Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yamcha schreef:Voor een paard is alleen het absolute gewicht belangrijk, wel is het idd waar dat vet vertraagd, en dat je als je overgewicht hebt, minder makkelijk met de beweging mee kunt.
gr_roos schreef:Persoonlijk denk ik dat de titel gewicht van de ruiter ipv overgewicht vd ruiter beter passend was geweest.
Ik heb ooit gehoord dat het gewicht 10 tot 15% van het (gewenste) gewicht van het paard mag zijn, als dit werkelijk waar is dan mag bijna heel paardrijdend nederland stoppen.
gr_roos schreef:MamboBeach schreef:Persoonlijk denk ik dat je het moet bekijken per persoon en per paard. Ik denk dat het te makkelijk is om te zeggen dat iemand van 90 kilo niet meer mag rijden. Je moet het een beetje in verhouding zien.
Ik denk ook dat mensen zich verkijken wat een paard qua gewicht mag hebben. Ik zag net een poster die zei dat ze zich achter de oren zou krabben of ze iemand van 72 kilo op haar PAARD zou laten...![]()
Nou, ik weet niet, is het een fragiel houten hobbelpaard dan...
MB wat ben je weer heerlijk vriendelijk en sarcastisch![]()
Ik ben dus degene met het fragiele hobbelpaard. Ik ben 60-61 kg op mijn zwaarst. Mijn paard loopt nooit met een ander dan mij dus waarom zou ik er iemand van 72 kg of meer opzetten. Is ze niet gewend en wat mij betreft hoeft ze daar ook niet aan te wennen. Op mijn E pony wil ik ook geen mensen hebben die zwaarder zijn dan 60-63 kg. Dat stel ik ook als eis aan een bijrijder. Dat half nederland last heeft van overgewicht moeten ze allemaal zelf weten, maar ik bepaal wat ik met mijn paarden doe.
Ik blijf tot op heden behoorlijk respectvol, als ik op HAW kijk schieten de tranen me in de ogen bij een heleboel combinaties.
Als iemand vind dat ie met 80 kg op een pony moet gaan zitten er foto's van plaatst dan kan ik daar geen positieve reactie voor over hebben. 1 van die personen wordt altijd vreselijk opgehemeld, ik vind het sneu voor het beestje. Alleen zeg ik daar niets over.
Het zou prettig zijn als je ook eens een mening van een ander kan respecteren of hou er anders lekker je mond over.
Adil18 schreef:Yamcha schreef:Dan koop jij een passend paard, Adil
Laat ik nu toevallig een voorkeur voor barocke paarden hebben....![]()
Natuurlijk mede daardoor dat ik mezelf mooier vind op een barocktype....
Edit: Nou ja, mezelf....De combi...Sorry, mijn schrijstijl doet 't 'm niet helemaal vanavond...
LisaB schreef:Waarom verwachten mensen van hun paard dat deze mooi slank, gespierd en getraint is, maar heeft de ruiter zelf overgewicht??
(uitzonderingen daar gelaten die heel bewust voor het type paard gekozen hebben, wat bij hun eigen lichaam past)
MamboBeach schreef:gr_roos schreef:Persoonlijk denk ik dat je het moet bekijken per persoon en per paard. Ik denk dat het te makkelijk is om te zeggen dat iemand van 90 kilo niet meer mag rijden. Je moet het een beetje in verhouding zien.
Ik denk ook dat mensen zich verkijken wat een paard qua gewicht mag hebben. Ik zag net een poster die zei dat ze zich achter de oren zou krabben of ze iemand van 72 kilo op haar PAARD zou laten...![]()
Nou, ik weet niet, is het een fragiel houten hobbelpaard dan...
MB wat ben je weer heerlijk vriendelijk en sarcastisch![]()
Ik ben dus degene met het fragiele hobbelpaard. Ik ben 60-61 kg op mijn zwaarst. Mijn paard loopt nooit met een ander dan mij dus waarom zou ik er iemand van 72 kg of meer opzetten. Is ze niet gewend en wat mij betreft hoeft ze daar ook niet aan te wennen. Op mijn E pony wil ik ook geen mensen hebben die zwaarder zijn dan 60-63 kg. Dat stel ik ook als eis aan een bijrijder. Dat half nederland last heeft van overgewicht moeten ze allemaal zelf weten, maar ik bepaal wat ik met mijn paarden doe.
Ik blijf tot op heden behoorlijk respectvol, als ik op HAW kijk schieten de tranen me in de ogen bij een heleboel combinaties.
Als iemand vind dat ie met 80 kg op een pony moet gaan zitten er foto's van plaatst dan kan ik daar geen positieve reactie voor over hebben. 1 van die personen wordt altijd vreselijk opgehemeld, ik vind het sneu voor het beestje. Alleen zeg ik daar niets over.
Het zou prettig zijn als je ook eens een mening van een ander kan respecteren of hou er anders lekker je mond over.
Citaat:spierweefsel is zwaarden dan vet.
loveidefix schreef:Zelf rij ik op de manege wel eens op kleine net beleerde ponys.
