De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:59

ThePast03 schreef:
zipje71 schreef:
Ja en wie zijn vaak de grootste schreewers? De mensen die totaal niks met paarden/dieren hebben

Maar dat zijn wel de mensen die een hoop voor elkaar kunnen krijgen als ze zich groeperen. Zo heeft juist die groep mensen het voor elkaar gekregen dat 4 jaar terug de jacht met honden in Engeland verboden werd.

Vergis je niet in de stem van het gewone volk.

Het is trouwens: schreeuwerds :+

1. is dat vossenjagen met honden onterecht veboden?
2. is eenzelfde actie naar de hoofdstroom ruiterij onterecht?

Bedenk dat de ethiek van een samenleving een brede ontwikkeling is die niet door scheeuwerds bepaald wordt. Die brede ontwikkeling bepaald wat terecht is of niet.

De huidige bio-ethiek met betrekking tot dierenwelzijn vindt haar oorsprong in het Victoriaanse Engeland. Tegelijk met vrouwenrechten en rechten van arbeiders kwamen dierenrechten in het blikveld. Het is een bijverschijnsel van het zich kunnen permitteren van deze luxe.
In een samenleving waarbij de dagelijkse individuele strijd om te overleven geen zaak meer is van letterlijk leven en dood, onstaat in toemende mate ruimte voor rechten van anderen.
Ik heb hier op Bokt al een link gegeven naar een gratis on-line boek over paardenwelzijn eind 19de eeuw.
Deze zelfde stroming heeft halverwege de 20ste eeuw tot het formuleren van de vijf universele vrijheden van gedomesticeerde dieren geleid.

In de samenleving is de ontwikkeling van de bio-ethiek goed te zien in hoe men met werkhonden/ hondensport omgaat.
In NL heeft deze bewustwording tot allerlei bepalingen mbt eerst honden geleid. De eerste dierenwelzijnswetgeving viert volgend jaar een eeuwfeest.
Het ´je krijgt wat je beloont´ (via het klikkeren) is bij hondentraining aan het einde van de 20ste eeuw ingeburgerd geraakt.
Je kan ´slipkettinkie´ Martin Gaus in deze zien als de Sjef Janssen van honden.

Het ´gewone volk´ ís de maatschappelijke bio-ethiek.
De hoofdstroom ruiterij is met het standaard P+ bitgebruik en de Hollandse School als gouden uithangbord nog steeds in de 19de eeuw.
Het bovenvermelde boek over paardenwelzijn is nog steeds actueel. Dit terwijl er meer dan een eeuw ontwikkeling in bio-ethiek na is gekomen.
Het hoofdlichaam van de ruiterij is een anachronisme. Hoe zwaar het gewicht van de ´gewone man´ erop zal neervallen ligt aan die ruiterij zelf.
De maatschappelijk bewustzijn over hoe met dieren om te gaan ontwikkeld gewoon verder.
De ´schreeuwerds´ zijn simpelweg een waarschuwingssingaal, de voorbodes.
De ruterij schiet op die boodschappers; ontslaat ze, spant er processen tegen aan, bant ze; steekt de kop in het zand.
Incidenten, verkeerde momentopnames, schreeuwerds? Wellicht. Voor anderen zijn het moedige mensen die de zichtbare top van de ijsberg aan de kaak stellen.

Sinds de opmerking dat er een grote (NL) zender bezig is met een reportage over misstanden in de ruiterij zal er vast en zeker vette onrust en enórme druk zijn.
Het is afwachten of journalistieke onafhankelijkheid of sectorlobby inhoud/uitzending sturen.

Ondertussen is voor veel ruiters en niet ruiters de Hollaandse School de belichaming van exáct dát wat niet kan met dieren.
Niet dat paarden moeten werken, maar het Resistance is Futile daarbij.

Let op uw saeck; zonder waarborging van het welzijnsrecht van het individuele paard heeft ruitersport geen bestaansrecht volgens 21ste eeuwse bio-ethiek.
Inderdaad, de engelse vossenjacht is inmiddels verboden. Resistance is Futile...

