Discussie's, kan het de meningen veranderen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:20

Heino schreef:
Professor: je bedoelt een opleiding waarbij je je instructie diploma hebt gehaald of niet? Welke opleiding is dat dan?

Reitlehrer. Behaald in 1974.
Westfälische Reit- und Fahrschule Münster bie major. a.D. Paul Stecken.
Dus een beetje oude stempel, maar net nog te jong daarvoor, van die heb ik les gehad.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:21

Oh sorry, had de woonplaats Duitsland even over het hoofd gezien ;) Ik dacht al, wat bestaat er nu nog in Nederland dat wat meer klassiek gericht is (wat betreft de "standaard" instructie opleidingen)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:23

Heino schreef:
FaberSmid: de fijne instructeurs die ik ken zijn inderdaad beiden van de "oude stempel" ;)

De oude stempel worden vaak afgedaan als ouderwets, maar ik waardeer de oude stempel ten zeerste. En nu kan u begrijpen waarom, modern met de tijd mee gaan is goed maar dan wel het oude behouden en niet vergeten of aan de kant gooien.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:29

Heino schreef:
Oh sorry, had de woonplaats Duitsland even over het hoofd gezien ;) Ik dacht al, wat bestaat er nu nog in Nederland dat wat meer klassiek gericht is (wat betreft de "standaard" instructie opleidingen)

Wist u dat heel vroeger het examen van de nederlandse instructeurs werd afgenomen waar ik mijn examen gedaan heb. In Münster.

RoodZonnetje

Re: Discussie's, kan het de meningen veranderen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:31

Bizar! Hoe dat zo? Omdat de instructie vroeger meer "klassiek Duits" gericht was?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:33

Heino schreef:
Bizar! Hoe dat zo? Omdat de instructie vroeger meer "klassiek Duits" gericht was?

Er was nergens een examen commisie, ze leerden in Nederland en deden examen in Duitsland.
Deurne is eerst ik geloof 1974 gebouwd worden, toen werd Tjeerd Velstra de eerste direkteur.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:44

Ah ok, weer wat geleerd :D

Ik heb nog een boekje liggen wat ik ooit van mijn instructeur gekregen heb, een of andere handleiding ten behoeve van Nederlandse ruiters en hun instructeurs van de "oude" KNHS. Maar als ik zie wat daar in staat en wat tegenwoordig geleerd wordt is dat al een wereld van verschil.

Waar zou die modernisering toch mee te maken hebben? Meer medische kennis over paarden? Of het toegankelijker worden van paardrijden voor vrijwel iedere laag van de bevolking?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:45

ik heb nog de lesstof van de Commadantencursus hier liggen........ nah das toch denk ik al zeker wel 25 jaar oud :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:46

Boekje dat ik hier hebben komt uit 1950 (en is ook helemaal vergeeld, ziet er niet uit :'))

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:47

KiWiKo schreef:
zowizo hoef je niet meer trots te zijn als je in de afgelopen 15 jaar afgestudeerd bent van Deurne.......

In mijn tijd was het echt een opleiding, Nu gaat het ook nergens meer over....... je wil niet weten wat voor een bedroevende dingen ik mee heb gemaakt met stagaires..........

Please do tell. :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:48

hihi :)

ik denk dat het een combinatie is van meer en andere kennis verkregen...... en wellicht ook andere inzichten omdat het rijden an sich gewoon heel erg veranderd is door de vele disciplines die zich hebben opgesplitst :)

vroegah was het dressuur of springen, en een enkele waaghals ging crossen :)

Nu heb je zoveel verschillende disciplines :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:50

Heino schreef:
Ah ok, weer wat geleerd :D

Ik heb nog een boekje liggen wat ik ooit van mijn instructeur gekregen heb, een of andere handleiding ten behoeve van Nederlandse ruiters en hun instructeurs van de "oude" KNHS. Maar als ik zie wat daar in staat en wat tegenwoordig geleerd wordt is dat al een wereld van verschil.

Waar zou die modernisering toch mee te maken hebben? Meer medische kennis over paarden? Of het toegankelijker worden van paardrijden voor vrijwel iedere laag van de bevolking?

Helemaal goed Heino, die handleiding is het. Heeft u de rode of de grijze in een of 2 delen?
De toegankelijkheid door het economisch belang, iedere leerling is meegenomen voor zijn lesgeld. En dat het ten koste gaat van de opleiding, dat wordt voor lief genomen. Begrijp mij niet verkeerd, een opleiding voor ieder toegankelijk is goed. Maar ik denk dat het beter was geweest als deurne zichzelf en dus ook selectief was gebleven.
Wist u dat deurne de hoefsmidopleiding van Utrecht heeft verkregen? En Barneveld van de Vereniging? Nu schrijf ik het wel erg samengevat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:52

clarence schreef:
KiWiKo schreef:
zowizo hoef je niet meer trots te zijn als je in de afgelopen 15 jaar afgestudeerd bent van Deurne.......

