Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lolaax3

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:51

Ik twijfel er niet aan,dat vrijwel elke impulsieve ruiter een fout maakt,want de paarden maken fouten,maar ook wij.
En ook is er een verschil tussen een fout maken & hard optreden dan een paard niet terecht straffen.
Je kunt meestal niet vanuit 1 foto zien,of het paard correct of niet correct behandelt word.
Als mijn paard na uurtje rijden nog steeds niet die linker stelling wil nemen,vraag ik ook even extra door en als mijn paard niet weigert voor een hindernis uit pure expresheid,krijg hij van mij een flinke tik.
Je mag een paard corrigeren,zodra je erna de ontspanning maar weer opzoekt,ook al valt dit vaak niet mee als je gefrustreerd bent,maar boos worden werkt averechts.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:07

Apple schreef:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat :+

:o

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:12

Ik probéér altijd lief en aardig te zijn, maar als mijnheer of mevrouw het vertikt om op buitenrit te stoppen als ik dat aangeef, ben ik wel eens wat minder vriendelijk :=

Waar ik me dan snel daarna weer banketstaaf over voel, maarja.. anders zijn we zo snel thuis :')

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:29

Ik probeer altijd heel vriendelijk te rijden. Helaas denkt mijn paard daar soms anders over.
Ik heb heel gauw last van mijn arm en als ze maar een beetje trekt heb ik er al last van. Ik laat dan onbewust me teugels iets langer worden. Nu ik het door heb dat ik ze dan langer laat worden. Zit het bij mijn paard er al. Het resultaat is dus zodra ik de teugels op pak steekt zij haar neus naar voren en blijft fijn trekken. Resultaat is dus dat ik weer pijn in mijn arm heb. En dan werkt veel overgangen en figuren rijden niks. Ik kan dan ook even heel grof door komen met mijn binnenhand. Even gauw een ruk en meteen los.
Niet de goede manier en ben er ook absoluut niet trots op. Maar weet even niet hoe ik het anders op moet lossen. Ja gewoon stug door rijden. Maar dat trekt mijn arm dus niet.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:10

dressuur15 schreef:
wat maakt het uit hoe je je paard aant lopen krijgt
als ie maar luisterd
ik rijd ook op een pard vn 6 jaar
met een pessoa bit op de laatste ring
als jij een vaste stille hand hebt
kun je rijden met welk bit je maar ook wil
en tuurlijk loopt n paard wel eens niet zo als jij t wilt
nou dan pak je m ff aan
en dan luisterd ie wel
(mijne dan ) (A)

als een paard met geen mogelijkheid niet vooruit wil.. en dat anders wel wil.. is er altijd iets aan de hand.. inplaats van je halve paard in elkaar te rammen (oke beetje hard uitgedrukt, maar je weet wat ik bedoel) kun je ook eerst luisteren naar je paard en kijken of er mischien wat mankeert.. mischien heeft hij wel pijn.. weet jij veel..

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:48

dit kan ik bij mijn pony niet doen :n
die raakt dan in paniek, als ik d'r even terug op d'r plek wil zetten (strenge teugelhulp of om zetten) gaat gelijk die kop omhoog en lekker aan de steiger, met daarna een trillende/rillende bange pony onder me kont waar niks meer mee te beginnen is.
ik moet het hebben van het doorzettingsvermogen door alles 10 keer opnieuw vragen en als ze het een keer wél doet uitbundig belonen.

heb ook wel op ponys gereden waarop dat wel kon :j
is soms wel fijn, kan je jezelf even duidelijk maken van nú is het afgelopen!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:47

durf ik voor uit te komen :) maar ik ken wel mijn grenzen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:49

Goh, wat heeft iedereen hier masochistische paarden :+ , paarden die het "leuk" vinden om aan het bit te trekken, te schrikken, er van door te gaan, weg te rennen, halsters te breken; allemaal puur en alleen maar om de ruiter dwars te zitten, gewoon flossen/schoppen die handel :j
Vooral niet de oorzaak bij jezelf zoeken en een oplossing bedenken.. :+

Iedereen maakt fouten, maar je kan beter van je fouten leren dan "ervoor uit komen" en jezelf goed praten omdat je niet de enige bent.
Ik maak heel veel fouten, maar gelukkig zo min mogelijk ten koste van m'n paard.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:52

