waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:07

CleovG schreef:
Oh, dus dat een jong paard opleiden niks voor mij is, komt alleen maar door mijn leeftijd! Dus over 5 jaar gaat het allemaal vlekkeloos? Dat is goed nieuws! :D Nee, ik denk niet dat het zozeer met leeftijd te maken heeft, met heel je karakter en persoonlijkheid. Veel jongeren kunnen ook geen heel hoog opgeleid paard rijden, want die doen net zo goed niet wat je wil en heb je ook binnen een paar maanden flink verknalt ;) Het is maar net bij welk type paard je, jezelf prettig voelt.

Daarom rijdt mijn dochter van 14 een paard wat in de subtop heeft gelopen!En weet je wat ze rijdt hem nog goed ook en verknald niets!Dus het heet in mijn ogen niets met leeftyd te maken maar met de juiste ervaring en begeleiding die je er naast krijg

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:10

Reneee_ schreef:
Ik ben zelf ook pas 14 maar heb ook zonder klachten een pony zadelmak gemaakt.
Allicht met goede hulp en begeleiding, maar ik moest erop.
Ik geef ook toe dat ik een puber ben, alleen al aan het feit dat ik er ook nijdig om kan worden.
Maar waarom zou het niet kunnen?
Er zijn volgens mij zat paarden die door volwassenen zijn ingereden, die ook verkl.... zijn.
Zoals al gezegd, er zijn maar weinig paarden die goed opgeleid zijn. Er daarbij ook paarden door pubers, maar evenals door volwassenen. Wij kunnen namelijk niet in de gedachten van een paard kijken, en weten dus ook zijn leergierigheid niet.

Met het dik gedrukte stuk geef je toe aan dat er vele paarden worden verreden door pubers, maar ook door volwassenen. Er zijn zoveel paarden die verreden zijn die eindigen als probleempaard. In het ernstigste geval eindigen zulke paarden zelfs bij het laatste station, de slager. Ieder paard verdiend een goede basisopleiding. Helaas zijn er heel veel mensen die niet de juiste kwaliteiten hebben om een paard op te leiden, maar beginnen er toch aan. Mijn mening is dat iemand die niet genoeg basis, kunnen en gevoel heeft geen paard mag opleiden. Daar zijn leerpaarden voor, en dat geldt net zo goed voor volwassenen als voor pubers.
Bij pubers zijn er echter de ouders die de pubers een gedegen opleiding/paard kunnen bieden. Maar vaak hebben ouders niet het geld om een leerpaard te kunnen kopen en daarom komen ze vaak aanzetten met een jong, moeilijk paard. Op die manier krijgt het kind geen fijne basis mee.

Edit: Wat betreft je laatste zin: de opleiding/ruiter maakt zoals het paard is.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:13

anjaatjuh schreef:
CleovG schreef:
Oh, dus dat een jong paard opleiden niks voor mij is, komt alleen maar door mijn leeftijd! Dus over 5 jaar gaat het allemaal vlekkeloos? Dat is goed nieuws! :D Nee, ik denk niet dat het zozeer met leeftijd te maken heeft, met heel je karakter en persoonlijkheid. Veel jongeren kunnen ook geen heel hoog opgeleid paard rijden, want die doen net zo goed niet wat je wil en heb je ook binnen een paar maanden flink verknalt ;) Het is maar net bij welk type paard je, jezelf prettig voelt.

Daarom rijdt mijn dochter van 14 een paard wat in de subtop heeft gelopen!En weet je wat ze rijdt hem nog goed ook en verknald niets!Dus het heet in mijn ogen niets met leeftyd te maken maar met de juiste ervaring en begeleiding die je er naast krijg

Ik heb ook een hoog opgeleide pony en ook een Internationaal lichte tour paard gehad. En ik ben het met je eens over de begeleiding hoor. Ik wilde alleen maar zeggen dat het niet alleen mis gaat met jonge paarden, maar net zo goed met ervaren paarden!

Anoniem

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:28

Er zijn alleen héél wat minder ervaren, goed opgeleide paarden waarbij het misgaat.......

Wat is je punt met die opmerking? Dat het niet uitmaakt of een jong paard naar de vernieling gereden wordt, als het met ervaren paarden ook gebeurt?

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:41

Yamcha schreef:
Er zijn alleen héél wat minder ervaren, goed opgeleide paarden waarbij het misgaat.......

