De juiste nageeflijkheid....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:47

Citaat:
U geeft ook aan dat u wijken gebruikt om o.a. de kniegewrichten achter los te maken. Lijkt u dat een goede oefening voor een paard waarbij de knie op slot schoot in het verleden, juist om deze soepel te maken/houden? En zoals Pion ook vraagt (ik heb hier eerder iets van u over gelezen, maar dat is al enige tijd geleden), hoe ziet u het wijken?

In ieder geval bedankt voor de goede tips die in dit topic gegeven worden!

Wijken voor de kuit maakt de kniebanden los.
Wanneer de knie op slot schiet is dat makkelijk op te lossen door achterwaarts te gaan, en de knie is weer los. (knieschijf)
De banden moeten sterker gemaakt worden en niet losser bij zulke paarden, daarom is het verstandiger dit eerst te doen met cavaletti, en eventueel in out te springen, dit kan over cavaletti, de hoogte doet er niet toe, maar de tussenmaten, steeds varieeren van 2, 75 m dat is kort, tot en met 3,5 m, voor galop.
Bij het draven over cavaletti nooit hoger dan 20cm anders is de belasting te hoog en onnatuurlijk.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:54

Citaat:
Bedoeld u daarmee het opzij zonder het vooruit?

Het is een zijwaarts voorwaartse beweging, altijd daaraan blijven denken.
Alleen het kruisen van de benen kan men vergroten door stijler te rijden, denk erom nooit meer als 45 graden afgesteld van de lijn die men rijdt, dit is na het gevoel op de grotervolte meer.

Citaat:
Nog een vraag:
Als wat voor oefening moet ik oefeningen als de SB 'benoemen'?
U zegt; losmakende oefeningen zijn oefeningen zonder verzameling.
Maar ook de oefeningen die in verzameling gereden moeten worden zijn er om te gymnastiseren.

Gymnastiseren wil ook zeggen spieren meer belasten een laten werken, bij losrijden ligt het zwaarte punt meer op losmaken/ontspanning.
Eerst de spieren om maar eenvoudig te zeggen wakker maken, en dan opwarmen en dan meer belasten, zo heb je minder kans op peesklappen en spierscheuringen.
En dat in omgekeerde vorm ook, dus niet opeens uitdraven of uitstappen, nee eerst wat losmakende oefeningen aan het eind van het rijden wat niet zolang hoeft te duren dan hals laten strekken, in alle gangen en dan uitstappen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 01:48

FaberSmid

Re: De juiste nageeflijkheid....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 06:03

Ging niet om daar maar om de foto's waar u op reageerde?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:54

nombrado ik kan uw reacties met die links niet volgen?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 19:54

FaberSmid schreef:
nombrado ik kan uw reacties met die links niet volgen?

Kunt u hem niet zien? Of is de informatie onduidelijk? Ga zo even kijken :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:05

Juangi het komt omdat de links er niks mee te maken hebben.
Voorbeeld:
nombrado schreef:
gillian schreef:
Ondertussen is dit echt een heel interessant topic aan het worden!!
Ben benieuwd wat jullie van deze foto's vinden:
Afbeelding

Afbeelding

http://i108.photobucket.com/albums/n39/oeds318/DSC_8539-border-1.jpg
http://i108.photobucket.com/albums/n39/oeds318/DSC_8554-border.jpg

kheb zelf het idee, dat het zadel te klein is voor de ruiter
verder mag de hals idd langer, toestaan in hand. Nek is gelijk hoogte als de schoft.
paard heeft iets teveel stelling naar de binnenkant (binnenhand meer toestaan) als je hier iets meer je binnenschouder hoger doet (je brengt nu naar beneden) gaat het paard juist de wending door.

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:
Nombrado nek gelijke hoogte schoft?

hier wel een leuke site met plaatjes
http://www.manegehetkleineros.nl/Index_ ... ge0011.htm

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:06

Hmmm.. ik denk dan toch dat ik iets fout doe...

