeft u allen bij de topruiters daar geen voorbeeld meer van het enige moment dat het frame veranderd is in de stap.

Mag ik u er even op wijzen dat u het zelf hebt vermeld?

Nogmaals, als een paard van achter naar voren gereden is, recht is en loopt in een ontspannen aanleuning
maakt het niet uit of er oprichting in is of vwnw (uiteraard wel bergop niet op voorhand) maakt het in de
verzameling niet uit of het paard zijn hals lang maakt of niet.

Het paard dient op een evenwicht van teugel en kuitdruk zodanig te scharen dat de oefening klopt.
ongeacht halshouding ZZ-niveau is of niet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:34

Citaat:

Professor is niet blind, maar kan helaas niet alles op een maal beantwoorden, heb voor mij het meest belangrijke waar in u uw opvating vertelde eerst beantwoord.
Schreef ook dat elke oefening in de dressuur bezig is met het rechtrichten van het paard, een paard is rechtgericht wanneer hij of zij SB of schoudervoor gaat.
Men legt hier veel te veel het zwaarte punt, bovendien moet men bij een paard de voorhand voor houden dus men houd constant het paard recht.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:36

svdijk86 schreef:
Mag ik u er even op wijzen dat u het zelf hebt vermeld?

Nogmaals, als een paard van achter naar voren gereden is, recht is en loopt in een ontspannen aanleuning
maakt het niet uit of er oprichting in is of vwnw (uiteraard wel bergop niet op voorhand) maakt het in de
verzameling niet uit of het paard zijn hals lang maakt of niet.

Het paard dient op een evenwicht van teugel en kuitdruk zodanig te scharen dat de oefening klopt.
ongeacht halshouding ZZ-niveau is of niet.

laten we duidelijk zijn dat de hals inde verzameling altijd al op lengte is, en dus niet langer kan worden, en een paard dat verzameld is in vwnw, kunt u mij daar een foto van laten zien?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:36

Citaat:
Ik kom nog uit de tijd dat het wijken altijd (zowel in het aanleren als in de proeven) in draf doorzitten moet worden gereden. Naar mijn gevoel is het zo dat men het paard in draf doorzitten veel beter kan begeleiden in het wijken, waar men juist in het lichtrijden vaak meer tegenwerkt

Kom ook uit die tijd, men kan met wijken voor de kuit lichtrijden, dan dient men wel op het andere been licht te rijden, men gebruikt het veel bij paarden die Schwung verlusst hebben.
Lichtrijden hoort eigenlijk in de rijbaan niet thuis.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:37

Leorah schreef:
Dan is het toch eigenlijk vrij krom dat men in de M1 dressuur proeven geen verzamelde draf verlangt, doch wel schouderbinnenwaarts. Ik ben het ermee eens dat een correct uitgevoerde schouderbinnenwaarts enkel vanuit een redelijke graad van verzameling kan worden gereden, maar dan zou men in de proeven toch ook aandacht aan een verzamelde draf moeten besteden? Of men moet al een soort tussenhalte maken in de M1 klasse door bijvoorbeeld een "verzamelde arbeidsdraf" of iets dergelijks te vragen, welke in verdere proeven als M2/Z1 uitgebouwd wordt naar een verzamelde draf.

Nog een ander verhaal naar mijn mening is het uitvoeren van het wijken voor de kuit in draf lichtrijden, zoals deze wordt gevraagd in de L1 klasse. Ik kom nog uit de tijd dat het wijken altijd (zowel in het aanleren als in de proeven) in draf doorzitten moet worden gereden. Naar mijn gevoel is het zo dat men het paard in draf doorzitten veel beter kan begeleiden in het wijken, waar men juist in het lichtrijden vaak meer tegenwerkt dan begeleidt. Voor mijn gevoel mist bij de uitvoering van deze oefening in het lichtrijden het evenwicht en de stabiliteit, hoewel de L1 juist lichter zou moeten zijn dan de L2, qua moeilijkheid is (naar mijn mening dan) het wijken in draf doorzitten een lichtere oefening (ook voor groenere paarden) dan in het lichtrijden. Ik weet niet hoe anderen daar over denken?

