gewoon hoofd naar de zijkant vanhet paard, linkervoet in de stijgbeugel en dan omhoog duwen en een beetje optrekken aan het zadel
_aapjex
Geplaatst: 12-01-11 16:24
ik stap op met mijn rug naar het hooft en met mijn linkervoet in de beugel en met 2 handen hou ik de teugels vast. als je er moeite mee hebt kan je altijd een krukje gebruiken ook is het wel eens goed voor zijn rug om aan de verkeerde kant op en af te stappen
KellyDV_oud
Geplaatst: 13-01-11 16:31
Links stap ik op, linkerbeen in beugel, zadel/teugels vasthouden (dan schop ik hem perongeluk met mijn been meestal) en dan zit ik Ik ken mensen, die stappen rechts op, in de Western.. is dat normaal?
Altijd via een krukje! Ook in de les leer ik iedereen met krukje op stappen en als het echt niet anders kan, wissel je links en rechts af. Vooral de ruiters die van traditionele maneges afkwamen was het flink stuntelen om recht op te stappen, gaf wel grappige reacties.
missielissie
Geplaatst: 16-01-11 14:36
ik probeerde eerst zoals je heel veel ziet gewoon staan en je been recht naarvoren in de beugel steken en dan jezelf er op proberen te trekken. maar na veel gedoe heb ik ook gewoon leren opstappen met mijn rug naar het hoofd van het paard. dan je voet in de stijgbeugel. een aantal keer hinkelen en daar genoeg vaart uit krijgen dan kom je er heel soepeltjes op. je moet niet op kracht er op komen, maar gewoon op techniek. gewoon blijven proberen, je krijgt het vanzelf onder de knie en dan kan je hoe klein je ook bent of hoe zwaar je bent heel zoepel het paard op.
_coquette_
Geplaatst: 16-01-11 14:44
Op mijn pony stap ik op met mijn hoofd richting het paard, dus niet de goede methode. Op mijn bijrijdpaard (1.83) stap ik op met een krukje!
Yael_Tdh
Geplaatst: 16-01-11 18:15
ik stap op met.. ik ga op de omheinig van de buitenbak staan en stap op ik rij 2 keer per dag 1e keer links opstappen 2e keer rechts dat is goed voor je evenwicht
_Christine
Geplaatst: 16-01-11 18:19
Ik stap idd met mijn rug naar het hoofd van m'n paard op, en zwiep dan zo mn been eroverheen Dat is nog een aardig eindje trouwens (1.71 m) maar gaat me prima af.
Al zou met krukje natuurlijk beter zijn.
Snisel
Geplaatst: 16-01-11 18:21
mijn vriendin (op bokt is dat = xNeLLeKe) heeft een keer les bij dressuurstal van Baalen les gehad en daar stappen ze allemaal met een krukje op. Dat was ook beter voor t paard volgens mij. Ik stap altijd zonder krukje op.
Met krukje. Dat is echt zoveel beter voor je paard/pony (vooral voor de rug). Ook voor jezelf en het zadel is het beter. Je kan heel goedkoop van die lichtgewicht opklapkrukjes kopen. Onderweg kan je gebruik maken van een natuurlijk opstapje (steen, hout, heuveltje, enz.). Of je vraagt iemand voor hulp (opstappen via knie, handje, enz.).
Het gaat erom dat je opstapt op de manier wat voor je paardje en jou het beste is. En ook verstandig om tijdens het opstappen niet in het zadel neer te ploffen.
KimvWijk
Geplaatst: 17-01-11 14:52
Links, zonder krukje.. lukt nog zonder:P
Urbanus
Geplaatst: 17-01-11 14:53
Met een krukje, zonder lukt wel, maar met krukje is zoveel beter voor je zadel en paard...
maar dat is wel iets slechter voor je pony en het zadel
Fristi_
Geplaatst: 17-01-11 17:11
Met een krukje. Ik ben ten eerste een houten hark. Ten tweede vind ik het ook beter voor de rug van mn paard
sterremaan
Geplaatst: 17-01-11 17:14
Ik stap op met een krukje, zowel links als rechts. Maar ik leer ze natuurlijk ook dat het moet kunnen vanaf de grond, vanwege buitenritten etc. In ieder geval wil ik dat ze alles accepteren, niks moet tot onrust leiden of vreemd zijn. Daarom stap ik ook zowel van links als rechts op en af.
Tabor_Dino
Geplaatst: 17-01-11 17:22
Het liefst opstappen met krukje, muur enz. scheelt weer voor zijn rug. Als het niet anders kan dan, teugels vast, rug naar zijn hoofd voet in de beugel, handen vast aan de voorkant/ of manen van het paard en je om hoogtrekken. Niet achter het zadel beet pakken is slechter voor de rug. Links en rechts opstappen afwisselen.
gesloten
Geplaatst: 17-01-11 21:00
Meestal met krukje, 1.70 m is toch wel erg hoog.. Haha.
Ik meestal ook wel met een krukje, of dat iemand me even een beentje geeft.. k dacht al dat ik een sullig iemand was omdat ik niet meer normaal kan opstappen.. maar schijnbaar is er gelukkig een merendeel dat ook via een krukje of hulpmiddel opstapt haha..
RedZone
Geplaatst: 17-01-11 23:57
Verschillend, de ene keer rechts en de andere keer links. Maar ik probeer het voor het paard wel comfortabel te maken, desnoods met een krukje.
Toscaaa
Geplaatst: 18-01-11 09:14
ismaxi schreef:
buik richting zadel beugel lang maken been erin afzetten en been eroverheen zwaaien
Ik stap altijd op met een stoel of krukje, niet omdat ik te stijf ben. Maar puur omdat het beter is voor de rug van het paard en voor je zadel!
merel32
Geplaatst: 18-01-11 22:23
ben nu een jonge pony aan het beleren en stappen daarom op met een krukje om de druk te besparen. Zodra hij de druk gewend is stappen we gewoon weer zonder krukje op.
Vankje
Geplaatst: 19-01-11 13:47
Met krukje Beter voor de rug van mijn paard en ook voor m'n zadel.
Ik kan overigens wel zonder krukje opstappen, handig voor het geval ik er in het bos eens af moet en er geen boomstam o.i.d. in de buurt is. Maar als er een opstapje voor handen is, gebruik ik dat altijd
Altijd met kruk, zie het ikeakrukje bij vankje op de foto, die heb ik dus ook. Als ik op pad ga met de trailer dan heb ik een inklapbaar krukje van curver. Het ikeakrukje wordt veel gebruikt bij ons op stal, ik moet m vaak opzoeken waar hij gebleven is. Zet m altijd in de hoek en dan heb je er ook geen last van tijdens het rijden.
FeeKoolen
Geplaatst: 20-01-11 15:18
horsesluvers schreef:
gewoon hoofd naar de zijkant vanhet paard, linkervoet in de stijgbeugel en dan omhoog duwen en een beetje optrekken aan het zadel
Ik doe het zelfde, rij gelukkig niet een heel groot paard.