paardrijden geen sport??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vinden jullie paardrijden een sport?

Jaa, een paard doet veel maar de ruiter ook!
607 (96%)
Nee, een paard doet al het werk!
13 (2%)
Een beetje want je moet wel opstijgen enzoo!
11 (1%)

Totaal aantal stemmen: 631

Loves_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:16

Paardrijden is echt wel een sport!!

Laatst zij mijn vriendin die niks met paarden heeft.
Ik snap niet wat er nou moeilijk aan paardrijden is,
Je hoeft alleen maar op en neer te gaan..
Paardrijden is toch helemaal geen sport.

Dat zij ze..
Echt vet stom, toen heb ik haar wel even duidelijk gemaakt.
Dat paardrijden niet zo maar gaat.
En dat het nog zwaarder dan voetbal is... teminste als je goed paardrijd. :Y)

En de mensen die zeggen dat paardrijden geen sport is,
Die hebben er meestal helemaal geen verstand van.
Want als je een beetje goed paardrijd weet je wel dat het een sport is..

NLRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 01:00

Vroeger had ik altijd het idee dat ik
het paardrijden moest verdedigen of dat
een verantwoording af moest leggen waarom ik
het zo leuk vind aangezien paardrijden zo "makkelijk" is.
Ik doe geen moeite meer, mensen die dat zeggen hebben nog
nooit echt op een paard gereden.
Ik weet net zoals jullie dat het een sport is en daar gaat het toch om.
Maar het paard blijft de echte athlete :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:28

NLRobin schreef:
Vroeger had ik altijd het idee dat ik
het paardrijden moest verdedigen of dat
een verantwoording af moest leggen waarom ik
het zo leuk vind aangezien paardrijden zo "makkelijk" is.
Ik doe geen moeite meer, mensen die dat zeggen hebben nog
nooit echt op een paard gereden.
Ik weet net zoals jullie dat het een sport is en daar gaat het toch om.
Maar het paard blijft de echte athlete :)

Soms vinden mensen
het esthetisch
om zinnen naar hun wensen
quasi poëtisch
af te breken voor het end.
Waarom is men dat zo gewend?

Sorry, offtopic. }>
Punt is alleen dat het echt niet alleen mensen 'van buitenaf' zijn die paardrijden geen sport vinden.
Ook veel ruiters vinden dat, en ik heb van een aantal van die mensen hier al een stuk betere onderbouwingen gevonden dan ik op de laatste pagina's van de voorstanders heb gezien.

Roxannelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:00

ik word er ook niet goed van mijn broer bijvoorbeeld zegt dan: het is geen sport, je paard doet alles!
dit vind ik dus dikke onzin je bent hartstikke intensief bezig samen.
zonder iemand erop doet die echt niet alles hoor. als je alleen maar gaat zittewn gebeurt er vrij weinig ;p
nou vaak proberen ze het zelf niet, en als ze het doen dat praten ze echt wel anders!
het is echt wel een sport!

kimmie88

Re: paardrijden geen sport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 04:54

dat het geen sport is, is onzin..
Als jij nisk doet OP je paard, doet je paard OOK niks..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:57

ieder die denkt dat paardrijden sport is, moet eerst maar eens leren sporten, paardrijden is kunst, je wil een dier iets leren, en je moet dan samen er uit komen compromieen sluiten, en overeenkomsten maken, het is op zo'n moment je partner niet een voorwerk waar mee je sport.
het is kunst omdat je vraag aan je paard en niet met kracht en dwang zegt dat hij iets moet doen, het is de kunst om met het minimaale het maximaale resultaat te verkrijgen in harmonie en zachtheid, alles wa op een andere manier verkregen word dan dit is dus dwang.

mol

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:50

De meeste veranderen wel van gedachten na het een keer geprobeert te hebben.
Ik snap wel waarom ze het zeggen dus ik probeer me er niet druk om te maken.

Carlijn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:45

Sport! Ja, het is natuurlijk wel zo dat het minder intensief is dan tennis of hockey, maar van paardrijden kan je ook heel erg moe worden en het is hard werken voor je wat hebt, toch?

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:06

Paardrijden is echt wel een sport.
Het is "bijna" de enigste sport waarbij je al je spieren gebruikt.
En je kan er flink spierpijn van krijgen ook!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:45

Is het nou zo moeilijk om eerst een topic door te lezen voordat je er een niets toevoegende post aanplakt? *zucht*

niellaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:01

Paardrijden ik zeker een sport.
Mensen die niet rijden , denken echt dat het makkelijk is.
(niet iedereen denkt dat ,maarde meestewel)
Met paardrijden gebruik je al je spieren , ( nou in ieder geval heel veel )
als ik terug kom van paardrijden , ben ik af en toe kapot hoor ;)

Maar als wij , ruiters en amazone's het er maar over eens zijn , dat het weleen sport is

xx

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:12

niellaaa schreef:
*knip*
Maar als wij , ruiters en amazone's het er maar over eens zijn , dat het weleen sport is

En gelukkig zijn we, ruiters en amazones, dat niet allemaal!