(Ik vind hier geen drol aan en nog zielig voor de ponys ook, en heb dat al vaak gezecht, maar dat even terzijde)
Zijn dus nog niet al te gespierde ponys, ongeveer c mischien d voormaat.
ik ben zelf 1.72 en volgens mij tegen de 60 kilo (wij hebben geen weegschaal, dus gok maar wat)
maar heb wel een onafhankelijke zit en zit nooit een pony in de weg, maar ik vind het toh zielig
beantsje schreef:Yamcha schreef:Voor een paard is alleen het absolute gewicht belangrijk, wel is het idd waar dat vet vertraagd, en dat je als je overgewicht hebt, minder makkelijk met de beweging mee kunt.
Waarom denk je dat? In mijn beleving is dat nergens op gebaseerd. Ik zou niet weten waarom iemand met overgewicht minder gemakkelijk met de beweging meekomt. ja in extreme gevallen kan ik me er iets bij voorstellen maar verder niet. Het heeft gewoon te maken met de rijvaardigheid en het ruitergevoel.
Verder denk ik dat de lengte van de ruiter ook meespeelt. Immers, bij een langer iemand ligt het zwaartepun hoger boven het paard waardoor het meer invloed heeft op zijn evenwicht.
Wat dat betreft zet ik liever bij gelijke rijvaardigheid iemand van 1.65 en 70 kg op mijn paard dan iemand van 1.75 en 70 kg.
Citaat:Daarbij is het dan ook nog een voorwaarde dat de ruiter niet veel vet op zijn lichaam heeft. Omdat vet meestal niet strak verpakt zit, komt het achter de beweging aan en landt het als ware later in het zadel dan de rest van het lichaam. Hierdoor moeten de krachten die op de rug komen over een langere tijd worden opgevangen, wat zwaarder is voor de spieren van het paard.
Dit is dan ook de reden waarom het belangrijk is dat ruiters – die we gewoon ‘te dik’ noemen – ervoor moeten zorgen dat ze overgewicht (vet) verliezen (afvallen). Dat is dus niet alleen belangrijk voor de gezondheid en het welzijn van ruiters maar ook voor die van het paard!
En dat is ook de reden waarom amazones tijdens het rijden een stevig sportBH moeten dragen!
Citaat:maar spierweefsel is bestuurbaar en vet niet . Krijg je met zwaartekracht te maken.
Om even terug te komen op deze vergelijking die heel vaak langs komt: Paard kan beter iemand van 90 kilo hebben dan iemand van 50 kilo die niet meezit met het paard. STOP EENS MET DAT VINGERTJE WIJZEN...!
90 kilo is en blijft 90 kilo, hoe netjes iemand ook kan rijden en wat mensen hier ook mogen beweren. Wanneer iemand met dit gewicht niet netjes kan rijden dan wordt dit gewicht echt een flinke belasting. En als we toch terug moeten komen op die vergelijking, 50 kilo en niet zon handige ruiter & 90 kilo ruiter wel handige ruiter is mijn ogen allebei niet fijn voor het paard. En ik denk toch dat als we een ruiter van 50 kilo nemen en 1 van 90 kilo die beide scheefzitten, en moeilijk mee gaan dat bij de 90 kilo ruiter het paard eerder blessures oploopt, die van 50 kilo ruiter ook wel maar dat zal denk ik net wat langer duren.
En als je paardrijd om je conditie op pijl te houden omdat je niet goed kan lopen. Ja dat vind ik echt egoistisch, stap dan op een hometrainer.
Monica_1987 schreef:loveidefix schreef:Zelf rij ik op de manege wel eens op kleine net beleerde ponys.
(Ik vind hier geen drol aan en nog zielig voor de ponys ook, en heb dat al vaak gezecht, maar dat even terzijde)
Zijn dus nog niet al te gespierde ponys, ongeveer c mischien d voormaat.
ik ben zelf 1.72 en volgens mij tegen de 60 kilo (wij hebben geen weegschaal, dus gok maar wat)
maar heb wel een onafhankelijke zit en zit nooit een pony in de weg, maar ik vind het toh zielig
Als je het zielig vind waarom doe je het dan? Je hebt het zelf in de hand.
loveidefix schreef:Monica_1987 schreef:
Als je het zielig vind waarom doe je het dan? Je hebt het zelf in de hand.
Nou, dat is dus niet zo. Als het aan mij lag reed ik nooit op ponys, maar de manege waar ik rij maakt per dag een
planning voor alle paarden. Je kan dan dus niet ruilen. Het enige dat je dan kan doen is proberen te ruilen met
iemand in de les, alleen dat zijn ook allemaal grotere kinderen dus die willen dan ook niet ruilen.
Ik heb een pony waar ik niet opwil, daar stap ik ook gewoon niet op (ik ben gewoon bang voor die pony)
en gelukkig weten ze dat wel. Maar ik heb toen ook gezecht dat ik niet op kleine ponys wou, maar als ze niemand
anders vinden voor de ponys moet er iemand uit de laatste les op (mijn groep). Wonder boven wonder
heb ik er na de val niet meer op hoeven rijden(was ik ook vrij blij om aangezien ik een week niet normaal kon zitten haha)