Jong paard met bijzetters rijden....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:19

sporter schreef:
x_Marr schreef:
Een hulpteugel is nooit de enige keuze, ook niet de beste ;)

Voor jou misschien niet. Jou mening is geen feit.

Vind het toch behoorlijk een feit dat het op te lossen is zonder hulpteugels. Dat iemand dat dan niet wil of niet zonder kan is wat anders ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:26

x_Marr schreef:
Vind het toch behoorlijk een feit dat het op te lossen is zonder hulpteugels. Dat iemand dat dan niet wil of niet zonder kan is wat anders ;)

Ja precies JIJ vind. En dat het niet de beste is, is dat ook een feit volgens jou? Lijkt me wel makkelijk als je je eigenmening als feit ziet. Hoef je lang niet zoveel na te denken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:28

ik denk niet je kunt zeggen dat het een feit is dat alles op te lossen is zonder hulpteugels x-marr.

Ik denk wel dat het een feit is dat er onnodig veel hulpteugel-gebruik is in de paardensport, dat heeft met onkunde of onwetendheid te maken.

_Daniquee

Re: Jong paard met bijzetters rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:29

JoviBan schreef:
Deze quote klopt niet.
Mijn naam staat er boven, maar dit is niet van mij afkomstig.

Sorry! Verkeerde naam weggehaald.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:40

sporter schreef:
x_Marr schreef:

Ja precies JIJ vind. En dat het niet de beste is, is dat ook een feit volgens jou? Lijkt me wel makkelijk als je je eigenmening als feit ziet. Hoef je lang niet zoveel na te denken.

Er werd hier ook door hulpteugelgebruikers gezegd dat dat onvriendelijker is, waarom zou dat dan beter zijn dan vriendelijker? Misschien beter voor de ruiter, die hoeft dan minder geduld en minder moeite op te brengen.

Maar waarom bekritiseer je iemaand die haar mening als waarheid ziet? Waarom zou je discussieren en een mening aannemen waar je niet in gelooft?

Heb je wel de kunde en de wetendheid dan heb je geen hulpteugels nodig.

Maargoed dat is allemaal al te lezen in het topic.
Vind het jammer dat ik alleen nog geen antwoord heb gekregen op de vraag hoe een paard opeens zou kunnen ontspannen in de rug met een hulpteugel terwijl die hinderende ruiter er nog op zit :+

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 00:11

X_Marr, mijn kunde in paarden is langer dan jouw leeftijd, dus hush. En de bullshit, dat ik het topic niet gelezen heb.
Een goed zittende ruiter, leert dat dmv een ontspannen gaand paard. Niet andersom, een beginner kan nooit en te never een paard leren te ontspannen dmv haar of zijn zit, want die heeft zij/hij niet.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:16

Als ze echt haar hoofd omhoog gaat gooien in protest pak ik elastiek en doe ik dat los. Ik zal het nooit strak doen / bijzetteugels gebruiken!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:31

setteke schreef:
X_Marr, mijn kunde in paarden is langer dan jouw leeftijd, dus hush. En de bullshit, dat ik het topic niet gelezen heb.
Een goed zittende ruiter, leert dat dmv een ontspannen gaand paard. Niet andersom, een beginner kan nooit en te never een paard leren te ontspannen dmv haar of zijn zit, want die heeft zij/hij niet.

Blijkbaar toch niet goed gelezen want op dat eerste van je heb ik ook al wat gezegd :+

En dat is alsnog geen antwoord op mijn vraag.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:30

Hmmm, moeilijke discussie.
Paarden die ik inrijd hoeven van mij nog helemaal niks met het hoofd te doen, ik laat ze liever eerst hun balans vinden en leren op eigen benen te lopen, wennen aan gewicht op de rug retcetc.
Daarna ga je pas werken aan mooi laag en ontspannen en dan verzameld.
Eigenlijk heb ik daarvoor nooit een hulpteugel gebruikt.
Jonge paarden daarentegen die na een x keer rijden gaan puberen en bijvoorbeeld er blind vandoor gaan, hun kop de ucht in steken of andere fratsen waardoor mijn en de veiligheid van het paard in het geding komt , hang ik met alle liefde een thiedeman of anders aan.
En inderdaad, meestal heb je dat maar een paar keer nodig voordat het paard doorheeft dat je niet gedient bent van dat soort onzin.
Eindconclusie van mij (mijn persoonlijke kijk erop dus, geen feit ;-) ) : hulpteugels kunnen,maar met mate en wanneer een kundig ruiter op het paard zit of je goede begeleiding hebt en niet zelf gaat aanmodderen.

iriskiddoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:08

de titel alleen al.. :n
niet echt mijn manier om met een paard te werken, en al helemaal niet met een jong paard!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:24

ik rijd zelf al jaren paarden in,
ik gebruik alleen magtegaal als het nodig is.
maar bijzetters nee nog niet mischien.

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:08

Zolang je ze goed gebruikt zie ik het probleem niet? Een goed gezet elastiek of een goed vast gehouden slof kan geen schade aanrichten

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:44

Ik zou een jong paard niet met bijzetteugels rijden, vooral omdat het probleem altijd 'ergens' vandaan komt. Dan moet je de reden waarom hij of zij zijn hoofd omhoog houdt zoeken, en niet het gevolg bestrijden. De enige manier waarop ik een bijzet zou gebruiken (en momenteel ook gebruik) is om te begrenzen, dus op het moment dat een paard 'gewoon' stapt, draaft of galoppeerd, zou de bijzetteugel bijna tot geen contact moeten hebben. Dit is althans mijn mening erover.

xDebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:17

Ik denk eerlijk gezegd dat ze er niet zoveel mee bereikt, ik denk dat als ze de bijzetteugels eraf haalt dat het resultaat dan niet erg fijn is en daar moet ze dan maar vanaf zien te komen. Tja, aan sommige dingen hangen nu eenmaal gevolgen en dat zou ze maar onder ogen moeten zien vindt ik.