Ik denk dat dit is gedaan omdat de ruiters teveel scheef gaan doorzitten en het paard over de schouder
laten vallen en dat de instructie vaak te wensen overlaat. Want dat wijken ach.. dat zit toch maar in 2
categorieen, de middendraf echter moet wel vaker gereden worden dus veel instructrices gaan hier toch
sneller op trainen. (waarom snap ik ook niet..)

Ik kan het met correct lichtrijden en doorzitten, maar op 1 of andere manier leren jonge paarden het sneller
aan als er op "het verkeerde been" wordt lichtgereden tijdens het wijken. Dit hoort natuurlijk niet en ik
adviseer het niet aan mensen. Het is me gewoon destijds vaker opgevallen.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-01-11 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:39

Een verzameling is geen verzameling wanneer er geen oprichting is.
Voorwaartsneerwaarts is een ontspannings oefening, niet een verzamelde oefening, het paard heeft dan zijn natuurlijkevenwicht en niet het rijtechnischevenwicht, wat inhoud dat het gewicht meer op de achterhand gezet is, wat een voorwaarde is bij SB.
Het kan wel bij SV.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:43

Wat een interessante discussie!
De openingspost heb ik zelfs uitgeprint om hem beter te kunnen (her)lezen.
Ook de rest van de bijdragen is buitengewoon boeiend, hoewel niet altijd meer aansluitend bij de beginpost.

Ik heb veel respect voor je, TS. Je hebt (haast on-Bokt) veel moeite gedaan om een gedachte op papier te zetten en gestructureerd te onderbouwen. Ik begrijp je gedachtegang denk ik wel, maar ben het geloof ik niet met je eens. (let op het voorbehoud, grinnik)
Misschien een idee om eens bij elkaar te komen om sámen te kijken en te praten - dat is vaak effectiever dan woorden op een blaadje. Zover wonen we niet van elkaar af, en met schrijven ben ik lang zo goed niet als jij.

Het valt me op dat er zoveel verschil zit in 'kijken'. Niet alleen binnen dit topic valt me dat op, op de wedstrijdterreinen zie ik het, en ook in ontelbare andere Bokt bijdragen.
Waar ik waardering zie, voel ik zelf bijvoorbeeld die waardering helemaal niet.
Als iemand zegt 'ik zie het er fijn uitzien' dan ben ik superblij wanneer iemand zegt 'hij is toch wel kort in de hals'- want dat is dan ook het eerste dat mij opviel.
Het interessante is niet zozeer dat ik blij ben dat iemand gelukkig toch wat opmerkingen plaatst waar ik het mee eens ben.. Het interessante is juist om erachter te komen hoe het kan zijn dat iemand een plaatje er wel fijn uit ziet vinden, terwijl het niet aansluit bij wat 'we' in de dressuur leren volgens het Skala van de africhting.
Skala:
1 - Takt
2 - Losgelassenheit
3 - Aanleuning
4 - Schwung
5 - Recht richten
6 - Verzameling

In het Skala wordt al eerste genoemd takt. Dat is niet voor niets zo. Eerst het paard op eigen benen laten lopen. Lopen, lopen, lopen. Kwaliteit van bewegen. Daar draait het allemaal om in de dressuur, van het allereerste begin tot de GP. Aanleuning kom voort uit kwaliteit van bewegen, en niet andersom.
De praktijk op de wedstrijdvelden in Nederland helaas laat een heel weerbarstig, beroerd beeld zien. Alles lijkt om die aanleuning te gaan, en wel in een veel te vroeg stadium.
Het gáát niet om bouw. Het gaat om het volgen van het skala. Het skala is werkelijk een fantastisch middel om als leidraad te gebruiken. Het is niet voor niets dat loodlijn een richtlijn is, en niet voor niets dat bijzondere, dat er nét voor.