Om drie redenen dus een betere naam dan HS (:)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:15

Dankje voor deze mooie samenvatting +:)+

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:27

ThePast03 schreef:
zipje71 schreef:
Ja en wie zijn vaak de grootste schreewers? De mensen die totaal niks met paarden/dieren hebben

Maar dat zijn wel de mensen die een hoop voor elkaar kunnen krijgen als ze zich groeperen. Zo heeft juist die groep mensen het voor elkaar gekregen dat 4 jaar terug de jacht met honden in Engeland verboden werd.

Vergis je niet in de stem van het gewone volk.

Het is trouwens: schreeuwerds :+

De jacht met honden is niet verboden. Het jagen op vossen wel. Er mag alleen nog maar achter een "slip" worden gejaagd.
En dit verbod vind ik meer dan terecht.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 12:54

Het is een aardige visie die van HC maar ik kan me er niet helemaal in vinden.
We hebben paarden gefokt, aanvankelijk als gebruiksdier met een bepaald doel. Daar kun je over debatteren maar dat is zinloos.
Het paard is ongewijzigd, hoogstens een beetje aangepast voor de nieuwere eisen. Zoals nu het gebruik van paarden anders is geworden dan 40 jaar terug. Daarvan kun je niet anders zeggen dat het paard in onze samenleving mee is gegroeid. Nogmaals niet dat het paard is veranderd, hoogstens wat meer geselecteerd op 'rijpaard' maar dus wel het doel van de fokkerij en het gebruik van paarden.

Ik ga mee met Professor die aanhaalt dat sommige paarden als veredelde troeteldiertjes en knufeldieren worden behandeld, iets wat niet echt de bedoeling is en ook niet bevordelijk is voor het welzijn. Mensen vullen soms leegtes op met paarden, en of de paarden daar nu zelf bij gebaat zijn.

Waar ik me wel in kan vinden is dat we kritsch moeten en mogen kijken naar welzijn, het rijden en iets wat nu al zel;fs school wordt genoemd. Daar pas ik voor, en met mij vele ruiters ook. Gelukkig maar, want om dieren in krampachtige houdingen te laten bewegen voor ons 'welzijn' of de tijdelijke roem gaat een pas te ver.

Laat je niet verblinden door het blinkende goud, het goud is er al, en dat is in mijn beleving het dier zelf.
Velen met mij voelen, ze voelen iets als ze een paard zien. Ik kan alleen maar hopen dat het voelen en het inleven in paarden weer terug komt. Is er sprake van respect voor het paard of is dat respect het klopje op de spieren die een half uur lang geflext zijn? Hoe zat het met de oude opzetteugel? Die mag niet meer. Die is vergeten omdat we nu niet meer rondrijden met koetsen maar auto's hebben. (Om naar het paard te kunnen)

Ontleden en wetenschappelijke benaderingen van dieren werken m.i. niet. Het zijn géén machines, paarden zijn levende dieren net als wij. Dat betekent dat ieder paard anders is. Niet iedere hengst is dominant, en niet iedere merrie is volgzaam.

Op het gebied van het rijden zijn enkelen denk ik een beetje van het padje af geraakt. Wat is eerbied en wat is het mooiste uit de ander halen door dat te actiiveren?
Is dat die hollandse school?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:12

Ik vind het niet echt een fijne term, als je het woordt school en akademie naast elkaar zet is dat misschien hetzelfde maar heel andere uitstraling. Wat het precies is, geen idee. Ik ben zo dat ik overal wat uit probeer te pikken en niet een stroming volg, dus ook wel punten van de nederlandse akademie ;)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 14:18

He, is dat weer een nieuwe ?
Citaat:
De nederlandse akademie

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:24

Paardentango schreef:
Citaat:
De nederlandse akademie

Ja, met instructie door LBO-niveau lesgeefmensen :P

Dat kan alleen in de ruiterwereld-perceptie -:)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 15:46

Dat is niet aardig van je HC !

