Ik kan wel een soort medley gaan maken over standaard antwoorden die gegeven worden
- bitloos kan net zo goed onvriendelijk zijn
mee eens, maar geloof me als jij hard aan de teugels trekt met bit voelt een paard daar over het algemeen veel meer van dan als met een bitloos hoofdstel Niet mee eens. Ik denk dat een paard evenveel voelt, de gevoeligheid van de neus wordt zwaar onderschat. Op dat plekje is het gewoon vel over been, gevoeliger bestaat haast niet.
- overstappen op bitloos wegens gebrek aan kwaliteit ruiter
vind ik onzin, sommige hebben bitloos gewoon als principe, en soms reageert het paard (zoals de mijne) er gewoon stukken beter opDat kan. Er zijn ook paarden die echt een hekel hebben aan druk op de neus en die recht overeind gaan staan. Imo kun je de meeste paarden (niet alle uiteraard) zowel met bit als bitloos rijden. Er zijn uitzonderingen uiteraard, maar bij de meeste paarden is het maar net wat je zelf prettig vindt. Dus over het algemeen meer de principes van de ruiter dan die van het paard.
- druk op de neus is veel erger dan druk in de mond
on-zin. druk in de mond is zeker gevoeliger, ja als je goed aan de neus trekt voelen ze dat ook wel, deze druk word echter wel verdeeld.Hoe kom je erbij dat die druk verdeeld wordt? Druk op de neus komt nog steeds op dat plekje wat vel over been is. Er is helemaal niets wat de druk verdeelt imo. Trekken aan de neus is net zo pijnlijk als trekken in de mond.
- het is de hand van de ruiter, niet de optoming
absoluut, maar sommige kunnen geen klik vinden met bit in en daarvoor is bitloos een perfecte uitkomst 
Dan stel ik voor dat ze les nemen, want dat ligt dan toch echt aan je eigen rijkunst. Tenzij je net dat paard hebt wat geen bit verdraagt, vind ik dit gewoon een l*lsmoes.
- het is per paard verschillend
mee eens 
Ook mee eens

Je moet imo altijd naar je paard kijken. Aan de andere kant hebben alle paarden min of meer dezelfde anatomie, en dezelfde gevoeligheden, verhaal gaat niet altijd op.
Jongens kom eens met wat origineels ipv antwoorden herkauwen opboeren en weer uitspugen.
Gebruik eens niet de boktstandaardantwoordengenerator....