Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:16

Hihi, dwaalsporen...

Ben het trouwens wel eens met de prof wat betreft:
Professor schreef:
dus lijkt mij het beter het gelijk zo te leren dat het punten brengt.

Maar toch is het zo dat op hoog niveaus, in verschillende disciplines, op verschillende wijzen gereden wordt!
Enne; dit geldt natuurlijk in hogere mate voor mensen die als doel hebben om 'punten te rijden'. Even gechargeerd.

Overigens is het zo, dat de wijze waarop gereden wordt, in de ene western discipline zwaarder wordt gewogen dat in de andere.
Oftewel: in de ene discipline wordt er zwaarder 'geplust' of 'gemint' dan in de andere. Bijvoorbeeld Western Reining vergeleken met Western Horsemanship.
Zeg ik dat zo goed, mede-westernruiters?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:31

bij de reining wordt alleen je paard beoordeeld, natuurlijk worden grove hulpen wel afgestraft
bij horsemanship wordt de ruiter beoordeeld, een fout correct corigeren kan je zelfs een pluspunt opleren want het betuigd van goed ruiterschap als je zoiets kan
bij trail telt weer je paard en zijn uitvoering maar bij pleasure telt ook de presentatie van de ruiter mee

over het algemeen kun je wel zeggen dat horsemanship moeilijker is als reining
bij reining weet je ook wat er gevraagd gaat worden, bij horsemanship nooit
trail is ook een veel moeilijkere dicipline en vergt ook echt een paard waar daar gevoel voor heeft anders wordt het veel brandhout aan het eind
pleasure vraagt vooral een paard die daar aanleg voor heeft en een mooie nette ruiter die houdt van glim glim want dat hoort er bij

cissy

Re: Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:16

Mooi doel Spatter! amen!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:17

dus scoren op wedstrijd is het doel?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:22

moll is dat het bij jou?

dat zal per persoon verschillend zijn en heeft niks met western of dressuur te maken

bij mij duidelijk niet maar ik rij wel wedstrijden omdat ik dat leuk vindt en mijn paard ook
het is vooral een toets voor mezelf om te zien hoever ik sta want juist op een vreemde lokatie onder andere omstandigheden als thuis, kun je zien wat er bevestigd is en wat nog voor geen meter gaat zoals ik graag zou willen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:42

voor mij is wedstrijd uit den boze, heb een groote hekel aan wedtrijd mentaliteit in de paarden sport.
dat je het doet voor je zelf om te testen, dat is een mooi stukje, echter voor mij persoonlijk zie ik dat niet terug in de wedstrijden, in welke tak van de paarden sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:43

De mentaliteit bij de western bevalt mij wel.
Is heel positief. Tenminste bij de WRAN wedstrijden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:56

moll het is je eigen instelling hoe je op een wedstrijd rijdt
ik ben nooit gestresst , hooguit wat gezonde spanning en een wedstrijd moet voor mijn paard een uitje zijn
eens wat anders als zijn eigen erf, andere paarden, andere dingen die hij meemaakt
net zoals een buitenrit dat ook is maar dan rij ik bijna altijd alleen
het grappige is dat je met zo'n instelling nog best wel wat leuke prijzen wint en daar heb ik dan weer lol om

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 18:26

Moll schreef:
voor mij is wedstrijd uit den boze, heb een groote hekel aan wedtrijd mentaliteit in de paarden sport.
dat je het doet voor je zelf om te testen, dat is een mooi stukje, echter voor mij persoonlijk zie ik dat niet terug in de wedstrijden, in welke tak van de paarden sport.