Ik had laatst ook m'n momentje, was meneertje fftjes zat en ik weet dat ie hekel heeft aan zwepen, maar hij was steeds aan het klieren en ik moet zelf ook nog letten dat ik mijn buiten teugel er netjes bij houd, maar vond het wel genoeg. Dus heb pa-lief even lief aangekeken en toen moest het paard maar even luisteren. Dus zweepje er even bij (niet echt een dreun mee verkocht, maar wel even laten weten hoe het in elkaar zit) maar hij moet doen wat ik wil en niet klieren dus moest hij maar even het zweepje onder ogen komen, na paar rondjes was meneertje weer braaf en heb het zweepje weer teruggelegd.
En zijn voorganger had wel momenten, dat als ze hard mocht, het ook echt hard was, dus heb weleens een keer aan de teugel moeten 'trekken' om haar weer in de hand te krijgen.
Soms een paard wat strenger aan pakken is wel makkelijk. Maar hem afbeulen; nee. Soms moet je maar even de stoute schoenen aantrekken, maar ze wel later weer uittrekken als het goed gaat.
Laatst bijgewerkt door Domi_94 op 10-07-10 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:01

Ja hoor, gebeurd met regelmaat (veel paarden) als ik met de hengsten bezig ben en er een een poging gaat wagen tot happenslaan met de voor benen omghoog komen of wat die dan verzint dan weet die binnen 2 min weer waarom dat ook alweer niet mag, simpel genoeg. het zelfde met rijden als ze er net niet doorheen willen dan is een slof soms best handig ;)

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:15

Ach iedere ruiter heeft volgens mij weleens z'n 'boe' momentjes, en het is altijd gemakkelijk om een ander op z'n fouten te wijzen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:20

Waar moet ik voor durven uitkomen? Ik ben erop tegen om je paard 'door' te vragen en ik vind ben sowieso al tegen stangen etc dus dat scheelt, maar nee ik vind dat mensen al veel te ver mogen gaan met paarden ergens toe dwingen of met lichamelijk geweld etc. :)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:33

Ik zet mijn paard best wel eens op zijn plek. Luisteren is luisteren en geen gezwam. Ik vind dat nodig want hij is erg dominant en als ik hem een vinger geef dan neemt hij mijn hele arm haha.
Geeft ook niks, heb ik zelf voor gekozen, maar ik ben gewoon eerlijk tegen m. Niet luisteren is gepaste straf, wel luisteren is superbraaf.

Minaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:14

Daar durf ik best voor uit te komen. Sommige dingen pak ik dan misschien niet helemaal goed aan,
maar ik weet dat ik alleen maar het beste voor heb met dieren :) .

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:01

Op stal heb ik een Tinker hengst staan van 163 met een gewicht van door de 900 kilo en een dozijn aan horny hormonen in zijn lichaam en Ja we hebben ook merries die soms wel heel erg charmant naar onze vent hinniken en dan wil het wel eens gebeuren dat ik flink moet optreden om meneer terug op zijn plek te krijgen. Dus ja heb met regelmaat de regels aan de laars gelapt

flippi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:39

Soms moet je naar het grotere doel kijken, als je een heel uur aan het kloje bent omdat je paard te langzaam loopt dan is dat heel vervelend. Je kunt dan beter 1 keer hard inkomen en gelijk van het hele gezeur af zijn en de rest van de les heerlijk genieten. Dat is voor jou en je paard leuker

LizzieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:24

Ik doe het alleen als ik echt niet anders meer weet..
maar het liefste niet..
maar soms is het idd gewoon nodig,
& meestal doe ik het ook echt perongeluk..

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:02

Hm ik kom er ook voor uit.
Mijn paard heeft een stuk of 5 keer met een pessoa bit gelopen, een bit waar bokt allergisch voor is. ;)
Ik heb er niet constant aan gehangen, maar had de blaren op mijn handen staan dus volgens het boekje zal het zeker niet gegaan zijn.

Ohja en ik was een keer de wanhoop nabij wat betreft stilstaan.
Heb fijn de slof eraan gehangen, een keer aangepakt, en sindsdien staat ze gewoon weer stil.
Misschien niet goed, maar wat wil je dan? Dat ik nou nog steeds aan de teugels moest hangen om haar stil te zetten?