Misschien kun je voor de grap ook eens de post boven de jouwe bekijken. Staat veel nuttige informatie in

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:27

Moll schreef:
ieder die denkt dat paardrijden sport is, moet eerst maar eens leren sporten, paardrijden is kunst, je wil een dier iets leren, en je moet dan samen er uit komen compromieen sluiten, en overeenkomsten maken, het is op zo'n moment je partner niet een voorwerk waar mee je sport.
het is kunst omdat je vraag aan je paard en niet met kracht en dwang zegt dat hij iets moet doen, het is de kunst om met het minimaale het maximaale resultaat te verkrijgen in harmonie en zachtheid, alles wa op een andere manier verkregen word dan dit is dus dwang.

mol

hier sluit ik me bij aan eerlijk gezegd...
en wat betreft het moe worden en altijd spierpijn...dan doe je iets niet goed...als jij vermoeider dan je paard bent/wordt dan doe jij meer dan het paard en dat is dus niet de bedoeling, het is een samenspel wat zonder dwang hoort te ontstaan.
als je altijd spierpijn hebt dan gebruik je of teveel kracht of de verkeerde spieren...als je correct paardrijd (dus een goede houding en zit hebt) gebruik je de goede spieren en heb je er misschien een paar keer spierpijn van, maar langzamerhand wennen je spieren daaraan en heb je dus geen spierpijn meer...wat betreft teveel kracht gebruiken, teveel kracht moeten gebruiken staat bij mij synoniem als dwang...als het om een krachtmeting tussen mens en paard gaat dan zal het paard altijd winnen...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:31

Ik rijd alleen maar voor de lol maar ik vind we dat ik het aan het paard verplicht ben om correct erop te zitten.

Bijvoorbeeld: rechtop zitten vereist buikspieren, heupen openen en hak-heup lijn verkrijgen vereist soepelheid. Ik wil niet te zwaar te worden want paard is al niet zo groot. En ik wil een beetje conditie hebben zodat ik niet al bij een drafje steken in mijn zij krijg (is in het verleden wel eens voorgekomen :o ).

Dus ik sport er naast, hardlopen en yoga, om mijn hobby paardrijden zo goed en zo eerlijk mogelijk voor het paard uit te kunnen oefenen.

Als je het zo bekijkt is het dus best een sport :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:16

lammie2701 schreef:
en wat betreft het moe worden en altijd spierpijn...dan doe je iets niet goed...als jij vermoeider dan je paard bent/wordt dan doe jij meer dan het paard en dat is dus niet de bedoeling, het is een samenspel wat zonder dwang hoort te ontstaan.
als je altijd spierpijn hebt dan gebruik je of teveel kracht of de verkeerde spieren...als je correct paardrijd (dus een goede houding en zit hebt) gebruik je de goede spieren en heb je er misschien een paar keer spierpijn van, maar langzamerhand wennen je spieren daaraan en heb je dus geen spierpijn meer...wat betreft teveel kracht gebruiken, teveel kracht moeten gebruiken staat bij mij synoniem als dwang...als het om een krachtmeting tussen mens en paard gaat dan zal het paard altijd winnen...

Ik krijg nu geen spierpijn meer van paardrijden maar kan me er een aantal herinneren die de eerste keren toch met spierpijn er van af kwamen. :D Maar ik voel me wel aangenaam "moe" als ik van mijn paard kom, niet dat ik door mijn benen zak maar gewoon het gevoel dat mijn lichaam wat gedaan heeft. Maar om de juiste spieren te gebruiken bij het paardrijden moet je ze ook ontwikkelen, en het ontwikkelen van spieren en stijfheid gaan vaak hand in hand. ;)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:22

Ik heb een collega die doet an vechtsport en traint iedere dag 2 uur. Laatst ging ze voor het eerst te paard. Een les van een half uur. Volgende dag,...Aii wist niet dat ik zoveel spieren heb,haha.

Sport,zeker .

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:34

lammie2701 schreef:
Moll schreef:

mol

Ik begrijp wat jullie willen zeggen, ik bekijk het echter tussen een combinatie van sport en kunst, je paard leren aanvoelen en leren communiceren is een kunst, maar de fysieke arbeid die je daarbij moet verrichten is voor mij echt wel sport, als ik een uur gereden heb, dan voel ik echt wel dat ik gesport heb, dan heb ik geen spierpijn, maar ik voel wel dan mijn spieren een inspanning hebben geleverd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:41

Brando090309 schreef:
Ik begrijp wat jullie willen zeggen, ik bekijk het echter tussen een combinatie van sport en kunst, je paard leren aanvoelen en leren communiceren is een kunst, maar de fysieke arbeid die je daarbij moet verrichten is voor mij echt wel sport, als ik een uur gereden heb, dan voel ik echt wel dat ik gesport heb, dan heb ik geen spierpijn, maar ik voel wel dan mijn spieren een inspanning hebben geleverd.

