TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:27

@Adil18:
Lees even terug. ;)
Mijn reactie was een reactie op een quote (die er overigens ook bij stond) die ging over het overstappen met (oudere) paarden die gewend zijn aan een bit, wat volgens diegene (van die quote) niet kon.
Ik benadrukte dus niet dat "oudere paarden", het was een reactie op iemand anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:31

@AlexandraM: Bitloos rijden heeft inderdaad helemaal niks met "natural of "horsewisperen" te maken. :D

Wat ook al aangegeven is, is dat bitloos ook helemaal niet stoer of knap is of iets om mee te pronken.
Helaas zie je die ontwikkeling inderdaad wel opkomen bij jonge ruiters. En daar ben ik persoonlijk ook niet zo blij mee, want vanuit dat "kijk 'es hoe stoer ik ben" volgt ook een "stoere" manier van rijden (ruw, veel druk etc).

Revanches

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:06

Moderatoropmerking:
Oneliner berichten verwijderd. Graag alleen reageren als je ook daadwerkelijk iets hebt toe te voegen aan de discussie. Verzoek voor iedereen, blijf wel vriendelijk discussiëren!BVD

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:14

Ik rijd beide.
Mn oudere merrie bitloos ivm hangend rooster en die vind het bit niet zo fijn meer in het mondje.
De jongste hoofdzakelijk nog met bit.

Maar, ik zie hier zoveel verschillende berichten en gooi geloof ik nu alles door elkaar.

Wat is nu de werkelijke methode om goed bitloos te rijden dan?
Wie kan hier dan goed antwoord op geven en waarom kan die persoon hierop goed antwoord opgeven.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb of ik er goed mee rijd.
Ik heb een kaptoom ivm gronddressuur en daar heb ik les in, maar het buitenrijden doe ik hoofdzakelijk met een touwhalster met teugels.
zit naar mijn mening zit hij niet te strak en niet te los. alleen als ze heel vervelend is, dan trek ik hem aan, om haar even in te houden, want mw kan flink doorstomen, zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:10

eowyn04 schreef:

Goed rijden is rijden met je zit (en houding, energie, focus). Het maakt niet uit of je met of zonder bit rijdt.
Maw, het zou geen andere manier van rijden moeten zijn.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:03

Arabesk schreef:
Ik kan wel een soort medley gaan maken over standaard antwoorden die gegeven worden

- bitloos kan net zo goed onvriendelijk zijn
mee eens, maar geloof me als jij hard aan de teugels trekt met bit voelt een paard daar over het algemeen veel meer van dan als met een bitloos hoofdstel
- overstappen op bitloos wegens gebrek aan kwaliteit ruiter
vind ik onzin, sommige hebben bitloos gewoon als principe, en soms reageert het paard (zoals de mijne) er gewoon stukken beter op
- druk op de neus is veel erger dan druk in de mond
on-zin. druk in de mond is zeker gevoeliger, ja als je goed aan de neus trekt voelen ze dat ook wel, deze druk word echter wel verdeeld.
- het is de hand van de ruiter, niet de optoming
absoluut, maar sommige kunnen geen klik vinden met bit in en daarvoor is bitloos een perfecte uitkomst :)
- het is per paard verschillend
mee eens :)
Jongens kom eens met wat origineels ipv antwoorden herkauwen opboeren en weer uitspugen.

Gebruik eens niet de boktstandaardantwoordengenerator....

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:09

NicoleHorses schreef:
Arabesk schreef:
Ik kan wel een soort medley gaan maken over standaard antwoorden die gegeven worden

mee eens, maar geloof me als jij hard aan de teugels trekt met bit voelt een paard daar over het algemeen veel meer van dan als met een bitloos hoofdstel
vind ik onzin, sommige hebben bitloos gewoon als principe, en soms reageert het paard (zoals de mijne) er gewoon stukken beter op
on-zin. druk in de mond is zeker gevoeliger, ja als je goed aan de neus trekt voelen ze dat ook wel, deze druk word echter wel verdeeld.
absoluut, maar sommige kunnen geen klik vinden met bit in en daarvoor is bitloos een perfecte uitkomst :)
Jongens kom eens met wat origineels ipv antwoorden herkauwen opboeren en weer uitspugen.