Al jaaaren hoor ik smoesjes over bouw. Hier in het noorden hebben vooral mensen met Friezen er een handje van. 'Een Fries krult zich nu eenmaal op'. (waarom rij je hem dan zodanig dat hij niet anders kan?). 'Een Fries kán niet verruimen' (o nee? waarom gooi je dan gewoon maar alles los en begeleid je hem niet beter?)

Bouw heeft niets van doen met aanleuning of loodlijn. Een heel mooi voorbeeld van een fantastische aanleuning ervoer ik eens op een IJslander. De neus horizontaal, maar een perfecte, superfijne aanleuning. :)

Het meest dat me verbaast in de openingspost is de nadruk op de voorkant. Het is kennelijk pas fijn en deinend en zo als een paard aan de voorkant in orde is.
De nadruk ligt zó vreselijk aan de voorkant - en dat je ook terugziet in de foto's op het profiel van TS, en bijvoorbeeld ook in onderstaande foto van _PSM_ die ze eerder in dit topic postte.
De foto van _PSM_ laat een amazone en paard zien die het over één ding hartgrondig eens zijn: dat paard móet en zal aan de voorkant de grond in. De achterkant gaat bijna vliegen, en zo te zien is dat ook de bedoeling.
Afbeelding
Let wel, het is denk ik wel iets dat fijn aanvoelt. Maar goed? Nee. In plaats van direct van het begin af aan een paard de gelegenheid te geven te leren zijn eigen evenwicht te hervinden wordt het voor het paard alleen maar gemakkelijker gemaakt nóg meer het gewicht op de voorhand te brengen.
Het is de omgekeerde wereld.

Het is niet dat ik je deze manier van rijden kwalijk neem, _PSM_ of TS. Waarschijnlijk leer je niet anders, en het voelt nog fijn aan ook.
Over de rug rijden zónder dat een paard op de voorhand loopt .. het kán, TS en _PSM_ , echt.

Het plaatje hierboven is zo langzamerhand schering en inslag op de wedstrijdvelden. Steeds zie ik het weer voorbij komen in de ring, en ik zie dan ook de problemen in de L of M en Z terug.
Het is daarom dat ik dus wél een van die juryleden ben die het achter de loodlijn of te diep lopen afstraft.
Omdat het problemen oplevert, én omdat ik weet dat het echt ook anders kan.

Een voorbeeld hoe het anders kan laat bijvoorbeeld Rudolf Zeilinger zien. Iemand die veel te weinig aan de weg timmert, hoewel de top hem wel weet te vinden. We zijn in Nederland verpest door een manier van rijden waar teveel mensen te weinig verstand van hebben maar wel na-apen.
Het is een aanrader om de DVD-reeks van Zeilinger aan te schaffen. Daarin laat hij de hele africhting heel mooi zien, waarbij niets verdoezeld wordt. Voor het bedrag hoef je het niet te laten: een serie slechte lessen is duurder.

Ik heb respect voor mensen als de professor, die blijven hameren op het skala, ook al heb ik het woord hier helaas nog niet vaak voorbij zien komen.
Wég met al dat gepraat over wat er aan die voorkant gebeurt. Veel meer de wereld in durven rijden in plaats van de grond in. Véél meer lucht met vooral de binnenhand, zodat een paard tenminste de gelegenheid geeft om een beweging in vrijheid vanuit het achterbeen te maken. Alleen wanneer een paard de psychische vrijheid (lees 'durf-zonder-afgestraft-te-worden') heeft om een pas vanuit het achterbeen in een vrije swing naar voren af te kunnen maken wordt een basis gelegd voor aanleuning.
Ongeacht de bouw van het paard.

