Moll schreef:ieder die denkt dat paardrijden sport is, moet eerst maar eens leren sporten, paardrijden is kunst, je wil een dier iets leren, en je moet dan samen er uit komen compromieen sluiten, en overeenkomsten maken, het is op zo'n moment je partner niet een voorwerk waar mee je sport.
het is kunst omdat je vraag aan je paard en niet met kracht en dwang zegt dat hij iets moet doen, het is de kunst om met het minimaale het maximaale resultaat te verkrijgen in harmonie en zachtheid, alles wa op een andere manier verkregen word dan dit is dus dwang.
mol
hier sluit ik me bij aan eerlijk gezegd...
en wat betreft het moe worden en altijd spierpijn...dan doe je iets niet goed...als jij vermoeider dan je paard bent/wordt dan doe jij meer dan het paard en dat is dus niet de bedoeling, het is een samenspel wat zonder dwang hoort te ontstaan.
als je altijd spierpijn hebt dan gebruik je of teveel kracht of de verkeerde spieren...als je correct paardrijd (dus een goede houding en zit hebt) gebruik je de goede spieren en heb je er misschien een paar keer spierpijn van, maar langzamerhand wennen je spieren daaraan en heb je dus geen spierpijn meer...wat betreft teveel kracht gebruiken, teveel kracht moeten gebruiken staat bij mij synoniem als dwang...als het om een krachtmeting tussen mens en paard gaat dan zal het paard altijd winnen...