Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:13

Oh, nou dan duurt het nog wel 3 jaar voor dat de cliente op de Belg kan, Belgen groeien heel lang door, en het is een heel slecht idee ze eerder te belasten dan ze dat aankunnen.
Trekken kunnen ze goed, maar dragen vraagt een heel andere bespiering, dat train je niet door bomen trekken.
Ik persoonlijk zou aanraden die cliente niet meer op een paard te zetten, ze is gewoon te zwaar. Voor die Belg wss niet, maar de Belg zal wel te groot zijn, denk ik. En het duurt nog wel even voor ze erop kan, tenminste, dat het ook voor het paard verantwoord is

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:16

Volgens mij voelt niemand zich tegen de schenen geschopt?

Wat ik mij alleen afvraag, wanneer is overgewicht ook overgewicht voor een paard? Als je 1.60 lang bent en 65 kilo weegt, heb je al licht overgewicht. Is dat schadelijk voor een paard? Mijn mening is dat een paard best wat kan hebben en niet van suiker is. En nee, ik ben natuurlijk niet objectief... Ik baseer dit op oordeel fysio, maar of dat echt onderbouwd is op testen weet ik niet? Ik zie zo veel verschillende tabellen op internet. Ik vraag me af, waaruit blijkt dat overgewicht een paard schaadt? Zijn er op de lange termijn zaken zichtbaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:25

Voor een paard is alleen het absolute gewicht belangrijk, wel is het idd waar dat vet vertraagd, en dat je als je overgewicht hebt, minder makkelijk met de beweging mee kunt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:56

Yamcha schreef:
Voor een paard is alleen het absolute gewicht belangrijk, wel is het idd waar dat vet vertraagd, en dat je als je overgewicht hebt, minder makkelijk met de beweging mee kunt.

Waarom denk je dat? In mijn beleving is dat nergens op gebaseerd. Ik zou niet weten waarom iemand met overgewicht minder gemakkelijk met de beweging meekomt. ja in extreme gevallen kan ik me er iets bij voorstellen maar verder niet. Het heeft gewoon te maken met de rijvaardigheid en het ruitergevoel.

Verder denk ik dat de lengte van de ruiter ook meespeelt. Immers, bij een langer iemand ligt het zwaartepun hoger boven het paard waardoor het meer invloed heeft op zijn evenwicht.

Wat dat betreft zet ik liever bij gelijke rijvaardigheid iemand van 1.65 en 70 kg op mijn paard dan iemand van 1.75 en 70 kg.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:58

Yamcha schreef:
Dan koop jij een passend paard, Adil :D

Laat ik nu toevallig een voorkeur voor barocke paarden hebben.... ;)
Natuurlijk mede daardoor dat ik mezelf mooier vind op een barocktype....

Edit: Nou ja, mezelf.... :+ De combi...Sorry, mijn schrijstijl doet 't 'm niet helemaal vanavond... :o

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:06

Persoonlijk denk ik dat de titel gewicht van de ruiter ipv overgewicht vd ruiter beter passend was geweest.

Ik heb ooit gehoord dat het gewicht 10 tot 15% van het (gewenste) gewicht van het paard mag zijn, als dit werkelijk waar is dan mag bijna heel paardrijdend nederland stoppen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:24

gr_roos schreef:
Persoonlijk denk ik dat de titel gewicht van de ruiter ipv overgewicht vd ruiter beter passend was geweest.

Ik heb ooit gehoord dat het gewicht 10 tot 15% van het (gewenste) gewicht van het paard mag zijn, als dit werkelijk waar is dan mag bijna heel paardrijdend nederland stoppen.

Hoezo?
Als je een paard hebt van 700 kilo, dan mag dus iemand op tussen 70 en 105 kilo......

