Hoe verzamelt men de galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:44

jasmijn78 schreef:
FaberSmid schreef:
Western riding is mij niet vreemd, de aanleuning en verzameling is ook anders bij western riding. Maar western paard kunnen ook zoals dressuur paarden gereden worden, de gangen van dressuur (tempi en overgangen) zijn niet vreemd. Hopelijk zal een echte western bokker hier dieper op in gaan. Maar mijn mening en ervaring is, dat als een western paard de dressuur tempi en gangen niet kent en kan, dat het dan een "lui" paard is om te rijden.

Ik heb geen verstand van western rijden, maar kan mij er zeker wel bij voorstellen dat er qua rijden aardig wat overeenkomsten zijn. Blijft wel dat het eindresultaat in uitvoering gewoon anders is.... Dus lijken er mij hier en daar ook verschillen te zijn in hoe je het eindresultaat voor elkaar dient te krijgen.

Ik kan mij er in ieder geval niets bij voorstellen hoe je een mooie verzamelde galop (zoals we die in de dressuur graag willen zien) voor elkaar krijgt zonder halve ophoudingen...

Ik denk dat bij de western "sneller" wordt nagegeven en het paard een opdracht of correctie krijgt en dat het paard dat zelfstandig moet uitvoeren. Bij de cutting is dat overdreven te zien, zodra de rund van de kudde gedreven is. Neemt het paard de opdracht van de ruiter over en vervult de opdracht zelfstandig uit tot dat de ruiter de teugels weer op neemt en zijn paard van het rund af draait. Dan pas rijdt de ruiter weer, met het cutten zelf moet de ruiter alleen zitten en dan zo zonder het paard te hinderen. Is prachtig om te doen, wat een fantastisch gevoel al die wendbaarheid, kracht en snelheid. Hoe het paard de koe letterlijk leest en dan steeds de pas af snijdt.
Ik kan me ook niet zo snel wat voor stellen bij rijden zonder aanleuning en ophoudingen bij de dressuur, juist daarom ben ik net als jullie zo nieuwsgierig als een paard.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:21

vestasiana schreef:
Modie gebruikt heus wel de teugels, zeker wanneer de pony ervandoor schiet.
Ze wílt hem alleen zonder halve ophoudingen rijden.
Wat halve ophoudingen aangaat heeft ze zeker een verkeerd beeld, ze denkt alleen maar aan druk en nageven.
Haar pony zal het soms heus wel leuk doen zonder halve ophoudingen, gewoon het basiswerk, en wat beginnende oefeningen
Ik denk dat haar zelfbeeld niet helemaal conform is van hoe wij een paard goed vinden lopen

Hoi, Vestasiana, leuk dat je ook hier in dit topic zo "gezellig" meedoet.
Had je al veel langer "gemist"

Maar je bent er :')

FaberSmid

Re: Hoe verzamelt men de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:22

?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:43

vur schreef:
Leuk filmpje Hopla en zeer verhelderend. Dat doet hij toch leuk.

Vindt jij het verhelderend Vur?
Voor mij was het herkenning.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:31

Er zijn vele manieren om de galop te verzamelen.
Daarbij doel ik op hem te verbeteren.
Dat hangt vaak van het karakter en of het temparament af van het paard.
Mijn ervaring is dat paarden die van natuuruit niet naar voren zijn(lui) vaak moeilijker te verzamelen zijn dan paarden die geleerd hebben snel op de beenhulpen te reageren.
Paarden die minder duidelijk op de drijvende zit reageren, laat ik veel overgangen maken naar het halthouden vanuit de galop, en laat ik direkt weer aangaloperen, de eerste 3 galopsprongen zijn vaak mooi verzameld.
Nog een oefening die ik toepas, is halthouden achterwaarts en direkt daaruit (dus uit de achterwaartse beweging) weer aangaloperen, ik doe dit graag door veel een andere galop te kiezen dus zeer veel afwisselen van de galop.
Dit doe ik het liefste door af te wenden op de middenlijn, omdat ik dan het makkelijker heb om de galop te bepalen.
Ook laat ik deze paarden de meestal een niet zo aktieve galop hebben, veel in- out springen dit maakt de paarden sterker.
Daarna leg ik op de grotevoltelijn 3 cavaletti neer, die ik eerst op 2,50m leg, en laat mijn paard daar over galoperen, de 2.50m gemeten in de midden van de cavaletti, zodat ik de galopsprong vergroten kan wanneer ik de voltelijn vergroot (aan de buitenkant van de cavaletti) en nog meer verkorten kan aan de binnenkant van de cavaletti (volte kleiner).
Veel overgangen rijden, van stap naar galop en galop naar stap en ook naar het halthouden.
Schouderbinnenwaarts, en contragalop zijn de oefeningen die de verzameling verbeteren.
En dit alles natuurlijk zoals het hele rijden met halve ophoudingen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:36

