hoe denken jullie over deze uitspraak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:40

achja, misschien rijd jij dan op de paarden van god die er niet vandoor gaan als ze schrikken..

Illusion

haha heel herkenbaar, beetje de showbink uithangen maar als d'r iets op de grond ligt,beweegt of wat dan ook is 't foute boel _O-
een vrachtwagen met oud ijzer die langs 'm af komt gereden is dan weer niet eng :')

sanne83

@ikdoemaarwat:
Door een schriktraining te doen waarbij hij voorop moet ;)

Je hebt verder helemaal gelijk. Schriktraining in de bak is anders dan buiten. Ernaast is anders dan erop.
Er zit dan ook een opbouw in, een opbouw in training. Net als dat je een paard fysiek kan trainen (dat gaat ook in kleine stappen), kan je hem ook trainen om z'n emoties in bedwang te houden.

kensha

Citaat:
Dat is het hem dus.. Als jij de rol van de leider hebt ben jij dus degene die zegt nee het is niet eng je hoeft niet te vluchten.
Als jij mee gaat panieken zeg jij dus in je leidersrol van het is eng, vluchten!

Maar sommige paarden zijn allang weg voor jij beseft dat het niet eng is hoor..[/quote]

Dat is waar maar het help wel een hoop en paard zal minder snel wegschietten. Als nog wat je ook doet, een paard kan altijd zomaar in 1 keer weg vluchten en meestal vlucht die terug naar zijn betrouwbare omgeving[de stal]

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:41

Waarom een paard aan de kletter gaat: Je rijd in het bos met een groepje andere ruiters.Voorjaar, paardjes super vrolijk dus Uit de bosjes springt een hond, paard 1 schrikt en springt opzij.Paard 2 schrikt hier ook van en springt ook weg. Paard drie is wat jonger en joliger, die denkt leuk doe ik ook.En neemt een spurtje, wat zal er nu kunnen gebeuren?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:41

Zeeuwtje68 schreef:
Als ik een paard vertrouw ga ik er mee de weg op simpel zat.
Vraag waarom gaan alle drie van mijn paarden er dan niet vandoor als ze schrikken.
Ik weet het jullie ook= vraagteken werkt niet.

misschien omdat ze teveel last van hun rug hebben? ik noem maar een dwarsstraat

omdat misschien niet ieder dier hetzelfde is en reageerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:42

Marian_ schreef:
haha heel herkenbaar, beetje de showbink uithangen maar als d'r iets op de grond ligt,beweegt of wat dan ook is 't foute boel _O-
een vrachtwagen met oud ijzer die langs 'm af komt gereden is dan weer niet eng :')

Mijn shet heeft een keer een half uur op 5 meter afstand naar een steen staan snuiven die eerst nog niet in de wei lag :j

Maar Zeeuwtje, niet ieder paard gaat er gelijk vandoor.
En hoe braaf ze ook zijn, het kán gewoon gebeuren dat een paard ervandoor gaat. Hoe goed ze je ook vertrouwen, het kan altijd gebeuren. Stel dat er een leeuw achter je paard aan komt, gaat hij dan ook alleen maar staan kijken? Neuh :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:43

sanne83 schreef:
@ikdoemaarwat:
Door een schriktraining te doen waarbij hij voorop moet ;)

Je hebt verder helemaal gelijk. Schriktraining in de bak is anders dan buiten. Ernaast is anders dan erop.
Er zit dan ook een opbouw in, een opbouw in training. Net als dat je een paard fysiek kan trainen (dat gaat ook in kleine stappen), kan je hem ook trainen om z'n emoties in bedwang te houden.

mij hoef je niks te vertellen over dat soort trainingen hoor ;)
ik werk ermee ;)

en dan nog is het paard heel anders op de openbare weg ,dan dat je dat getraind hebt
je hebt hem misschien iets moediger gemaakt,maar geeft je geen garantie dat hij niet schrikt en niet vlucht ;)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:45

Citaat:
Citaat:
Geef er tien dan kan ik er misschien wat mee.

een kanl van een ongeluk, een toeter, een gillend persoon, een zeil wat opwaait, een sisser van een vrachtwagen, een scooter die onverwachts van rechts komt, iemand die onverwachts een paraplu opsteekt, een paard wat niet lekker in zijn vel zit (rugpijn ofzo) en ontloopt (vlucht) een eend die opvliegt, gestoken worden door een wesp,

heb je zo genoeg ?