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:38

ik vind 15% best ruim hoor, dan mag ik met toch wel behoorlijk overgewicht volgens die richtlijn nog op mijn paard.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:54

Sorry ik zat verkeerd te rekenen, nog een beetje last van de narcose :o

Ik rekende ff snel uit mijn hoofd en daardoor niet de helft van 10% erbij, maar 5% van die 10 procent.
Bv 500kg 10% = 50 kg + 2,5 kg ( 5% van die 50 kg)

Die 15% vind ik ook erg veel hoor, denk dat dat ook weer ras afhankelijk is. Men moet dan wel uitgaan van het gewenste gewicht voor zijn paard en niet het gewicht wat hij op dat moment weegt.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:43

Het is ook best veel, maar ik hanteer dat wel. Mijn paard weegt op een paar kilo na 700 kilo. Ik denk dat ieder zijn eigen verstand moet gebruiken en voor zich zelf moet bepalen wat de grens is. Voor mij is dat 100 kilo. Als ik dat of meer zou wegen, stap ik niet meer op. Een ander vind dat misschien een belachelijk gewicht, en weer een ander zou er met meer nog opstappen. Gelukkig is het mijn paard en doe ik waar ik mij goed bij voel en waarbij ik van mening ben dat mijn paard zich nog goed bij voelt. Ik denk ook dat het het van zoveel meer afhankelijk is. Heeft een paard een weke rug, goede rugspieren etc. Eigenlijk denk ik ook niet dat je puur alleen naar het gewicht van het paard kan kijken en daar een percentage aan hangen. Ik weeg 30 kilo meer dan mijn zusje, maar zij kan meer tillen dan ik.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:54

gr_roos schreef:
MamboBeach schreef:
Persoonlijk denk ik dat je het moet bekijken per persoon en per paard. Ik denk dat het te makkelijk is om te zeggen dat iemand van 90 kilo niet meer mag rijden. Je moet het een beetje in verhouding zien.
Ik denk ook dat mensen zich verkijken wat een paard qua gewicht mag hebben. Ik zag net een poster die zei dat ze zich achter de oren zou krabben of ze iemand van 72 kilo op haar PAARD zou laten... :roll:
Nou, ik weet niet, is het een fragiel houten hobbelpaard dan...

MB wat ben je weer heerlijk vriendelijk en sarcastisch :x
Ik ben dus degene met het fragiele hobbelpaard. Ik ben 60-61 kg op mijn zwaarst. Mijn paard loopt nooit met een ander dan mij dus waarom zou ik er iemand van 72 kg of meer opzetten. Is ze niet gewend en wat mij betreft hoeft ze daar ook niet aan te wennen. Op mijn E pony wil ik ook geen mensen hebben die zwaarder zijn dan 60-63 kg. Dat stel ik ook als eis aan een bijrijder. Dat half nederland last heeft van overgewicht moeten ze allemaal zelf weten, maar ik bepaal wat ik met mijn paarden doe.

Ik blijf tot op heden behoorlijk respectvol, als ik op HAW kijk schieten de tranen me in de ogen bij een heleboel combinaties.
Als iemand vind dat ie met 80 kg op een pony moet gaan zitten er foto's van plaatst dan kan ik daar geen positieve reactie voor over hebben. 1 van die personen wordt altijd vreselijk opgehemeld, ik vind het sneu voor het beestje. Alleen zeg ik daar niets over.

Het zou prettig zijn als je ook eens een mening van een ander kan respecteren of hou er anders lekker je mond over.

Een beetje in je wiek geschoten? :)

Ik ben inderdaad erg vriendelijk ja, maar ik begrijp jou gewoon niet, je doet net of je paard die 10 kilo erbij niet kan hebben, kom op, dat dier is niet van suiker! Wat jij doet met je paard moet je inderdaad zelf weten, al zet je je paard op het dak, dat zal mij een worst zijn...

Het gaat erom of je paard het kan hebben of niet... Nou, 72 kilo, ik vind het niet noemenswaardig hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:12

Adil18 schreef:
Yamcha schreef:
Dan koop jij een passend paard, Adil :D

Laat ik nu toevallig een voorkeur voor barocke paarden hebben.... ;)
Natuurlijk mede daardoor dat ik mezelf mooier vind op een barocktype....