Maar ook naast het paard niet volgens het boekje.
Mijn paard is een buffel, loopt je zo omver. Ze heeft echt wel een paar keer rake harde klappen gehad. (Niet dat ik haar vaak sloeg, maar ik bedoel 1 keer een tik op de neus.)
Hoewel ik haar daarna ook goed beloon als ze een keer netjes naast mij blijft lopen.

Haha want klinkt dit toch slecht, maarja wat is 1 keer zo'n actie in de 3 jaar dat ik haar heb?
Krijg altijd complimenten hoe vriendelijk ik met mijn hand ben, en ook iemand ben die eerst kijkt naar vriendelijke oplossingen.
Paarden staan er super verzorgd bij, komen niks tekort en hebben respect als geen ander voor mij. Ik ook voor hun, en dat laat ik ook merken.
Maar zodra ze ' ontsporen ' dan worden ze weer recht gezet, het zijn helaas geen paarden die een foutje van mij onbestraft laten.
Ik ben echt super zuinig op mijn paarden, en vind een band tussen ruiter en paard absoluut op nummer 1 staan.. Maar zoals ik al zei, soms is het even nodig.

Moet zeggen dat het bij mijn jonge paard altijd volgens het boekje is gegaan!
Ze is beleerd op een andere stal, daar zal het vast ook niet al te vriendelijk zijn gegaan...Maar ik heb haar altijd heel vriendelijk gereden! Ook ernaast.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:52

Apple schreef:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat :+

Amen :D !

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:05

Ik houd er niet van, maar soms ben ik ook wel eens wat ruw met het rijden. Een instructrice vertelde me een aantal weken geleden wel dat ik een zachte hand heb dus dat vond ik wel fijn om te horen, maar af en toe kan ik ook best even streng zijn met mijn hand. Ik probeer het wel 'eerlijk' te doen dus is het realistisch wat ik nu vraag, heeft het paard genoeg tijd gekregen om los te worden in het lichaam, heb ik het netjes en duidelijk gevraagd. Als dat zo is dan vind ik het niet zo erg om wat strenger te zijn, het zal niet altijd een schoonheidsprijs verdienen maar het kan wel helpen.

Wat dressuur15 zegt 'wat maakt het uit hoe je je paard aan het lopen krijgt als ie maar luistert', daar ben ik het dus totaal niet mee eens. Je paard bijvoorbeeld eens een tik met de zweep geven als dat nodig is oké, maar als je je paard alleen aan het lopen krijgt door tig meppen met de zweep dan vind ik dat geen acceptabele manier van rijden. Dus niet alle middelen heiligen het doel in dit opzicht.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:56

sanne83 schreef:
Goh, wat heeft iedereen hier masochistische paarden :+ , paarden die het "leuk" vinden om aan het bit te trekken, te schrikken, er van door te gaan, weg te rennen, halsters te breken; allemaal puur en alleen maar om de ruiter dwars te zitten, gewoon flossen/schoppen die handel :j
Vooral niet de oorzaak bij jezelf zoeken en een oplossing bedenken.. :+

Iedereen maakt fouten, maar je kan beter van je fouten leren dan "ervoor uit komen" en jezelf goed praten omdat je niet de enige bent.
Ik maak heel veel fouten, maar gelukkig zo min mogelijk ten koste van m'n paard.

En mss is het opzet van dit topic net ditgene te onderkennen?? In plaats van steeds de heilige uit te hangen en te doen alsof je nooit eens een foutje maakt.
Niemand heeft hier gezegd dat het oké is om je paard het bit door zijn mond uit te sleuren; die link leg alleen jij.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 07:14

Ik maak zo veel fouten, doe ik dan niet bewust maar doe het wel.
paard heeft ook wel eens last van mijn fouten.
Maarja.....anders leer je niet veel toch?
zolang je je paard niet opzettelijk zonder reden loopt te pijnigen.........

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:06

Ik was vroeger niet zo'n subtiele ruiter, wel heel eerlijk maar ook erg onwetend.
Mijn instructrice was voorstander van bijv. een correctiebit, slofteugels en de hele mik mak meer (ik was toen 9 jaar oud)... Alles de deur uitgeschopt toen ik een jaar of 14 was, en sinds die tijd steeds bewuster gaan rijden. In de loop der jaren is mijn mentaliteit van 'Hij dient maar te luisteren' verandert in de vraag: "Goed, wat doe IK verkeerd, waardoor hij me niet begrijpt?"