Wat is je punt met die opmerking? Dat het niet uitmaakt of een jong paard naar de vernieling gereden wordt, als het met ervaren paarden ook gebeurt?

Nee ik bedoel, dat het niet alleen over het opleiden gaat, maar om het hele paardrijden. Een paard opleiden is niet voor iedereen weg gelegd, net als een hoog opgeleid paard goed rijden niet voor iedereen weg is gelegd.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:45

CleovG schreef:
Yamcha schreef:

Nee ik bedoel, dat het niet alleen over het opleiden gaat, maar om het hele paardrijden. Een paard opleiden is niet voor iedereen weg gelegd, net als een hoog opgeleid paard goed rijden niet voor iedereen weg is gelegd.

Zoals ik zie heb jij fijne, hoog opgeleide paarden gekregen waarmee je goed hebt gepresteerd. Stel je voor dat je die paarden niet had gekregen, maar direct was begonnen met een jong paard waar je geen snars van snapte, was je dan al even ver geweest?

Waarom zouden anderen dan niet met een leerpaard mogen beginnen? Een leerpaard kan een beginner altijd nog veel beter op weg helpen dan een jong, ongereden paard.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:50

Volgens mij kan het best dat opleren, ben zelf ook bezig. Ervaring is nodig, maar een goede houding en leergierigheid is veel belangrijker. En ten slote, als ik mijn paard kapot maak in de zin van rijtechnisch (anatomisch en voeding is iets anders) en ik de enige ben die op mijn paard rij is dat ook niet zo erg, niemand heeft er last van, zolang ik maar let op de gezondheid van mijn paard en hem niet de hele tijd stoor. Daarom is les belangrijk.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:54

Bomba schreef:
Waarom zouden anderen dan niet met een leerpaard mogen beginnen? Een leerpaard kan een beginner altijd nog veel beter op weg helpen dan een jong, ongereden paard.

Van mij mag iedereen met een leerpaard beginnen, maar ook met een leerpaard maak je grove fouten, dit gebeurt niet alleen bij zelf een paard opleiden. Ik zeg ook niet dat ik het allemaal goed heb gedaan en dat mijn toenmalige paard er beter van geworden is.

Ik heb een poging gedaan om een jong paard op te leiden, dit was een groot fiasco, het is niks voor mij, ik kan het gewoon voor geen meter.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:01

Ik denk dat Cleo bedoelt dat een leerpaard geen garantie is dat je een paard niet verpest. Dat de kans bij beide soorten paarden, bij iemand die weinig gevoel heeft voor paarden en paardrijden, even groot is, wat verpesten betreft.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:02

Janine1990 schreef:
Ik denk dat Cleo bedoelt dat een leerpaard geen garantie is dat je een paard niet verpest. Dat de kans bij beide soorten paarden, bij iemand die weinig gevoel heeft voor paarden en paardrijden, even groot is, wat verpesten betreft.

Bedankt! +:)+ Daar komt het inderdaad op neer, ik kan vanavond alleen behoorlijk slecht uit mn woorden komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:18

Janine1990 schreef:

Daar ben ik het dan niet mee eens, ik denk dat die kans bij een jong paard veel groter is.

Iets wat verkeerd is aangeleerd, is bijna niet meer goed te krijgen, terwijl als een paard wel een goede opleiding heeft gehad, zo'n paard door een goede ruiter vrij snel weer gecorrigeerd kan worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:16

Een paard dat eerst goed gereden is, daarna kl*te heb je veel en veeeeeel sneller op de rails dan een paard dat van begin af aan verkl**t is... Neem dat met een gerust hart van me aan :\ En dan heb ik het niet eens over lichte tour paarden maar over paarden die Z dressuur lopen, dus eigenlijk nog "in de basis" zitten.

Iemand die een jong paard van begin af aan foute dingen aan leert zal veel moeilijker te corrigeren zijn dan een paard dat het eigenlijk allemaal wel weet maar dat gewoon slecht gereden wordt. Vooral het verschil "de ene weet hoe het moet en de andere heeft dat nooit geweten" is echt heel belangrijk.

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:20

pharagirlke schreef:
Een paard dat eerst goed gereden is, daarna kl*te heb je veel en veeeeeel sneller op de rails dan een paard dat van begin af aan verkl**t is... Neem dat met een gerust hart van me aan :\ En dan heb ik het niet eens over lichte tour paarden maar over paarden die Z dressuur lopen, dus eigenlijk nog "in de basis" zitten.