Dat zijn niet Arabesk haar eigen standpunten hè. ;) Maar dingen die vaak aangevoerd worden 'tegen' bitloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:19

Arabesk schreef:

Niet mee eens. Ik denk dat een paard evenveel voelt, de gevoeligheid van de neus wordt zwaar onderschat. Op dat plekje is het gewoon vel over been, gevoeliger bestaat haast niet.

Dat kan. Er zijn ook paarden die echt een hekel hebben aan druk op de neus en die recht overeind gaan staan. Imo kun je de meeste paarden (niet alle uiteraard) zowel met bit als bitloos rijden. Er zijn uitzonderingen uiteraard, maar bij de meeste paarden is het maar net wat je zelf prettig vindt. Dus over het algemeen meer de principes van de ruiter dan die van het paard.

Hoe kom je erbij dat die druk verdeeld wordt? Druk op de neus komt nog steeds op dat plekje wat vel over been is. Er is helemaal niets wat de druk verdeelt imo. Trekken aan de neus is net zo pijnlijk als trekken in de mond.

Dan stel ik voor dat ze les nemen, want dat ligt dan toch echt aan je eigen rijkunst. Tenzij je net dat paard hebt wat geen bit verdraagt, vind ik dit gewoon een l*lsmoes.

Ook mee eens :) Je moet imo altijd naar je paard kijken. Aan de andere kant hebben alle paarden min of meer dezelfde anatomie, en dezelfde gevoeligheden, verhaal gaat niet altijd op.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:35

Okee :)
het bitloze hoofdstel staat er om bekend dat de druk word verdeeld.
als je je hoofdstel goed doet , niet op een of ander gevoelig botje voelen ze daar echt niet veel meer van dan als met n bit.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:35

@skygirl bedankt wist ik niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:38

De druk kan alleen verdeeld worden als je een ontzettend brede neusriem hebt. De kracht wordt verdeeld over het oppervlak, hoe groter het oppervlak, hoe beter de druk verdeeld wordt. Jij maakt de misvatting dat de druk wordt verdeeld over de neus, maar de druk wordt verdeeld over de neusriem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:39

Oké, ik ga in cursief. :D
Yamcha schreef:
Arabesk schreef:

Niet mee eens. Ik denk dat een paard evenveel voelt, de gevoeligheid van de neus wordt zwaar onderschat. Op dat plekje is het gewoon vel over been, gevoeliger bestaat haast niet.
De mond is gevoeliger dan de neus. Hoe je dat ook wendt of keert. Stukje anatomie-kennis. Hier staat het uitgelegd: http://www.bitloospaardrijden.info/druk.htm

Dat kan. Er zijn ook paarden die echt een hekel hebben aan druk op de neus en die recht overeind gaan staan. Imo kun je de meeste paarden (niet alle uiteraard) zowel met bit als bitloos rijden. Er zijn uitzonderingen uiteraard, maar bij de meeste paarden is het maar net wat je zelf prettig vindt. Dus over het algemeen meer de principes van de ruiter dan die van het paard.
"Al" (??) die paarden die niet tegen druk op de neus kunnen, kun je dus ook absoluut niet met een halster aan de hand begeleiden? Of met de trailer vervoeren? Lijkt me heel sterk.

Hoe kom je erbij dat die druk verdeeld wordt? Druk op de neus komt nog steeds op dat plekje wat vel over been is. Er is helemaal niets wat de druk verdeelt imo. Trekken aan de neus is net zo pijnlijk als trekken in de mond.
De druk wordt verdeeld omdat de neus een veel groter oppervlak heeft dan de splinterdunne lagen waar een bit op ligt.
Er zijn ook bitloze hoofdstellen (bijv het kruislings systeem) die de druk ook langs de wangen en kaken verdelen, dus een nòg grotere drukverdeling.
Onderin deze pagina (onder "Een stap verder - in de praktijk") staat het uitgelegd en berekend: http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm

Dan stel ik voor dat ze les nemen, want dat ligt dan toch echt aan je eigen rijkunst. Tenzij je net dat paard hebt wat geen bit verdraagt, vind ik dit gewoon een l*lsmoes.

