Reneee_ schreef:Ik ben zelf ook pas 14 maar heb ook zonder klachten een pony zadelmak gemaakt.
Allicht met goede hulp en begeleiding, maar ik moest erop.
Ik geef ook toe dat ik een puber ben, alleen al aan het feit dat ik er ook nijdig om kan worden.
Maar waarom zou het niet kunnen?
Er zijn volgens mij zat paarden die door volwassenen zijn ingereden, die ook verkl.... zijn.
Zoals al gezegd, er zijn maar weinig paarden die goed opgeleid zijn. Er daarbij ook paarden door pubers, maar evenals door volwassenen. Wij kunnen namelijk niet in de gedachten van een paard kijken, en weten dus ook zijn leergierigheid niet.
Met het dik gedrukte stuk geef je toe aan dat er vele paarden worden verreden door pubers, maar ook door volwassenen. Er zijn zoveel paarden die verreden zijn die eindigen als probleempaard. In het ernstigste geval eindigen zulke paarden zelfs bij het laatste station, de slager. Ieder paard verdiend een goede basisopleiding. Helaas zijn er heel veel mensen die niet de juiste kwaliteiten hebben om een paard op te leiden, maar beginnen er toch aan. Mijn mening is dat iemand die niet genoeg basis, kunnen en gevoel heeft geen paard mag opleiden. Daar zijn leerpaarden voor, en dat geldt net zo goed voor volwassenen als voor pubers.
Bij pubers zijn er echter de ouders die de pubers een gedegen opleiding/paard kunnen bieden. Maar vaak hebben ouders niet het geld om een leerpaard te kunnen kopen en daarom komen ze vaak aanzetten met een jong, moeilijk paard. Op die manier krijgt het kind geen fijne basis mee.
Edit: Wat betreft je laatste zin: de opleiding/ruiter maakt zoals het paard is.