Dressuur voor Springruiters en Springpaarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:27

yvetjes schreef:
Vooral na de sprong krijgt het paard de kans om te rennen, oa omdat het in de hand van de ruiter land en sterk wordt en omdat de ruiter uit balans is na de sprong.

Wat mij hierin ook heel erg opvalt is dat er ook een hoop ruiters zijn die óf voor hun paard uit springen (te snel en te veel uit het zadel komen), óf het paard op de sprong teveel weg drukken naar voren (alsof het paard een hele sprong moet overwinnen terwijl hij er feitelijk overheen kan vallen, bij wijze van spreken). Hierdoor creëren ze idd onbalans.
Veel ruiters willen zelf teveel doen, maar de kunst is imo om zo min mogelijk te doen en het paard het te laten doen..

Sorry.. lees al een tijdje mee, maar heb me hier niet eerder gemeld..

Schoentje

Re: Dressuur voor Springruiters en Springpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:39

daar heb je gelijk in femmefatale.
De kunst van goed paardrijden is zo min mogelijk doen.
Veel ruiters doen zo veel dat ze hun paard daarbij juist storen, zowel spring- als dressuurruiters.
Alleen een hele goede ruiter met heel veel gevoel kan veel doen om het paard beter te laten springen. Alle andere ruiters kunnen het beste hun paarden zo veel mogelijk in hun waarde laten.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:15

hey, dit topic is discussie van de maand geworden in het bokt-bnb!

Nu moeten we wel wat te discusseren hebben natuurlijk. Waar is TS trouwens?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:07

Hoi Schoentje, wat betekent discussie van de maand in het bokt-bnb?

Ga heel hard nadenken over een discussiepunt :D

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:15

ik rij mijn paard in het M springen, ben hem nu langzaam aan klaar aan het maken voor het Z.
ik heb alleen dressuurles, af en toe helpt iemand me met springen.
ik rij ook M1 dressuur met haar.

merk wel dat sinds ik dressuurles heb met dit paard, ze steeds beter te rijden word in het parcours.
kan haar makkelijker sluiten en weer naar voren rijden.

dus ja denk wel dat je als springruiter doordeweeks een dressuurruiter op je paard kan zetten, en je dan zelf in het weekend op springconcours gaat :)

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 13:05

setteke schreef:
Hoi Schoentje, wat betekent discussie van de maand in het bokt-bnb?

dat het een interessante discussie denk ik, dan moeten we dus wel wat te discusseren hebben!
Bnb is een maandelijks nieuwsbulletin op bokt. Kijk maar bij het voorpagina nieuws.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 13:56

Ja, gevonden, nou hartstikke leuk toch, vooral omdat op dit topic nog nooit eens lelijk is gedaan naar elkaar (ook dat zou een pluim moeten krijgen :D ).

Wat mij nog bezig hield uit de beginpost van Clarence, de vraag is weleens beantwoord, maar dan niet positief, is hetgeen waar UltimOo in de laatste zin mee komt.

Kan een dressuurruiter(Z bijv) een springpaard (Z bijv) doordeweeks trainen en kan de springruiter er dan gewoon in het weekend mee op concours?
Ik ga er dan wel vanuit, dat de springruiter er ook nog wel mee springt tijdens de week. Ook even ervan uitgaande, dat het klikt tussen alledrie ;) .
Zou dit toegevoegde waarde kunnen hebben voor een springpaard?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 14:40

ja, dat kan.
Ik rij een 7-jarige Cavalier 1 x per week, hij loopt Z springen. De rest van de week word hij gereden door een man die er Z2 mee dressuurt.
In dit geval heb ik er profijt van, omdat de eigenaresse niet mans genoeg was om er goed mee te rijden en ik rij hem zelf nou eenmaal niet vaker.

Dus een goede dressuurruiter die niet alleen bezig is met het plaatje kan wel iets toevoegen bij een 'dressuurmatig minder' rijdende springruiter. Maar helaas waren de meeste (ex) dressuurpaarden die ik heb gereden catastrofaal te rijden. Stijf in het lijf, bovenin getrokken, overal bang voor en alle controle weg zodra je iets anders doet als vast houden.
Ik zeg niet dat alle dressuurruiters zo rijden, maar om dressuurmatig iets toe te voegen bij een goed rijdende springruiter, moet het wel een behoorlijk goede dressuurruiter zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 15:36

Setteke, het is dus juist een pluim, precies dat soort discussies pikken we eruit :-)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 20:32

schoentje schreef:
hey, dit topic is discussie van de maand geworden in het bokt-bnb!

Nu moeten we wel wat te discusseren hebben natuurlijk. Waar is TS trouwens?

Leuk om te horen. Ik was druk door familie-omstandigheden. Maar, ik ben blij dat het topic nog steeds loopt.

- C