Ook mee eens :) Je moet imo altijd naar je paard kijken. Aan de andere kant hebben alle paarden min of meer dezelfde anatomie, en dezelfde gevoeligheden, verhaal gaat niet altijd op.
Inderdaad, de anatomie van het hoofd en de mond geldt voor ieder paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:42

NicoleHorses schreef:

En dat is dus ook zo. Je bent juist geïnformeerd. ;)
In mijn vorige antwoord had ik al een link gegeven, hier nog een keertje: http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm
Met uitleg en berekeningen en deze slotconclusie:

Druk per cm²
Bij een basis teugeldruk van 2,26 kilo (zoals gemeten tijdens de onderzoeken van Clayton) geeft een bit meer dan 21 kilo in de mond en een bitloos hoofdstel zoals de sidepull 3,5 kilo rond het hoofd.
Per vierkante centimeter, uitgaande van bovenstaande rekensommen, komen we op het volgende uit:
* een bit geeft 21 kilo druk per 2 cm² (de lagen) = 21 : 2 = 10,5 kilo per cm²
* een bitloos hoofdstel als de sidepull geeft 3,5 kilo druk per 140 cm² = 3,5 : 140 = 0,025 kilo per cm²
* een kruislings werkend bitloos hoofdstel geeft 1,8 kilo druk per 200 cm² = 1,8 : 200 = 0,009 kilo per cm²

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:36

ik ben helemaaaal niet tegen bitloos!!
ik denk dat het juist fijner is!
behalve dat er dan een druk op de neus kan komen.. :(:)
Xx'

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:56

Air schreef:
Lusitana: En dat is ook andersom zo :j. Als je 1 bitloos hoofdstel hebt geprobeerd en het werkt niet kan je niet zeggen dat het hele bitloos dna maar niks is, wordt helaas vaak wel gedaan.

mimeslosydy schreef:
ik ben niet tegen bitloos, maar zou het zelf nooit gaan doen.
vind het leuk voor de mensen die het doen maar heb er zelf niets mee.
net zoals ik niks heb met dat natural horsemanship gedoe, ieder zijn ding...

Bitloos is niet heel wat anders dan met bit hoor, tis geen methode :=. Niet over iets oordelen als je niet weet wat het is!

niet zo kattig doen jij!
ik bedoelde dat ik niks heb met bitloos rijden en ook niks met natural horsemanship, dus jouw opmerking heeft echt 0,0 toegevoegde waarde ;)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:56

JoviBan schreef:
eowyn04 schreef:

Goed rijden is rijden met je zit (en houding, energie, focus). Het maakt niet uit of je met of zonder bit rijdt.
Maw, het zou geen andere manier van rijden moeten zijn.

ok thanx.
Nu rijd ik er niet mee in de bak, omdat ik iertje niet meer in de bak kan rijden. Misschien tzt weer door de gronddressuur, maar enkelt buiten.
Probeer haar idd door zwaarder te zitten terug te nemen, maar helaas lukt dat niet altijd omdat mw graag doortankert en daardoor moet ik soms wat meer druk geven, maar ik zou dat ook met bit moeten doen.

Susanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:08

Ik ben niet tegen bitloos rijden, maar rij zelf wel met bit.. :j

Anouk146

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:22

Rijd zelf met bit maar heb niks tegen bitloos. Is het niet het hele gedoe eromheen toch wat veel mensen tegenstaat? Van 'kijk mij goed rijden zonder bit' en dat sommige mensen het bijna als een religie verkondigen en bitten per definitie slecht vinden?

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:33

Ik rijd doorgaans met bit, een gewoon D trensje en voor mij en mn paard is bitloos (en dan zonder zadel) een zalige afwisseling.
Je ziet der zo herleven en echt alles geven wat ze onder t zadel met bit echt amper doet.
Punt is wel dat ze (nog) niet zo berijdbaar is als met bit, maar daar moeten we gewoon op oefenen.
En ook lukt het me écht niet om met touwhalster (want daar reageert ze super op van alle optomingen die ik al geprobeerd heb) mijn nog maar in de buurt van in de hand te stellen. Vind t erg knap van zij die met crossrope oid paard netjes een proefje kunnen rondsturen.
Ik moet niet proberen om oefeningen die ik met bit en zadel rijd, zonder te rijden. De controle is gewoon veel moeilijker (en paard die graag nog eens der eigen zinnetje doordrijft zonder bit :=)
Ben dus voor als leuke afwisseling maar in mijn geval zou ik nooit bitloos rijden om serieus aan de bak te gaan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:19