Hoezo tempi en overgangen zijn eentonig, de variatie is oneindig en zo ook de uitdaging en leergang.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:00

Professor schreef:
Er zijn vele manieren om de galop te verzamelen.
Daarbij doel ik op hem te verbeteren.
Dat hangt vaak van het karakter en of het temparament af van het paard.
Mijn ervaring is dat paarden die van natuuruit niet naar voren zijn(lui) vaak moeilijker te verzamelen zijn dan paarden die geleerd hebben snel op de beenhulpen te reageren.
Paarden die minder duidelijk op de drijvende zit reageren, laat ik veel overgangen maken naar het halthouden vanuit de galop, en laat ik direkt weer aangaloperen, de eerste 3 galopsprongen zijn vaak mooi verzameld.
Nog een oefening die ik toepas, is halthouden achterwaarts en direkt daaruit (dus uit de achterwaartse beweging) weer aangaloperen, ik doe dit graag door veel een andere galop te kiezen dus zeer veel afwisselen van de galop.
Dit doe ik het liefste door af te wenden op de middenlijn, omdat ik dan het makkelijker heb om de galop te bepalen.
Ook laat ik deze paarden de meestal een niet zo aktieve galop hebben, veel in- out springen dit maakt de paarden sterker.
Daarna leg ik op de grotevoltelijn 3 cavaletti neer, die ik eerst op 2,50m leg, en laat mijn paard daar over galoperen, de 2.50m gemeten in de midden van de cavaletti, zodat ik de galopsprong vergroten kan wanneer ik de voltelijn vergroot (aan de buitenkant van de cavaletti) en nog meer verkorten kan aan de binnenkant van de cavaletti (volte kleiner).
Veel overgangen rijden, van stap naar galop en galop naar stap en ook naar het halthouden.
Schouderbinnenwaarts, en contragalop zijn de oefeningen die de verzameling verbeteren.
En dit alles natuurlijk zoals het hele rijden met halve ophoudingen.

Mijn manier, zonder de cavaletti en sprongetjes dan, ik heb niet zo'n erge springfries!

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 21:13

Professor,

Bedankt voor uw bijdrage. Leuk om te lezen.

Nu vraag ik me wel af hoe u uw paard leert om halt te houden vanuit galop? Is dat ook noodzakelijk voordat men de galop kan verzamelen?

Dank u,

- C

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:20

Dan komen we weer bij de hele ophouding uit.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:25

clarence schreef:
Professor,

Bedankt voor uw bijdrage. Leuk om te lezen.

Nu vraag ik me wel af hoe u uw paard leert om halt te houden vanuit galop? Is dat ook noodzakelijk voordat men de galop kan verzamelen?

Dank u,

- C

Het mooiste is dat het paard door de Schwung van de galop zijn achterbenen bij het halthouden meer onder de massa brengt, en door het achterwaartsgaan de grote gewrichten leert buigen.
Halthouden vanuit de galop moet men oefenen, door het paard vanuit alle gangen gehoorzaam en snel te laten reageren op de halve ophouding (zo licht mogelijk), dan lukt dat op den duur vanuit alle gangen.
Persoonlijk vind ik het belangrijk dat men een paard kan halthouden op ieder gewenst moment.
Dan leert een paard de ruiter direkt te gehoorzamen, en het team (paard/ruiter) leert daardoor op elkaar te consentreren.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:57

Komt wel overeen met western riding, denk dan aan de sliding stop en roll back.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:04

Professor schreef:
Halthouden vanuit de galop moet men oefenen, door het paard vanuit alle gangen gehoorzaam en snel te laten reageren op de halve ophouding (zo licht mogelijk)...

Dat dacht ik ook. Het kan echter te licht. Ik heb oppermuts Arabella moeten ontlichten; niemand is perfect en in galop door ruig terrein een fractie te sterke halve- of hele ophouding (optomingsloos) en ik kon teruglopen (als ik weer lucht in de longen had en wist welk kant terug was :o ) naar een verbaasd en beledigd paard. ´Je VROEG STOP HOOR -:(- ´ _O-
De anderen heb ik een fractie minder gretig opgevoed.