In tegenwoordige tijd durf ik te stellen een erg vriendelijke, maar wel consequente ruiter te zijn. In tegenstelling tot vroeger heb ik engelen geduld tijdens de training/omgang. Ik ben me er tnt voortdurend van bewust geweest dat bijv. mijn jonge merrie (4) ook alles pas voor het eerst mee maakt, en dat het volkomen logisch is wanneer zij niet direct begrijpt wat ik bedoel. Prima... Dan is dat mijn fout, dan leg ik het gewoon nog een keertje uit. Herhaal de oefening nog een keertje, bied haar eerst wat meer zelfvertrouwen door haar iets te laten doen wat ze al wél goed kan en beloon haar daarna uitvoerig. Rustig blijven en haar rustig houden is mijn huidige motto.

Alle paarden die ik rijd, rijd ik zonder sporen of zweep. Dwangmiddelen zoals hulpteugels (zij het een martingaal, zij het slofteugel whatsoever), scherpere bitten, wisselende neusriemen zijn hier niet eens meer terug te vinden in mijn assortiment. Paardje loopt prima op een lage neusriem & zacht vriendelijk bitje. En naar mijn ervaring laten zelfs de grootste draken zich daar prima op rijden.
Ruk in zijn mond of klap op z'n kont is gewoon niet nodig. In huidige tijd weet mijn paard steeds beter dat druk van mijn vlakke hand op haar linker schouder een noodstop betekent, en stil staat ze, zonder dat ik uberhaupt in haar mond hoef te flossen. Paard dat bokt? Mijn paard is aan het been, en voorwaarts ingesteld, 1x mijn been aanleggen is dan ook gewoon voldoende om haar weer netjes voortwaarts te krijgen.

In mijn ogen zijn er teveel mensen die het probleem bij hun paard neerleggen, en te weinig bij zichzelf. Een paard ziekt nooit express zijn ruiter, althans ik heb dat in mijn 17 jaar dagelijkse paardenervaring nog nooit gezien of meegemaakt... Of het komt voort uit angst of uit onwetendheid (omdat jouw boodschap gewoonweg niet duidelijk was), niet omdat hij vandaag een keertje geen zin heeft. (En natuurlijk heb je paarden die gewoon eens geen zin hebben om wéér die rondjes door een bak te dressuren.. Prima dan stel je imo je eisen bij, gaat lekker een bosritje maken en pakt daar je teugel eens wat meer dressuurmatig op, of stapt een rondje langs de weg waarbij alleen in stap ontspanning in de rug en nageefelijkheid word gevraagd... Niets meer, niets minder. Belonen, morgen weer een dag).

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:19

Ik ben eerlijk naar mijn paard en rijd hem naar eer en geweten.

Altijd eerst vriendelijk proberen op te lossen, daarna verder kijken is er niets lichamelijks of een zadel wat niet goed past en meneer laat nog steeds niet los.
Tsja... Dan komt er een slof aan die ook echt niet zoals men op bokt graag wilt zien continu los hangt.

1x been is voor uit, 2x been is een rotschop en dan sta ik het liefst met paard aan de andere kant van de bak.
Reageert ie dan goed, dan is hij het beste paard wat er bestaat.
Maar als ie weer plak of weg rent en geen rem meer heeft.. Tsja dan ben ik niet meer lief..

Heb een aantal regels voor mijn paard, die hij hoe dan ook altijd zal moeten uitvoeren.
1: been= vooruit
2:zitten en terug= ook echt terug
3: niet bijten en slaan.

Geloof me, doet hij 1,2 en 3 niet zoals ik van hem verwacht dan krijgt ie een pakrammel.
Wil het ten alle tijden veilig houden, op of naast mijn paard!
Je hebt te maken met >600 kilo, handschoenen behandeling werkt echt niet.
Jij bent de leider en je paard hoort te volgen, is dit evenwicht verstoort dan heb je een probleem..
In de natuur zijn ze ook niet lief tegen elkaar als de een domineert naar zijn leider toe...

Maar met rijden zoals nageven, dingen die hij niet begrijpt, ontspannenheid begin ik meer geduld te krijgen.
Wat niet wilt zeggen dat ik altijd even vriendelijk ben met mijn hand, hoewel ik er wel probeer er op te letten.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:23

de beste stuurlui staan aan wal....... en dat is soms best eens lastig, er is altijd zooooveeel commentaar maar ondertussen
doen we allemaal dingen fout,

helaas Niemand is perfect!