Edit: Nou ja, mezelf.... :+ De combi...Sorry, mijn schrijstijl doet 't 'm niet helemaal vanavond... :o

Ik vind jou ook mooi op een barok type paard, die combinatie is echt goed :j
En je mag jezelf best mooi vinden hoor, niks mis mee :)

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:05

Waarom verwachten mensen van hun paard dat deze mooi slank, gespierd en getraint is, maar heeft de ruiter zelf overgewicht??

(uitzonderingen daar gelaten die heel bewust voor het type paard gekozen hebben, wat bij hun eigen lichaam past)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:08

LisaB schreef:
Waarom verwachten mensen van hun paard dat deze mooi slank, gespierd en getraint is, maar heeft de ruiter zelf overgewicht??

(uitzonderingen daar gelaten die heel bewust voor het type paard gekozen hebben, wat bij hun eigen lichaam past)

Ik weet niet of iedereen dat wel wil want ik zie ook heel vaak te dikke paarden, je zou maar een rib zien... :Y) Trouwens, mensen die zwaarder zijn hoeven niet altijd overgewicht te hebben, spierweefsel is zwaarden dan vet. :P

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:19

MamboBeach schreef:
gr_roos schreef:
Persoonlijk denk ik dat je het moet bekijken per persoon en per paard. Ik denk dat het te makkelijk is om te zeggen dat iemand van 90 kilo niet meer mag rijden. Je moet het een beetje in verhouding zien.
Ik denk ook dat mensen zich verkijken wat een paard qua gewicht mag hebben. Ik zag net een poster die zei dat ze zich achter de oren zou krabben of ze iemand van 72 kilo op haar PAARD zou laten... :roll:
Nou, ik weet niet, is het een fragiel houten hobbelpaard dan...

MB wat ben je weer heerlijk vriendelijk en sarcastisch :x
Ik ben dus degene met het fragiele hobbelpaard. Ik ben 60-61 kg op mijn zwaarst. Mijn paard loopt nooit met een ander dan mij dus waarom zou ik er iemand van 72 kg of meer opzetten. Is ze niet gewend en wat mij betreft hoeft ze daar ook niet aan te wennen. Op mijn E pony wil ik ook geen mensen hebben die zwaarder zijn dan 60-63 kg. Dat stel ik ook als eis aan een bijrijder. Dat half nederland last heeft van overgewicht moeten ze allemaal zelf weten, maar ik bepaal wat ik met mijn paarden doe.

Ik blijf tot op heden behoorlijk respectvol, als ik op HAW kijk schieten de tranen me in de ogen bij een heleboel combinaties.
Als iemand vind dat ie met 80 kg op een pony moet gaan zitten er foto's van plaatst dan kan ik daar geen positieve reactie voor over hebben. 1 van die personen wordt altijd vreselijk opgehemeld, ik vind het sneu voor het beestje. Alleen zeg ik daar niets over.

Het zou prettig zijn als je ook eens een mening van een ander kan respecteren of hou er anders lekker je mond over.

En hier schiet ik nou een beetje van uit mijn slof. Het komt op mij over alsof je denkt die mensen daar zelf voor kiezen? Alsof ze denken kom doe eens gek, we vreten ons vol ofzo? Die zitten er ook tussen ja. Maar bedenk je even dat er zat mensen zijn, waar ik ook persoonlijk onder val, die er gewoon NIKS aan kunnen doen. Of in ieder geval bar weinig. En je hebt mij met deze opmerking dan ook zwaar beledigd.

Je kan wel om respect gaan vragen, maar dit moet van 2 kanten komen en wat jij hier uit vind ik geen respect.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:25

Citaat:
spierweefsel is zwaarden dan vet.

maar spierweefsel is bestuurbaar en vet niet :). Krijg je met zwaartekracht te maken.