(wel grappig)

(:)

Janine1990

Re: De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:49

Een beetje laag om LBO-ers af te kraken. Ook die mensen hebben het recht om hun ding te doen. LBO wil niet zeggen dat iemand niet intelligent is, dat betekend alleen dat ze moeite hebben met leren.
Mijn zusje heeft moeite met leren, doet MBO 1/2. Mijn vader doet LBO-werk, maar ontwerpt hele bijzondere dingen, die ook werken, denken en doen heeft hij geen moeite mee. Leren gaat hem gewoon niet zo makkelijk af.
Dat heeft nogmaals niets te maken met intelligentie.
Ik kan goed leren, maar dat maakt mij niet direct intelligent hoor...

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:21

Paardentango schreef:
Citaat:
De nederlandse akademie

Dat kan alleen in de ruiterwereld-perceptie -:)[/quote]

Intelligentie zegt niks over je omgang met dieren en mensen. Ik werk de hele dag met rechters en officieren en die zijn vaak in hun sociale omgang heel slecht.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:51

Huertecilla schreef:

En deze opmerking zegt meer over jou dan over die mensen ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:56

Paardentango schreef:
Dat is niet aardig van je HC !

(wel grappig)

(:)

Ik vond het eenbeetje een saai topic dus hem even opgevrolijkt voor jullie :+
maar ik denk dat lbo ers best goed paardrijles kunnen geven, veel komt voort uit praktijk ervaring en gevoel en minder uit wiskudinge formules, spelling en andere vakken. Uiteraard kun je er niet zonder.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:03

Huertecilla schreef:

Dat kan alleen in de ruiterwereld-perceptie -:)

Foei HC.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 21:16

Proest, nah zullen we weer een beetje gewoon gaan doe?
FaberSmid ook maar even tot de orde roepen, want nu dreigt iets helemaal verkeerd te worden opgevat. Wat ik me overigens wel kan voorstellen.
Zou jammer zijn als dat vertroebelt.

De mate van opleiding en wiskundige formules zegt juist helemaal niks. Helaas vaak zelfs het tegendeel, want wat als het niet gaat volgens het boekje !? Hellip, dan moet je zelf gaan besluiten samen met je makker.
Wat wel waar is, en ik denk dat HC het in die richting bedoelt, ik mag het hopen, is dat iedereen een paard kan aanschaffen. Zonder enige voorkennis en dan wordt het al snel 'luisteren naar degene met de grootste mond'. Of het wiel gaan uitvinden. Parelli of zo gaan doen..
Op dat stukje moet ik HC zonder meer gelijk geven.

Want pas als je weet wat voor dier een paard ongeveer is kun je gaan bedenken hoe je er zèlf in staat. Je SIMP verbeteren en verfijnen.
SIMP = Sociale |Intelligentie met Paarden.
(Die heb ik eerlijk gezegd nu net verzonnen!)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:19

Denk wel dat er een goed punt is aangesneden, welke opleiding(en) heeft meneer Janssen eigenlijk? Iemand die meneer Janssen kent van een (hippische)opleiding?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:26

Paardentango schreef:
Proest, nah zullen we weer een beetje gewoon gaan doe?
FaberSmid ook maar even tot de orde roepen, want nu dreigt iets helemaal verkeerd te worden opgevat. Wat ik me overigens wel kan voorstellen.
Zou jammer zijn als dat vertroebelt.

De mate van opleiding en wiskundige formules zegt juist helemaal niks. Helaas vaak zelfs het tegendeel, want wat als het niet gaat volgens het boekje !? Hellip, dan moet je zelf gaan besluiten samen met je makker.
Wat wel waar is, en ik denk dat HC het in die richting bedoelt, ik mag het hopen, is dat iedereen een paard kan aanschaffen. Zonder enige voorkennis en dan wordt het al snel 'luisteren naar degene met de grootste mond'. Of het wiel gaan uitvinden. Parelli of zo gaan doen..
Op dat stukje moet ik HC zonder meer gelijk geven.