Al gaat er hier een kanon af, de paarden schrikken ervan natuurlijk.
Maar gaan er niet vandoor. Mochtten ze even wegrennen, staan ze na een tijdje stil om te kijken van waar schrok ik van.
Maar ga je een paard in zijn mond trekken of aan een slof hangen.
Gaat die door de pijn er dus wel vandoor.
Zelfs voor trekkers vrachtwagens eenden enz zeil vlaggen die waaien gaan ze niet aan de kletter hoor.
Zolang ik dus wel kalm blijf en niet het signaal ga geven van ja dat is eng.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:47

Zeeuwtje68 schreef:
Maar gaan er niet vandoor. Mochtten ze even wegrennen, staan ze na een tijdje stil om te kijken van waar schrok ik van.
Maar ga je een paard in zijn mond trekken of aan een slof hangen.
Gaat die door de pijn er dus wel vandoor.
Zelfs voor trekkers vrachtwagens eenden enz zeil vlaggen die waaien gaan ze niet aan de kletter hoor.
Zolang ik dus wel kalm blijf en niet het signaal ga geven van ja dat is eng.

tja eens komt er is een moment dan reageerd het paard anders als je verwacht

het enige wat ik kan zeggen is : see i told you so
kan je er wel meer over uitleggen,maar dat heeft geen nut , zonde van mijn typtijd

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:49

Marian_ schreef:
blijven staan domino, het is maar 'n leeuw :D

Afbeelding

:D :D je kan je paard van alles leren ;)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:50

Zeeuwtje68 schreef:

Hier hetzelfde hoor.. Maar dat komt miss omdat hij alles al heeft meegemaakt en dus bejaard is.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:51

Zeeuwtje68 schreef:

Dus gaan ze er vandoor ;) en vluchten ze dus !! Bedankt dat je jezelf nu beter hebt toegelicht !

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:52

KiWiKo schreef:
@ Zeeuwtje.......... en wat als een paard gewoon stout is????

Dan hoor je daar niet mee buiten te rijden dat is gewoon gevaarlijk.
kwestie van opvoeding dus.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:53

KiWiKo schreef:
@ Zeeuwtje.......... en wat als een paard gewoon stout is????

Met een paard dat niet luistert, moet je gewoon helemaal niet de weg opgaan.

Dat is gewoon vragen om ongelukken, als je al van te voren weet dat je paard niet luistert naar je :n

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:54

en kan een verschil zitten tussen stout in de trand van ondeugend of in een andere trand

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:54

mickydo schreef:
Zeeuwtje68 schreef:

Dus gaan ze er vandoor ;) en vluchten ze dus !! Bedankt dat je jezelf nu beter hebt toegelicht !

Is dat niet gewoon een natuurlijk reactie? Schrikken= vluchten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:56

hmzzz, eeuwige opsluiting in de baan.............. das ook niet alles :D :D kwestie van opvoeding............ tja kan, maar je kan ook met de veiligheidsmarges in acht nemend kijken hoe het dier uberhaupt buiten reageert........ of moet je dan maar NOOOOOOOOOHOOOOIT eens een keer een buitenrit gaan maken, peerd blijft onder het zadel altijd stout, dat is nou eenmaal zijn karakter :)
Laatst bijgewerkt door Revanches op 09-05-10 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:58

Ik bedoel eerder in de zin van. Paard schrikt, gaat vluchten maar komt uiteindelijk terug doordat de leider (ruiter zelf dus) ervoor zorgt dat het niet eng is.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:59

Zeeuwtje68 schreef:
Daar helpt een slof je ook niet tegen.

hehe

nee idd niks.....want 300 meter is heel veel
en idd niks houd een echt vluchtend paard tegen, zelfs een "geboren leider" zoals jij niet ;)
misschien wel een vrachtwaggel :j

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:59

Zeeuwtje68 schreef:
mickydo schreef:
Zweeuwtje ,ook in 300 meter kunnen er ongelukken gebeuren !

ik heb geen slof nodig dus zou uit eigen ervaring niet weten of dat me eerder of sneller zou helpen !

Het is in iedergeval een handig hulpmiddel als rem. Heb ik mogen ervaren op andere paarden ;)

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:01

S__L schreef:
mickydo schreef:
S__L : ja natuurlijk is dat een natuurlijke reactie

Ik bedoel eerder in de zin van. Paard schrikt, gaat vluchten maar komt uiteindelijk terug doordat de leider (ruiter zelf dus) ervoor zorgt dat het niet eng is.

Ik breng mijn paard altijd terug naar de plek waar hij schrikt. en dan is het ook klaar hoor. Schrikt ie niet meer

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:02

ikdoemaarwat schreef:
Zeeuwtje68 schreef:

hehe

nee idd niks.....want 300 meter is heel veel
en idd niks houd een echt vluchtend paard tegen, zelfs een "geboren leider" zoals jij niet ;)
misschien wel een vrachtwaggel :j

Dat wil niet zeggen dat ze bij ervandoor gaan hoor.
Ook die 300 meter niet.
En wat een onzin ik ben geen geboren leider.
Kwestie van vertrouwen vertrouwen en zelf niet bang zijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:03

@mickydo;
Ik zorg dat het paard graag naar mij wil luisteren, omdat er dan heel veel leuks inzit voor hem. In ruil daarvoor mag hij van allerlei eigen initiatief hebben, mits niet gevaarlijk voor mij of andere weggebruikers. Er ligt toch echt een veto van mij op gevaarlijk gedrag ;)

maar goed, er is veel verschil in interpretatie van "stout" gedrag, over het algemeen vind ik wat andere mensen stout gedrag noemen, gewoon ongeloofelijk onbeschoft gedrag.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:05

Omdat ik vaak genoeg ook bitloos rijd, en overigens zonder slofteugel.
Rijd vrijwel altijd op mn benen + zit
Laatst bijgewerkt door Revanches op 09-05-10 08:44, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Gedeelte uit de tekst verwijderd.