Ik maak voor mijn hengst gebruik van trainen op twee crossbanen hier opdat hij de afgesproken signalen ook met meer ruis door mij kan filteren.
Hij wordt razend enhousiast van in galop over zo´n crossbaan met alle mogelijk sprongen en bocht in de verkanting. Dan optomingloos verschilende tempi en -graden van verzameling vragen eist correcte signalering door de ruiter en een paard wat goed aanleunt en (niet te) licht wil ´nageven´.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 18-12-09 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:06

Dus u heeft uw vliegbrevet weer verlengd?

zorajee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:08

snap t alemaal niet zo goed, erg moeilijk wat ik hier lees

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:09

zorajee gewoon beschrijven wat u niet zo goed snapt en vragen, dat maakt het juist interessant.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:18

FaberSmid schreef:

Een goede vergelijking mijnheer FaberSmid, alleen niet zo extreem.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:26

Even naar de ts terug:

clarence schreef:
Hoe verzamelt men de galop?

Ik weet dat veel mensen van mening zijn dat men van voren moet vast houden en tegelijkertijd been moet geven, maar mijns inziens verkort men daar alleen maar de nek mee en komt er niet meer gewicht op de achterhand.

Wat is jullie mening wat betreft de juiste hulpen?

´Verzamelen´ = relatieve elevatie = korter paslengte = lagere snelheid, etcetera in de mate die je wil.
In dit geval in de gang galop.

Dat houdt in variatie drie elementen in:
1. Dat het paard in galop moet (blijven) gaan.
2. Het achter ´ondertreedt´.
3. Het begrensd wordt aan de voorzijde, want niet sneller of wel minder voorwaards moet gaan.

Hoe je dit samengestelde signaal met je paard afspreekt is een afgeleide van de dressuurvorm.
Bij FEI dressuur is de beperking aan de voorzijde uitgevoerd via het voortdurende contact met teugels aan het bit. Dat aan de teugel aan het bit is een essentieel kenmerk van FEI klassieke dressuur. Echter NIET door KRACHT erop doch door een beperkend SIGNAAL en dat kan vederlicht aangehouden kontakt zijn. Je verkort dus niet de nek ermee als je dat niet vraagt.
De rest, het aansturen van tempi en mate van ondertreden door de achterhand doe je met zit en benen.
Idem het gehouden van de gang galop.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:27

Professor schreef:
FaberSmid schreef:

Een goede vergelijking mijnheer FaberSmid, alleen niet zo extreem.

Nee ik bedoel het ook niet zo extreem, ik bedoel met de weg daar naar toe de training en opbouw.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:33

Ten eerste moet het paard wel een goede/sterke achterhand hebben , anders is het verzamelen erg moeilijk en zwaar voor het paard.

Wat ik doe is dieper zitten, ophouding maken in mn hand, maar geef haar wel kleine en lichte kuitdrukjes zodat ze wel weet dat ze in de galop moet blijven. Meestal doe ik dit op de lange zijde, maar ook wel is op de volte.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:58

clarence schreef:
Jasmijn,

Wederom hartelijk dank voor je berichten.

Kun je misschien iets meer uitweiden over de timing van de ophoudingen? Ik denk dat dat namelijk een hele interessante discussie kan worden. Eentje waar ik in het begin op gehoopt had.

Dus, zoals ik het zie:

De galop heeft 4 fases.
1. Buitenachterbeen
2. Diagonaal buitenvoorbeen en binnenachterbeen
3. Binnenvoorbeen
4. Zweefmoment

Oei, ik vind het wel lastig om onder woorden te brengen hoe je je (halve) ophoudingen nu precies timed. Dit is namelijk het punt wat ik zelf het allermoeilijkst vind.....

clarence schreef:
Wanneer moet je een halve ophouding maken om de galop te verzamelen?

Laat ik voorop stellen dat ik pas begin met verzamelen als ik denk dat de kwaliteit van de basisgalop goed is. In mijn losrijden probeer ik continu te schakelen tussen basis en middengangen. Ik wil eerst een snelle reactie op mijn been hebben. Als ik dat voor elkaar heb sluit ik in het terugrijden gewoon iets meer door.. Ik denk zelf dat het beste moment om een halve ophouding te maken is in de galop vlak voor de afzet van het binnen achterbeen... en dat je de halve ophouding vooral op je buitenteugel maakt. Het moeilijke van verzamelen en halve ophoudingen vind ik dat je ophouding zo moet inkomen dat je paard WEL terugkomt, maar je optijd weer loslaat zodat je de sprong/impuls/losgelatenheid behoudt... Dat vind ik echt het allermoeilijkste. Want als je te snel toestaat, dan leert je paard dat als hij zich even stug maakt, door dramt, dat hij dan niet op het achterbeen hoeft te komen en als je te lang vast houdt krijg je spanning, scheefheid en allerlei andere ellende.

clarence schreef:
Wanneer moet je een halve ophouding maken om de overgang naar draf voor te bereiden?