Ever over het sperriempje: meestal een volstrekt nutteloos ding. Een paard is een vluchtdier, en dat uit zich ook in de mond. Stel een hand komt even te scherp in, en het paard wil zich daaraan onttrekken door de mond te openen, dan voorkomt het sperriempje dat. Zonder sperriempje kan het paard de mond even openen, en blijft daarmee sneller ontspannen. Misschien wordt de handinwerking van de ruiter wat duidelijker zichtbaar, maar wat zou daar eigenlijk op tegen zijn?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:45

Professor schreef:
Voorwaartsneerwaarts is een ontspannings oefening, niet een verzamelde oefening, het paard heeft dan zijn natuurlijkevenwicht en niet het rijtechnischevenwicht, wat inhoud dat het gewicht meer op de achterhand gezet is, wat een voorwaarde is bij SB.
Het kan wel bij SV.

Dan is SB geen oefening in het M want daar wordt nog geen algehele oprichting gevraagd en ook geen verzameling.

Dus wellicht voor de volgende KNHS boekjes M1 maar SV ipv SB? En dat er in het M geen 7ens meer kunnen
worden gegeven voor SB.. want zo'n beetje al die paarden zetten hun been er amper onder, komen niet
verzameld en zijn niet opgericht.

Wel vraag ik me af waar dan mijn 8en vandaan kwamen in het Z voor SB en Travers.

Ohja.. kunstjes -_-. Geen zin in verdere discussie. Professor is een boekenwurm en kent de theorie maar
niet het gevoel dat er bij hoort. (mijn idee hoor)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:54

Professor schreef:
Citaat:
Even een bescheiden opmerking: "Ik denk dat dit minder goed is als je denkt".
Kijk eens wat er in de hals in de bovenlijn gebeurt. Op die manier moet je niet doorgaan, dit hoort echt anders.
Ook bij een beginner mag dit niet voorkomen, dat is een verkeerde basis van alles wat erna op volgt.....
Leuk paard trouwens. Dit is heel simpel op te lossen, maar daar heb je instructie voor.

Denk niet dat dit duidelijk is, simpel op te lossen??? Het belangrijkste en het moeilijkste ontbreekt, het weg zijn van de hand, de lichtheid en het daardoor niet dragen van de achterhand maar vermeerderd stuwen, wat de hand door tegenhouden probeert te vermijden.
Een goede hand die weet wat het doet is juist het moeilijkste, het zenuwcentrum van de hulpen zijn de handen.
Daarmee bedoel ik te zeggen, wanneer de zit de hulpen nog zo goed zijn, wanneer de hand het gevoel niet heeft maakt deze alle hulpen weer kapot.

Het probleem van de "consumptie dressuur" is dat vergeet om alles wat met elkaar in verband staat op de juiste manier, in de juiste volgorde en in de juiste samenhang te ontwikkelen. Dat geldt zowel voor het paard als voor de ruiter. Natuurlijk mag je als ruiter dingen verkeerd doen. Maar basis fouten moeten er zo snel mogelijk uitgehaald worden, niet door slechts op fouten te wijzen, maar door terug te gaan naar het juiste samenspel. Niet alleen een paard maar ook een ruiter wordt door herhalingen geprogrammeerd. Alles wat je doet, wordt een automatisme en bij paardrijden zijn veel automatismen snel verkeerd.
Omdat er meer op het uiterlijk vertoon gereageerd wordt, wordt verbeteren of teruggaan naar hoe het wel moet een veel moeilijker nummer. De lesgeefmensen draaien over het algemeen ook een standaard verhaal af, de opleiding en ervaring is over het algemeen beperkt en men leert van afkijken en overnemen van kreten, zonder te beseffen waarmee men bezig is. Helpt iets, dan neemt men dat trucje over, maar vaak verschuif je dan een rijprobleem. En leren rijden is niet alle "weetjes" als "trucjes" toepassen die je van derden overneemt. Het zelfbeeld dat veel ruiters hebben, is ook vaak verkeerd. Dus als we het hebben over "voelen" en "vinden" dan is de werkelijkheid vaak anders.

Het topic is: "Loodlijn afhankelijk van bouw paard ? "
Mijn antwoord: NEE dat is onzin.

