Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:52

Ik moet van mijn instructrice mijn binnenhand bespelen & met mijn buitenhand begrenzen ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:13

maaikedewit schreef:
niet zagen maar kneden!
eigenlijk de 2 manieren samen.
vanachter actief rijden maar ook kneden..
kneden en als het paard beneden is met zijn/haar hals, hoofd ophouden en me handen stilhouden.
dus eigenlijk de 2 manieren samen

Op deze manier krult het paard zich op ,om onder de onrust in de hand vandaan te komen...

Kneden = zagen, leg zelf maar eens het bit op je knie, en zaag dan eens zoals wat jij kneden noemt.
Vermenigvuldig dit met 10 en je weet wat je paard voelt.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:17

CM_ schreef:
maaikedewit schreef:
niet zagen maar kneden!
eigenlijk de 2 manieren samen.
vanachter actief rijden maar ook kneden..
kneden en als het paard beneden is met zijn/haar hals, hoofd ophouden en me handen stilhouden.
dus eigenlijk de 2 manieren samen

Op deze manier krult het paard zich op ,om onder de onrust in de hand vandaan te komen...

Kneden = zagen, leg zelf maar eens het bit op je knie, en zaag dan eens zoals wat jij kneden noemt.
Vermenigvuldig dit met 10 en je weet wat je paard voelt.

o, want het paard waar ik op rij krult zich niet op..
en nee, kneden is niet zagen want ik kneed met mijn binnenhand en mijn buienhand er ook bij maar niet kneden.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:20

Ik heb eerst heel lang op de eerste manier gereden. Nu heb ik beter les en rijd ik op de tweede manier. Ik vind het nog wel heel moeilijk maar het lukt me al steeds beter om een stille hand te houden en problemen voorwaarts op te lossen :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:21

maaikedewit schreef:
o, want het paard waar ik op rij krult zich niet op..
en nee, kneden is niet zagen want ik kneed met mijn binnenhand en mijn buienhand er ook bij maar niet kneden.

doe nou maar eens wat CM zegt :j
Het opkrullen heeft er niks mee te maken. Het gaat om de zaagbeweging van het bit...
Wanneer je met 1 hand kneed, zal het bit zich ook steeds verplaatsen.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 26-12-09 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:21

Maaike, lees het topic eens door, en ook dit topic :

[RT-P] wat is nou precies ' zagen' ?

Dan zul je tot de conclusie komen dat je aan de teugel rijden, met je been doet, en niet met je hand.

Met een stille hand bereik je wel wat je wilt bereiken, door te zagen/rommelen bereik je nooit de totale overgave en ontspanning van je paard die je zou willen hebben..

c_alsemgeest

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:23

zeker manier 2... met manier 1 kan je imo nooit een stille verbinding krijgen.
Je paard moet bij absolute ontspanning je hand (het bit/neusriem) geheel volgen, al dat gewiebel en gekneed lijkt me dan alleen maar lastig.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:33

oke, idd. als je je paard op je benen en zit naar beneden rijd is het beter..
maar het paard waar ik op rij reageert daar niet veel op en als ik geen kneepjes maak dan is ze ook helemaal niet bij de les.
uit andere topic:
Ja, inderdaad. Zagen is niet voorzichtig een beetje knijpen, maar echt hard van links naar rechts in de mond rukken. Sommige ruiters gebruiken het wanneer ze de 'rem' even kwijt zijn, andere proberen zo hun paard in de krul te krijgen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:36

maaikedewit schreef:
oke, idd. als je je paard op je benen en zit naar beneden rijd is het beter..
maar het paard waar ik op rij reageert daar niet veel op en als ik geen kneepjes maak dan is ze ook helemaal niet bij de les.
uit andere topic:
Ja, inderdaad. Zagen is niet voorzichtig een beetje knijpen, maar echt hard van links naar rechts in de mond rukken. Sommige ruiters gebruiken het wanneer ze de 'rem' even kwijt zijn, andere proberen zo hun paard in de krul te krijgen

Dat kun je wel uit een ander topic hebben, maar het gaat om de kundigheid van de persoon die het geschreven hebt ;) Imo niet zo kundig :=
Dát het paard waar jij op rijdt alleen op jouw manier naar beneden gaat, kun je ook denken aan andere reden waarom dat is. Kan zijn dat het paard lichamelijk wat heeft óf dat jij de techniek niet zo goed beheerst.