Iemand die een jong paard van begin af aan foute dingen aan leert zal veel moeilijker te corrigeren zijn dan een paard dat het eigenlijk allemaal wel weet maar dat gewoon slecht gereden wordt. Vooral het verschil "de ene weet hoe het moet en de andere heeft dat nooit geweten" is echt heel belangrijk.

En dat is precies de reden dat mijn dochter van nu 14 ons paard over 2,5 jaar gaat inrijden!en niet ik Dit ook omdat ik alles rij behave dressuur (Ben recreatief)kan ik niets verkloten en zij rij technisch veel beter en geduldiger is dan ik ! :o

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 12:44

Wat een reacties weer ,
wel merk ik uit jullie reacties dat het vooral om de ervaring gaat, puber of niet?

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:52

Tja op mijn stal worden er ook ponys opgeleid door meiden van 15 jaar oud.. ik help wel en ben er meestal ook wel in de buurt. Tot nu toe geen problemen mee gehad, ik vertel ze wel van te voren wat je wel en niet moet doen en als me wat opvalt zeg ik dat natuurlijk, verder bemoei ik me er niet veel mee.. :)

Sommige ponys zijn naar een manege gegaan, de meeste zijn echter verkocht als sportponys.. ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:55

tja en als het echt om kleinere pony's gaat (stokmaat A-B) dan is het toch ook niet evident om er een volwassen persoon op te zetten, of wel?!
met een goede rijtechnische basis en voldoende begeleiding/steun moet toch voldoen, anders zouden er weinig tot geen goede sport en manegepony's zijn

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 12:57

petitparis schreef:
tja en als het echt om kleinere pony's gaat (stokmaat A-B) dan is het toch ook niet evident om er een volwassen persoon op te zetten, of wel?!
met een goede rijtechnische basis en voldoende begeleiding/steun moet toch voldoen, anders zouden er weinig tot geen goede sport en manegepony's zijn

maar waarom dan wel bij die kleine beestjes? maakt het dan bij een grotere pony tot paard het wel vreselijk uit?
dat snap ik niet :n

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:57

Ja wou ik net zeggen petitparis, ik kan er ook moeilijk zelf op gaan zitten, okkee soms moet het wel maar liever laat ik er toch die kleinere meiden op.. :) (dat geld bij mij bij alle ponys, paarden doe ik wel zelf.)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 12:58

JeroenK schreef:
Ja wou ik net zeggen petitparis, ik kan er ook moeilijk zelf op gaan zitten, okkee soms moet het wel maar liever laat ik er toch die kleinere meiden op.. :) (dat geld bij mij bij alle ponys, paarden doe ik wel zelf.)

er bestaan mensen die net zo groot zijn dan kinderen hoor,,,... ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:02

tuurlijk geld voor groter pony's en paarden hetzelfde: een puber die goed kan rijden (ervaring heeft) en kan rekenen op begeleiding aan de kant kan ook een paard inrijden, alleen dat daar soms de grootte van de ruiter een rol kan in spelen. Een kleine ruiter heeft niet altijd evenveel impact op een groter (luier) paard, maar dat is weer iets heel anders.

Ok er zijn ook kleine volwassenen, bv jockeys en die wegen nog niet eens bijster veel ook, maar de doorsnee mensen zijn denk ik toch wel te groot voor kleine maat pony's

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:04

_Bitje_ schreef:
JeroenK schreef:

er bestaan mensen die net zo groot zijn dan kinderen hoor,,,... ;)

Dat zal best, ik had het over in vergelijking met mijzelf, dat IK er niet op ga ivm grootte en geiwicht.. genoeg kids hier in de buurt die het willen doen, dan ga ik niet speciaal op zoek naar een kleine volwassene.. ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 13:05

mee eens, maar dan snap ik niet dat men toch beweerd dat een
puber geen paard kan opleiden :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:08

Tja, ik vind het ook stom. Ik was 14 en het is allemaal prima gegaan. Natuurlijk met professionele hulp.. Maar je hoeft echt geen 18 te zijn minimaal om een paard te kunnen beleren..

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:15

ik reed ook al vroeg paardjes in en had er al 10 ingereden op mijn 13de. Ik heb het jong geleerd met begeleiding. Als je goed begelid wordt weet je ook als jonge meid wat de gevaren en risico's zijn dus moet dat kunnen vind ik.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 13:21

hoe bedoelen jullie PRECIES met begeleiding?