Wat het commentaar op de foto betreft: dat is een positieve reactie.
Dit is een voorbeeld van de bekende knik bij de bekende halswervel.
Waardoor dat komt, maakt de foto duidelijk.
Het verschijnsel moet niet worden aangepakt, maar je moet terug naar hoe het wel moet, nu kan het nog.
Als je op die manier een tijd doorrijdt, wordt het een voor de ruiter, maar ook voor de instructeur samen met de ruiter moeilijk op te lossen probleem.
De instructie moet erop gericht zijn, dat dit juist niet gebeurt. Dit beeld zie je heel vaak en is meer standaard dan uitzondering.
Een verkeerd voorbeeld, dat je steeds ziet, doet volgen. Dat ligt niet aan de ruiter.
Met een tekstje in een forum los je het niet op, er moet wel wat aan gedaan worden.
Tenminste als je het probleem wilt onderkennen en wilt oplossen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:55

svdijk86 schreef:
Dan is SB geen oefening in het M want daar wordt nog geen algehele oprichting gevraagd en ook geen verzameling.

Er bestaat geen algehele oprichting men heeft zoals ik al eerder geschreven heb, een relatieve en een absolute, de absolute is niet in relatie tot de gevraagde verzameling en is door de hand tot stand gekomen. Schouderbinnenwaarts kan men in verschillende vormen rijden verschillende gradaties van verzameling, hoe hoger de verzameling hoe meer de oprichting.
De maximale oprichting krijgt men in de Piaffe, in de Passage is deze al minder enz....

svdijk86 schreef:
Dus wellicht voor de volgende KNHS boekjes M1 maar SV ipv SB? En dat er in het M geen 7ens meer kunnen
worden gegeven voor SB.. want zo'n beetje al die paarden zetten hun been er amper onder, komen niet
verzameld en zijn niet opgericht.
Verzameling zonder relatieve oprichting bestaat niet zie hier boven.

Wel vraag ik me af waar dan mijn 8en vandaan kwamen in het Z voor SB en Travers.

svdijk86 schreef:
Ohja.. kunstjes -_-. Geen zin in verdere discussie. Professor is een boekenwurm en kent de theorie maar
niet het gevoel dat er bij hoort. (mijn idee hoor)

Het woord kunstjes heb ik nergens geschreven, maar u duid het zelf aan, een oefening die niet gereden word naar wat men er van verlangd is dus de oefening niet.
U veronderstelling dat ik een boekenworm ben is en blijft een veronderstelling die u aan niets kunt toetsen en ook niet bijdraagt tot deze discussie wat heel jammer is, aangzien een discussie altijd theoretisch is. Men kan niet oordelen of iemand die achter een toetsenbord zit gevoel of geen gevoel voor het rijden heeft.
Denk wel dat mijn ervaring in de praktijk het tegendeel doet blijken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:03

Goofy44 schreef:
Het probleem van de "consumptie dressuur" is dat vergeet om alles wat met elkaar in verband staat op de juiste manier, in de juiste volgorde en in de juiste samenhang te ontwikkelen. Dat geldt zowel voor het paard als voor de ruiter. Natuurlijk mag je als ruiter dingen verkeerd doen. Maar basis fouten moeten er zo snel mogelijk uitgehaald worden, niet door slechts op fouten te wijzen, maar door terug te gaan naar het juiste samenspel. Niet alleen een paard maar ook een ruiter wordt door herhalingen geprogrammeerd. Alles wat je doet, wordt een automatisme en bij paardrijden zijn veel automatismen snel verkeerd.
Omdat er meer op het uiterlijk vertoon gereageerd wordt, wordt verbeteren of teruggaan naar hoe het wel moet een veel moeilijker nummer. De lesgeefmensen draaien over het algemeen ook een standaard verhaal af, de opleiding en ervaring is over het algemeen beperkt en men leert van afkijken en overnemen van kreten, zonder te beseffen waarmee men bezig is. Helpt iets, dan neemt men dat trucje over, maar vaak verschuif je dan een rijprobleem. En leren rijden is niet alle "weetjes" als "trucjes" toepassen die je van derden overneemt. Het zelfbeeld dat veel ruiters hebben, is ook vaak verkeerd. Dus als we het hebben over "voelen" en "vinden" dan is de werkelijkheid vaak anders.

