Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
maaikedewit schreef:niet zagen maar kneden!
eigenlijk de 2 manieren samen.
vanachter actief rijden maar ook kneden..
kneden en als het paard beneden is met zijn/haar hals, hoofd ophouden en me handen stilhouden.
dus eigenlijk de 2 manieren samen
CM_ schreef:maaikedewit schreef:niet zagen maar kneden!
eigenlijk de 2 manieren samen.
vanachter actief rijden maar ook kneden..
kneden en als het paard beneden is met zijn/haar hals, hoofd ophouden en me handen stilhouden.
dus eigenlijk de 2 manieren samen
Op deze manier krult het paard zich op ,om onder de onrust in de hand vandaan te komen...
Kneden = zagen, leg zelf maar eens het bit op je knie, en zaag dan eens zoals wat jij kneden noemt.
Vermenigvuldig dit met 10 en je weet wat je paard voelt.
maaikedewit schreef:o, want het paard waar ik op rij krult zich niet op..
en nee, kneden is niet zagen want ik kneed met mijn binnenhand en mijn buienhand er ook bij maar niet kneden.
maaikedewit schreef:oke, idd. als je je paard op je benen en zit naar beneden rijd is het beter..
maar het paard waar ik op rij reageert daar niet veel op en als ik geen kneepjes maak dan is ze ook helemaal niet bij de les.
uit andere topic:
Ja, inderdaad. Zagen is niet voorzichtig een beetje knijpen, maar echt hard van links naar rechts in de mond rukken. Sommige ruiters gebruiken het wanneer ze de 'rem' even kwijt zijn, andere proberen zo hun paard in de krul te krijgen
CM_ schreef:Zolang er instructie's zijn die leren zagen zullen de meningen idd helaas verdeeld blijven.
Ik neem het de mensen ook niet kwalijk, maar hoop dat ze door dergelijke topics leren dat kneden geen goede manier is.
ietjelover schreef:ik rijd met de ze allebei ligt eraan hoe los mijn paard is
kneden doe maar heel weinig,
Met druk en dan doorrijden komt ze in verzet en trek ik alleen maar harder in dr mond
zagen doe ik niet, ik zal er ook altijd wat van zeggen als mensen dat doen
x_Marr schreef:ietjelover schreef:ik rijd met de ze allebei ligt eraan hoe los mijn paard is
kneden doe maar heel weinig,
Met druk en dan doorrijden komt ze in verzet en trek ik alleen maar harder in dr mond
zagen doe ik niet, ik zal er ook altijd wat van zeggen als mensen dat doen
Nee dat is lekker vriendelijk wil je zeggen?
Er hoeft en moet helemaal geen gesjor of grote druk aan te pas komen.
Wil iedereen even aanraden om he topic wat CM_ gaf door te lezen.
Myukii schreef:Partij 1 zegt: Spelen met je vingers, zodat het paard ontspant, soepeler wordt in het nageven en zijn bit loslaat als hij deze vast pakt. Niet zagen, dus niet het hele bit met grove bewegingen van links naar rechts trekken, maar op zo'n manier dat alleen het paard het in zijn mond voelt en het verder niet te zien is.
Partij 2 zegt: Een lichte, elasische maar stille verbinding aan de voorkant, zonder te bewegen met de vingers om het paard nageeflijk te krijgen. Daarbij van achter naar voren rijden, dus van achter bijdrijven en van voren opvangen. Problemen voorwaarts oplossen, dus mocht het paard spanning vertonen, bijdrijven van achteren, ruimte geven van voren en daarna weer wat begrenzen.