JoviBan schreef:
NicoleHorses schreef:

En dat is dus ook zo. Je bent juist geïnformeerd. ;)
In mijn vorige antwoord had ik al een link gegeven, hier nog een keertje: http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm
Met uitleg en berekeningen en deze slotconclusie:

Druk per cm²
Bij een basis teugeldruk van 2,26 kilo (zoals gemeten tijdens de onderzoeken van Clayton) geeft een bit meer dan 21 kilo in de mond en een bitloos hoofdstel zoals de sidepull 3,5 kilo rond het hoofd.
Per vierkante centimeter, uitgaande van bovenstaande rekensommen, komen we op het volgende uit:
* een bit geeft 21 kilo druk per 2 cm² (de lagen) = 21 : 2 = 10,5 kilo per cm²
* een bitloos hoofdstel als de sidepull geeft 3,5 kilo druk per 140 cm² = 3,5 : 140 = 0,025 kilo per cm²
* een kruislings werkend bitloos hoofdstel geeft 1,8 kilo druk per 200 cm² = 1,8 : 200 = 0,009 kilo per cm²

Waarom mag jij met bitloos het hele hoofdstel mee rekenen, en ik met bit alleen het bit? Please leg uit? :)

Ik vind nl. dat je alleen de neusriem mag rekenen, als je wil vergelijken.

Overigens heb ik nog niemand gevonden die zo een kruiselingse optoming heeft, die ik kan proberen. Ik laat je nog weten hoe het was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:24

Yamcha schreef:
Waarom mag jij met bitloos het hele hoofdstel mee rekenen, en ik met bit alleen het bit? Please leg uit? :)
Ik vind nl. dat je alleen de neusriem mag rekenen, als je wil vergelijken.

Dat is ook gedaan.
In die rekensom is bij de sidepull alleen de neusriem meeberekend, omdat bij de sidepull er bij teugeldruk alleen druk op de neusriem/neus komt.
Bij de kruislingse zijn de bandjes/riempjes die langs de wangen, kaken en oren lopen ook meeberekend, omdat bij teugeldruk ook daar druk op komt (en dus de druk veel meer verdeeld over het hele hoofd).
Zo iets duidelijker? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:25

:j

Heel duidelijk :j Thanks :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:33

sanne_146 schreef:
Rijd zelf met bit maar heb niks tegen bitloos. Is het niet het hele gedoe eromheen toch wat veel mensen tegenstaat? Van 'kijk mij goed rijden zonder bit' ?

Misschien zijn er een paar jonge meiden op bokt die zo redeneren, maar over het algemeen komen de opmerkingen toch vooral van buitenaf.
Ik rijd al ongeveer 8 jaar bitloos, met alle paarden die ik rijd, voor mij dus volkomen normaal, maar de opmerkingen die mensen maken... :+
Ik kan gewoon niet in m'n eigen bak rijden zonder dat men er weer eens wat over moet zeggen, het gaat van: Wauw, dat jij je paard ZO kan rijden := dan moet je wel een HEEL braaf paard hebben :wow:
tot (mensen die duidelijk op internet lezen): "nou, zo zonder bit, er is echt iets loos met jou hoor, bit-loos, mhahaha :roll:
Ik ben in ieder geval niet degene die er moeilijk over doet.

charlobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:37

Ik heb niets tegen bitloos rijden, zolang het op de juiste manier gebeurt.
Wanneer de ruiter te hard trekt kan dat het paard pijn doen,
in dit geval ben ik VOOR een bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:40

charlobo schreef:
Ik heb niets tegen bitloos rijden, zolang het op de juiste manier gebeurt.
Wanneer de ruiter te hard trekt kan dat het paard pijn doen,
in dit geval ben ik VOOR een bit.

Dus als een ruiter te hard trekt mèt bit, kan dat het paard geen pijn doen? Leg 'es uit als je wilt?

Overigens behoort een ruiter sowieso niet te trekken, ook niet hard en al helemaal niet tè hard.