Om even terug te komen op deze vergelijking die heel vaak langs komt: Paard kan beter iemand van 90 kilo hebben dan iemand van 50 kilo die niet meezit met het paard. STOP EENS MET DAT VINGERTJE WIJZEN...!
90 kilo is en blijft 90 kilo, hoe netjes iemand ook kan rijden en wat mensen hier ook mogen beweren. Wanneer iemand met dit gewicht niet netjes kan rijden dan wordt dit gewicht echt een flinke belasting. En als we toch terug moeten komen op die vergelijking, 50 kilo en niet zon handige ruiter & 90 kilo ruiter wel handige ruiter is mijn ogen allebei niet fijn voor het paard. En ik denk toch dat als we een ruiter van 50 kilo nemen en 1 van 90 kilo die beide scheefzitten, en moeilijk mee gaan dat bij de 90 kilo ruiter het paard eerder blessures oploopt, die van 50 kilo ruiter ook wel maar dat zal denk ik net wat langer duren.

En als je paardrijd om je conditie op pijl te houden omdat je niet goed kan lopen. Ja dat vind ik echt egoistisch, stap dan op een hometrainer.
Laatst bijgewerkt door vencedor op 13-05-10 17:32, in het totaal 2 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:27

Negerzoen, eh, dat zijn niet mijn woorden hè... :n

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:54

Sorry dan heb ik het verkeerd gequote!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:11

Geeft niet, kan gebeuren maar wilde het voor de duidelijkheid even zeggen. :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:12

Zelf rij ik op de manege wel eens op kleine net beleerde ponys.
(Ik vind hier geen drol aan en nog zielig voor de ponys ook, en heb dat al vaak gezecht, maar dat even terzijde ;) )
Zijn dus nog niet al te gespierde ponys, ongeveer c mischien d voormaat.
ik ben zelf 1.72 en volgens mij tegen de 60 kilo (wij hebben geen weegschaal, dus gok maar wat :+ )
maar heb wel een onafhankelijke zit en zit nooit een pony in de weg, maar ik vind het toh zielig :o

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:36

loveidefix schreef:
(Ik vind hier geen drol aan en nog zielig voor de ponys ook, en heb dat al vaak gezecht, maar dat even terzijde ;) )
ik ben zelf 1.72 en volgens mij tegen de 60 kilo (wij hebben geen weegschaal, dus gok maar wat :+ )
maar heb wel een onafhankelijke zit en zit nooit een pony in de weg, maar ik vind het toh zielig :o

Als je het zielig vind waarom doe je het dan? Je hebt het zelf in de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:42

beantsje schreef:
Yamcha schreef:

Waarom denk je dat? In mijn beleving is dat nergens op gebaseerd. Ik zou niet weten waarom iemand met overgewicht minder gemakkelijk met de beweging meekomt. ja in extreme gevallen kan ik me er iets bij voorstellen maar verder niet. Het heeft gewoon te maken met de rijvaardigheid en het ruitergevoel.

Verder denk ik dat de lengte van de ruiter ook meespeelt. Immers, bij een langer iemand ligt het zwaartepun hoger boven het paard waardoor het meer invloed heeft op zijn evenwicht.

Wat dat betreft zet ik liever bij gelijke rijvaardigheid iemand van 1.65 en 70 kg op mijn paard dan iemand van 1.75 en 70 kg.

VET komt trager mee, ook al komt de ruiter wel snel mee, vert komt er achter aan.
Citaat:
Daarbij is het dan ook nog een voorwaarde dat de ruiter niet veel vet op zijn lichaam heeft. Omdat vet meestal niet strak verpakt zit, komt het achter de beweging aan en landt het als ware later in het zadel dan de rest van het lichaam. Hierdoor moeten de krachten die op de rug komen over een langere tijd worden opgevangen, wat zwaarder is voor de spieren van het paard.
Dit is dan ook de reden waarom het belangrijk is dat ruiters – die we gewoon ‘te dik’ noemen – ervoor moeten zorgen dat ze overgewicht (vet) verliezen (afvallen). Dat is dus niet alleen belangrijk voor de gezondheid en het welzijn van ruiters maar ook voor die van het paard!
En dat is ook de reden waarom amazones tijdens het rijden een stevig sportBH moeten dragen!

