Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

djuulsie

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:07

Vind het echt onzin dat als je valt je niet kan rijden... het hoort er nou eenmaal bij, daar doe je niks aan! er zijn meer mensen die zeggen dat je niet kan rijden als je NOOIT gevallen bent, dan andersom...

en je leert ervan! wat deed je verkeerd en had je het kunnen voorkomen door het anders te doen... ja, er zijn natuurlijk ook situaties waar je niks aan kan doen, maar die even daar gelaten :P

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:22

Ik ben in het begin wel regelmatig van mn knol afgevallen, toen voelde ik me geen slechte ruiter omdat het elke keer van die kl*te trucjes waren waar je op dat moment niet op rekende :P Nu ik die trucjes begin te doorzien en op tijd in kan grijpen ben ik me wel een betere ruiter gaan voelen

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:34

"Van vallen leer je zitten" zeg ik altijd maar.
Als klein kind ben ik er zo vreselijk veel vanaf gevallen dat ik op een gegeven moment in de auto onderweg naar m'n pony al misselijk was omdat ik wist dat ik er toch weer afging. Maar heb volgehouden en dat heeft als resultaat dat ik nu bokkende paarden goed uit kan zitten. Ook niet altijd natuurlijk :D.
Dus nee als je er vanaf dondert ben je zeker geen slechte ruiter, je bent gewoon onderweg om te leren incasseren en om vlugger te worden met ingrijpen ;).
Iedereen die beweerd dat je een slechte ruiter bent als je eraf valt weet niet waar ze het over hebben.
Met vallen en opstaan (letterlijk) leer je juist.

Tanald

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:37

Vroeger zeiden wij altijd dat je eerst 100 keer van je paard gevallen moest zijn, voordat je je een 'goede' ruiter mocht noemen.
Dus blijft mijn inziens onzin dat iemand die vaak valt niet goed kan rijden. Zou hooguit eens wat zitlessen adviseren. :D

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:39

Ach, de eerste keer dat ik van een paard afviel (was toen 10, viel van een paard van 1.90 die ook nog eens over me heen liep daarna) kwam mijn instructrice naar me toe, keek of het goed ging, en zei daarna: 'Zo, nu weet je hoe het voelt, nu behoor je tot de echte ruiters' Als je nooit van een paard afvalt betekent het niet dat je goed kan rijden, maar dat je angstiger bent dan iemand die er 'regelmatig' afvalt. Die weet hoe het voelt, en wat er moet gebeuren om te blijven zitten.

Je bent dus geen slechte ruiter als je er afvalt, je leert ervan.

SophieMPL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:51

Ik had vroeger een pony.. Wel, het was er eentje met ZEER VEEL pit! Ze stond op een manege, dus kwam te weinig buiten om haar energie kwijt te raken!
Iedere les dat ik met haar reed viel ik er minstens wel 2 keer af! Soms was ze zo braaf tijdens de les, en toen we aan het uitstappen waren, begon ze als een gek te bokken! Grappig!
Dus die jaren heb ik wel afgezien!:) Maar ik ben blijven doorzetten, sommige verklaarde mij als gek!
Dus ik werd niet bekeken als je kan niet rijden, maar keken meer naar me op, omdat ik mijn pony niet wou opgeven en bleef doorzetten!

Dus soms is het niet altijd jaloezie hoor;)!

Promessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:58

Bij ons op de manege zeiden ze altijd tegen mensen die er af waren gevallen: 'Nu ben je er een keer afgevallen, dus ben je een echte amazone. Want een echte amazone is minstens 1 keer van een paard gevallen.'
Als je er naast ligt kan dat toch allerlei redenen hebben, je hebt een jong paard, je hebt een heel vrolijk paard, je hebt een eigenwijs paard, of je paard schrikt en jij zat niet op te letten. Iedereen die paardrijdt is toch wel eens van een paard gevallen?
Ik wel tenminste. Heel vaak zelfs :P
En paardrijden is toch net als fietsen? Vallen, opstaan en verdergaan :D

quartermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:00

van vallen leer je op staan zelf de beste rijder van de wereld valt weleens van zijn paard.

yesrno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:47

Net of niemand "nooit" valt haha :D Lijkt me een beetje onwaarschijnlijk.

