Wanneer rijden jullie met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:06

Hey ,
ik rijd met kleine spoortjes
Vele zien sporen als strafmiddel maar dat is NIET zo
Het hangt allemaal af hoe je ze gebruikt
Natuurlijk zijn er mensen die deze niet tegoei gebruiken
en dan kan je het zien als straf middel

ik gebruik sporen als hulp middel
Voor men oefeninge in detail uit te werken
Vroeger had ik nooit gedacht dat ik met men paardje met sporen zou rijden
omdat ze al zo hevig is
maar als k het zo bekijk met sporen ben ik al veel verder geraakt (;
x

nanoeh

Re: Wanneer rijden jullie met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:30

ik rijd eigelijk nooit met sporen maar vandaag wel..
en me paard liep stukken beter en ik was veel minder moe !

normaal zit ik de heeele tijd been te geven en hij reageerd amper en te schoppen en dan reageerd hij ook nauwlijks
maar heb vandaag dus rustig aan met sporen gereden en dit ging echt super !..

ik rijd dus met sporen omdat mijn paard hier beter op reageerd omdat hij met rijden niet de actiefste is nee ;)

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:08

Ik heb eerlijk gezegd een bloedhekel aan die dingen, maar je kan ze nodig hebben bij bepaalde paarden, ik vind het goede hulpmiddelen, -ALS ZE OP DE GOEDE PAARDVRIENDELIJKE MANIER GEBRUIKT WORDEN.

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:51

Ik rij alleen met spoortjes(knop) voor het verfijnen van mijn hulp.
Ik begin er pas mee als ik M1 geklasseerd ben. Ik gebruik ze dan ook alleen voor schouderbinnen en travers. Eerder heb je ze niet nodig

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:46

Allebij wel.
ik rijd meestal met sporen als een pony echt niet vooruit komt en je constant been moet geven. Dan kan een keer met spoor bter zijn.
Verder gebruik ik ze alleen voor het verfijnen van hulpen bij pony's waar je veel oefeningen mee doet, bijv. voor de M.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:29

ik rijd niet met sporen op het paard wat ik nu heb.

bij mijn vorige paard had ik wel sporen om, maar dat was omdat ik niet genoeg kracht in mijn benen had om hem vooriuit te rijden bij het bokken.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:37

Eigenlijk altijd.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:10

ik rij niet met sporen

zijn sporen niet bedoeld voor de extra gevorderde ruiters die hun beenhulpen bij het paard willen verfijnen?

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:15

nee hoeft niet perse, zoals ik had een paard dat behoorlijk bokte, en haar gewoon niet aan kon met mijn eigen beenkracht.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:03

Ik rijd doordeweeks heeel zelden met sporen.
In de les rijd ik wel soms met sporen, vaak omdat
we dan zijgangen e.d. gaan oefenen, en ik dan
net wat duidelijker kan zijn met mn hulp.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:03

nooit :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:06

Ik rij er altijd alle paarden en pony's mee. :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:00

Chaos schreef:
Ik rij er altijd alle paarden en pony's mee. :)

sowieso alle paarden Chaos? zonder eerst te kijken wat voor paard het is , of het goed op de hulpen reageert?
en ookal zou je het om de hulpen te verfijnen , dan nog . ik hoef mijn been niet eens te gebruiken , ik doe het meestal gewoon met stem , dat lijkt me klein genoeg.
ik weet dat niet alle paarden hetzelfde reageren op stem . maar ik lees dat je het bij überhaupt ieder paard doet .

naar mijn idee is het verstandig als je eerst kijkt wat voor paard je voor je hebt .

liefs femke

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:57

Ik ga mijn paarden absoluut niet op mijn stemhulpen rijden, alleen als ik ze net zadelmak maak. :+

Ik rij idd gewoon alles ermee, of er moet van te voren gezegd worden dat ze enorm lijp erop reageren, maar dan moeten ze zich meestal ook maar niet teveel aanstellen.

Ik draag mijn sporen wel altijd, maar gebruiken is een ander verhaal he. ;)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:00

tja , ik begrijp je op zich wel , je hebt ze iig altijd bij je als je door krijgt dat het paard wat je aan 't rijden bent niet goed reageert op been en/of stem .

het is opzicht helemaal niet erg , maar ik ken er genoeg , denk niet dat je daarbij zit hoor ff voor de duidelijkheid:), die hun voeten / benen niet stil houden , dat is minder prettig voor het paard . maar als jij paarden zadelmak maakt( lees het net ) , lijkt me wel dat je genoeg rijervaring hebt om je voeten stil te houden :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:06

Ik ben ook pas begonnen met sporen rijden toen mijn houding zover bevestigd was dat ik zeker wist dat ik er op een vriendelijke manier mijn paarden mee kon trainen. :) En nu rij ik alles ermee, ook uit gemakzucht hoor. Voor ieder paard sporen wisselen wordt je horendol. :)

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:11

Ik rijd zo heel af en toe met sporen (lees hooguit 1x per maand), puur omdat mijn paard in het begin vaak niet lekker op het been reageert. Met sporen is ze wat alerter op het been en dat rijd dan wat fijner maar ik vind het niet echt nodig.

