Waratje schreef:Ik denk dat u de paarden zwaar onderschat, een paard kan heel goed onderscheid maken tussen deze beiden. Ook kunnen ze heel goed het onderscheid maken tussen spelen met andere paarden en spelen met hun mens.
De paarden onderschat ik niet, maar spel tussen twee verschillende soorten zoogdieren dat onderschat ik ook niet.
U schrijft: paarden en spelen met
hun mens, zegt mij al genoeg. Respekt moet een paard hebben voor de mens, en een paard kent geen grijs, alleen zwart wit. Spel is geen spel wanneer het mens tegenover dier is.
Waratje schreef:Het is aan de mens om in te schatten waar het niveau van hun relatie is om te beoordelen of het veilig is om te spelen, maar als dat niveau daarvoor voldoende is kun je zonder problemen spelen met je paard. Het is jammer dat u deze vorm van omgang met paarden kennelijk niet kent, want hij kan bijzonder veel plezier geven in de onderlinge omgang.
De mens is het alpha dier, en dat moet hij blijven, bij een spel kan één van beide winnaar zijn, anders is het geen spel. Het is werkelijk geen spel met een massa van ongeveer 500 tot 600 kilo te spelen.
Het is kinderlijk te denken dat een paard een speel kameraadje is.
Waar komt uw veronderstelling dat ik deze vorm van omgang niet ken, ken deze wel werkelijk alleen het is geen omgang hebben. Bij een omgang met elkaar daar maakt men geen spelletje.
Mensen die denken dat zij speelenderwijs een paard wat leren kunnen rijden niet maar doen aan poedeldressuur.
Men moet goed voor ogen houden dat het paard instinkten heeft, en die kunnen wij het rijden dan positief benutten, maar een paard kent alleen werken, en kent geen verschillen tussen janee en neeja, het ja of het is nee, zwart of wit.
Wanneer men met een paard zo omgaat dan vermenslijkt men hem, wat nooit en te nimmer kan, men houdt zichzelf wat voor wat niet zo is.