Het topic is: "Loodlijn afhankelijk van bouw paard ? "
Mijn antwoord: NEE dat is onzin.

Wat het commentaar op de foto betreft: dat is een positieve reactie.
Dit is een voorbeeld van de bekende knik bij de bekende halswervel.
Waardoor dat komt, maakt de foto duidelijk.
Het verschijnsel moet niet worden aangepakt, maar je moet terug naar hoe het wel moet, nu kan het nog.
Als je op die manier een tijd doorrijdt, wordt het een voor de ruiter, maar ook voor de instructeur samen met de ruiter moeilijk op te lossen probleem.
De instructie moet erop gericht zijn, dat dit juist niet gebeurt. Dit beeld zie je heel vaak en is meer standaard dan uitzondering.
Een verkeerd voorbeeld, dat je steeds ziet, doet volgen. Dat ligt niet aan de ruiter.
Met een tekstje in een forum los je het niet op, er moet wel wat aan gedaan worden.
Tenminste als je het probleem wilt onderkennen en wilt oplossen.

Ben het wel met u eens, maar niets is simpel, omdat zoals u schrijft alles met elkaar inverband staat, de opmerking voor de loodlijn afhankelijk van de bouw, dat is onzin, dat is ook vaker naar voren gekomen in dit topic.
En dat men door tips en het attenderen op dingen de ruiters niet kan verbeteren maar wel tot nadenken kan brengen vind ik belangrijk. En er zijn vele ruiters die denken dat zij omdat het zo goed aanvoelt op de goede weg zijn, maar wanneer men het dan aanschouwd dan is het niet in orde.
Gevoel moet men ontwikkelen bij het rijden maar zonder instructie kan men nooit, aangezien het gevoel vaak subjektief is en men daardoor zichzelf als ruiter in het ootje neemt.
Wanneer rijden zo simpel zou zijn (qua hulpen zou het eigenlijk wel zo zijn rein technisch gezien) dan zou iedere mens op een paard een perfekt ruiter zijn, maar dat is niet zo.
En dat getructe rijden daar ben ik zelf wars van, men ziet alleen de uitvoering maar niet de grond die erachter steekt. Die knik die men steeds meer ziet, is niet een wervel het zit tussen de tweede en derde wervel de verbinding daartussen, maar dat zou u wel niet ontgaan zijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:09

svdijk86 schreef:
Professor schreef:
Het kan wel bij SV.

)

klopt en enkele passen middendraf geen oefening voor de B

DenUyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:21

Ik lees met veel belangstelling mee in dit topic. Nu de discussie breder is getrokken dan 'de relatie tussen de loodlijn en de bouw van het paard' en het Skala der Ausbildung ter sprake wordt gebracht zou ik graag een vraag willen voorleggen.

Skala:
1 - Takt
2 - Losgelassenheit
3 - Aanleuning
4 - Schwung
5 - Recht richten
6 - Verzameling

Wat ik niet goed begrijp is dat "recht richten" in het Skala der Ausbildung pas op de vijfde plaats komt. Ik zou denken dat 'het plaatsen van de voorhand recht voor de achterhand' al in een eerder stadium dient te gebeuren. Als het paard niet recht loopt, dan is de aanleuning over het algemeen ook niet correct. Kan iemand mij uitleggen waarom het recht richten pas na aanleuning en schwung komt?

bertie

Re: Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:27

Het plaatsen van de voorhand voor de achterhand is hoogstens een begin van rechtrichten. Vaak wordt bij een 'recht' paard gedacht aan een paard dat recht gaat.
Maar een rechtgericht paard is een paard dat links en rechts gelijk buigt, gelijk ondertreedt. Waarbij de linkergalop niet verschilt van de rechtergalop (behalve natuurlijk in beenzetting LOL). Waarbij de aanleuning aan beide zijden gelijk is.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:32