In mijn tijd was het echt een opleiding, Nu gaat het ook nergens meer over....... je wil niet weten wat voor een bedroevende dingen ik mee heb gemaakt met stagaires..........

het begint al met zuchtend en steunend vegen........ dekens op en af doen kan ook echt niet zonder de hele wereld te laten weten dat je moe bent na een uurtje werken :)

Meiden die zich echt gewoon letterlijk mee lieten slepen door het makste peerd van stal...... in hun broek scheten als ze een van de hengsten van stal moesten halen, die echt werkelijk waar gewoon van de oudste fokmerrie die we op stal hadden af KONDEN vallen.... een prestatie op zich :)

En noem alles daartussen in maar op. Hoofdstel in en uit elkaar halen......... draaaaamaa's kreeg ze echt gewoon binnenstebuiten terug soms.........

naja, en als ik er over nadenk zullen er echt nog wel meer dingen tevoorschijn komen uit dat donkere grijze kamertje waar het allemaal verstopt zit ;)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:54

Haha geweldig. Daar doe je het toch allemaal voor. ;)

Hoe werd het gedaan toen jij daar zat? Ben ik wel benieuwd naar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:58

Ik mocht niet van Pappa en Mamma, die vonden dat ik een echte opleiding moest doen :)

Maargoed ikke is eigenwijs en begon 25 jaar geleden mijn carriere bij John Janssen...... Mijn leidinggevende daar was toen net afgestudeerd in Deurne, en die heeft mij de drillding goed geleerd joh :) Takketrol kon het zijn. Ik weet nog dat ik als broekie op een toen voor mij eng peerd zat wat NET zadelmak was en de hoek niet doorwilde.......... WAT JANKEN!!! Ik ga koffie drinken en je komt er pas vanaf als je de hoek door bent geweest....... Nah, sta je dan :D

Zeuren over pijn in je lijf, was niet iets wat je wilde :D GOUWE tijd gehad daar......... en zo, zo ontzettend veel geleerd :) Ja, zou het zo overdoen :)

De laatste 15 jaar heb ik zelf stagaires begeleid op maneges, fokkerijen of andere stallen waar ik werkte welke een erkend leerbedrijf waren :)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:16

Jij bent eigenwijs? Dat had ik nooit verwacht.

En, was jij een takketrol als begeleider of heb je je een beetje ingehouden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:21

naah....... ik ben wel lief hoor :D heb een hoop begrip, maar er zijn grenzen :D als je wil werken met paarden dan moet je echt wel tegen een stootje kunnen...... Ik heb regelmatig wel het advies gegeven om maar niet verder te gaan in de paarden, want dat ging m niet worden. Werken in de paarden is afzien, het is hard werken voor weinig geld..... ARBO??? Nooit van gehoord :D Rechten als nieuwkomer heb je niet....... Als je dan opgemaakt met je net gelakte nageltjes op je eerste dag al gaat vertellen dat je geen stro gaat lossen omdat dit te zwaar is, ja...... dan kan je het lastig met me hebben :D :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:23

FaberSmid schreef:
Helemaal goed Heino, die handleiding is het. Heeft u de rode of de grijze in een of 2 delen?

De grijze :)
Ik kan hier met mijn 23 jaar natuurlijk niet heel erg over meepraten maar heb wel het idee dat paardrijden te commercieel geworden is. Het wordt echt als een sport gezien, de nadruk ligt op de sport an sich, en niet de samenwerking mens-dier en alles wat daar bij komt kijken. De ruiter is de bestuurder en het paard de machine. Maargoed, misschien ben ik ook wel erg pessimistisch ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:24

Heino ik kan u zeer goed begrijpen, hoe vindt u de voorwoorden?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:31

Tja, als je stro gelost wilt hebben, dan moet je dat natuurlijk niet vragen aan iemand met gelakte nagels. Dat is vragen om problemen. Gewoon zelf doen en haar betalen om toe te kijken en leren. Ha.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:33

Hoewel ik graag dames bewonder met ruwvoer lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:42

KiWiKo schreef:
clarence schreef:

het begint al met zuchtend en steunend vegen........ dekens op en af doen kan ook echt niet zonder de hele wereld te laten weten dat je moe bent na een uurtje werken :)

Meiden die zich echt gewoon letterlijk mee lieten slepen door het makste peerd van stal...... in hun broek scheten als ze een van de hengsten van stal moesten halen, die echt werkelijk waar gewoon van de oudste fokmerrie die we op stal hadden af KONDEN vallen.... een prestatie op zich :)

En noem alles daartussen in maar op. Hoofdstel in en uit elkaar halen......... draaaaamaa's kreeg ze echt gewoon binnenstebuiten terug soms.........

naja, en als ik er over nadenk zullen er echt nog wel meer dingen tevoorschijn komen uit dat donkere grijze kamertje waar het allemaal verstopt zit ;)

Jeetje....... dat zijn beginnende-manegeruiters-fouten........ :oo

verschrikkelijk, en dat gaat naar deurne?? Om je dood te schamen.......

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:51

FaberSmid schreef:

Heel vooruitstrevend, helaas komt er (zeker nu) in de praktijk niet veel van terecht

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 22:01

Heino schreef:
FaberSmid schreef:

Heel vooruitstrevend, helaas komt er (zeker nu) in de praktijk niet veel van terecht

Eén vraag rest mij nog: Waarom gaat ook de Handleiding uit van "verreden" paarden?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:06

Heino schreef:
FaberSmid schreef:

Dat is toch doodzonde?

Modie kunt u dat quoten?