Waarom zou lichamelijke inspanning betekenen dat iets een sport zou zijn??? Als je de tuin spit voelen je spieren ook dat je een inspanning hebben geleverd, als je een straatje (stenen, niet poker :+ ) legt ook, als je een magazijn opruimt ook, etc. en die bezigheden worden dan weer geen sport genoemd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:43

Als tuinieren/magazijn opruimen de olympische spelen haalt mag je dat ook een sport noemen :j :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:05

Ayasha schreef:
Als tuinieren/magazijn opruimen de olympische spelen haalt mag je dat ook een sport noemen :j :D

Dan zouden volgens jouw redenering een paar takken van de paardensport een sport zijn, maar dat maakt paardrijden nog steeds niet automatisch een sport.

Als jij alleen met je paard door het bos rijdt, dan is dat in mijn ogen geen sport. Wel eventueel (lichamelijk) inspannend, maar daar wordt iets niet automatisch een sport van.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:13

Waratje schreef:
Brando090309 schreef:

Waarom zou lichamelijke inspanning betekenen dat iets een sport zou zijn??? Als je de tuin spit voelen je spieren ook dat je een inspanning hebben geleverd, als je een straatje (stenen, niet poker :+ ) legt ook, als je een magazijn opruimt ook, etc. en die bezigheden worden dan weer geen sport genoemd.

Ik denk dat er wel een duidelijk verschil is tussen een uur paardrijden en in de tuin spitten... als je zo moet beginnen kun je geeuwen ook aanzien als 'lichamelijke inspanning' want daarvoor moet je ook spieren gebruiken, ik dacht dat mijn stelling wel duidelijk was...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:14

oomens schreef:
Ayasha schreef:

Dan zouden volgens jouw redenering een paar takken van de paardensport een sport zijn, maar dat maakt paardrijden nog steeds niet automatisch een sport.

Als jij alleen met je paard door het bos rijdt, dan is dat in mijn ogen geen sport. Wel eventueel (lichamelijk) inspannend, maar daar wordt iets niet automatisch een sport van.

dat noem ik ook geen paardensport, door het bos wandelen. :=

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:18

Ayasha schreef:

Het paardrijden dat de meeste mensen hier op Bokt doen is ook geen onderdeel van de Olympische spelen, daarnaast zijn er (zie eerder in het topic) genoeg mensen die paardrijden als onderdeel van hun werk of als vervoermiddel. Daarmee is paardrijden niet per definitie een sport. Het KAN een sport zijn, maar het is het niet automatisch.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:27

Waratje schreef:
Ayasha schreef:

Het paardrijden dat de meeste mensen hier op Bokt doen is ook geen onderdeel van de Olympische spelen, daarnaast zijn er (zie eerder in het topic) genoeg mensen die paardrijden als onderdeel van hun werk of als vervoermiddel. Daarmee is paardrijden niet per definitie een sport. Het KAN een sport zijn, maar het is het niet automatisch.

En dus is paardríjden niet een sport, maar paardenspórt wel.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:45

Waratje schreef:

Tja, maar als je het zo bekijkt... mensen die 's ochtends een rondje hardlopen zijn ook niet te vergelijken met Olympische atleten.

Ik heb een eigen paard, maar ik rijd geen wedstrijden. Een paard hebben is natuurlijk meer dan alleen het rijden. Toch denk ik wel dat het geheel bijdraagt aan mijn conditie (en een lekker strak figuurtje :o ), hoewel ik ook elke dag van en naar stal fiets en uitmest...
Toch, als mensen mij vragen of ik ook aan sport doe, dan zal ik antwoorden: "Jazeker. Ik rijd zo'n 5 dagen per week paard." Ik ben dan uiteindelijk toch een uurtje inspannend bezig, maar het is tegelijkertijd ook een vorm van ontspanning. En is dat niet de belangrijkste reden voor veel mensen om een sport te beoefenen, aangezien velen (óók in andere takken van sport) niet op wedstrijdniveau presteren?

Het feit dat sommige mensen denken dat het paard al het werk doet, schrijf ik maar toe aan onwetendheid. Ik ga er maar niet meer op in. Al zou ik die mensen stiekum toch best een keertje op mijn paardje (die zeker geen automaatje is! ;) ) willen zien stappen: dan piepen ze daarna wel anders! :D