Ik zal je thuis pben wat daarmee bedoeld wordt. Tenzij iemand
Anders eerder antw geeft.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:34

DenUyl schreef:
Ik lees met veel belangstelling mee in dit topic. Nu de discussie breder is getrokken dan 'de relatie tussen de loodlijn en de bouw van het paard' en het Skala der Ausbildung ter sprake wordt gebracht zou ik graag een vraag willen voorleggen.

Skala:
1 - Takt
2 - Losgelassenheit
3 - Aanleuning
4 - Schwung
5 - Recht richten
6 - Verzameling

Wat ik niet goed begrijp is dat "recht richten" in het Skala der Ausbildung pas op de vijfde plaats komt. Ik zou denken dat 'het plaatsen van de voorhand recht voor de achterhand' al in een eerder stadium dient te gebeuren. Als het paard niet recht loopt, dan is de aanleuning over het algemeen ook niet correct. Kan iemand mij uitleggen waarom het recht richten pas na aanleuning en schwung komt?

Dat is heel logisch, men dient eerst een gelijkmatige beweging te hebben (takt) dit kan alleen wanneer het paard ontspant gaat (Losgelassenheit) en deze twee eerste punten kunnen alleen tot stand komen wanneer de verbinding paardenmond - hand in orde zijn, deze punten zijn de begin punten van het rijden, zonder deze kan men niet met het paard, bovendien moet men ook gelijker tijd eeraan denken dat het paard gehoorzaam moet zijn.
Wanneer men het paard zonder Schwung dus zonder impuls zou rechtrichten dan fuctioneerd het niet, rechtrichten is van achter naar voren, men richt de voorhand op de achterhand, niet omgekeerd, daarbij dient het paard naar voren te zijn, wat helpt sturen wanneer men niet voorwaarts gaat dan komt men ook niet om de bocht.
Bovendien is men altijd bezig het paard recht te houden, ook in andere oefeningen zoals Appuyeren dient de voorhand voor de achterhand te zijn.
En wanneer men deze drang naar voren bij een paard niet heeft, dan kan men onmogelijk een paard gymnastieseren wat eigenlijk dressuurrijden doet, iedere oefening werkt weer op andere of meerdere spiergroepen.
Na de verzameling staat in de oude boeken nog Oprichting, der Skala der Ausbildung is niet na elkaar het is met elkaar dus wanneer een paard geen aanleuning heeft kan men het ook niet losgelassen krijgen, en de aanleuning is steeds weer te verbeteren bij elke nieuwe oefening bemerkt men dat deze nooit direkt hetzelfde is als de vorige oefening, en dat wil men steeds verbeteren.
En aan de eind van de Skala heeft men dan lichtheid/Durchlässigkeit.
En juist op dit topic voor de loodlijn ivb met de bouw van het paard ziet men steeds dat het hapert niet aan de bouw van het paard, maar de aanleuning bij het rijden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:36

bertie schreef:
Het plaatsen van de voorhand voor de achterhand is hoogstens een begin van rechtrichten. Vaak wordt bij een 'recht' paard gedacht aan een paard dat recht gaat.
Maar een rechtgericht paard is een paard dat links en rechts gelijk buigt, gelijk ondertreedt. Waarbij de linkergalop niet verschilt van de rechtergalop (behalve natuurlijk in beenzetting LOL). Waarbij de aanleuning aan beide zijden gelijk is.

Ben het met veel dingen wat u geschreven eens, helaas bij de eerste zin hiervan niet, men stuurt de voorhand men drijft de achterhand dat is het begin princiepe.
Men zet de voorhand voor, ook bij de zijgangen, men bestuurt deze met de handen, de gewichts en beenhulpen geven het aan de teugelhulpen verfijnen het.