Moll dan moet ik u ook teleurstellen, gezien het feit ik ook aan wedstrijden doe deelnemen, zowel dressuur als western all round.
Wat is wran?
Die meerdere wegen naar rome, kan ik niet begrijpen. Dacht dat alles zo mooi duidelijk beschreven was ook voor de western? Zoals wel of geen buitenbeen bij spinnen, buitenteugel wel of niet neutraal met spinnen en wel of niet stoppen met binnenbeen? Dan ben ik de wegen naar rome zoek, op die ene weg na die mij er altijd toe geleid heeft.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:07

u stelt mij in geen geval teleur ieder zijn ding, het is niks meer dan een persoonlijke mening in dat stukje, ik vind wedstrijd drang de ondergang van de puurheid van het paard rijden, paarden worden steeds jonger ingezet en lopen oefening waar ze fisiek en mentaal niet klaar voor zijn, en dat doet mij zeer als ik dat ziet, ook zo in de western sport waar 3 jaarige paarden in gezet worden, ik kan dit soort mensen echt moeilijk omvatten en respecteren voor dat geen wat ze eventueel berijken.
maar nogmaals dat is mijn persoonlijke invals hoek.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 19:33

Moll niet iedere ruiter die aan wedstrijden deel doet nemen, behoeft de zondes te begaan die u beschrijft. Anders zou uw mindfields ook onder uw veroordeling vallen?
Moet u eerlijk bekennen dat ook ik 3 jarige heb voorgebracht, aan de hand en onder het zadel bij western en dressuur. Ten zeerste intelligente leergierige talentvolle begaafde paarden. Met 2 a 2,5 jaar longeren, eerst enkele longe en dan dubbele longe, dan lange teugel. Tegen de tijd dat het paard 3 wordt is het paard lichamelijk en geestelijk voorbereid. En ik schrijf nu alleen over paarden, die er al aan toe zijn en zich aanbieden.
Zelfs paarden voor gebracht die net beleerd waren, natuurlijk rij ik deze jonge paarden niet als de ervaren paarden. Rij de paarden niet anders dan thuis, zie het als een ervaring opdoen op wedstrijden. En niet als wedstrijd rijden voor prijzen, wat ik toch al niet als hoofddoel begeer. Als het rijden correct gaat, zijn de prijzen vanzelfsprekend.
Voor de duidelijkheid, het gaat om onderdelen aan de hand en pleasure. De anderen onderdelen volgen met de tijd. En als ik reining rij met een jong paard, dan is de beoordeling humor omdat ik dan rustig aan rij. Moeilijk te beoordelen voor de jury, omdat de oefeningen op zich easy gereden worden en zo ook de speed controle. Een beoordeling als een 0 of zielig puntentotaal is dan ook geen verrassing, maar wat maakt dat uit? Paard heeft kennis kunnen maken met wedstrijden, zonder wedstrijdstress?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:41

FaberSmid schreef:
Moll schreef:

Wat is wran?

Western Ruiter Associatie Nederland
http://www.wransite.nl/
Hier kunnen mensen ook meedoen met een niet westernpaard. Zoals haflingers, fjorden, arabieren.
Ook kunnen er gewoon Quarters en Paints meedoen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:45

Denk dat ik de boosdoener ben, ik heb geschreven wanneer men correct de hulpen geeft dat men op wedstrijden dan geen punten aftrek krijgt.
Dit schreef ik zo, omdat hier de meeste alleen daar op reageren, niet op fijn rijden en ook niet over het nadenken hoe men de hulpen geeft.
Men doet het zo als men het geleerd heeft, en blijkbaar niemand intresseert het hoe het eigenlijk moet, als het paard het maar uitvoerd. (en dat noemt men dan meerdere wegen naar Rom)
Wat ik dus verafschuw, dat programmeren van de paarden op de wedstrijd, en niet weten wat men werkelijk doet.
Mijnheer Moll ik heb hier op het topic al meerdere malen gevraagd wat de hulpen doen, maar dan krijg ik een kat, en ben niet goed bij mijn hoofd.
Dus heb het op een andere mannier geschreven, en kijk daar, dan is men het er mee eens.
Misschien begrijpt u nu, waar het vandaan komt. :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 20:28

love_western dank voor uw uitleg, was nog niet op de hoogte van die vereniging.