Want over het algemeen loopt Silver aan de teugel, maar niet verzameld. En als ze nageeflijk komt (vanuitzichzelf, zonder druk van mijn kant, daar ben ik op tegen) dan loopt ze diep en moderaat rond. Dan doe ik niks met mijn teugels, alleen vasthouden, ze zoekt dan zelf het bit op en loopt dan dus blijkbaar LDR. Als ik haar dan lichtopdrijf, komt ze er weer boven.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:07

Mijn excuses, FaberSmid, maar snap niet wat er nou niks mee te maken heeft. :+ Of bedoelt u dat de uitleg van de klassieke dresuur bij de plaatjes verkeerd zijn? VInd het zelf een fijne uitleg.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:10

Juangi begrijpt u niet, waarom ik nombrado vraag over de gemaakte bemerking:
Nek is gelijk hoogte als de schoft.
En dat nombrado dan een nietszeggende link plaats. Dat ik dan nombrado niet meer kan volgen? Alleen de opmerking al en de vraag niet beantwoorden:
hier wel een leuke site met plaatjes.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:13

nek is dan gelijke hoogte als de schoft
zie link en scroll naar beneden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:16

Nee Nombrado het gaat om de foto's van de fries van gillian, weet u dat nog of bent u dat al vergeten? Het gaat niet om de link die u heeft gegeven, wel on topic blijven en graag inhoudelijk onderbouwd antwoorden. Ik vroeg aan u waarom u als bemerking had dat de fries bij gillian gelijk met de schoft had? De foto's tonen dat namelijk niet aan, dus hoe ziet u dat?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:17

FaberSmid schreef:
Juangi begrijpt u niet, waarom ik nombrado vraag over de gemaakte bemerking:
Nek is gelijk hoogte als de schoft.
En dat nombrado dan een nietszeggende link plaats. Dat ik dan nombrado niet meer kan volgen? Alleen de opmerking al en de vraag niet beantwoorden:
hier wel een leuke site met plaatjes.

Oh! Dan zijn we elkaar misgelopen! Ik had het over de site, dacht dat u die onduidelijk vond.

Emmy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:19

Iddd GEVEN! _/-\o_

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:20

nog 1 poging :7

reactie op plaatje van fries
verder mag de hals idd langer, toestaan in hand. Nek is dan gelijke hoogte als de schoft.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:22

nombrado schreef:

verder mag de hals idd langer, toestaan in hand. Nek is dan gelijke hoogte als de schoft.

Maar ik snap het nut hier niet van? Dan is er toch geen verzameling meer? Paard treed nu goed onder, loopt netjes en verzameld.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:24

Emmy2 schreef:
Iddd GEVEN! _/-\o_

?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:24

Momenteel ben ik bezig mijn merrie meer aan het been te krijgen. Buiten rijd ik vaak aan een lang teugeltje, ze sloft ook erg graag. Ik merk dat als ik haar actief probeer te rijden in stap dat ze graag nageeft. In draf heb ik de opperste moeite haar erbij te houden. Als ze nageeft heb ik ook werkelijk bijna geen gewicht in handen, een openbaring in vergelijking tot mijn vorige paard, die ik helaas naar beneden heb gezaagt. Ik vraag mij nu toch af of ik er beter aan zou doen haar constant in mijn hand te vragen. Ze kijkt graag rond maar sloft dan ook zoals eerder gemeld. Ik kan haar momenteel alleen in het bos rijden, ik rijd haar zonder neusriem.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:26

Juangi het komt omdat de links er niks mee te maken hebben.
Voorbeeld:
nombrado schreef:
gillian schreef:
Ondertussen is dit echt een heel interessant topic aan het worden!!
Ben benieuwd wat jullie van deze foto's vinden:
Afbeelding

Afbeelding

http://i108.photobucket.com/albums/n39/oeds318/DSC_8539-border-1.jpg
http://i108.photobucket.com/albums/n39/oeds318/DSC_8554-border.jpg

kheb zelf het idee, dat het zadel te klein is voor de ruiter
verder mag de hals idd langer, toestaan in hand. Nek is gelijk hoogte als de schoft.
paard heeft iets teveel stelling naar de binnenkant (binnenhand meer toestaan) als je hier iets meer je binnenschouder hoger doet (je brengt nu naar beneden) gaat het paard juist de wending door.