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:39

De meningen blijven hier denk ik altijd wel verdeeld over ;). Ik gebruik zelf ook allebei de manieren. Wanneer mijn paard nageeflijk loopt probeer ik mijn hand stil en elastisch te houden, maar wanneer hij omhoog komt, meestal kijkt hij dan ergens naar door afleiding, dan speel ik zachtjes met mijn binnenhand en constante druk op de buitenhand tot hij weer ontspant, dan houd ik mijn hand gewoon weer stil :). Maar blijft toch voor iedereen verschillend!

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:44

Ik gebruik weldegelijk een combinatie van deze 2, en nee, mijn paard krult zich zeker niet op, zij zou dit ook niet toestaan. Ik ben echt iemand die staat voor lang instappen, lang en laag en daarna pas oppakken, ik rijd ook écht van achter naar voor..

Als ze er even iets doorheen moet, dan maak ik haar even atent met mijn binnenhand, door even een kneepje te geven. 99 vd 100 keer neem ik mijn teugels op en neemt ze netjes aanleuning, maar soms, op die schrikmomenten dan is ze er gewoon even niet bij, dan geef ik even een kneepje om haar te laten weten, hé meid, hier ben ik.

Ik kan je vertellen dat mijn paard weldegelijk een nette, constante ontspannen en stille verbinding heeft.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:45

Zolang er instructie's zijn die leren zagen zullen de meningen idd helaas verdeeld blijven.

Ik neem het de mensen ook niet kwalijk, maar hoop dat ze door dergelijke topics leren dat kneden geen goede manier is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:26

CM_ schreef:
Zolang er instructie's zijn die leren zagen zullen de meningen idd helaas verdeeld blijven.

Ik neem het de mensen ook niet kwalijk, maar hoop dat ze door dergelijke topics leren dat kneden geen goede manier is.

idd,iedereen heeft het moeten leren, dus moeten we elkaar ook helpen om te kunnen verbeteren. Open staan is dan wel noodzakelijk :j

Vind het jammer dat nog zoveel mensen ook nog steeds hun paard de schuld geven...

daquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:40

Carien1985 heel erg bedankt voor je tips. Ik ga er onmiddellijk mee beginnen. Ben blij deze discussie gevolgd te hebben. Voel me een beetje schuldig voor mijn rijstijl tot nogtoe. Ik kijk ernaar uit het over een andere boeg te gooien. Alles voor mn lieve merrie! ;)

Bedankt en lieve groetjes,
Eva

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:02

Absoluut de 2de manier. Een paard hoort jou hand op te zoeken. Jij moet niet de mond opzoeken.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:43

ik rijd met de ze allebei ligt eraan hoe los mijn paard is
kneden doe maar heel weinig,
Met druk en dan doorrijden komt ze in verzet en trek ik alleen maar harder in dr mond
zagen doe ik niet, ik zal er ook altijd wat van zeggen als mensen dat doen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:50

ietjelover schreef:
Met druk en dan doorrijden komt ze in verzet en trek ik alleen maar harder in dr mond

Nee dat is lekker vriendelijk wil je zeggen? :=
Er hoeft en moet helemaal geen gesjor of grote druk aan te pas komen.

Wil iedereen even aanraden om he topic wat CM_ gaf door te lezen.

Samantha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:46

Ik vind stille hand beter

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:17

x_Marr schreef:
ietjelover schreef:

Nee dat is lekker vriendelijk wil je zeggen? :=
Er hoeft en moet helemaal geen gesjor of grote druk aan te pas komen.

Wil iedereen even aanraden om he topic wat CM_ gaf door te lezen.

wil ik niet zeggen, ik kan ook zeggen dat ik 2 doe toewel ik 2 helemaal niet doe!
Ik weet dat het niet vriendelijk is, en ik probeer heel snel te ontspannen maar heb het aangeleerd en is moeilijk afteleren

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:46

Zagen is wat mij betreft echt voor noodgevallen. En hoe zielig ook, mocht het op buitenrit, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, zover komen dat een paard aan de ren gaat, sorry dan houd ik mijn anders poeslieve handjes niet meer laag en zeker niet meer stil. :=

