Interview anky over Rollkur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:58

@ Sanne.............. nou ben ik een echte prestatieruiter :) als ik op een paard klim moet er verbetering zijn.............

en ik wil alles op het land :)

en zoals mij is denk ik 80% van de prestatieruiters.........

Mijn laatste stal had ook veel land........ de stal waar ik woonde had ook veel land........

maar na september was het land niet meer te gebruiken simpelweg omdat er teveel water op ligt. En dan moet je weten dat er voor een paddock ook een vergunning aangevraagd moet worden die je gewoon niet krijgt.

het is geen onwil, het is vaker onmacht

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:59

sanne83 schreef:
KiWiKo schreef:
oja Paddoc paradise :D :D

ook weer zo een geweldig nieuwerwets iets :D wat eigenlijk helemaal nergens over gaat :)

en zolang mensen met goede bedoelingen gelijk afgekamt worden als ze proberen het welzijn van hun paard te verbeteren, is er nog een lange weg te gaan ;)

vast een peut of loog die dit verzonnen heeft :D :D dit heeft niks met paardenwelzijn te maken maar meer met de feelgood van de mens........ :D

een paard zit niet te wachten op een hamsterkooi

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:01

Kunnen we nu mss terug on topic gaan. Kijk trek en pluk werk is niet waar Rollkur opslaat.
Zij die dat niet verstaan, willen het niet verstaan.
Ik ben geen krachtruiter en kan zeggen dat iedereen mijn paarden kan narijden op twee vingers, mits ze klassiek goed onderlegd zijn en gevoel voor rijden hebben ontwikkeld.
Als ik dan eens vraag om mijn paard diep en rond in te stellen, hebben veel mensen de neiging van dan juist teugels te pakken. ipv teugels te geven en je diepte te bepalen, door de achterhand te activeren en alles door de rug te laten swingen. Net als in het klassieke kan je dan uberstreichen en kan je testen dat je paard op je zit en been daar blijft waar je hem geplaatst hebt. Niet kracht vanvoor of trek en pluk werk.
Hier in dit filmpje zie je dat Nelson weer zijn trukkendoos bovenhaalt, anky begrenst met haar hand en komt tegelijk met een correct beengebruik in en wacht dan af tot hij zich terug nageeft en dan ontspand ze en rijdt enkele controle schakeloefeningen om hem te corrigeren. Ja tuurlijk vertraagd geven ze dat dan weer voor, en elk beeldje wordt dan wordt weer uitvergroot, maar de actie heeft niets met rollkur te maken

KiWiKo

Re: Interview anky over Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:04

precies Bulck.......

Ik snap helemaal wat je bedoeld :)

maar zonder de antiklan wakker te maken voor het beengebruik waar ze nu op gaan focussen.........

wellicht word er nu begrepen dat het niks met handen maar meer met been en zit te maken heeft :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:15

KiWiKo schreef:
precies Bulck.......

Ik snap helemaal wat je bedoeld :)

maar zonder de antiklan wakker te maken voor het beengebruik waar ze nu op gaan focussen.........

wellicht word er nu begrepen dat het niks met handen maar meer met been en zit te maken heeft :)

Als ze dat al zouden begrijpen dan zijn we al de goede richting op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:20

Maar, Kim, waarom kan Anky dan niet gewoon haar handje voor houden en daar rijden, waarom zien we steeds die hand decimeters naar achter bewegen?

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:22

Eens Kiwiko en Bulck. Dat moment van een sterke beenhulp in het filmpje is geheel correct en vakkundig uitgevoerd. om dat correct te kunnen moet je al een heel goede ruiter zijn met veel balans en controle over je eigen lichaam. Daar moeten de meesten van ons nog héél veel op oefenen....

en van mij mag iedereen in dat filmpje eens lang focussen op het beengebruik van Anky, echt goed kijken. probeer dat maar eens na te doen.

@lovely
waar zie jij die hand decimeters naar achter bewegen??

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:25

Lovely schreef:
Maar, Kim, waarom kan Anky dan niet gewoon haar handje voor houden en daar rijden, waarom zien we steeds die hand decimeters naar achter bewegen?