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:53

Denk dat ik er in mijn paardencarriere (in bijna 20 jaar tijd) toch wel zo'n 30 tot 40 keer afgevallen ben hoor. In het begin was dat weleens omdat ik inderdaad niet zo goed kon rijden maar dat heeft ook een verloop. Ik hoor weleens mensen die dan toch al wel een aantal jaartjes rijden zeggen dat ze er nog nooit of maar 1 keer zijn afgevallen, ik vind dat heel weinig. Je kunt het jezelf moeilijk en makkelijk maken dus ja, een getal alleen zegt dan niet zoveel.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:55

dan ben ik ook een slechte ruiter:D. Ben van me vz pony al een stuk of 5x afgevallen. En op de manege waar ik stage liep ook al een paar keer maar dat waren geen sloompies

fanboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:00

yesrno schreef:
Net of niemand "nooit" valt haha :D Lijkt me een beetje onwaarschijnlijk.

Ik ga hiermee akkoord, ben zelf ook wel eens gevallen.

sophie_cb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:05

Toen ik mijn pony nog niet zo'n poos had, was hij hartstikke braaf.
Na verloop van tijd had hij steeds meer 'smoesjes' om onder het werk uit te komen.
Deze smoesjes in de vorm van hard wegrennen en bokken tegelijk, of stilstaan en met 4 benen tegelijk springen.
Ik heb in mijn leven ook een paar andere pony's gereden die bokten en natuurlijk ben ik er ook afgevallen.
Ik denk alleen dat dit mij een betere ruiter heeft gemaakt, ik kan erom lachen als mijn pony bokt of je opeens de rem niet meer kunt vinden.
Ik denk dat ik door de ervaringen met bokkende pony's beter heb leren rijden, tot nu toe ben ik namelijk nog niet van mijn eigen pony afgevallen.
Ik heb leren aanpakken en hij bokt bijna niet meer. Hij schrikt alleen af en toe maar dat kan ik hem niet kwalijk nemen.
Gewoon de draad oppakken en doorrijden!
Bij ons is het motto:
Pas als je er af bent gevallen, ben je een echte ruiter.
Daarom krijgt iedereen als hij of zij voor het eerst valt ook een zandhapdiploma.
Want vallen en opstaan, daar leer je alleen maar van!

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:05

De enige keer dat IK Anky van Grunsven zag, viel die ook van haar paard. Dusja volgens mij heeft eraf vallen niets te maken met goed rijden of juist niet.

Jitske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:08

Ik vind echt niet dat je een slechte ruiter bent als je valt!
Je kan ook gewoon op een moeilijk paard zitten.
Tuurlijk een beginner die eraf valt, terwijl je gewoon rustig draaft, is een slechte ruiter.
Maar die moet het nog leren natuurlijk :P

Michelle24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:25

Dat vind ik nergens op slaan, je leert met vallen en opstaan (opstappen).
Soms kun je blijven zitten als er gebokt wordt, ben je dan toch dan wel weer een goede ruiter? Naja ik vind het heel vaag allemaal als je dan wordt uitgemaakt voor slechte ruiter etc.

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 06:42

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:51

ik ben gisteren tijdens de les van mijn paard gevallen omdat er een beugelriem losschoot.... je kunt er niet altijd wat aan doen... nu thuis met veel spierpijn, een zere rug en een zere schouder.... dan is 1.68 toch best hoog :-(

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:53

vorig jaar hoorde je toch dat albert zoer niet mee kon doen aan olypische spelen omdat hij van een 4 jarige was afgevallen ;)

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:39

Hrimnir&Ik schreef:
Haha, bij ons zeiden ze altijd dat je pas goed kunt rijden als je 7 keer bent gevallen! :+

Bij ons was het drie, maar iig, bij vallen heb je iets goed gedaan. :Y)

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:29

Vroeger toen ik nog een jaar of 6 was & ik een ontzettend eigenwijze shet had, viel ik gemiddeld 1 keer van hem af per les (ook wel eens 2 keer en soms niet) & ik reed 4 keer in de week. Ik ben er dus al zooooo vaak afgelazerd. Denk wel dat je na verloop van tijd veel minder valt, bokken en andere gekke sprongen uit leert zitten. Je kunt dus wel zeggen dat als je veel eigenwijze pony's rijdt en mindervaak valt dan iemand die dit ook doet je wellicht beter zou kunnen blijven zitten, maar of je rijtechnisch een betere ruiter bent is nog maar de vraag.
Natuurlijk is het de grootste onzin op de wereld dat je 'slecht' rijdt als je van je paard valt, hallo, dan zou niemand goed rijden.

Oppernemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:44

Ik ben er bij mijn 5de les zelfs al vanaf gevallen (rij sinds oktober 2009) moesten in draf zonder beugels en dat ging niet helemaal goed kan ik jullie vertellen :P

Tjah, ik ben dan ook nog lang niet een goede ruiter, maar sinds die tijd merk ik wel dat je snel vorderingen maakt, alhoewel ik nog niet in alle gangen mijn evenwicht altijd goed kan houden.

Ik merk dit vooral in galop, is dit bij iedereen het geval in het begin, of heb ik gewoon minder evenwichtsgevoel, haha :+

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:35

Bij mij in de les vallen er regelmatig kinderen af :+
Vooral in de winter als de (sport) paarden een beetje hyper zijn :P
Laast reed er een meisje (21) op een jong paard, de hele les al aan het bokken
en racen. Nou ze ging springen, ging 2x goed. 3e keer sprong het paard zo hoog en
vroeg, ze hing op zijn nek, paard zet het op een lopen, en wonder boven wonder in de
hoek zat ze in een keer weer in het zadel ;) Toen hebben wij haar wel even een applausje gegeven :D
Zelf ben ik niet zon vanatiek zandhapper, maar als ik val, val ik meestal ook behoorlijk hard
(2 maanden geleden vrij hard van een jonge pony die schrok van een foto afgevallen)

Maar nee, op onze manege is er afvallen een must :+ ;) :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:38

Oppernemo schreef:
Ik ben er bij mijn 5de les zelfs al vanaf gevallen (rij sinds oktober 2009) moesten in draf zonder beugels en dat ging niet helemaal goed kan ik jullie vertellen :P

Tjah, ik ben dan ook nog lang niet een goede ruiter, maar sinds die tijd merk ik wel dat je snel vorderingen maakt, alhoewel ik nog niet in alle gangen mijn evenwicht altijd goed kan houden.

Ik merk dit vooral in galop, is dit bij iedereen het geval in het begin, of heb ik gewoon minder evenwichtsgevoel, haha :+

Ik ben op mijn 8ste begonnen met rijden, dus weet het niet zo meer,
maar ik weet nog wel dat vroeger sturen en lichtijde behoorlijk moeilijk was ;)
Denk dat je als je wat ouder begint vreemder word aangekeken als je nog niet
lang paardrijd, dan als je jong bent, maar daar moet je je niets van aantrekken,
iedereen heeft het moeten leren! De ene is wat sneller dan de andere ;)
(en toen ik 5 lessen had gehad hielt ik het zadel nog vast hoor :o )

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:26

We zijn het er allemaal wel over eens dat je echt geen slechte ruiter bent als je een paar keer van je paard af kukelt. Maar op het moment dát je valt kan je je soms wel schamen (had ik in ieder geval wel),helemaal als je de enigste bent die een smak maakt terwijl de rest van de groep het voor elkaar krijgt wel te blijven zitten. Ik herinner me nog een keer dat ik op een paard zat dat gewend was om in een binnenbak te rijden en buiten wel erg spannend vond,terwijl ik als suffe sul gewoon paarden gewend was die altijd in een buitenbak liepen naast een drukke verkeersweg (welliswaar met een sloot ertussen) en zich dus weinig aantrokken van auto's ect. Dat paard schrok tijdens het draven van een trekker die op het land bezig was en nam ineens een enorme sprong opzij om vervolgens rechtuit te racen en ineens stil te gaan staan. Ik hing al half opzij door die sprong en na de noodstop vloog ik er dus voorover vanaf,over z'n hals en landde in voor het paard met het hoofdstel op m'n schoot. De hele groep lachen,maar ik kon wel door de grond zakken :D :+