JustMe89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:15

Ik vind persoonlijk zoals vele anderen hier dat je sporen enkel mag gebruiken om te verfijnen en dan nog enkel als je echt HELE gevorderde ruiter bent en je benen netjes stil kan houden.

Ik heb ooit zelf met sporen moeten rijden van mijn lesgever en was zo bang om mijn paardje pijn te doen omdat ik toen en waarschijnlijk nog steeds mijn benen niet stil genoeg hou, ben uiteindelijk afgestapt en heb spoortjes uit gedaan!

Nog een andere anekdote:
Hebben vorige winter een pony gekocht van 12 voor mijn nichtjes (beiden zeer beginnende ruitertjes), deze pony werd door zijn vorige baasje altijd met sporen gereden omdat hij niet luisterde, klonk mij al heel fout in de oren, zeker als je bedenkt dat dat meisje maar 13 ofzo was en helemaal niet zo goed reed.
We hebben de pony gekocht en sindsdien heeft er niemand meer met spoortjes op gezeten. Hebben toen in het begin hard gesukkeld om de pony te leren reageren op het been. Mijn nichtjes hadden er erg veel moeite mee... Heb er toen zelf enkele keren mee gereden met een zweepje, elke keer zacht benen, hard benen, nog geen reactie tikje met de zweep! Ben er die eerste weken enkele keren naast gevallen omdat hij kwaad werd van het zweepje, maar de doorzetter wint! Nu een jaartje later reageert hij op de minste beenbeweging en lukt het zelfs om zonder dreigend zweepje te rijden.

Vind echt niet dat kinderen met sporen mogen rijden, zelfs de meeste volwassenen niet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:18

Als ze er nooit mee mogen rijden, kunnen ze ook nooit mee leren rijden.. ;)

JustMe89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:25

Chaos schreef:
Als ze er nooit mee mogen rijden, kunnen ze ook nooit mee leren rijden.. ;)

Je moet eerst leren je benen stilhouden zonder sporen, dan kan je proberen met spoortjes... Is toch logisch?!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:31

Ja, maar dat is niet hoe jij het zegt.

Citaat:
Vind echt niet dat kinderen met sporen mogen rijden, zelfs de meeste volwassenen niet.

Zabor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:32

als je zorgt dat je paard scherp aan de hulpen staat zijn sporen niet nodig.
In feite zou elk paard zonder sporen te rijden moeten zijn....kwestie van goed aanrijden.
Afgestompte manegepaarden laten rijden door een doorsnee manegeruiter met sporen dat is schrijnend maar helaas veel te vaak het geval. Paard moet toch lopen voor de baas, er moet geld verdient worden.

Ik heb in de afgelopen jaren maar 1x naar een spoortje gegrepen omdat het paard in kwestie compleet dood voor het been was en geen ontzag voor de zweep had. Na 3 dagen kon ik de spoortjes af doen en reed ik net zo fijn zonder.

Ik kan me voorstellen dat je op Grand-Prix niveau een stukje ondersteuning van een spoortje wel kunt gebruiken om de zware oefeningen tot in de perfectie te volbrengen.
Maar ik denk dat de topruiters op dat niveau ook een knappe piaffe en passage voor elkaar horen te krijgen zonder spoor...

JustMe89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:33

Chaos schreef:
Ja, maar dat is niet hoe jij het zegt.

Citaat:

Moet nu ook niet beginnen muggenziften :-)

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:36

Alleen de paarden die om veel beenhulp vragen rij ik met sporen. Ik vind het paardvriendelijker om een keer mn sporen te gebruiken ivp 10 keer te "schoppen"

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:40

DiamondDaan schreef:
Alleen de paarden die om veel beenhulp vragen rij ik met sporen. Ik vind het paardvriendelijker om een keer mn sporen te gebruiken ivp 10 keer te "schoppen"

daar zit wel waarheid in . het is voor een paard ook wel prettig om duidelijkheid te hebben . ik gaf m'n new-forest vaak ook gewoon even een tik met de zweep , en dan zag je 'm gewoon denken ; okeoke , k ben al weg !