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:
Nombrado nek gelijke hoogte schoft?

hier wel een leuke site met plaatjes
http://www.manegehetkleineros.nl/Index_ ... ge0011.htm

Nu schrijft u geheel wat anders, weet u het zelf nog wel?

nombrado schreef:

Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 17-05-10 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:26

Juangi schreef:
Maar ik snap het nut hier niet van? Dan is er toch geen verzameling meer? Paard treed nu goed onder, loopt netjes en verzameld.

is deze fries aan het verzamelen dan?
dat gebeurd altijd vanachteruit, niet van voren.
dan zou (als het juist gebeurd, echter betwijfel ik het bij dit paard) de nek het hoogste punt zijn en de neus op of voor de loodlijn.
ik neem aan dat ze nog geen M proeven rijdt? met dit paard?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:28

galley schreef:
Momenteel ben ik bezig mijn merrie meer aan het been te krijgen. Buiten rijd ik vaak aan een lang teugeltje, ze sloft ook erg graag. Ik merk dat als ik haar actief probeer te rijden in stap dat ze graag nageeft. In draf heb ik de opperste moeite haar erbij te houden. Als ze nageeft heb ik ook werkelijk bijna geen gewicht in handen, een openbaring in vergelijking tot mijn vorige paard, die ik helaas naar beneden heb gezaagt. Ik vraag mij nu toch af of ik er beter aan zou doen haar constant in mijn hand te vragen. Ze kijkt graag rond maar sloft dan ook zoals eerder gemeld. Ik kan haar momenteel alleen in het bos rijden, ik rijd haar zonder neusriem.

Wel neusriem, maar geen sperriem. Tempi en overgangen rijden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:28

galley schreef:

Aan een lang teugeltje heb je kwa dresuur gewoon helemaal niks. Zorg ervoor dat je de teugels vast hebt, dat je de mond voelt, alsware. Niet te kort, maar zeker niet in een boogje. Pas dan kan je beginnen met actief rijden. Een paard moet zelf aan de teugel komen als de omstandigheden er juist zijn. Dus, paard is recht, goede aanleuning, rustige, niet bewegende en dus storende ruiter, geen los-vast-los teugeltje, maar gewoon vasthouden. Je moet het voor het paard prettig maken om naar beneden te komen, dan pas kan hij ontspannen :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:30

Juangi schreef:
galley schreef:

Aan een lang teugeltje heb je kwa dresuur gewoon helemaal niks. Zorg ervoor dat je de teugels vast hebt, dat je de mond voelt, alsware. Niet te kort, maar zeker niet in een boogje. Pas dan kan je beginnen met actief rijden. Een paard moet zelf aan de teugel komen als de omstandigheden er juist zijn. Dus, paard is recht, goede aanleuning, rustige, niet bewegende en dus storende ruiter, geen los-vast-los teugeltje, maar gewoon vasthouden. Je moet het voor het paard prettig maken om naar beneden te komen, dan pas kan hij ontspannen :)

Als ik haar actief rijd komt ze ook zelf. Actief rijden bedoel ik van voren contact en van achter aandrijven. Ik heb haar pas 2 maanden. Ik zal kijken of ik nog een neusriem heb liggen die ik kan gebruiken, ik rijd momenteel met een westernhoofdstel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:34

Fabersmid
Het gaat erom, dat diegene die de plaatjes posten, begrijpt wat ik bedoel
en dat begreep ze maar al te duidelijk in de bewoording zoals door mij omschreven.
link geeft overigens duidelijk weer, wat en hoe de aanleuning verwacht wordt in welke mate van africhting.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:35

nombrado schreef:
Juangi schreef:

is deze fries aan het verzamelen dan?
dat gebeurd altijd vanachteruit, niet van voren.
dan zou (als het juist gebeurd, echter betwijfel ik het bij dit paard) de nek het hoogste punt zijn en de neus op of voor de loodlijn.
ik neem aan dat ze nog geen M proeven rijdt? met dit paard?

Nog niet geheel verzameld, maar begint te komen. Ik volg haar topics wat betreft dit paard. Het is ook echt een paard dat gemakkelijk op de voorhand valt, als je eerdere topics zag, dan zie je nu dat ze kwa verzamelen echt vooruit is gegaan. Nee, ze is er nog niet, maar komt er wel aan.

Als ik het goed begrepen heb, rijd ze geen wedstrijden en is ze ook niet van plan om dit te doen.