Misschien dat iemand de titel kan aanpassen en overgewicht kan veranderen in gewicht, dan gaat de discussie misschien de goede kant op. Nu gaat het weer over hoe moeilijk het is om af te vallen en hoe weinig sommigen er aan kunnen doen aan de extra kilo's, dat het komt door ziekte en dergelijke. Maar dat heeft niets te maken dat de belasting op een paardenrug hetzelfde blijft.

edit, enkele dingen toe gevoegd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-05-10 19:48, in het totaal 2 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:44

precies mindim, zoals ik hierboven al zei:
Citaat:
maar spierweefsel is bestuurbaar en vet niet . Krijg je met zwaartekracht te maken.

Om even terug te komen op deze vergelijking die heel vaak langs komt: Paard kan beter iemand van 90 kilo hebben dan iemand van 50 kilo die niet meezit met het paard. STOP EENS MET DAT VINGERTJE WIJZEN...!
90 kilo is en blijft 90 kilo, hoe netjes iemand ook kan rijden en wat mensen hier ook mogen beweren. Wanneer iemand met dit gewicht niet netjes kan rijden dan wordt dit gewicht echt een flinke belasting. En als we toch terug moeten komen op die vergelijking, 50 kilo en niet zon handige ruiter & 90 kilo ruiter wel handige ruiter is mijn ogen allebei niet fijn voor het paard. En ik denk toch dat als we een ruiter van 50 kilo nemen en 1 van 90 kilo die beide scheefzitten, en moeilijk mee gaan dat bij de 90 kilo ruiter het paard eerder blessures oploopt, die van 50 kilo ruiter ook wel maar dat zal denk ik net wat langer duren.

En als je paardrijd om je conditie op pijl te houden omdat je niet goed kan lopen. Ja dat vind ik echt egoistisch, stap dan op een hometrainer.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:49

Monica_1987 schreef:
loveidefix schreef:

Nou, dat is dus niet zo. Als het aan mij lag reed ik nooit op ponys, maar de manege waar ik rij maakt per dag een
planning voor alle paarden. Je kan dan dus niet ruilen. Het enige dat je dan kan doen is proberen te ruilen met
iemand in de les, alleen dat zijn ook allemaal grotere kinderen dus die willen dan ook niet ruilen.
Ik heb een pony waar ik niet opwil, daar stap ik ook gewoon niet op (ik ben gewoon bang voor die pony :(:) )
en gelukkig weten ze dat wel. Maar ik heb toen ook gezecht dat ik niet op kleine ponys wou, maar als ze niemand
anders vinden voor de ponys moet er iemand uit de laatste les op (mijn groep). Wonder boven wonder
heb ik er na de val niet meer op hoeven rijden :P (was ik ook vrij blij om aangezien ik een week niet normaal kon zitten haha)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:16

loveidefix schreef:
Monica_1987 schreef:

Nou, dat is dus niet zo. Als het aan mij lag reed ik nooit op ponys, maar de manege waar ik rij maakt per dag een
planning voor alle paarden. Je kan dan dus niet ruilen. Het enige dat je dan kan doen is proberen te ruilen met
iemand in de les, alleen dat zijn ook allemaal grotere kinderen dus die willen dan ook niet ruilen.
Ik heb een pony waar ik niet opwil, daar stap ik ook gewoon niet op (ik ben gewoon bang voor die pony :(:) )
en gelukkig weten ze dat wel. Maar ik heb toen ook gezecht dat ik niet op kleine ponys wou, maar als ze niemand
anders vinden voor de ponys moet er iemand uit de laatste les op (mijn groep). Wonder boven wonder
heb ik er na de val niet meer op hoeven rijden :P (was ik ook vrij blij om aangezien ik een week niet normaal kon zitten haha)

En toch heb je dat zelf in de hand er is geen mens die je er op vast bindt. Als jij nee zegt is het klaar.
Je hebt toch wel een eigen wil.
Vind het zeer egoïstisch dat je zelf zegt het zielig te vinden maar onder tussen wel erop gaan zitten.
Nouja laten we daar verder geen discussie over maken. Maar vind het erg raar.