Want pas als je weet wat voor dier een paard ongeveer is kun je gaan bedenken hoe je er zèlf in staat. Je SIMP verbeteren en verfijnen.
SIMP = Sociale |Intelligentie met Paarden.
(Die heb ik eerlijk gezegd nu net verzonnen
!)

Een mooie omschrijving, die heel goed bruikbaar/toepasbaar is :j

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:50

FaberSmid schreef:
Denk wel dat er een goed punt is aangesneden, welke opleiding(en) heeft meneer Janssen eigenlijk? Iemand die meneer Janssen kent van een (hippische)opleiding?

Ik denk niet dat Sjef J. onder de mensen valt die Paardentango bedoeld met die zomaar een paard aanschaffen....

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:01

Goede avond zipje71, hoe komt u zo bij uw bemerking? En wat denkt u dat ik er mee bedoel?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:09

Dacht dat SJ dat wel eens gedaan heeft, nl voor zijn dochter, toen hij zelf nog de ballen verstand van de paarden hadt.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:09

FaberSmid schreef:
Goede avond zipje71, hoe komt u zo bij uw bemerking? En wat denkt u dat ik er mee bedoel?

Moet ik nu werkelijk alles uitkauwen?????
U vraagt naar de opleiding van sjef en paardentango heeft het er over dat tegenwoordig iedereen een paard kan aanschaffen. Is volgens mij iets heel anders. Sjef draait al een aardige tijd mee en heeft op GP niveau gereden. Denk dat de meeste op bokt, waaronder ikzelf, dit niet hebben gereden.
Volgens mij heeft u al eerder getracht een topic over de opleiding van sjef te starten, echter deze is snel op slot gegaan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:11

ach zolang als boekenwijsneuzen het nog steeds menen te kunnen winnen van ervaringsdeskundigen........ zal de politiek blijven bestaan :D :D :D

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:12

Professor schreef:
Dacht dat SJ dat wel eens gedaan heeft, nl voor zijn dochter, toen hij zelf nog de ballen verstand van de paarden hadt.

Dacht of zeker weten?

maar u zegt dus nu dat sjef nu wel verstand heeft van paarden?

Zeg nu zelf, iedereen begint blanco, ook al heb je nog zoveel gelezen. Praktijk is altijd anders

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:14

zipje71 schreef:
FaberSmid schreef:

Moet ik nu werkelijk alles uitkauwen?????
U vraagt naar de opleiding van sjef en paardentango heeft het er over dat tegenwoordig iedereen een paard kan aanschaffen. Is volgens mij iets heel anders. Sjef draait al een aardige tijd mee en heeft op GP niveau gereden. Denk dat de meeste op bokt, waaronder ikzelf, dit niet hebben gereden.
Volgens mij heeft u al eerder getracht een topic over de opleiding van sjef te starten, echter deze is snel op slot gegaan

Dit topic gaat over:
De 'Hollandsche school' wat is dat ?
Dus wat is uw probleem?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:15

Ik ben wel van mening dat paardrijles niet zo vrij toegankelijk moet blijven. Eerst zit lessen en basis thoerie/praktijk over hoe je met een dier omgaat, dan in kleine groepjes les, en serieus aan de slag. Fijn zou ook zijn als het goed opgeleiden paarden zijn waar je het ruiter gevoel op leert en dat je daarna pas zelf een paard gaat opleiden. Instructeurs moeten dan natuurlijk ook anders worden opgeleid. Erger me kapot op mijn cursus af en toe.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:15

KiWiKo schreef:
ach zolang als boekenwijsneuzen het nog steeds menen te kunnen winnen van ervaringsdeskundigen........ zal de politiek blijven bestaan :D :D :D

En die niet lezen en geen ervaring op doen, zullen altijd verliezen en onwetend onnozel volgen.