Ben dan wel Kim niet maar kom

Handen dcm's naar achter?? Ik zie het vragen van openingsteugel (zij het voor buiging, of rechtrichten) en wanneer ze inrijdt met langere teugels en op zit en been vraagt om terug te komen, krijgt ze vanvoor ruimte in de teugels en ipv van klap teugels te krijgen, compenseert ze dat dan ff door die meer naar haar toe te nemen. Maar dat is niet trekken, want na de ophouding krijgt het paard simpelweg die ruimte terug.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:29

Lovely schreef:

omdat het paard daar beweegt :D :D

en een decimeter is 10 cm.......... decimeters naar achter bewegen is al heel rap een halve meter, en onze armen zijn een halve meter lang :D

Ik kan ook echt wel een halve meter inkomen als dat even nodig is..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:32

2 Decimeter is maar 20 centimeter hoor, niet gelijk gaan overdrijven. Van voor je zadel tot boven je dijen of zelfs achter je knieen is al gauw heel wat. Dat laatste zie je niet in dit filmpje, maar wel op andere filmpjes van Anky en ook als je irl langs de baan staat. Maar als ik het goed begrijp is het een hand-volgt-mond idee?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:39

in de regel wel lovely :)

en ach ik kan ook met mijn hand achter mijn knie gefotografeerd worden op sommige momenten........

20 cm is best veel :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:42

Mond volgt hand ;-)
Lovely ik veronderstel dat je toch klassiek mee bent e. Dus in het klassiek heb je het scala. Zelf vind ik dat de fundamenten van alles. Dus eens je paard deze basis onder de knie heeft kan je op sommige onderdelen verder werken. Ik werk bvb heel hard aan rechtrichten, omdat je daar lichtheid mee verkrijgt. Eens je dat bereikt, die lichtheid is paardrijden een spel van je houding en benen en dus een spel van actie-reactie. In de basis heb je het paard geleerd vertrouwen te krijgen in de ruiterhand. Hoe? Dat heb je bereikt door de achterhand te laten gebruiken als motor, waardoor bewegingen door de rug kunnen swingen en je een mooi en licht contact bekomt in je hand met de mond van je paard. Ultieme relax oefening is voorwaarts neerwaarts. Maar in dat VW-NW kan je spelen en dan kan je beginnen spelen met het dieper instellen. Hoe doe je dat, je maakt een ophouding, waardoor het paard zijn beweging meer opwaarts gaat maken, de rug bolt en dus meer vrijheid vanvoor krijgt. Zelf geef je dan met je teugels de plaats aan hoe diep je hem wil instellen. Ik zeg plaats maar eigenlijk is het voelen, want de mate waarin je kan instellen is afhankelijk van de reactie die je paard geeft vanuit de achterhand. Als het daar niet goed zit, dan kom je vanvoor in de problemen. En daar zit het gevaar en de fouten van na-apers. Een correcte scholing is belangrijk en verder heel bewust zijn van wat je doet en hoe je iets doet, kortom 'voelen'

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:45

Ik ben het wel met Lovely eens dat de hand van Anky echt vaak en veel naar achteren gaat.

Het lijkt ook de afgelopen jaren erger te zijn geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:51

Bulck, de mond van het paard mag alleen maar naar voren volgen en niet naar achteren doordat de hand naar achteren gaat. Mensen die slecht voelen en na-apen denken ook dat ze het goed voelen, dat is het erge.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:01

Lovely schreef:
Bulck, de mond van het paard mag alleen maar naar voren volgen en niet naar achteren doordat de hand naar achteren gaat. Mensen die slecht voelen en na-apen denken ook dat ze het goed voelen, dat is het erge.