Professor ik kan u die vragen niet beantwoorden, omdat de anderen wegen naar rome mij ook vreemd zijn?
Wat wel een interessante vraag is, hoe men de hulpen geeft van een wending om de voorhand? Die had ik eerder gevraagd en "een" reactie op verkregen, die ik niet kon begrijpen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:42

Professor schreef:
Denk dat ik de boosdoener ben, ik heb geschreven wanneer men correct de hulpen geeft dat men op wedstrijden dan geen punten aftrek krijgt.
Dit schreef ik zo, omdat hier de meeste alleen daar op reageren, niet op fijn rijden en ook niet over het nadenken hoe men de hulpen geeft.
Men doet het zo als men het geleerd heeft, en blijkbaar niemand intresseert het hoe het eigenlijk moet, als het paard het maar uitvoerd. (en dat noemt men dan meerdere wegen naar Rom)
Wat ik dus verafschuw, dat programmeren van de paarden op de wedstrijd, en niet weten wat men werkelijk doet.
Mijnheer Moll ik heb hier op het topic al meerdere malen gevraagd wat de hulpen doen, maar dan krijg ik een kat, en ben niet goed bij mijn hoofd.
Dus heb het op een andere mannier geschreven, en kijk daar, dan is men het er mee eens.
Misschien begrijpt u nu, waar het vandaan komt. :D

ik denk wel waar u vandaan komt, en waar u naar toe wil in deze, het is voor mij zeer duidelijk.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 21:49

Heren welke weg naar rome bewandelen u beide?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:56

laat ik het zo zeggen dat paardrijden internationaal is, dus de hulpen die gegeven worden gelijk zijn in welk land dan ook, dat er kleine nuanses zijn leermeester is normaal, maar de weg die bewandeld word is het zelfde, en naar mij mening is ieder die afwijkt van die weg niet meer op de juiste weg.
ongeacht of we het nu over klassiek, modernklassiek, western, springen of wat dan ook hebben, naar mijn inziens ook in de western zijn de grond beginselen allemaal gelijk, peter kreinberg, een bekende naam in de duitse tak van de western wereld lest zelfs bij Richard Hinrichs, puur klassiek.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 06:36

Denk er net zo over, maar duidelijk zichtbaar worden hier wel verschillen zichtbaar? En dat zijn geen nuances meer? Probeer te leren, maar het is moeilijk te begrijpen. En met uitleg zo heb ik het geleerd omdat mijn instructie dat zo doet leren, wordt het niet gemakkelijker. Omdat ik graag wil leren het hoe en waarom, begrijpen en niet zo maar aannemen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:56

FaberSmid schreef:
Heren welke weg naar rome bewandelen u beide?

niet de snelweg maar de binnenweggetjes erheen, om van de natuur te genieten en eens om me heen te kijken. Ik ga dus op mijn gemakje de reis naar Rome aan, ik hoef er niet vandaag al aan te komen. Het gaat niet om het uiteindelijke doel maar de reis er naar toe. Ik heb mijn paard voor de recreatie mag ik dan ook recreatie zijn voor mijn paard??
(Oh sorry, ik ben geen heer, maar antwoord toch)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:04

inderdaad, de weg er naar toe is het feestje met je paard
dat hoeft trouwens ook niet alleen te paard te zijn
er zijn zoveel dingen er naast waarmee je juist die band smeed die maakt dat je een eenheid wordt met je paard en dat begint al met het uitzoeken wat je paard graag eet en wat hij niet lekker vindt
hoe hij slaapt en met welk ander paard hij graag speelt of misschien helemaal geen speels dier is maar een denker of dromer
voel zijn lichaam af en kijk hoe hij reageert op aanraking, dat zegt vaak veel over hoe gevoelig hij is op hulpen
vindt zijn prettige plekjes maar vooral de delen waar hij niet graag aangeraakt wil worden want dat zijn dan aandachtspunten
zijn zijn spieren daar wel goed ontwikkeld, heeft hij er pijn, is hij stijf van nature op die plekken, dat betekent extra aandachtspunten bij het rijden