Als ik terug naar draf op stap rijdt vanuit de galop, dan probeer ik de galop eerst te sluiten/verzamelen... Maar op welk moment/bij welke beenzetting ik de halve ophouding precies inzet weet ik niet precies... Wanneer het goed voelt, maar daar hebben we hier niet zoveel aan ;) Waar ik op probeer te letten is dat ik tot het allerlaatste moment dezelfde sprong/impuls/ontspanning/aanleuning etc. behoud. Als ik voel dat 1 van die aspecten verloren gaan dan rij ik direct weer naar voren. Ik rij ook heel veel schijnovergangen; bijna terug naar stap en dan weer voorwaarts; om te voorkomen dat ze uit elkaar vallen in de overgang. Wat dat betreft was het filmpje van Edward heel leerzaam. Hij zegt: je moet het tempo altijd kunnen controleren, en zo is het. Je moet op elk moment de gang groter en kleiner kunnen maken. Hij demonstreerde dat ontzettent mooi in de pirtouettes. De kunst van dressuurrijden zijn ook niet de oefeningetjes op zich, maar juist de controle over het tempo en het behoud van de apsecten van het skala TIJDENS de oefeningen. Edward liet het ook mooi zien in de appyementen; ook in de zijgangen moet je kunnen verruimen en verkorten/verzamelen. Hoe vaak zie je paarden in proefjes niet verschrikkeliijk in tempo terugkomen op het moment dat een zijgang wordt ingezet? (impuls, tact, aanleuning gaan dan verloren)

clarence schreef:
Wanneer is het verkeerde moment voor een halve ophouding?

Op het moment dat je paard niet aan je been is, je niet voldoende impuls hebt... Dan valt je paard helemaal stil als je een halve ophouding geeft....

clarence schreef:
Verder vraag ik me dan nog af welke hulpen men precies geeft voor de halve ophouding.

Ja, ook een goede vraag... Ik kantel mijn bekken iig iets en geef tegelijkertijd een (halve) ophouding op voornamelijk mijn buitenteugel. Ik houd mijn been eraan om op het moment dat het paard iets teveel terugkomt die iets aan te leggen... Maar ik weet niet og ik nu volledig ben, want ik vind het heel lastig om uit te leggen, omdat ik dit ten eerste gewoon erg moeilijk vind en ten tweede omdat bij een halve/hele ophouding eigenlijk zoveel dingen tegelijk gebeuren. Ik weet wel hoe het voelt als het goed en fout gaat. Maar om uit te leggen HOE je het precies doet? Lastig....

FaberSmid schreef:
Neemt het paard de opdracht van de ruiter over en vervult de opdracht zelfstandig uit tot dat de ruiter de teugels weer op neemt en zijn paard van het rund af draait. Dan pas rijdt de ruiter weer, met het cutten zelf moet de ruiter alleen zitten en dan zo zonder het paard te hinderen. Is prachtig om te doen, wat een fantastisch gevoel al die wendbaarheid, kracht en snelheid. Hoe het paard de koe letterlijk leest en dan steeds de pas af snijdt.

Dat heb ik ook wel eens gezien ja, prachtig om te zien... Die paarden worden ook gefokt op 'cow-sense' heb ik mij wel eens laten vertellen (enkele kennissen zitten in de western sport, vandaar ;) ) ;)

FaberSmid schreef:
Hoezo tempi en overgangen zijn eentonig, de variatie is oneindig en zo ook de uitdaging en leergang.