Maar dat zeg ik toch :-)
Je stelt niet de diepte in met de hand naar je toe te trekken, wel door de verkregen activiteit en ruimte plaats te doen krijgen in de hals. Dus je geeft en daardoor zakt je paard, dus volgt de ruiterhand. Als je dan die activiteit behoudt kan je op die diepte blijven rijden of nog meer activiteit creeeren en nog dieper instellen. En eens je dat kan, ja dan kan je weer beginnen spelen met het actie reactie spel, dus activiteit en snelheid en dan start de powertraining en kan je beginnen met de rollkur.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:05

en dat is het........... been doet hand volgen :D hand volgt mond/actie paard :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:08

bulck schreef:
Lovely schreef:

Maar dat zeg ik toch :-)
Je stelt niet de diepte in met de hand naar je toe te trekken, wel door de verkregen activiteit en ruimte plaats te doen krijgen in de hals. Dus je geeft en daardoor zakt je paard, dus volgt de ruiterhand. Als je dan die activiteit behoudt kan je op die diepte blijven rijden of nog meer activiteit creeeren en nog dieper instellen. En eens je dat kan, ja dan kan je weer beginnen spelen met het actie reactie spel, dus activiteit en snelheid en dan start de powertraining en kan je beginnen met de rollkur.

Theoretisch gezien zou je dan dus niet met je hand terugwerken :j. Maar praktisch gesproken gebeurt dat dus wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:11

Ik doe even een ploatie ter illustratie:
Afbeelding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:12

klopt Lovely......... theorie en praktijk stroken niet in deze :D

maar dit is wel een heel ongelukkig voorbeeld...........

ik kan me zo voorstellen dat dit paard er op dat moment tussen uit wil naaien (iets wat hij graag doet overigens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:15

Maar als je de praktijk van de andere kant bekijkt: je krijgt normaliter nogal op je lazer als je hand naar je toe komt als je paard lichter wordt, want dan was je hand niet naar de mond van het paard toe en niet licht dragend enzovoort enzovoort. Maar bij rollkur geldt het dus kennelijk wel als goed als de hand achter de mond aan valt en dan rijst bij mij de vraag hoe hoog die druk er vlak voor was. Maar laten we wel wezen, Anky mag van mij doen wat ze wil, ik heb meer bezwaar tegen na-aperij in de basis door mensen die hun mond vol hebben over gevoel, maar in de praktijk zelf ook gevoelsmatig de fijnzinnigheid hebben van een houten ton.

En nee, dit is geen ongelukkig voorbeeld van Anky.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-11-09 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:16

Ik heb ook zo'n plaatje ter illustratie...

Afbeelding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:17

kijk naar de benen toekie............ niet naar de handen........

handen zijn niet relevant in deze :)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:18

Nou, ik kijk ook naar het hele gewicht dat naar achteren hangt. :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:20

Lovely schreef:
Maar als je de praktijk van de andere kant bekijkt: je krijgt normaliter nogal op je lazer als je hand naar je toe komt als je paard lichter wordt, want dan was je hand niet naar de mond van het paard toe en niet licht dragend enzovoort enzovoort. Maar bij rollkur geldt het dus kennelijk wel als goed als de hand achter de mond aan valt en dan rijst bij mij de vraag hoe hoog die druk er vlak voor was. Maar laten we wel wezen, Anky mag van mij doen wat ze wil, ik heb meer bezwaar tegen na-aperij in de basis door mensen die hun mond vol hebben over gevoel, maar in de praktijk zelf ook gevoelsmatig de fijnzinnigheid hebben van een houten ton.

En nee, dit is geen ongelukkig voorbeeld van Anky.

dit soort fotos kunnen mensen van jou en mij maken :D
zolang de achterkant het werk doet, het dier goed over de rug loopt.............. kan het mijn weinig intresseren watde handen doen.......... want de rug en de achterhand vertellen het plaatje :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:20

Lovely, ik ben het zowaar helemaal met je eens. :D
Ik zie al tijden lang die heftige armen/handen bij haar en ik vind het helemaal niets. :n
Ik hoef ook niet zo te rijden bij mijn dressuurinstructrice en terecht (en nee, ik ben geen Anky en heb die ambitie ook helemaal niet, als ik hiernaar kijk :+ ).

Je rijdt op je zit, je balans, je benen en je energie (en dat ziet er hier ook niet best uit :+ ). Maar niet op deze manier met je handen (met je volle gewicht en dus ook je energie en balans ;) ). En zeker niet met een ook nog eens een hele ijzerwinkel in die mond. :n