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:27

Wending om de voorhand gebruiken wij in de western het meest in de Trail.
Bijvoorbeeld om een hek te openen/ te sluiten, of een L (achteruit) te rijden.
Voor een toelichting op deze discipline, zie http://www.bokt.nl/wiki/Trail

Als oefening gebruik ik 'm voor de 'hip-control' en het werken met eenzijdige kuitdruk.
Of als (1 van de mogelijke oefeningen als) voorbereiding op wijken, achterbeen ondertreden, galop, enzovoorts enzvovoorts.....
Zo rij ik 'm bijvoorbeeld vanuit halthouden, maar ook vanuit stap, draf, etc. De mate van de wending/ buiging varieert dus ook.

Hoe zit dat bij dressuur? Waar 'gebruiken' jullie deze oefening voor?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:30

Rumpleteaser schreef:
Wending om de voorhand gebruiken wij in de western het meest in de Trail.
Bijvoorbeeld om een hek te openen/ te sluiten, of een L (achteruit) te rijden.
Voor een toelichting op deze discipline, zie http://www.bokt.nl/wiki/Trail

Als oefening gebruik ik 'm voor de 'hip-control' en het werken met eenzijdige kuitdruk.
Of als (1 van de mogelijke oefeningen als) voorbereiding op wijken, achterbeen ondertreden, galop, enzovoorts enzvovoorts.....
Zo rij ik 'm bijvoorbeeld vanuit halthouden, maar ook vanuit stap, draf, etc. De mate van de wending/ buiging varieert dus ook.

Hoe zit dat bij dressuur? Waar 'gebruiken' jullie deze oefening voor?

In de dressuur wordt de wending om de voorhand "gebruikt" voor het soepel en sterk maken van de schouders/voorhand

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:44

modie schreef:
In de dressuur wordt de wending om de voorhand "gebruikt" voor het soepel en sterk maken van de schouders/voorhand

Daar ben ik het niet mee eens, de wending van de voorhand heeft tot doel het paard te leren reageren op de zijwaartsdrijvende kuit, in samenwerking met de diogonale teugelhulpen, het is een oefening voor jonge paarden, en verreden paarden om ze weer voor de kuit te krijgen.
De voorhand maakt men met Schoudervoor en Schouderbinnenwaarts soepeler.
De wending op de voorhand is mede een gehoorzaamheids oefening, en word gebruikt bij beginnende ruiters om ze te leren hun paard te leren aanvoelen vooral met zit en handen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:51

Professor schreef:
modie schreef:

Daar ben ik het niet mee eens, de wending van de voorhand heeft tot doel het paard te leren reageren op de zijwaartsdrijvende kuit, in samenwerking met de diogonale teugelhulpen, het is een oefening voor jonge paarden, en verreden paarden om ze weer voor de kuit te krijgen.
De voorhand maakt men met Schoudervoor en Schouderbinnenwaarts soepeler.
De wending op de voorhand is mede een gehoorzaamheids oefening, en word gebruikt bij beginnende ruiters om ze te leren hun paard te leren aanvoelen vooral met zit en handen.

Prof, ik citeerde uit mijn hoofd, de zo geliefde "handleiding" :D

Gymnastiserend voor de voorhand mag ook *D

Citaat uit de "Handleiding": de wending om de voorhand mag eerst worden uitgevoerd, als de paarden het horizontale evenwicht benaderen, als zij verder goed wijken voor de kuit.

:o het is niet voor het gymnastiseren van de voorhand, maar van de achterhand :o

De wending om de achterhand is voor het gymnastiseren van de voorhand :+
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 21-05-10 12:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:53

modie schreef:
Prof, ik citeerde uit mijn hoofd, de zo geliefde "handleiding" :D

Gymnastiserend voor de voorhand mag ook *D

Legt u mij dan maar eens uit hoe en wat er met de voorhand gebeurt.