Klopt, ik doe eigenlijk niet anders...Overgangen en schakelen.... Ik denk dus dat het allerbelangrijkste is dat je de aspecten van het skala behoudt tijdens de overgangen en het schakelen. Anders kun je 1000 overgangen rijden, maar dan train je niets. Als je paard scheef gaat, gespannen wordt, tegen de hand komt, tact, impuls etc verlies in de overgang of in het schakelen, dan is de toegevoegde waarde weg... Ik vind het rijden van een goede overgang moeilijker dan het rijden van een zijgang of een wissel bijvoorbeeld... Ik denk dat aan het rijden van overgangen ook vaak te weinig aandacht besteed wordt.

clarence schreef:

Als ik even voor de 'Proffessor' mag antwoorden ;) Om een overgang galop-hh te maken moet je wel terugverzamelen, anders maak je het voor je paard redelijk onmogelijk om in 1 keer stil te staan. Volgens mij werkt het hetzelfde: terugverzamelen met behoudt van de aspecten van het skala. Zodra een van die verloren gaan direct weer voorwaarst rijden. Op den duur leert je paard door het rijden van die schijovergangen dat hij terug moet komen , maar wel sprong moet blijven houden. Op dat moment kun je de galop doorverzamelen richting een staptempo en kun je mbv een hele ophouding een overgang maken naar hh. Maar misschien doen anderen mensen dat anders?

FaberSmid schreef:
Dan komen we weer bij de hele ophouding uit.

Inderdaad...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 09:50

jasmijn78 wat is terugverzamelen??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:15

Linkervoorpoot, diagonale poten....

Als ik een signaal wil geven onder de ideale omstandigheden dan time ik het geven van de betreffende inwerking tijdens de voorgaande beweging.
Beperken van de voorzijde dus tijdens de achterpoten naar voren opdat het paard weet dat het uitstreekn van de voorpoten wat minder ver moet.
Voor het geven van dat signaal vraag ik eerst aandacht omdat het paard weet dat het gaat komen. Dat sluit op elkaar aan; zit max. een halve seconde tussen.

Dat hou ik door het ruige terrein echter niet bij.
Ook is het dat redelijk uitdagend om de signalen coherent te geven ook al heb je alle focus, welke je in de praktijk van wisselende omstandigheden zelden hebt.
Ik gebruik daarom de stem als onderdeel van het samengestelde signaal onder niet ideale omstandigheden met veel ruis.

De signalen voor voorwaards (verlengen) en inhouden (verkorten) zijn met zit en been vrijwel (richting zwaartepunt en mate van ontspanning verschillen) gelijk.
Het betekenisgevende verschil dit in een wel/niet beperkende signaalcomponent voor de voorzijde.

Even alleen de halsring bekijkend (is een onderdeel van de samengestelde signalen maar ik trek het er voor het voorbeeld uit):
Deze laten hangen = blijven doen wat we doen.
Oppakken = ´opletten´
Ruimte mee geven = ´verlengen´
Aanleggen = ´verkorten´
De halsring geeft NIET het signaal maar het teken van de rest van het signaal. De ´plus´ of de ´min´ van het signaal.

De samenstelling van het sinaal = het gevraagde gedrag.

De intensiteit = de mate waarin het gedrag gevraagd wordt.

Om te voorkomen dat veel intensiteit van de hulpen nodig is onder omstandigheden met veel ruis zoals galop door ruig terrein gebruik ik dan de stem als ondersteuning voor de mate waarin ik het gedrag vraag.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:29

Geachte mijnheer Huertecilla, persoonlijk denk ik dat u de verzamelde galop in het terrein niet nodig heeft, maar slechts een verkorte galop.

Er werd gevraagd wanneer geef ik het teken (halveophouding) in welke fase van de galop.
Dit kan op meerdere momenten.
Het beste is om de 1e fase van de galopp dus met de buitenteugel op het buitenbeen.
De eerste fase geeft nl de lengte van de galop aan.
In de 2e fase is niet gewenst aangezien men het binnenachterbeen juist niet wil beknotten in zijn beweging.
En de 3e fase van de galop is nutsloos.
En een zweefmoment verkorten?? Wanneer alle benen van de grond zijn lijkt mij net zo nutteloos.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:50

Huertecilla schreef:

Zelfs hoefsmeden hebben het niet over poten maar benen, dat net zo hoofd en geen kop?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:39

FaberSmid schreef:
Huertecilla schreef:

Zelfs hoefsmeden hebben het niet over poten maar benen, dat net zo hoofd en geen kop?

Maakt dat er andere poten van of geen kop?

Het is gewoon illustratief subjectief geneuzel over een ´edel´ dier. Er ondertussen wel een bit in hangen, met sporen in poren en met een zweep op meppen. Het edele is het zich laten mishandelen soms?

Voor mij heeft een paard poten en een kop net als mijn hond. Ik zie meer reden om ze edel te BEHANDELEN 8-)