Maar wat ik hier lees, met gewoon dressuurmatig rijden geef ik toch wel af en toe een halve ophouding. Ik zat vanmiddag ook weer van "ehhh joehoe paard ben ik in beeld?" (bak waar ik nu kom rijden is zoooooo interessant }:0 ) maar als ik dan een ophouding geef is ze er weer bij.
Maffe beest verdraaide haar nek bijna toen de hond aansloeg. :+

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 04:55

Myukii schreef:
Partij 1 zegt: Spelen met je vingers, zodat het paard ontspant, soepeler wordt in het nageven en zijn bit loslaat als hij deze vast pakt. Niet zagen, dus niet het hele bit met grove bewegingen van links naar rechts trekken, maar op zo'n manier dat alleen het paard het in zijn mond voelt en het verder niet te zien is.

Partij 2 zegt: Een lichte, elasische maar stille verbinding aan de voorkant, zonder te bewegen met de vingers om het paard nageeflijk te krijgen. Daarbij van achter naar voren rijden, dus van achter bijdrijven en van voren opvangen. Problemen voorwaarts oplossen, dus mocht het paard spanning vertonen, bijdrijven van achteren, ruimte geven van voren en daarna weer wat begrenzen.

Geen van beide!

Natuurlijk komt beide er wel eens in voor, maar je kan het niet alleen doen op deze 2 manieren.

Het is onmogelijk om een paard op 1 manier te rijden. Rijden doe je op gevoel, en iedere pas telt.
Iedere pas voelt mijn paard weer anders aan. Daar speel (probeer ik) ik op in. Ze heeft een hele stille aanleuning en dit krijg je voor elkaar als je weet wanneer je je hand "stil" (je blijft natuurlijk meegaan in de beweging van het paard) moet houden.

Eigenlijk is de kunst niet eens, hoe zachtjes je de ophoudingen geeft. Maar hoe snel je kan ontspannen met een zo'n "stil" mogelijke hand. Stil vind ik dan geen mooi woord eigenlijk. Meer een hand dat met de meest minimale contact-verbinding kan hebben met de mond en deze kan volgen in de beweging van het paard. Maar ten allen tijden behoud je je (minimale) contact.
Naar mijn weten is dit het fijnst voor een paardenmond. Maar om dat te bereiken, moet je in je training soms wel "grof" inwerken. De ene keer meer dan de andere keer. Hangt er net vanaf hoe los ze is en wat haar bui is. Neem aan dat je paard, geen 1 dag hetzelfde is? Ben ik namelijk ook niet.

Als JIJ kan loslaten heb je een paard dat nooit kan hangen of altijd maar aan 1 kant vast zit (gaat natuurlijk ook wel een gepaard met de training die je uitvoert).

Het is niet moeilijk om een paard nagefelijk te rijden. Het moeilijkste is om je hand na(mee) te geven ;-)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:28

ik ben voor methode 2..maar ik vraag mijn paard vaak wel ff naar beneden, en dan geef ik extra been bij. heb zowieso moeite om mijn handen stil bij me te houden..daar krijg ik nu ook wel extra aandacht bij..
toch zie ik veel mensen echt aan de teugels trekken om hun paard aan de teugel te rijden..

EsjeNoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:03

ik zeg optie 1
maar daar bedoel ik niet mee trekken,zagen en dat soort dingen.
gewoon licht spelen als hij vasthoud. en niet tegendruk geven maar ook je hand niet vastzetten. meegaan en ondertussen beetje friemelen.
ik rijd op een manege en de paarden reageren op deze manier altijd vrij goed
maar al werk ik ook altijd met naar voor rijden opvangen en teugel bij geven.
eigelijk een beetje een combinatie

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:09

Spelen/kneden is voor het paard al zagen! Mensen even lezen en nadenken kan geen kwaad.

Ik neem aan dat je je paard geen pijn wil doen....

Amaryllis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 07:39

Wat een botte reactie zeg.. Alsof jij zelf nooit een keer doorvraagt of hard inwerkt? Je doet nu net of de post boven jou gelijk staat aan dierenmishandeling, terwijl ik haar wel goed begrijp: wanneer een paard vasthoudt zul je toch iets moeten doen om deze weer los te krijgen.. Wanneer je daar nog niet zo ervaren in bent kan die manier best werken om het losse gevoel terug te krijgen. Het is ook niet mijn manier maar dr leiden meer wegen naar rome..